גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ילדים זה קצבה

האם עידוד ילודה באמצעות קצבאות הוא אכן אינטרס כלכלי ישראלי?

בצל שלל התהפוכות הפוליטיות והכלכליות שעברנו מאז הבחירות, כמעט שכחנו את פרטי ההסכמים הקואליציוניים שהושלמו לפני מספר חודשים, אשר הכריעו והביאו להשבת קצבאות הילדים למצבן טרום עידן שר האוצר יאיר לפיד. זאת, תוך זינוק דרסטי בהיקף הקצבאות, ל-2.6 מיליארד שקל בשנה. אחרי ששכך קצת הדיון הציבורי סביב הנושא הפוליטי ושאלת גובה התועלת שהפיקו המפלגות החרדיות והציבור מההסכם, חזר הדיון סביב הצדקת הקצבאות להיות כלכלי, על רקע דיוני תקציב המדינה. כך שהיום כדאי להתעכב על השיקולים הכלכליים הטהורים והאינטרס המשקי, האמורים לעמוד מאחורי החלטה זו של הממשלה.

השאלות המטרידה כאן היא - האם חלוקת קצבאות ילדים היא פעולה כלכלית התורמת ומסייעת לאוכלוסייה הענייה וצפויה להוריד את שיעורי העוני במדינה, כפי שהיא מוצגת לנו על-ידי פוליטיקאים מסוימים? האם קצבאות יסייעו להגדלת התוצר ולצמצום ממדי וחומרת העוני, שמא מדובר בצעד שהשלכותיו הם דווקא עידוד הילודה בישראל?

קצבאות הילדים ניתנות באופן שווה לכלל האוכלוסייה - למשפחות מרובות ילדים ולמועטות ילדים, עשירות ועניות. כך שבפועל, אין הן כלי המסייע בהכרח לאוכלוסייה הענייה. למעשה, פחות ממחצית מתקציב הקצבאות מגיע בפועל לאוכלוסייה בשני עשירוני ההכנסה התחתונים.

אם מטרת הקצבאות הייתה ממוקדת אידיאולוגיה מוגדרת - מלחמה בעוני, או להבדיל, הגדלת הילודה היהודית - הפוליטיקאים היו כבר מוצאים מזמן את הדרך להחיל אותן על מגזרים מסוימים מאוד, עניים ויהודים, כדי להשיג מטרה זאת. אולם סיבת שרידותן וצמיחתן של קצבאות הילדים אינה באמת מלחמה בעוני, אלא סיוע כלכלי למגזרים מסוימים בחברה. דה-פקטו, קצבאות הילדים מגשימות השלכה עיקרית אחת - עידוד הגברת הילודה בישראל. עם שאלה זו, ולא אחרות, יש להתמודד כאשר דנים בעד או נגד הגדלת הקצבאות.

האם עידוד ילודה הוא אכן אינטרס כלכלי ישראלי?

ישנם יתרונות כלכליים מוכרים וברורים לאחוזי ילודה גבוהים, אשר לא ניתן להתעלם מהם: כוח עבודה צעיר גדל שמסייע לשאת בנטל התבגרות האוכלוסייה ולקבוצות היצרניות פחות; צמיחה במספר הצרכנים שמסייעת בטווח הארוך לנתוני הצמיחה, וכן היבטים נוספים. טיעונים אלו נשמעים באופן חוזר ונשנה על-ידי כלכלנים בפורומים רבים בעולם.

עם זאת, נכון לנתוני שנת 2013, ישראל היא כבר היום מדינה בעלת אחוזי ילודה גבוהים ביותר יחסית לעולם המערבי. זאת, על שטח קרקע זעיר ובאזור אשר למרות עתודות הגז הטבעי, אינו מבורך במשאבי טבע רבים. בפועל, ישראל היא אחת המדינות הצפופות בעולם המערבי, וגם בעלת יכולת מוגבלת לספק לאזרחיה בעצמה, ללא סיוע חיצוני, עתודות של משאבי קרקע, מזון, מים ואנרגיה באופן מלא לאורך עשורים קדימה.

האם מדינה במצב כזה משוועת לעידוד ילודה באמצעים כלכליים, תוך שימוש בתקציב המדינה למטרות אלה? האם תשתיות הקרקע בישראל יוכלו להמשיך ולתמוך בהרחבת תשתיות הדיור, החינוך, התחבורה והבריאות בלי להגיע למיצוי הקרקע מצד אחד, או לנסיקת העלויות עקב צורך בבנייה יקרה יותר מצד שני? זוהי רק דוגמה אחת.

וזה לא כל הסיפור. בתחילת השנה, בחלק קטן מדוח בנק ישראל ל-2014, עלתה מצד כלכלני הבנק עמדה חריגה ביחס להגדלת קצבאות הילודה. בצורה אופיינית להם, בניסוח של פיל בחנות חרסינה, קבעו מחברי הדוח, כי בעצם הגדלת קצבאות הילודה עשויה המדינה לפגוע דווקא באוכלוסייה הענייה. לטענת כלכלני הבנק, הנתונים מראים כי הגדלת קצבת ילדים מעודדת לצד ילודה, גם אבטלה, כאשר מספר הילדים במשפחות העניות הוא גורם מרכזי לאי-השוויון במדינה. במילים אחרות, הגדלת סכומי קצבאות הילדים מעודדת באופן ישיר ילודה מוגברת, בעיקר ודווקא בקרב משפחות המתקשות לפרנס את מספר הילדים הגבוה במשפחתן מלכתחילה, ובקרב אוכלוסיות הבוחרות בקצבה ולא בעבודה.

התייחסות הבנק זכתה להתעלמות רבתי. בישראל - ילודה ודמוגרפיה הן אחד מאחרוני הטאבואים. פרה קדושה שגם כלכלנים עוסקים בה בזהירות יתרה. אך התייחסות זו ראויה לדיון ער יותר.

מדיניות הרווחה של ישראל ככלל ומדיניות קצבאות הילדים כיום בפרט, דורשות רפורמה מקיפה. כחלק מכך, יש להעלים את התפיסה שלפיה קצבאות הילדים הן מכשיר רווחה והשקעה האמור לסייע לעניים. אזרח לא אמור להיות מתוגמל על בסיס ילודה - בהולדתו את ילדיו הוא מקבל אחריות לכלכל אותם, ועליו לתכנן את תכנון משפחתו בהתאם לכך. במיליארדים המושקעים באפיק זה כיום, יש להשתמש לסיוע כלכלי ממשי לאוכלוסיות העניות, עבורן ורק עבורן. יש להשתמש בכסף להרחבה משמעותית של כספי הסיוע ולהשקיע אותם באלו הצריכים אותם, לא באלו שיש להם.

במקביל, יש לדאוג לביסוס ולעידוד קצבאות אשר יתגמלו את האוכלוסייה הענייה על-פי השתתפותה בתעשייה היצרנית ובשוק התעסוקה (כל עוד הם מסוגלים לעבוד). אופציה של שימוש בקצבאות הילדים כמענקי עבודה - בצורת תוספת הכנסה חודשית לבעלי הכנסות נמוכות - תוכל גם לצמצם פערים, גם לעזור לעובד להתפרנס בכבוד, וגם לעודד אצלו מוטיבציה להמשיך בעבודתו.

ישנן מספר חלופות העומדות לבחירת הפוליטיקאים וראשי משרדי האוצר והרווחה, אם הם יבחרו להגדיר מחדש את מטרות מדיניות קצבאות הרווחה והילדים. עם זאת, יהיו אשר יהיו, רק החלפת דיסקט ושקילתן מחדש, יובילו ליצירת חברה שתקציב למלחמה בעוני תקציבים אמיתיים, ולא תסתפק באתנן פוליטי עקר כקריצה לבוחרים.

הכותב, רו"ח ומשפטן, הוא יו"ר פירמת בייקר-טילי-ישראל, ומרצה בכיר במכללה למנהל

עוד כתבות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד