גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השכן שיפץ והרס, בד"ץ קבע שמספיקה אקונומיקה

סכסוך בין שכנים חרדים בבני-ברק בנוגע לליקויי בנייה הגיע לביהמ"ש המחוזי, למרות איום ש"כל הפונה לערכאות הרי זה רשע וכאילו חרף וגדף והרים יד בתורת משה רבנו"

הבניין ברחוב עלי הכהן בבני ברק / צילום: תמר מצפי
הבניין ברחוב עלי הכהן בבני ברק / צילום: תמר מצפי

מעטות הפעמים שסכסוכים בין שכנים חרדים מגיעים לערכאות השיפוט הממלכתיות-חילוניות, אבל הנה מקרה כזה. בנימין כהן, תושב בני-ברק שביתו נפגע עקב עבודות שיפוץ שביצע שכנו, החליט שלא קיבל מענה מספק ממוסדות השיפוט של העדה החרדית, ועל אף איומים מפורשים שקיבל, פנה לעזרתו של בית המשפט המחוזי.

תחילת הסכסוך בחורף האחרון, אז הרחיב תושב העיר את ביתו ברחוב עלי הכהן (ליד שדרות בן-גוריון), ולשם כך האריך את אחד מיסודות הבניין, דבר שגרם לנזקים קשים ולנזילות בלתי פוסקות בדירתו של כהן, השכן בקומה למטה.

לאחר שהשניים לא הגיעו לעמק השווה בעניין, הם פנו לבוררות במסגרת בית דין צדק (בד"צ) "בניין ציון" - בית דין פרטי של בני העדה החרדית, העוסק כמעט בכל תחומי החיים ושוכן בבני-ברק.

בשתי החלטות ביניים שקיבלו בעניין, קבעו הדיינים כי השכן המשפץ נדרש לערוך תיקונים קוסמטיים בדירה של כהן, ובכלל זה "ניקיון יסודי בתקרה במקומות שיש כתמים, על-ידי אקונומיקא עם סמרטוט לח" (נכתב במקור).

משהבין כי לא ייוושע מבית הדין, שלח כהן לשכנו, באמצעות עורך דין, מכתב דרישה לפיצויים, שאליה צירף חוות-דעת של מומחה ששכר, אשר קבע כי הבית מהווה סכנה בריאותית ובטיחותית עקב חדירת מים ללוח החשמל, וכן "אינו ראוי למגורים ולשימוש בני אדם". בעקבות זאת פנה השכן המשפץ לבית הדין, וזה הפך את החלטות הביניים שנתן לפסק דין סופי.

לדברי כהן, הופעל עליו לחץ כבד לחתום על שטר הבוררות, ובהחלטה עוקבת שנתן בד"צ נכללה גם אזהרה מפורשת כלפיו מצד הדיינים, לבל יפנה למוסדות הרשות השופטת - "כל הפונה לערכאות הרי זה רשע, וכאילו חרף וגדף והרים יד בתורת משה רבנו".

"אקמול לסרטן"

עו"ד דניאל הומיונפר, העוסק בין השאר בדיני מקרקעין וייצג את כהן בבית המשפט המחוזי, אומר כי תנאי פסק הבוררות של בית הדין "משולים לחולה סרטן שיילך לרופא ויקבל אקמול".

עוד טוען עו"ד הומיונפר כי למעלה מ-8 חודשים לא טרחו הדיינים להוציא פסק דין המורה לשכן הפוגע לתקן את המפגעים, אבל עם התערבותו בפרשה, מיהרו לפתע לפסוק נגד כהן. "מכך ניתן ללמוד שייתכן שקיימת זהות אינטרסים בין הצדדים. חוסר תום-הלב פורץ וזועק מתוך ההליך. אין מדובר בבית דין צדק, אלא בבריונות", אומר הומיונפר.

מכל מקום, חרף האיום המפורש, פנה כהן לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. בפסק דין שנתן לפני כחודש הפך האחרון את פסיקת בית הדין, וקבע כי פסק הבוררות יבוטל.

הצדדים קיבלו את הצעתה של השופטת יהודית שבח, לפיה השכן המשפץ יתקן את מלוא הנזקים בדירתו של כהן, וזה יהיה רשאי, לאחר התיקונים ובוא החורף, לבקש מבית דין צדק לכנס ישיבת בוררות נוספת, בה הוא יוכל לטעון לגבי טיב התיקון ולהציג חוות-דעת מומחה נוספת.

"במקרה של טעות משפטית או פרשנות לא נכונה של דין תורה - בתי המשפט אינם מתערבים"

מקרה כזה המתואר בכתבה, בו מובאת החלטה של בית דין צדק של העדה החרדית (בסוגיות של דיור או אחרות) לפתחו של בית משפט אזרחי, לא כל שכן כאשר החלטה זו נהפכת על-ידי האחרון, אינו שכיח.

"דינו של בית דין צדק, ככל בית דין פרטי, הוא כדינה של בוררות. מאחר שהמערכת מכירה בהליך הזה, שאינו כבול לסדרי הדין הרגילים ותלוי בהסכמת שני הצדדים, קשה מאוד לבטל אותו, אלא כשמתקיימים כמה תנאים", אומר שופט בית משפט השלום בדימוס, עו"ד דניאל ארנסט, ששימש בעבר כיו"ר הוועדה לבוררויות וגישורים של לשכת עורכי הדין במחוז תל-אביב.

"כך למשל, כאשר הליך הבוררות נעשה תוך חריגה מסמכות, כשמתגלה שהייתה היכרות קודמת בין הבורר לאחד הצדדים, או כאשר קיים חשש לפגיעה בצדק הטבעי, כלומר כשנעשה חוסר צדק ברור לאחד מבעלי הדין".

"כשמדובר על טעות משפטית של הבורר", מדגיש ארנסט, "בתי המשפט אינם מתערבים. כך גם בפרשנות לא נכונה של דין תורה".

לדבריו, הימנעותם של בתי המשפט הרגילים מלהתערב בהחלטות בוררים אינה שמורה רק לבתי הדין החרדיים, אלא לכל ערכאות השיפוט הוולונטריות. "במקרה זה (הסכסוך המתואר בבני-ברק - א.ש.), אי-הצדק שנעשה כנראה זעק לשמיים", הוא אומר. "האזהרה בעניין הרמת היד על תורת משה רבנו - מבחינת בתי המשפט זו כבר הפעלת לחץ בלתי הוגן שפוגמת ברצון החופשי של בעל הדין, וגם חורגת מסמכותו של הבורר".

עוד כתבות

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול