גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרקסטון תמכור מניותיה בפסגות לאייפקס ב"מחיר סוף עונה"

התקבלה הסכמת נושי מרקסטון למכירת החזקותיה בפסגות (23% מההון) תמורת 450 מיליון שקל, 30% פחות ממה שיכלה לקבל בעבר ■ התמורה, רובה ככולה, תשרת את תשלומי החוב של מרקסטון לבנקים ולמחזיקי האג"ח

זהבית כהן / צילום: תמר מצפי
זהבית כהן / צילום: תמר מצפי

קרן מרקסטון על סף יציאה מבית ההשקעות פסגות ב"מחיר סוף עונה". נושיה של מרקסטון אישרו עקרונית הבנות שהושגו בין הקרן הכושלת לקרן אייפקס למכירת החזקות מרקסטון בבית ההשקעות הגדול בישראל (23.2%) בתמורה לכ-450 מיליון שקל. הקונה, קרן אייפקס בניהולה של זהבית כהן, מחזיקה ביתרת מניות פסגות (76.8%).

העסקה הנרקמת משקפת לבית ההשקעות שווי של כ-1.9 מיליארד שקל - הרבה מתחת לשווי בו הוא רשום בספרי אייפקס (כ-3.1 מיליארד שקל). מבחינת הרוכשת מדובר בניצול הזדמנות לרכישת החזקות המיעוט בפסגות מידי גוף המצוי כיום במצוקה כספית קשה.

עד כמה הידרדר מצבה של מרקסטון בשנים האחרונות, תעיד העובדה כי בעבר סירבו קברניטיה, אמיר קס ז"ל ורון לובש, להצעתה של אייפקס לרכישת מניות המיעוט פסגות תמורת מחיר גבוה בעשרות אחוזים.

ההשבחה שלא באה בפסגות

בשנת 2010 רכשה אייפקס את החזקות השליטה בפסגות מידי קרן יורק, לפי שווי חברה של כ-2.7 מיליארד שקל לבית ההשקעות. כשקרן יורק יצאה מפסגות ואייפקס נכנסה אליו, למרקסטון ניתנה אפשרות להצטרף לעסקה לפי שווי דומה, שווי גבוה ומוצלח, ולמכור את חלקה בבית ההשקעות בתמורה לכ-626 מיליון שקל. במונחים של היום, מדובר בסכום גבוה יותר.

אבל, ראשי קרן מרקסטון העדיפו להמתין להשבחה נוספת של פסגות. אלא שעם הזמן התברר שההיפך קרה: לא רק שהשווי של מניותיה בפסגות לא טיפס, כשהתברר גם שלאייפקס, בעלת השליטה החדשה בבית ההשקעות, מחכה אתגר גדול בהשגת תשואה על השקעתה. כעת, בעקבות ההמתנה הממושכת והשחיקה הפיננסית שחלה מאז במצבה של מרקסטון, נדרשת קרן ההשקעות הכושלת להתמודד עם קיטון של כמעט 30% בתמורה הנומינלית שתקבל עבור חלקה כעבור 5 שנים.

אגב, רק לפני כשנה דחתה מרקסטון הצעה נוספת של אייפקס במחיר גבוה יותר וגם אז התעקש לובש על המחיר. ככל הידוע, הוצע למרקסטון סכום של כ-480 מיליון שקל עבור מניות המיעוט בפסגות (שלא נלוות להן כל זכויות ושאינן מניבות דיבידנדים משמעותיים).

מבחינת קרן אייפקס, מהווה הרכישה הנוכחית ניצול של הזדמנות למצע כלפי מטה את המחיר ששילמה עבור הבעלות בפסגות, ובכך לשפר את סיכוייה לאקזיט רווחי בעתיד. על פי גורמים המעורים בנושא, בעסקה הנוכחית תמחרה זהבית כהן מאייפקס את שווי מניות פסגות שבידי מרקסטון בהתאם לחובותיה של האחרונה למערכות הבנקאית והמוסדית (מחזיקי האג"ח), תוך שהותירה למרקסטון עודף קטן של מיליוני שקלים בודדים.

ככל הידוע, החוב למחזיקי האג"ח של החזקות מרקסטון באייפקס, כולל ריביות, עומד על כ-110 מיליון שקל כשלבנקים החוב גדול פי שלושה וכולל עמלות ותשלומים נוספים. בסביבת מרקסטון מדגישים עתה שהתמורה בעסקה תאפשר לקרן להשיב את חובותיה לבנקים ולמחזיקי האג"ח. "לא תהיה תספורת", הבהיר גורם בסביבת מרקסטון.

לא פשוט ולא חכם

מכירת החזקותיה של מרקסטון בפסגות, במחיר הנמוך בעשרות אחוזים ממה שיכולה הייתה לקבל בעבר, היא חוליה נוספת בכרוניקה עגומה של השמדת ערך בידי קברניטי הקרן. מרקסטון, המנוהלת כיום בידי לובש ומוטי וייס, צפויה להיוותר לאחר השלמת המכירה עם החזקה משמעותית אחת - רשת דוכני התכשיטים מגנוליה. קרן הפרייבט אקוויטי שגייסה ממשקיעיה כ-800 מיליון דולר לפני יותר מ-10 שנים, צברה על רקע התנהלותה הכושלת חובות עצומים של מאות מיליוני דולרים והיא צפויה להסב למשקיעיה הפסדים של עשרות אחוזים על השקעתם. הפסד שחלק ניכר ממנו מיוחס להשקעה המגלומנית בהקמת בית ההשקעות פריזמה.

את החזקותיה בפסגות קיבלה קרן מרקסטון בעסקה שבמסגרתה מכרה לבית ההשקעות את קופות הגמל של פריזמה. קריסת פריזמה, בית ההשקעות שמרקסטון הקימה ב-2006 בהשקעת ענק של 2 מיליארד שקל, הייתה מהגורמים המרכזיים שהובילו אותה לקשיים הפיננסיים הגדולים שעמם מתמודדת הקרן בשנים האחרונות.

את פעילותה בתחום הפיננסים המקומי החלה מרקסטון בסערה. היא רכשה נכסי ניהול השקעות מהבנקים והקימה באמצעותם את פריזמה, תוך שסימנה מטרה: להפוך בישראל לבנק השקעות בסגנון אמריקאי, שיהיה שחקן גדול ומוביל בשוק המקומי. החוב הענק שנותר כיום במרקסטון בגין בית ההשקעות (כאמור, כ-450 מיליון שקל לבנקים ולמוסדיים), נוצר על רקע הלוואות שנטלה פריזמה לטובת רכישת קופות גמל וקרנות נאמנות מידי הבנקים.

בימים "הטובים" של אמצע העשור הקודם פעלה פריזמה תחת הסיסמא smart & simple, אך תוך זמן די קצר התברר שניהול בית השקעות אינו פשוט ובמקרה של פריזמה, גם לא נעשה בצורה חכמה. שנים ספורות לאחר ההשקה המפוארת של בית ההשקעות באמפי קיסריה, שכללה הופעה של רמי וריטה, קרסה פריזמה בקול אדיר. בית ההשקעות סבל מטעויות ניהוליות (כולל מכה אדירה ויוצאת דופן בתשואות), פדיונות כבדים ומיציאת כספים, ובסופו של דבר, לא היתה לו ברירה והוא התפרק.

רק 3 הצלחות

הקריסה לוותה במכירת פעילויות של בית ההשקעות למתחריה של פריזמה: הגמל וההשתלמות נספגו בבית ההשקעות פסגות, שמרקסטון הפכה לבעלת מניות מיעוט בו; בעוד פעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים נמכרו לאקסלנס (מאוחר יותר ניהול התיקים הועבר לאיילון).

למרקסטון נותרה תקווה אחת בנוגע לפריזמה - ליהנות מאפסייד עם מכירת החזקותיה בפסגות, בו החזיקה באמצעות החברות אמפיק ופנומנל, שלוו מאות מיליוני שקלים מהבנקים ומחזיקי האג"ח.

אלא שכאמור קברניטי הקרן החמיצו את ההזדמנויות שניתנו להם, וכעת הם יוצאים מההשקעה בפסגות תמורת כיסוי החובות לנושים.

למעשה, מרבית השקעותיה של קרן מרקסטון היו כושלות, למעט האקזיטים שביצעה הקרן בחברות זרעים גדרה, דפי זהב ונטפים. כמעט כל יתר ההשקעות - רשת הספרים סטימצקי, חברת הנדל"ן אלרן, יצרנית רכבי השטח תומקאר, חברת ההנדסה ו-PRS וכמובן פריזמה - נחלו כישלון חרוץ.

השבוע דיווחנו ב"גלובס" שמייסד מגנוליה מבקש צו עיקול על נכסי הרשת על מנת להבטיח את חובה כלפיו. זאת, בשעה שקברניטי מרקסטון מנסים להציל השקעה זו באמצעות הנפקה בבורסת AIM בלונדון.

עוד כתבות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה