גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"העסקים הקטנים הם המנוע לצמיחת המשק הישראלי"

שנתיים בתפקיד מנהל רשות המסים ומשה אשר יכול לרשום לזכותו נתוני גבייה נאים והצלחה מרשימה במלחמה בהון השחור ■ במקביל, נעשים צעדים להקלה על בעלי העסקים הקטנים

*** הכתבה בשיתוף לשכת יועצי המס

סיימנו את 2013 עם עודף גבייה של מיליארד שקל ואת 2014 עם כ-4.5 מיליארד שקל מעבר לאומדן שנקבע", אומר משה אשר, מנהל רשות המסים שסוגר בימים אלה שנתיים בתפקיד. גם את שנת 2015 התחלנו עם נתונים טובים. נכון להיום, הרשות גבתה 3.6 מיליארד שקל מעל לתחזיות ועם כינון הממשלה ואישור התקציב החדש, נידרש שוב להירתם למאמץ למימון צעדי התקציב והרפורמות עליהן יוחלט".

אשר מסביר כי העמידה של רשות המסים ביעדי הגבייה היא במידה רבה פרי המאבק העיקש שמנהלת הרשות בהון השחור והעלמות המס. "השילוב של חקירות נמרצות כנגד העלמות מס בארץ ובחו"ל, ביחד עם הפעולות שנוקטת הרשות ומגמות גוברות של שיתוף מידע בעולם הביאו להיענות גבוהה להליך הגילוי מרצון החדש, במסגרתו הוגשו כבר כ-2,600 בקשות ונחשף עד כה הון בהיקף של למעלה מ-9 מיליארד שקל. עוד הוא מבטיח כי "נמשיך לקדם שינויי חקיקה משמעותיים שיסייעו למאבק זה ובהם, בין היתר, התיקונים בחוק איסור הלבנת הון, צמצום השימוש במזומן והחקיקה שתאפשר את חילופי המידע עם רשויות המס בחו"ל".

המטרה: צמצום הבירוקרטיה

בד בבד עם אלה, נעשים מהלכים כדי לשפר את השירות המוענק לציבור. "אנו מקדמים כל העת מהלכים שיאפשרו לנו להקטין את הביורוקרטיה שבין הרשות לבין האזרח והמייצג. כך, בין היתר, השדרוג שעבר היישום לביצוע תיאומי מס באינטרנט, תרם לגידול חד בשימוש בו, השקנו תיבות מייל מחלקתיות שישמשו ערוץ תקשורת ידידותי בין ציבור המייצגים לרשות".

בנוסף, אשר מספר על הליך שדרוג המענה הטלפוני במשרדים. "כיום נעשה מעבר למרכזיות חכמות שיאפשרו לקלוט שיחות טלפוניות באופן אוטומטי לשם חזרה לפונים מאוחר יותר. כמו כן, הרשות הרחיבה משמעותית את מערך מרכזי השירות והמידע המאפשרים לפונים למשרדי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין לקבל שירותים מהירים בתור מקוצר". בימים אלה, נפתח בראש העין המרכז ה-16 במספר".

- מה עושה הרשות בכדי להקל בנטל הבירוקרטי על עסקים הקטנים?

"העסקים הקטנים הם מנוע הצמיחה של המשק הישראלי, אך לעיתים בעלי עסקים אלו מתקשים למצות את הפוטנציאל הגלום בעסקיהם בשל העומס הבירוקרטי הרב הכרוך בהקמתם ותפעולם. כחלק משורת מהלכים שנועדו להקל עליהם, אישרה הכנסת את הצעת החוק שהגשנו המרחיבה בעשרות אלפי עסקים נוספים את אלו הרשאים לדווח למע"מ על בסיס מזומן, כך עסקים שמחזורם השנתי אינו עלה על 2 מיליון שקל ובנוסף, גם עסקים יצרניים שמחזורם אינו עולה על 3.45 מיליון שקל יוכלו לדווח גם על בסיס מזומן".

אשר גם מצא לנכון להביא לבחינה מחודשת מקרים של עיצומים כספיים על נישומים שהגישו באיחור דוחות ניכויים ו/או דוחות שנתיים ליחידים במס הכנסה. "הקמתי צוות משותף של רשות המסים עם נציגי לשכת יועצי המס ולשכת רואי חשבון שבחן את הנושא והמליץ על שורת צעדים לבניית תהליך עבודה שקוף וברור. החלטתי על אימוץ המלצות הצוות לפיהן ראוי להפחית - ובמקרים מסוימים אף לבטל - את הקנס או העיצום הכספי שהוטלו על יחידים בעלי מניות בחברות בגין איחור בהגשת דוחות שנתיים, לשנים 2010-2012. סה"כ החזרנו או הפחתנו במסגרת המהלך סכום של כ-13 מיליון שקל. חלק מהצעדים שהוצעו על ידי הצוות יושמו זה מכבר וחלקם ייצאו לפועל בעתיד הקרוב. צעד נוסף שבכוונתנו לקדם הוא הקטנת סכום העיצום הכספי בחקיקה".

דו"ח מקוצר - הקלה משמעותית
במהלך כהונתו, הקים אשר את הוועדה המייעצת לצמצום הבירוקרטיה בתחום המסים לעסקים קטנים. בוועדה, המתכנסת אחת לרבעון, שותפים ראשי לשכות ובכירים בהנהלת הרשות. "במטרה להקל על היקף ומתכונת הדיווחים השיקה הרשות דו"ח שנתי בן עמוד אחד לעסקים זעירים שהכנסתם השנתית אינה עולה על 60 אלף שקל (טופס 137), אותו ניתן להגיש במקום הדו"ח השנתי המקיף (טופס 1301)", אומר אשר.

"הדוח המקוצר הוא דו"ח הצהרתי פשוט מאוד, שמבטל את הצורך להסתייע באנשי מקצוע לצורך מילויו וחוסך טרחה ועלויות כספיות. לפי נתוני הרשות, כ-70 אלף בעלי עסקים קטנים יהיו זכאים להגיש את הדוח המקוצר המפשט באופן משמעותי את הממשק עם רשות המסים, וכן יקל על בעלי עסקים קטנים הזכאים למענק עבודה (מס הכנסה שלילי), לממש את זכאותם למענק".

- האם אין מקום לדעתך להקל על עסקים קטנים את התנאים לקבלת מענק עבודה? כיום, מרבית הזכאים מקרב העסקים הקטנים כלל לא מגיעים למימוש הזכאות.

"מאז שהופעל החוק פועלת רשות המסים להגדלת שיעור מימוש הזכאות למענק בדרכים רבות ומגוונות ובהן משלוח מכתבים לזכאים, פרסום ועוד. ואכן, בשנתיים האחרונות חל גידול משמעותי באחוז המממשים את זכאותם והוא עומד בשנת המס 2013 על כ-66%. בעקבות הפקת לקחים שעשינו במהלך שנות הפעלת התוכנית, גיבשנו הצעת חוק הכוללת שורת שינויים בחוק 'מענק עבודה' (מס הכנסה שלילי), שהמרכזי בהם כולל בשורה משמעותית ומשמחת לציבור העצמאים הזכאים למענק".

משה אשר/ קרדיט: קובי קנטור

"במקרים מסוימים יבוטלו קנסות לחייבים"

ואכן ערב פיזור הכנסת הקודמת, עברה הצעת החוק, לפיה יושוו תנאי קבלת המענק העבודה של עצמאים לזה של השכירים, כך שיקבלו את המענק במועדים זהים לשכירים בשנה העוקבת ולא כפי שהיה עד כה, כשעצמאים קיבלו את המענק תוך קיזוז מהמס בו הם חייבים במהלך 4 שנים ובשנה החמישית הועברה יתרת המענק שלא קוזזה בניכוי של 25%. הצעה זו עברה בקריאה ראשונה ובכוונת הרשות לקדמה גם בכנסת הנוכחית.

אשר מספר על מהלכים נוספים שנועדו להקל משמעותית על בעלי העסקים הקטנים. "הקמתי צוות משותף של רשות המסים עם נציגי לשכת יועצי המס ולשכת רואי חשבון שבחן את תהליכי העבודה בהם מוטלים עיצומים כספיים על נישומים שהגישו באיחור דו"חות ניכויים ודו"חות שנתיים ליחידים במס הכנסה והמליץ על שורת צעדים לבניית תהליך עבודה שקוף וברור".

בנוסף, הוא אימץ את המלצות הצוות, לפיהן ראוי להפחית - ובמקרים מסוימים אף לבטל - את הקנס או העיצום הכספי שהוטלו על יחידים בעלי מניות בחברות בגין איחור בהגשת דוחות שנתיים, לשנים 2010-2012. "סה"כ החזרנו או הפחתנו במסגרת המהלך סכום של כ-13 מיליון שקל. חלק מהצעדים שהוצעו על ידי הצוות כבר יושמו וחלקם יופעלו בעתיד הקרוב. בין הצעדים שבכוונתנו לקדם כלולה גם הקטנת סכום העיצום הכספי בחקיקה".

- איך אתה רואה את הממשק עם ציבור המייצגים והציבור הרחב בהמשך כהונתך?

"אנחנו רואים ביועצי המס שותפים בהשגת היעד של שיפור רמת הציות והדיווח של העסקים, ומצד שני, יועצי המס משמשים גם גורם מתווך בעל תפקיד חשוב בהעלאת צורכי העסקים בפני הרשות. זו עושה רבות להידוק הקשר המקצועי עם הלשכות המקצועיות ופועלת בכדי להקל על עבודת המייצגים ועל יתר הלקוחות תוך יצירת ממשקים טכנולוגיים מתקדמים ובהם יישומים אינטרנטיים חדשים, מעבר לדיווחים מקוונים, ובהם לדוגמה דוח מסמ"ק המקוון שעושה את צעדיו הראשונים ובהמשך דוח מס הכנסה מקוון".

21 אלף תיקי שומה חדשים

- במהלך השנה החולפת נשלחו 104 אלף מכתבים לאזרחי ישראל, שהנחתם כי יש להם הכנסות חייבות בדיווח ותשלום מס. האם המהלך הצליח והשיג את יעדיו?

"במסגרת המאבק שמנהלת רשות המסים בהון השחור וכחלק ממהלך להרחבת רשת המדווחים, נשלחו המכתבים לחסרי תיקים, על פי פרמטרים שחלקם פורסמו בעבר בעיתונות (צירוף של נסיעות מרובות לחו"ל לדוגמה, בעלות על למעלה מ-3 דירות וכד'). עד כה נתקבלו תשובות מ-70% מהמכותבים, ובעקבות שליחת המכתבים, נפתחו למעלה מ-21 אלף תיקי שומה חדשים".

- יש כוונה להרחיב את המבצע ולפנות לאוכלוסיות נוספות?

"השימוש הכירורגי בהצלבות חכמות הוא סוד הצלחת המהלך המאפשר לרשות, באמצעים הקיימים, להגיע לאותם אזרחים שצריכים להיות ברשת הדיווח. אין ספק כי כמות התיקים שנפתחו עד כה בעקבות המהלך מעידה על הצלחתו, אך מוקדם עדיין להעריך את גביית המס הנובעת ממנו. סבב מכתבים נוסף מצומצם יותר בהיקפו לפי פרמטרים חדשים יצא כבר לדרך".

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?