גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שאלת מיליון הדולר: להישאר יחיד בעסק או להפוך חברה בע"מ

מה הכי טוב לעסק שלכם – מעמד של יחיד, שותפות או חברה בע"מ? מדובר בוויכוח מוכר, אבל למעשה השאלה האמיתית היא כיצד יותר נכון להתאגד ומה יביא לחיסכון מירבי במס?

סימן שאלה- דולר / צילום: שאטרסטוק
סימן שאלה- דולר / צילום: שאטרסטוק

*** הכתבה בשיתוף לשכת יועצי המס

אחד הוויכוחים העתיקים בין בעלי המקצוע בנושא החשבונאות וייעוצי מסים הוא מה עדיף לעסק - להיות רשום כיחיד, כשותפות או כחברה בע"מ. הנימוק הנפוץ ביותר בוויכוח בעד עשיית המהלך וההתאגדות כחברה הוא האפשרות להימלט מתשלום דמי ביטוח לאומי, לפני שמגיעים לתקרה שהיא 43,240 שקל לחודש.

התשלום לביטוח לאומי נחשב לנטל כבד מאוד, לכן מוצע לחלק את רווחי החברה חלקם כמשכורת וחלק כדיבידנד, כאשר הדיבידנד, כידוע, פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ומשולם לאחר תשלום מס חברות, בשיעור 26.50%. המס על הדיבידנד עצמו הוא בשיעור של 30%, כשהדיבידנד מחולק מיתרת הרווח הנותרת לאחר תשלום מס החברות.

והנה החישוב במספרים:

חלוקת רווחי החברה/ הנתונים באדיבות לשכת יועצי המס בישראל

אין מדרגות מס כמו אצל היחיד. על המשכורת המשולמת לבעל שליטה לפני חלוקת הדיבידנד חלים שיעורי המס הרגילים. המס של היחיד הוא פרוגרסיבי. כדי להגיע למס ממוצע של 26.5% לפני זיכויים וניכויים, יש להגיע להכנסה של כ-500 אלף שקל.

האם להתאגד כחברה?

בשנת המס 2014, תקרת התשלום לביטוח לאומי עמדה על 518,880 שקל לשנה והתשלום המקסימלי מסתכם בסך 80,016 שקל לעצמאי, כולל מס בריאות. מתוכם, סך של 55,315 שקל (החלק של הביטוח הלאומי), מגיע ליחיד ניכוי בסך 52%.

לגבי בעל השליטה, זה ישלם סך של 56,712 שקל, ללא כל זכות לזיכוי או ניכוי. החברה תשלם סך של 32,856 שקל כהוצאה מותרת לניכוי.

על פי חוק החברות התשנ"ט-1999, כל חברה חייבת בניהול חשבונות בשיטת החשבונאות הכפולה. העלות לניהול ספרים בשיטה זו, יקרה בכמה מונים מן העלות בשיטת התקבולים והתשלומים. (החד צידית).

חברה זקוקה לרואה חשבון כדי לבקר את הדוחות הכספיים שלה. ביקורת זו כרוכה בתשלום שכר טרחה (תוספת של כ-15 אלף שקל לשנה).

- על החברה לשלם אגרה שנתית לרשם החברות (כ-1,500 שקל לשנה).

- עצם הקמת החברה כרוך בתשלום אף הוא (הוצאת יסוד בסך כ-2,650 שקל - הוצאה שאינה מותרת בניכוי). בנוסף לתשלום לעו"ד שיטפל בקטע הבירוקרטי וב"ניירת", בעלות כספית של כ-2,000 שקל. הוצאה שמטבע הדברים, נחסכת מהיחיד.

- מנהל בחברה בעל שליטה המושך כספים מעל למשכורת שקבע לעצמו (נמצא בחובה בחברה), צפוי למיסוי של ריבית רעיונית (4.31% לשנה), בתוספת מס ערך מוסף (18%) - סך הכל 5.09%.

- לפקיד השומה ישנה הסמכות לראות בסכום הנמשך מעל למשכורת כמשכורת נוספת נטו אשר יש לגלמה או לחלופין, לראות בסכום העומד בחובה כדיבידנד נטו לחלוקה.

- חברה משלמת, נוסף על המקדמות שנקבעו לה, מקדמת מס נוספת על חשבון הוצאות עודפות. מקדמת מס זו אינה מוחזרת כל עוד החברה נמצאת בהפסדים.

- יש לכלול בחישוב המס של בעל השליטה שווי רכב וטלפון נייד, וכדומה. לעומתו היחיד, מתאם את הוצאות הרכב בסוף שנת המס, עם הגשת הדוח השנתי.

- תשלום לביטוח הלאומי - חלקו של בעל השליטה כשכיר המנוכה ממשכורתו הוא נטו. ההשלמה של החברה היא הוצאה מותרת בניכוי. המשמעות לכך היא שחברה צריכה להראות רווח גבוה יותר לכיסוי הוצאה זו. אצל היחיד, חלק זה, שמשולם על ידו למוסד לביטוח לאומי (לא כולל דמי ביטוח בריאות) נהנה מ-52% ניכוי.

- תשלום לקרן השתלמות לבעל שליטה - 6% מסך של כ-188,544 שקל, סך של 11,313 שקל מחולקים כך: על חשבון העובד 1.5% נטו - 2,828שקל. הוצאה לחברה - 4.5% - 8,485 שקל.

- אצל היחיד, ניתן להפקיד 7% מסך 263,000 שקל, סך של 18,410 שקל. על חשבון היחיד 2.5% נטו - 6,575 שקל. הוצאה מותרת בניכוי 4.5% - 11,835 שקל.

- בעל השליטה יקבל זיכוי עד לתקרה של 7% מסך 104,400 שקל, כלומר 7,308 שקל, המקנים לו זיכוי ממס בשיעור של 35% - 2,558 שקל.

-תשלום עצמאי: 33,408 שקל, מתוכם 22,968 שקל כניכוי ו-10,440 שקל, 35% זיכוי - 3,654 שקל.

כשדברים אינם מסתדרים כשורה

- אם ביום מן הימים יוחלט מסיבות כאלה ואחרות להפסיק ולפעול במסגרת החברה, יהיה צורך בעריכת הליך של פירוק מרצון של החברה. הליך זה כרוך בתשלום, וגם הוא הוצאה שאינה מותרת בניכוי (ראו הוצאות הקמת החברה).

- נטישת החברה, כפי שהיה מקובל בעבר, או אי תשלום אגרה שנתית, יגררו אחריהם הטלת עיצומים כספיים שיחולו על המנהלים.

- דמי אבטלה: גם היחיד וגם בעל השליטה אינם זכאים לאלה.

- פיצויי פרישה: בעל שליטה זכאי להפריש לעצמו פיצויי פרישה, כהוצאה מוכרת. הפקדה לפיצויים עבור בעל השליטה, עד 12,360 שקל לשנה, (לפי 8.33% מהשכר ברוטו).

- ליחיד אין כל זכאות לתשלום פיצויים, למרות העובדה שהוא נחשב כמעסיק של עצמו (Self employed).

כדאי לזכור שחישובי המס ליחיד הם על-פי מדרגות המס, כלומר מס פרוגרסיבי, ולא על-פי המס השולי - נכון להיום 48% - בזמן שהמס על החברה ועל הדיבידנד קבוע מהשקל הראשון.

להלן דוגמה כדי להבין לעומק את ההבדל. ישנה גישה שלפיה קיים יתרון להקמת חברה ברמת הכנסה שנתית בסך של כ-3םם אלף שקל, בהנחה שהרווחים אינם מחולקים וברמת הכנסה שנתית חייבת בסך של כ-800 אלף שקל בהנחה שהרווחים מחולקים.

כיוון שאחד השיקולים העיקריים להקמת חברה מבוסס על חיסכון במיסוי ובביטוח הלאומי, זה הזמן לבחון זאת. אם נערוך השוואה בין שני המצבים ונתחשב אך ורק בשני גורמים אלה - רווחי החברה, בסך 800 אלף שקל, בניכוי עלות המעביד לביטוח לאומי בסך 17,500 שקל ולפני תשלום שכר בסך 300 אלף שקל.היתרה בסך 482,500 שקל, מחולקת כולה כדיבידנד.

והנה החישוב לפניכם:

חברה מול יחד / הנתונים באדיבוןת לשכת יועצי המס בישראל

על פי החישוב הזה, עדיין אפשר לראות במובהק הפרש לטובת היחיד. כשמנסים להבין אם לעשות את המהלך או לא - חשוב להביא בחשבון את כל תוספת ההוצאות הנלוות, ולבחון אם בנתונים אלה קיימת הצדקה להקמת חברה או לא.

יתרה מזאת. אם בעל השליטה ייפגע חלילה בתאונת עבודה, הוא יקבל דמי פגיעה על בסיס משכורתו החייבת בביטוח לאומי, כלומר 25 אלף שקל לחודש. לעומת זאת, היחיד יקבל דמי פגיעה לפי התקרה לתשלום דמי ביטוח לאומי, כלומר 43,240 שקל.

הגבלת אחריות

הגבלת האחריות אינה פוטרת חברה אוטומטית כלל וכלל. ברגע שמנהל חתם ערבות אישית, כל הגבלת האחריות פגה, גם אם לא הוזכר ולו ברמז כי קיים מושג שנקרא "הרמת מסך". במקרים מסוימים, החקיקה מאפשרת לייחס לבעלי מניות את הזכויות והחובות של התאגיד ואף ניתן להטיל אחריות אישית על מנהל בחברה, מכוח דיני נזיקין. על החברה לשלם תשלומי שכר וזכויות סוציאליות, בהתאם לדינים וחוקי העבודה.

בית המשפט המחוזי המטפל במקרים מסוג זה, יכול לבצע למעשה הרמת מסך ברגע שהוא סבור כי השימוש ב"חברה" והגבלת האחריות משמשת כתרגיל הונאה, כלומר הברחת נכסים מהחברה, מתן או לקיחת הלוואות מהתאגיד בתנאי אשראי לא סבירים וכדומה. הליך "הרמת המסך", משלים את הטלת האחריות האישית על חלקים בחברה, לרבות בעלי המניות שלה, בהתאם לנזק או החוב שנוצר.

ישנה בהחלט אפשרות להעמיד לדין פלילי בשל אי העברת ניכויים את מי שאחראי לכך, כלומר "המנהל" ואת מי שלא מילא אחר אחת מהחובות המנויות בפקודת מס הכנסה - אי-תשלום מקדמה בשל הוצאות עודפות וכדומה.

איך לוקחים את ההחלטה הנכונה?

כבר עם פתיחת העסק, יש לבדוק היטב את כל האופציות העומדות בפניכם. כיום, ישנה אפשרות לערוך בדיקה כזו תוך הכנת סימולציות, וזאת על מנת לקבל את התמונה המשוערת/מדויקת לצפוי לך. חשוב לזכור כי בסופו של דבר, פתיחת עסק היא לשם הפרנסה. פרנסה צומחת מרווחים ועל אלה - כולנו רוצים לשלם כמה שפחות מס ואת זה ניתן לעשות באמצעות תכנון נכון ומשכיל.

מומלץ שלא לערוך את החישוב של היחיד לצורך השוואה על בסיס המס השולי, אלא על בסיס מדרגות המס ובכל מקרה לשקול את כל ההיבטים, הכדאיות והעלויות. יועץ המס, יוביל אתכם בביטחה בנבכי המס שאינם פשוטים כלל, הכל במסגרת החוק, תוך שהוא מוצא פרצות שימנעו מכם תשלומי יתר. בהצלחה!



עוד כתבות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר