גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכיר בבוסטון סיינטיפיק: "מעוניינים להגביר הפעילות בישראל"

חברת הרפואה בוסטון סיינטיפיק שוקלת לבצע רכישות והשקעות בישראל ■ סמנכ"ל המחקר של החברה: "ישראל היא סביבה נהדרת. יש כאן אקדמיה וכישרונות ייחודיים"

חברת בוסטון סיינטיפיק הייתה אחת השחקניות הבולטות בתחום המכשור הרפואי בישראל בשנות ה-90 המאוחרות ותחילת שנות ה-2000. החברה רכשה כאן חברות והשקיעה באחרות, אך מאז צימצמה את היקף הפעילות שלה. בימים אלה מתכננת החברה להשקיע יותר בטכנולוגיות ממקורות בינלאומיים, לרבות בישראל, כך לדברי דייוויד קנאפ, סמנכ"ל המחקר התאגידי בבוסטון סיינטיפיק, בראיון בלעדי שהעניק ל"גלובס".

"ישראל היא סביבה נהדרת", אומר קנאפ, "יש כאן אקדמיה וכישרונות ייחודיים - ואנחנו משתתפים בזה כבר היום. אנחנו עובדים עם האוניברסיטה העברית והדסה בנושא של ביודזיין. מדובר בשילוב רעיונות בין מהנדסים, רופאים וחוקרים בתחום הביומד, כפי שעשינו עם בתי חולים מובילים בארה"ב כמו ג'ון הופקינס ומיו קליניק. כמו כן, אחד הדברים שמאוד קוסמים לנו בישראל הוא הנושא של התמיכה הממשלתית, ברמות רבות ושונות. יש לנו גם זרוע השקעות וגם פעילות מיזוגים ורכישות ואנחנו כל הזמן מחפשים הזדמנויות בישראל ומדינות נוספות, ומעורבים בנעשה בכל מיני דרכים.

"תחת המנכ"ל החדש מייק מהוני, התמקדנו יותר בחיפוש הזדמנויות לצמיחה ולשווקים חדשים מחוץ לארה"ב. אחרי כמה פרויקטים מוצלחים בהודו וסין, החברה ערוכה לקבל על עצמה תפקיד משמעותי יותר בקהילת הביוטק המרשימה של ישראל. אנחנו מאוד אופטימיים לגבי הסביבה העסקית בישראל ומקווים ליצור שיתופי פעולה אסטרטגיים עם ישראלים ועם משקיעים נוספים שרוצים להשקיע בה".

- אתם משקיעים גם בקרנות הון סיכון ישראליות?

"זה לא התחום שלי, אבל זה קרה. לקרנות הון סיכון בישראל יש צוותים טובים שכוללים בכירים בעלי גישה חדשנים שהיו להם כמה וכמה הצלחות. אנחנו מחפשים את המנצחים הסדרתיים".

24 מיליארד דולר

בוסטון סיינטיפיק נסחרת בבורסה של ניו יורק לפי שווי של כ-24 מיליארד דולר. היא חברת המכשור הרפואי ה-13 בגודלה בעולם, אם לוקחים בחשבון גם חברות אבחון והדמיה גדולות וכן חברות תרופות שיש להן גם פעילות מכשור רפואי וגם פעילויות אחרות, ובספירת החברות העוסקות במכשור רפואי בלבד, מקומה גבוה יותר. בישראל היא מוכרת בין היתר בגלל שיתוף הפעולה עם מדינול שהפך את שתיהן לחלוצות בעולם הסטנטים (ונגמר בפיצוץ גדול ומתוקשר).

בנוסף היא רכשה את חברת Labcoat גם היא מתחום הסטנטים, והשקיעה בחברות נוספות שכמעט כולן הצליחו, אך נמכרו - בהן מדיגייד, סייטליין ו-PVT (ראו טבלה). החברה משקיעה בקרנות הו סיכון בישראל וגם במספר חברות שעדיין לא נמכרו: M-valve, בריינסגייט ואחרות. בסך הכל עושה רושם שבוסטון סיינטיפיק עשתה "סיבוב" יפה על השקעותיה בארץ.

- מה נמצא ברשימת הקניות שלכם?

"בוסטון סיינטיפיק מתמקדת היום בעיקר בתחומי האנדוסקופיה (אבחונים וניתוחים זעיר פולשניים דרך חורים טבעיים בגוך ודרך חורים קטנים, כתחליף לניתוח פולשני יותר), נוירולוגיה, קרדיולוגיה ומספר תחומים נוספים. אנחנו מחפשים לצמוח בתחומים האלה וכן בתחומים שבהם אין לנו היום פעילות, בתנאי שנוכל למצוא בתחומי הללו טכנולוגיה שיכולה לאפשר לנו להיות מובילים בתחום, בשילוב בינה לבין היכולות הקיימות שלנו.

"נוירומודולציה, כלומר מכשירים רפואיים שמשנים את פעילות המוח, היא תחום מאוד בולט בתוכניות הצמיחה שלנו היום. אני חושב שלתחום הזה יש עתיד גדול. בקרדיולוגיה, תחום מבנה הלב (structural heart - למשל החלפה או תיקון של מסתמי הלב באופן זעיר פולשני), הוא תחום מאוד מבטיח שאנחנו מאוד מושקעים בו.

"בעבר היינו מאוד ממוקדים בטיפול ואילו היום אנחנו מתרכזים גם באבחון, כדי שנוכל לטפל במחלה באופן מהיר ומדויק יותר. במיוחד מעניינים אותנו מוצרים חדשים שמאפשרים לאבחן בעיה ולטפל בה מיד, במקום לשלוח חולה הביתה עד קבלת התשובה וזימונו בחזרה לטיפול. כל טכנולוגיה שמאפשרת, למשל, לדגום ביופסיה ומיד לאבחן אותה כדי לטפל במקום - אפילו בלי להוציא את המכשיר - יכולה לחסוך למערכת הבריאות המון כסף".

קנאפ מציין גם את תחום הבריאות הדיגיטלית והמובילית. "אני רואה את ההתפתחות התחום הזה כמשנת חיים בעולם הרפואי, ואני משוכנע שנהיה פעילים מאוד בו. המנכ"ל החדש, מייקל מהוני, מביא איתו חזון מקיף של העצמת החולה, וזה יקרה עם התפתחות הרפואה הדיגיטלית. ההחלטות הבריאותיות יהיו הרבה יותר מותאמות אישית, וישתפר מאוד הטיפול במחלות כרוניות. תת-נושא חשוב בניהול הבריאות באמצעים דיגיטליים, ובעיקר מחלות כרוניות, הוא כיצד נותנים לאנשים מוטיבציה להתמיד בטיפול בעזרת האמצעים הללו. אני חושב על זה הרבה, כי אשתי פסיכולוגית".

קנאפ מציין כי לבוסטון סיינטיפיק מספר שתלים מתוחכמים ועתירי חיישנים, שיכולים להוות את הממשק בין המכשור הרפואי הקלאסי לבין הבריאות הדיגיטלית, ולכן לחברה יש תפקיד מהותי במהפכה. "אנחנו עומלים היום בעצמנו על פיתוח הכלים האנליטיים שינתחו את המידע שמגיע מן החיישנים ויאפשרו לנו לנהל יותר טיפולים ממש מתוך השתל. בהמשך, אנחנו מעוניינים לפתח חיישנים כאלו גם ללא השתל, שיפעלו מחוץ לגוף ויביאו מידע גם עבור מי שאין צורך להכניס לגופו מכשירים מושתלים".

- מהם המוצרים המובילים בצנרת המוצרים שלכם?

"צפויות לנו בעתיד הקרוב כמה השקות מאוד מלהיבות. אחת מהן היא ה-Watchman arterial fibrillation closure device. מדובר במכשיר שנועד לטפל בחולים עם פרפור עליות, שנמצאים בשל כך בסיכון ללקות בשבץ. היום הם מטופלים במדללי דם שיש בהם סיכונים". המצר סוגר את הגישה לרכיב מסוים של הלב ובכך מפחית את הסיכון באופן מכאני ולא תרופתי". המוצר מאושר לשיווק באירופה מ-2009, אך רק לאחרונה אושר סוף סוף גם בארה"ב, שוק היעד העיקרי של עולם המכשור הרפואי.

"כמו כן אנחנו מאוד נלהבים מהסטנט המתכלה שלנו, שעשוי להיות הסטנט המתכלה הראשון שיאושר בארה"ב. מוצר נוסף מלהיב הוא דפיברילטור שמגן מדום לב פתאומי בלי להידרש לאלקטרודות המובילות ללב.

"בסך הכל אנחנו משקיעים במו"פ כמיליארד דולר בשנה ועם הרכישות שאנחנו מבצעים אנחנו מגיעים לעוד כמיליארד דולר בשנה, סכום יוצא דופן בחברות בגודל שלנו".

"התועלת גבוהה"

נציין כי בוסטון סיינטיפיק ספגה מהלומה עסקית לפני כעשור, לאחר שרכשה את חברת הקרדיולוגיה גיידנט תמורת 27 מיליארד דולר. בדיעבד ישנה הסכמה די גורפת בשוק המכשור הרפואי שהרכישה בוצעה במחיר מופקע ולא הניבה אינטגרציה טובה כפי שציפתה החברה. מאז החברה לא ביצעה רכישות גדולות, בעוד שסביבה ניתן לראות חברות מכשור רפואי שמתמזגות זו עם זו בהתלהבות.

- מה עמדתכם היום בנוגע לרכישות ענק לעומת רכישות נקודתיות.

"הודענו לאחרונה על רכישה בתחום בריאות הגבר והאורולוגיה. קנינו מ-AMS טכנולוגיה תמורת 1.6 מיליארד דולר. זו רכישה גדולה למדי שמאוד מלהיבה אותנו, כי היא מאפשרת לנו לבסס הובלה בתחום שאנחנו היום לא קיימים בו. אנחנו ממשיכים לחפש סטארט-אפים, וככל שאנחנו מתחילים לשתף פעולה עם חברה מוקדם יותר, כך התועלת לשני הצדדים לדעתנו גבוהה יותר, בעיקר אם תהיה באמת רכישה, אז היא תהיה חלקה יותר".

לסטארט-אפים בתחום המכשור הרפואי די קשה בשנים האחרונות. הדרך עד קבלת אישור שיווק ושיפוי ביטוחי התארכה מאוד, קשה למכור לבתי החולים, ולאור כל זה גם קשה לגייס הון.

"בוודאי, אפילו לנו לא קל עם מוצרים חדשים. העצה שלי לסטארט-אפים היא שהם חייבים לדעת מיום אפס מי הלקוח שלהם ומיהו הרוכש הפוטנציאלי של החברה, ולעבוד איתם מהיום הראשון באופן אינטגרטיבי. עבודה כזו מאפשרת למוצר של הסטארט-אפ להיות הרבה יותר איכותי לקראת הסקייל אפ ולכן כדאי לעשות זאת בשלב מוקדם. כדאי להיות פתוח לכל מיני מבנים של השקעה כמו למשל מקדמה ותשלומי אבני דרך. העצה האחרונה שלי לסטארט-אפים היא לחשוב מעבר לבעיה הספציפית בלבד, כלומר מעבר לשאלה האם המוצר עובד, כי זה רק אחד השיקולים שצריך לקחת בחשבון בבניית המודל העסקי של החברה. דווקא הישראלים מאוד מודעים לכך שיש חסמים אחרים מלבד האם המוצר עובד - ומודעים לכך שהם לא מספיק מכירים אותם ושהם צריכים להתייעץ - לטעמי אלה דווקא חדשות טובות".

הפעילות של בוסטון סיינטיפיק בישראל

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר