גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההמלצות היו להורדת מחירי המים ב-8% - אז למה הם לא יורדים?

המלצות ועדת בלינקוב פורסמו באוקטובר אך עדיין לא יושמו ■ בינתיים שחקני משק המים מאשימים האחד את השני, וההוזלה לא נראית באופק

ברז מים / צילום: Imagebank/Thinkstock
ברז מים / צילום: Imagebank/Thinkstock

ניתן להפחית את תעריף המים בכ-16% - כך טען סמנכ"ל רשות המים, גלעד פרננדס, בדיון מיוחד בנושא שנערך בשבוע שעבר בוועדת הכספים.

לדבריו, "אם משרד האוצר יכבד את מדיניות המשק הסגור שנקבעה לרשות המים כסמכות בלעדית לקביעת התעריפים, לא יתערב בניהולה הכספי ולא יפקיע לקופתו חלק ניכר מהכנסותיה - ניתן יהיה לבצע את ההפחתה".

הדיון התקיים בעקבות העיכוב ביישום המלצות ועדת בלניקוב שאמורים היו לאפשר הוזלה משמעותית בתעריף המים.

משק המים בישראל כולל את חברת המים הממשלתית מקורות, עשרות תאגידי מים, סוחרי מים ומפיקים פרטיים. ועדת בלינקוב, שדנה בנושא במשך שנתיים, בחנה דרכים לייעל את משק המים בכלל ואת חברת המים הממשלתית מקורות בפרט.

המלצות הוועדה כללו תיקוני חקיקה, רפורמה בהיטלי ההפקה שמשלמים כל מפיקי המים, החזרת השליטה של מקורות בחברת מפא"ר ועוד. יישום ההמלצות אמור היה להוביל להורדת תעריפי המים ב-7%-8%.

ואולם, על אף שההמלצות פורסמו כבר בחודש אוקטובר 2014, הן עדיין לא יושמו, וכל שחקן במשק המים מטיל את האשמה על אחר. בעוד שחברי הכנסת מאשימים את ריבוי תאגידי המים בתעריף הגבוה, ברשות המים מפנים אצבע מאשימה כלפי האוצר. באוצר, לעומת זאת, מאשימים את המונופול הממשלתי מקורות. כך או כך, הוזלת התעריף לא נראית באופק.

"קיימות 3 פעולות מרכזיות שעל האוצר לעשות על מנת להוריד את תעריפי המים", טוען פרננדס. "פעולה עיקרית אחת היא להחזיר לקופת רשות המים את הסכום הגדול שהיא גובה מהיטלי ים וביוב. כיום גובה משרד האוצר כ-300 מיליון שקל בשנה מהיטלים אלה, ובמקום שהסכום יישאר במשק המים ויאפשר את הוזלת התעריף - הוא מגיע לקופות האוצר.

"המלצה נוספת היא להפחית את סבסוד תעריפי המים לחקלאים, או לחילופין שהסבסוד יעשה מתקציב המדינה ולא יסובסד על-ידי צרכני המים הביתיים. סבסוד זה מגיע לכ-400 מיליון שקל בשנה. המלצה שלישית היא לבטל או להוזיל את הארנונה המוטלת על המתקנים של תאגידי המים".

באוצר, לעומת זאת, מפנים כאמור אצבע מאשימה כלפי חברת מקורות, וטוענים כי בזמן שתאגידי המים ממשיכים להתייעל, מה שאיפשר את הוזלת תעריף המים בשנתיים האחרונות ב-15% - מקורות אינה עושה זאת.

גם האוצר מסכים כי ניתן להפחית את תעריף המים, אך טוען כי למונופול הממשלתי יש אינטרס מובהק שהתעריף לא יירד. עוד מוסיפים באוצר כי למקורות יש ועד עובדים חזק שלא מאפשר זאת.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) טען בדיון כי תאגידי המים הם האשמים. לטענתו, "יש להביא לצמצום תאגידי המים. בעשור אחד עלה החשמל ב-74%, והמים ב-104% - וזה הבדל עצום. יש לצבוע את כסף הרווחים, שלא ילכו למטרות אחרות".

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) הסכים עם דבריו של לוי ואמר כי "מדברים כל הזמן על מונופול הגז, אבל יותר גרוע זה 54 מונופולים של מים, כשכל מונופול משכפל את ההוצאות של האחרים, וכל אחד יכול לגבות מס. גביית מים זה גביית מס מהאזרח אך בלי האחריות של ממשלה שגובה מסים. הקמנו 54 מונופולים שגובים מס. יש לצמצם את מספר התאגידים".

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) טען כי "סניגורי תאגידי המים אמרו שיקומו 5 בלבד, וכיום יש כבר 54 עם שכר ותנאים מופלגים. המחיר עלה באופן דרסטי, והמטרה שלשמה הוקמו התאגידים לא הושגה. משק המים זה נושא של ועדת הכספים, ולא ארפה ממנו עד שהמחירים יירדו".

"המחיר הופחת"

"להגיד שהתעריף עלה בגללנו זו אמירה פופוליסטית שמעידה על חוסר הבנה" - כך אמר שעיה קרפ, מנכ"ל תאגיד המים "מעיינות הדרום", בפאנל שערך לאחרונה "גלובס" עם מנכ"לי תאגידי המים.

לדבריו, "התעריף עלה כי ממשלת ישראל החליטה שהיא מפסיקה לסבסד את מחיר המים שלא שיקף את עלותו האמיתית. ישראל עדיין מסבסדת את המים לחקלאים, לירדן ולרשות הפלסטינית. אם יורידו את כל הסבסוד הזה, התעריף יירד בכ-8%".

עוד מוסיף קרפ כי השוואת מחיר המים למחירו טרם הוקמו התאגידים היא השוואה לא נכונה: "זה כמו להשוות בין תפוחים לתפוזים. כשאספקת המים הייתה באחריות הרשויות המקומיות, הן לא עמדו בתקנים הנדרשים. התאגיד שלי אחראי על 4 רשויות, כאשר בכל רשות יש מתקן לטיהור שפכים. היום תושבים בישראל יכולים לפתוח את הברז ולשתות מי ברז באיכות הגבוהה ביותר שיש בעולם - לא פחות מבקבוק של מים מינרליים.

"בשנתיים האחרונות הופחת מחיר המים ב-15%, כאשר הפוליטיקאים מנסים לגזור על זה קופון. זה פשוט מצחיק. הסיבה היחידה שהופחת מחיר המים היא התייעלות התאגידים. לפני הקמת התאגידים, פחת המים עמד על כ-25% משום שאף רשות מקומית לא השקיעה בתשתיות. הפחת ב-2015 יעמוד על כ-10%. כלומר, הרבה פחות מים מבוזבזים, ולכן ההוזלה התאפשרה".

חן סלטי, מנכ"לית איגוד "עין נטפים", הוסיפה כי הוזלת התעריף התאפשרה גם בזכות אחוזי הגבייה הגבוהים יחסית ביחס לתקופה שבה לא היו קיימים איגודי המים: "באיגוד שלי עומדים אחוזי הגבייה על 98%, זאת לעומת 80% גבייה בשנת 2006".

לדבריה, הפחתת המים צריכה להיעשות קודם כול על-ידי ייעול חברת מקורות: "מתוך מחזור שנתי של יותר מ-100 מיליון שקל, אנחנו משלמים למקורות 59 מיליון. הדרך להפחית את תעריף המים מתחילה במונופול הממשלתי מקורות".

עדי שטרנברג, מנכ"ל תאגיד המים ת.מ.ר ומי שמכהן גם כיו"ר פורום מנכ"לי תאגידי המים, האשים את מקורות בכך שהתעריף לא מוזל: "תעריפי המים ירדו בהתאמה בשנתיים האחרונות לאור התייעלות תאגידי המים על-פי דרישת רשות המים. ניתן להפחית אותם עוד על-ידי בחינה מעמיקה של דוח בלניקוב וסוגיית מקורות".

עוד ציין שטרנברג כי לא רק שראשי הרשויות מרוצים מהתאגידים, אלא הם אף רוצים להרחיב את סמכותם.

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

התקיפה באיראן: איזה חימוש קצר טווח מחזיקה ישראל

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית