גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אין דברים כאלה

טראמפ הוא מיליארדר שהמילה מוחצן קטנה עליו בכמה מספרים

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

העימות, בעצם שני עימותי הבחירות הראשונים של המפלגה הרפובליקנית, באו וחלפו. כולם - הפרשנים, המלומדים, הסוקרים, הרפובליקנים, הדמוקרטים - כולם בדעה שדונלד (ואם אתם שואלים דונלד מי? אתם לא במאמר הנכון. בעצם לא בעיתון, בתקשורת ובפוליטיקה כלל. טראמפ) פישל. שכתמיד המיליארדר שהמילה מוחצן קטנה עליו בכמה מספרים, היה יהיר, תקף שוב את ההיספנים, שבלעדיהם הרפובליקנים ינוצחו.

שוב הוא הראה את הצד השונא נשים שלו, ואם הייתה מנטרה אחת שכל הרפובליקנים חוזרים עליה באדיקות, היא שהם חייבים לקרב אליהם את הנשים; ולקינוח תקף ישירות, חזיתית תוך רמיזה שהיא שואלת אותו שאלות קשות, כי היא במחזור, את אחת המנחות בעימות, מייגן קלי, כוכבת רשת פוקס, רשת הבית הרפובליקנית. במונחים ישראליים דומה הדבר למועמד הליכוד המוביל, התוקף בפראות בשידור חי מנחה מ"ישראל היום".

זאת ועוד, טראמפ הוא היחיד שסירב להודיע שבכל מקרה לא יפלג את המפלגה, לא יתמוך אוטומטית במועמד המפלגה לנשיאות, אם לא ייבחר הוא עצמו. כלומר, הוא הודיע, קבל עם ועדה, שהוא מוכן לפלג את קולות השמרנים, שוקל לרוץ לבדו בידיעה ברורה, שזה יביא את הילארי קלינטון לבית הלבן. תיאוריות הקונספירציה מלבלבות, טראמפ גמור, היה ברור.

או שלא. כי אחרי העימות, שהיה הנצפה ביותר אי פעם מסוגו בזכות טראמפ, יש לדונלד 68 אלף עוקבים חדשים בטוויטר. לשאר המתמודדים מולו יש כמה אלפים בודדים במקרה הטוב.

והאחרים פשוט לא הרשימו, או לא הרשימו מספיק. על הבמה ניצבו עשרה אנשים, בעיקר מושלים בעלי רקורד מוכח, אבל טראמפ שלט בשיח - וזה נמדד בדקות. הוא דיבר פי שניים ויותר מכל אחד אחר, למעט ג'ב בוש שלא הצליח לבלוט. במילים פשוטות, בעימות הזה איש לא שגה שגיאה מסיימת מרוץ, אבל איש גם לא פרץ קדימה.

איש לא, אבל אישה כן. בהקבצה ב', בעימות המקדים שבו השתתפו שבעת המועמדים שלא זכו לראות את הארץ המובטחת של העימות הראשי בפריים-טיים, ניצחה בבירור קרלי פיורינה, לשעבר מנכ"לית ענקית ההיי-טק HP (היולט-פקארד).

אם אנו עדיין במדד הטוויטר, לפיורינה נוספו 22 אלף עוקבים מיד אחרי העימות; והיא הזכירה דבר חשוב, אנו רק בתחילת הדרך, והיא ארוכה מאוד.

הכשל של הסוקרים, העיתונאים, הפרשנים הוא, שהם, אנחנו, חיים את הנושא יום-יום. אנו מנתחים כל התבטאות של כל מועמד, את כמות הכסף הבלתי נתפסת (הבחירות האלה יראו בין 5 ל-7 מיליארד דולר תרומות למועמדים השונים במרוצים השונים), הנשפכת, התשדירים, הניסיונות לבלוט, אנו בודקים בשבע עיניים כל התבטאות או הימנעות מהתבטאות על הפלות (אחת מנקודות-התורפה הגדולות של הרפובליקנים; מועמד מוביל, מרקו רוביו, מתנגד נחרץ להפלות בכל מקרה גם בשל אונס), ישראל, איראן, מה לא.

אנו שוכחים שהאמריקני הרגיל בשלב זה בודק איזה סרט קיץ עתיר אפקטים יוצא השבוע, מתכנן את החופשה, מוטרד באשר למחירי ההשכלה הגבוהה, ואם יוכל לאפשר אותם לילדיו, האם מקום העבודה שלו יוחלף בידי אדם סיני או רובוט יפני, ויש לו דעה על החזקת נשק חם, יחסי הלבנים-שחורים, הכלכלה כמובן. מבחינתו, המרוץ לבית הלבן הוא משהו להידרש אליו בבוא הסתיו, שנה לבחירות, וזה למיטיבי הלכת שבציבור. אז הוא יתחיל לבדוק בעד, או ליתר דיוק נגד, מי הוא.

בסופו של דבר, טראמפ לא יגיע לבית הלבן. אולי כאורח. כולם נגדו, והתומכים בו הם ברובם אלה שלא ברור שיצביעו, בפריימריז או בבחירות עצמן. ועדיין צריך להסביר את סודו - מושל ניו-ג'רסי המתוסכל כריס כריסטי אמר שטראמפ עושה משהו נכון, מבטא את רחשי הציבור. והוא צדק. בציבור האמריקני, בעיקר הרפובליקני, וככל שנוטים ימינה, הרגש מתגבר, יש טינה לוושינגטון, זעם "עליהם". התחושה ש"הם" לא בעדנו. לא סופרים אותנו.

טראמפ מבטא היטב את רוח האאוטסיידרים האלה. זה רגש שהיה קיים מאז ומעולם, טינה כלפי תרבות ה"עסקים כרגיל", המקח-וממכר של הוותיקים, דילים כאלה ואחרים. נכון, אבל תרבות פוליטית זו עצמה יכלה לייצר קונצנזוס בדברים החשובים באמת, נניח מדיניות חוץ, נניח רפורמות שזמנן הגיע. היום זה לא קיים. התרבות הפוליטית האמריקנית היא של טינה, של מלחמה אידיאולוגית, של הכול או לא כלום. זה מביא לשיתוק הממשל לפרקים, למצב שבו אם מנסים להגיע לפשרה, מיד מוקעים כבוגדים ברעיון.

זו הקרקע שעליה צמחה תנועת מסיבת-התה, זו הקרקע שעליה צומחת התמיכה העממית באדם שכל-כולו ההיפך מעממיות; והיא אינה מבשרת טובות לפוליטיקה האמריקנית או לארצות-הברית בכלל.

הכותב הוא עורך חדשות החוץ, ערוץ 1

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל הסביר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם