גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תערוכות הבוגרים של בצלאל והמדרשה מציגות שפע אמנותי

מאות הבוגרים במחלקות השונות בבצלאל מציגים עושר חזותי שאין סיכוי להכילו ■ במדרשה לאמנות בית ברל מתמודדים הבוגרים עם בנק הדימויים הגלובלי מול הדימויים הפרטיים שלהם

בצלאל: אמנות ועיצוב קרמי

מאות הבוגרים במחלקות השונות בבצלאל מציגים עושר חזותי שאין סיכוי להכילו

ביקור בתערוכת הבוגרים של בצלאל משול למסע בין 1,000 איים. מאות בוגרים, במחלקות השונות - מעיצוב תעשייתי, תקשורת חזותית, אמנות, צילום, אמנויות המסך, צורפות ואופנה, קרמיקה וזכוכית - מציגים עושר חזותי שאין סיכוי להכילו. ראוי לציון המיתוג החזותי של סיום השנה בבצלאל, מבית היוצר של סטודיו "ג2", המצדיע לרוח החלוצית של בוריס שץ וחוגג את השפע העכשווי, מעין שילוב קסום של עולם חדש-ישן.

בתערוכת המחלקה לאמנות, בראשותו של האמן אלי פטל ובאוצרות של האמן יוסף קריספל, בולטת השנה ההסתגרות של סטודנטים בעולמות אישיים משל עצמם - במיצב, בטכנולוגיה ובהרבה ציור. 40 הבוגרים מציגים מבטים חטופים אל עולם חיצון אך חוזרים למבט הפנימי שמעסיק אותם ועדיין לא עוסקים בהצמחת שורשים בעולם האמנות.

גלעד גרינברג בונה עולם מפוקסל וממוחשב, במיצג אורות, עשן ותנועה, בלוני הליום כסופים מזנקים בחלל, רמקולים פולטים טבעות עשן בקצב המוזיקה, חיישנים מפעילים תגובת שרשרת קינטית ומבלבלת, כמו כניסה למשחק במציאות מדומה.

ספיר גל מציירת עולם מושלם, היפר-ריאליסטי, בגווני כחול חלומיים, מתקתקים, קפואים. היא קוראת לפרויקט שלה "דלפט", כמקור תעשיית החרסינה ההולנדית בכחול-לבן. ואכן, עוגת חתונה מופרזת וכמותה בר רפאלי, הופכות תחת ידה למעין בובות חרסינה מלאכותיות בעולם סכריני עד להחליא.

ביקורת דומה על הניכור והמלאכותיות של עולם השפע ניתן למצוא בעבודתה של קארין ויליגר. בעבודת וידיאו מצולמת היטב היא מציגה את עצמה כדראג קווין מלאכותית, צפה על מזרן אדום בבריכה וזוללת טונה מקופסה ("הטונה של אבא שלי, שאיתו אין לי קשר", היא מציינת בענייניות פגיעה). בסרט נוסף היא מופיעה כחייזרית אטומת מבט (מביטה במשקפת חסומה, א-לה עמיר פרץ), המנסה להתחמם באור השמש אך היא לכודה תחת מראה המחזירה את האור.

עבודה משעשעת ומעניינת מציג מתן גולן, שמציג מיצב מולטי-מדיה בו משולבים משחקי ילדים מתנפחים בסביבות בלתי צפויות. רחל לויאן מציגה סדרת פסלים עשויים מחפצים מצויים ורהיטים שעברו שיבוש קל אך משמעותי. קרש גיהוץ שהפך לטוטם בצבעי קשת, מגדל שולחנות שמרכז הכובד שלהם מודגש בזווית, כאילו התכופפו לקידה, גרזן בחיתוך פרספקס. היא מציבה אותם בחלל אוורירי, כתחנות במסע חסר פשר, והמבקר המנסה לעמוד על טיבם נשבה בחדוות ההתבוננות.

ציוריה של דיאנה קוגן מוצגים במסדרון הקומה השלישית ואפילו בחדר המדרגות. הבחירה במקום הנידח, לכאורה, מעניקה כוח לתמונות הליליות האורבות לצופה, טורדות את מנוחתו בשקט הטעון שלהן.

בין הציירים בולטים גם ודים ברוסילוב שמצייר נופים מרוחקים וזרים לנוף הישראלי. לאון צרפתי משתעשע במחוות לקומיקס, ובחסות ההומור מעלה דיאלוג נצחי בין העצמי המפוחד לדמות אלטר-אגו "קונסטנטין" שלעולם אינה משיבה. יעל בן דוד מציירת דמויות שבין המופשט למדוייק, משתמשת במשטחי צבע עזים כרקע לבדידות ולחוסר האונים של מושאי ציורה. אפרת רובינשטיין נראית בעצמה כאילו היא יוצאת ונכנסת בחופשיות לתוך בדי הציור שלה. עולמה עמוס זוטות צבעוניות כחנות מזכרות זולות, סממני "ישראליאנה" מעורבבים עם חנויות הכול בדולר.

אמילי קיפר עושה מהלך מרתק של שימוש בבדי הציור כאובייקטים: ציוריה נראים כסצנות ויקטוריאניות קלאסיות כשהם תלויים על הקיר, אולם רבים מהם היא מסירה מהמסגרת ומקפלת באופן טקסי, כך שרק חלקים מהדוגמה והצבעוניות נראים לעין. במבנה חממה הניצב מחוץ לבניין האקדמיה מציג נמרוד כרמי מיצב של זירות פעילות שיצאו מהקשרן. מעגל בהשראת מאבקי סומו, שהחול בו יצוק כבטון ומוטבעים בו דובוני גומי אבודים; יציקות בטון בקליפות אבטיחים, גוזלות את הנוזלים והמתיקות מהפרי והופכות את כיפתו לכלי ריק.

במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בראשות ד"ר ערן ארליך 29 בוגרים, שמתרחקים מההגדרות המסורתיות של מלאכת החומר (Craft) ופורשים כנפיים ליצירה חופשית ומרתקת. מיכל הרדה מציגה מיצב אמנותי קונספטואלי-פיזי של קינון - אותו יצרה במקביל לחודשי חייו הראשונים של בנה התינוק. היא בונה בית עץ מגובב ועמוס לעייפה בחפצי יומיום, שהופך את החדר למבוך ואת חוויית הביקור בו כפלישה לחלל אישי, בין הפנימי לחיצוני.

נועה ראזר מציגה "מערכת ישיבה עירונית". היא משתמשת בתכונות החוזק של החומר הקרמי, ויוצקת "פופים" בסגנון סיני מסורתי. היא מטביעה עליהם דוגמאות מגוונות, הרומזות על מגוון מקורות, מתכתבות עם עיטורים מסורתיים מהמזרח הרחוק אך פולשות לעולם הדימויים האינטרנטי.

אווירת המזרח הרחוק נמשכת בחדר שיצרה זהר אורן, מעין גינת זן בלתי מושגת, עם עמודי במבוק (מפורצלן) הצומחים ממשטח חול, אל החדר ניתן רק להציץ כדי לא לפרוע את הסדר הקוסמי.

קמפוס בצלאל, הר הצופים, עד 7.8.15. א'-ה' 10:00-21:00, ו' 10:00-16:00, ללא תשלום.

המדרשה לאמנות בית ברל

במדרשה לאמנות מתמודדים הבוגרים עם בנק הדימויים הגלובלי מול הדימויים הפרטיים שלהם כיחידים

"בהמולת הוויכוח הציבורי שהתעורר בעקבות מהלכיהם של שר החינוך ושרת התרבות לאחרונה, נשמעה יותר מכל רדידותו של השיח, הבורות מכל עבר בנוגע למהותה של האמנות. כנגד בורות זו אנו כאן במדרשה נמשיך לקיים אמנות, לקדם את השיח על אודותיה ולחקור את תכניה ואת מהותה", אמר האמן גבי קלזמר, דיקן המדרשה לאמנות בית ברל, בפתיחת תערוכת הבוגרים של המדרשה, בסוף השבוע. ברוחו של הסופר רולאן בארת מוסיף קלזמר: "לא היחיד הוא היוצר דימויים כי אם בנק הדימויים האדיר של תרבות העולם הוא המבקיע דימויים מתוך היחיד".

בתערוכה, שאצרו רותי הלביץ-כהן וברק רביץ, מציגים כ-40 בוגרים את נקודות ראותם ומחשבתם, במגוון כלים. השנה בלטו בבתי הספר לאמנות המיצבים המשחקים בחלל ומשתמשים בו כמכלול. לצד אלה בולטת החזרה לציור, ולציור משובח. במדרשה בלטה במיוחד ליה נברו, שציוריה מציגים בעלי חיים באופן מפתיע ומעורר בלבול, התופס את המתבונן בלתי מוכן, ודורש מבט נוסף ועוד אחד, כדי לפענח את הסיפור הסוריאליסטי-מקברי שהיא רוקחת.

מאי דעאס משלבת ציור וצילום בתלייה נון-שלנטית, בשחור לבן. בצילומים היא מכניסה אי שקט כשהיא מפירה את איזון הגוף, ברישומים היא נראית נינוחה יותר, ומכבירה פרטים שנראים כמו רמזים ביוגרפיים: סכין גילוח, תמונת אישה, מבחנות מעבדה.

עבודתה של לארה גבריאלי מרשימה בטכניקה מהוקצעת: היא מציבה אגן מים על כן מוגבה ומקרינה דרכו אור בצבעים משתנים, המטילים אדווה על מסך המונח לרגליו ועל הקיר ממול. במים שוחים כמה דגיגים המחוללים תנועה כמעט בלתי מורגשת. בחדר הסמוך היא טווה מבוך של חוטים זרחניים, כמו רישום פתייני בחלל החשוך.

מגלי וולמן משתמשת בחומרים וחפצים שמצאה להרכבת חלל סוריאליסטי.שבר קנקן הפוך נראה כפסלון פיל, קורות עץ גסות שמצאה מנוסרות היא מציבה כשורת בתים רומנטית, טפט פרחוני מתקלף וצבע נוזל הופכים את הסצנה הכמעט-סלונית למקום התרחשות מוזר ומעורר דאגה.

לירון חוגג בנתה חממה פעילה על כר הדשא, ובה היא מגדלת צמחים מהם היא מפיקה פיגמנטים במעבדה שמשחזרת את אופן ייצור הצבעים בתקופת הרנסנס.

צליל קולטון שורפת רהיטים ביתיים והופכת את האפר ליציקת מזכרת. נועה פרידלנד מציבה שורת דלתות צבעוניות שספגו התעללות, אותן אספה ממחסן בפנימייה שבה היא מלמדת. לצידן היא מציבה שורת דיוקנאות של תלמידיה, שציירה בסגנון נאיבי-ראליסטי על לוחות דיקט. כך היא מעבירה רגש של קרבה ואכפתיות, שמערכת החינוך יכולה רק לקוות לעוד ממנו.

קמפוס המדרשה לאמנות, המכללה האקדמית בית ברל, עד 5.8.15. א'-ה' 12:00-20:00, יום ו' 10:00-14:00. ללא תשלום.

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"