גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוע מוביל לעוד רוע

קו ישיר נמתח בין מעצרים מינהליים להזנה בכפייה, וחוזר חלילה. פלא שכל-כך חם הקיץ

א. קראתי שהשחקנית יעל אבקסיס והסופרת צרויה שלו החלו לצום מול בית ראש הממשלה בירושלים למען חידוש התהליך המדיני. הצום, למדתי, הוא חלק ממהלך של תנועת "נשים עושות שלום" שנמשך כבר חודש תחת השם המוזר למדי "צום איתן".

לא ידעתי על התנועה ועל הצום עד השבוע, אבל עכשיו כשאני יודע, יש רק עוד שני דברים שמעניין אותי לדעת: מתי בדיוק יתחילו להזין את יעל אבקסיס בכפייה, ומה השיטה שתיבחר עבורה: זונדה באף, צינור לגרון, מזרק לקיבה או צינורית דרך עורק המפשעה?

אחרי הכול, את מי מעניין מה בדיוק יעשו למוחמד עלאן, שובת הרעב הפלסטיני (אחד מעשרות) שהמדינה רוצה להזין בכפייה ולשם כך משפילה את עצמה, מעבירה אותו מבית-חולים לבית-חולים ומנסה להכריח רופאים לבגוד בשבועתם. בואו נאמר את האמת, מדובר בערבי, וזה נורא-נורא משעמם.

אבל יעל אבקסיס מוזנת בכפייה - אייטם פצצה! אני כבר רואה את כל הרופאים במדינה רבים ביניהם: אני רוצה. לא, אני רוצה. אני הייתי קודם. אני יותר בכיר. אני מלאך בלבן. טוב, בסדר, אז ביחד - אתה תחזיק אותה חזק, אני אאזוק אותה למיטה, את הזונדה נדחוף כאיש אחד ואחר-כך נחלוק בתהילה: אתה תתראיין ב"אולפן שישי", ואני אהיה על השער של "7 ימים". סגרנו? סגרנו.

כן, אני יודע, זה בחיים לא יקרה. למה? כי יעל אבקסיס יהודייה (גם אם שמאלנית, מה שקצת מוריד את דירוג היהדות שלה), ולא יעלה על הדעת שיהודי יזון בכפייה יהודי, איפה נשמע כדבר הזה?!

ב. איפה נשמע כדבר הזה, אתם שואלים? רק השבוע נשמע כדבר הזה בהרי יהודה ובחוצות ירושלים: שר הביטחון משה (בוגי) יעלון חתם ביד קלה ובזרוע רפויה על צו מעצר מינהלי ל-6 חודשים לשני פעילי הימין הקיצוני מאיר אטינגר ואביתר סלונים, החשודים במעורבות בפעילות טרור יהודי.

כמובן שאין לי שום בעיה עם עצם העובדה שברנשים מהסוג הנ"ל, וכמובן טרוריסטים פלסטינים המבקשים את נפשי, נעצרים ונכלאים. אבל למעט מקרים מובהקים של פצצות מתקתקות או איך שקוראים לזה, מעצר מינהלי הוא דבר רע, רע מוחלט וחד-משמעי. גם אם סיבתו ותוצאותיו יכולות להיות טובות. ובכל מקרה, העניין הוא שמה שנעשה לערבים, מגיע אחר-כך גם ליהודים. זו לא עמדה חדשה או מקורית שלי - היא הובעה חזור והבע, אבל להרבה מדי אנשים היה פחות מדי אכפת. ערבים כולה, מה העניין.

אבל בין שתי נקודות עובר רק קו ישר אחד. ככה זה עובד וזה לא יכול לעבוד אחרת. שלשום מעצר מינהלי לערבים חשודים בטרור, אתמול מעצר מינהלי לערבים שסתם לא באים טוב בעין, היום ליהודים קיצוניים, מחר ליהודים קיצוניים פחות, מחרתיים תבדקי טוב-טוב לפני שאת פותחת את הדלת, אולי הם באים לקחת אותך. סיבה תמיד תהיה.

נביאי זעם חוזרים וטוענים כבר עשורים שזה בדיוק מה שיקרה, והנה - זה קרה. גם הדבר הכי לא סביר מסתבר לו בסוף. אותו כנ"ל יחול גם על הזנה בכפייה. גם הוא רע. רע מוחלט וחד-משמעי. כל הסיבות והטיעונים שמנסים להצדיק את הדבר הזה בשלל פליק-פלאקים תמוהים ומיתממים לא מחזיקים מים. אין אפילו טעם למנות אותם או לענות להם.

אז יעל אבקסיס: כדאי מאוד שתתחילי להתכונן, כפרה. אחרי הכול, אנחנו לא ג'ונגל, זו מדינת חוק פה, כן?! ואין אצלנו אפליה. יהודי וערבי אותו דבר.

ג. אם גם אתם חובבי מעגליות ואירוניה, כמוני, תוכלו למצוא אותן בשתי נקודות: האחת - שובתי הרעב הפלסטינים שאותם רוצה מדינת ישראל להזין בכפייה שובתים רעב נגד המעצרים המינהליים.

יש משהו יפה בלראות איך רוע אחד מוביל לרוע הבא, לא ככה? שלטון בעם אחר מוליד מעצרים מינהליים שמולידים הזנה בכפייה. שלטון בעם אחר (ואני בכוונה לא משתמש במילה שמתחילה באות כ') מוליד מנטליות שזוחלת לשלטון בעם שלך, שמוליד גידולים מהסוג של אטינגר וסלונים. אתה חייב לכבד את כוחות הטבע.

הזליגה הזו תימשך: היום שר הביטחון חייב לחתום על מעצר מינהלי ליהודים, בעוד שעל מעצר מינהלי לפלסטיני מספיקה חתימה של קצין בכיר, אבל בקרוב תספיק חתימה של קצין בכיר לעצור יהודי וחתימה של אפסנאי לעצור פלסטיני, אחר-כך אולי פשוט יבוטל הצורך בחתימה. אחרי הכול, חבל לבזבז נייר. זה נורא מזיק לסביבה.

הנקודה השנייה היא שאני מת, פשוט מת, על השם שנתנה המדינה לחוק הזנה בכפייה: "החוק למניעת נזקי שביתת רעב". גדול, לא? מכבסת המילים בשיא תפארתה - היא תוריד כל כתם ותלבין גם עינוי. זו בכלל לא הזנה, והיא בטח לא בכפייה, כל מה שאנחנו עושים זה רק לנסות ולמנוע נזקים שהאנשים האלה מנסים, בחוסר המודעות שלהם, לגרום לעצמם.

וגם זה קשור קשר בל-יינתק למעצרים המינהליים. ראו את הקסם: חוק "סמכויות שעת חירום" מאפשר את תקנת המעצרים המינהליים, אבל רק בשעת חירום. אלא שמצב החירום בישראל מעולם לא בוטל, ולכן תמיד אפשר לקחת את מי שרוצים למעצר מינהלי. נפלא. עכשיו צריך רק לשנות את השם "תקנת מעצר מינהלי", שם עם צליל מעט קר ואכזרי, למשהו כמו "תקנה להגנה מפגעי קרינת השמש בגבעות יהודה ושומרון" - והכול יהיה הרבה יותר פשוט ונעים.

ד. ואפרופו נזקי השמש: מעבר לא בלתי מגושם מהקטן לגדול. כי אף שישראל היא במרכז העולם, הרי שהעולם די גדול. נדמה לי שבערך מה שקורה פה עם נבואות הזעם המתגשמות אחרי שנים של אדישות בנוגע לזליגה של המעצרים המינהליים, קורה עכשיו עם מה שמכונה ההתחממות הגלובלית.

כבר שנים אנחנו חיים עם נבואות החורבן על מה יקרה לעולמנו, עד שכבר הפכנו אדישים (או לפחות אני קצת הפכתי), אבל הנה, פתאום נראה שזה קורה. חצי השנה הראשונה של 2015 היא החמה ביותר בהיסטוריה המתועדת, ורוב המומחים טוענים כי כמעט ואין אפשרות ששנת 2015 כולה לא תהיה השנה החמה בהיסטוריה (המתועדת). השנה שמחזיקה בשיא, נכון להיום, אגב, היא שנת 2014.

אני מביט סביב: גל חום מטורלל באירופה, באסיה, איפה לא. באינטרנט יש שלל סרטונים מוזרים ביותר מהימים האחרונים על יצורי מעמקים שבגלל עליית הטמפרטורות עולים אל פני הים: תנין ענק בארצות-הברית, דיונון מפלצתי ברוסיה ויצור מסתורי מאוד באנגליה. בים הארקטי נמסים קרחונים, והלב נשבר מול תמונות של אלפי כלבי ים נפלטים אל החוף ומתים מהחום. אני קורא כתבות על כך שגופנו לא מותאם להתמודד עם שינויי אקלים קיצוניים ומגיב בשלל מחלות מהגיהינום שגורמות למיני מיתות משונות.

אז מה, יכול להיות שהפעם זה סוף-סוף קורה? האם אנחנו עדים להתגשמות כל נבואות הדרעק? האמת שאני מרגיש ממש בר-מזל לחיות בעידן הזה: אני עיתונאי כשהעיתונות המודפסת קורסת, ישראלי כשהדמוקרטיה מידרדרת, ובן אדם כשכדור הארץ רותח. לפעמים מתגנבת ללבי התחושה שזה הכול בגללי. זה אני שהבאתי את הנאחס. חייב לבדוק את המזוזות.

ה. אולי הצפת ענייני האקלים היא רק תגובה לא מודעת לאירוע שקרה לפני פחות מחודש (היסטוריה עתיקה): הטלסקופ "קפלר" איתר כוכב-לכת קצת יותר גדול מכדור הארץ עם שמש קצת יותר גדולה משלנו במרחק של 1,400 שנות אור, שייתכן שניתן לחיות בו. אולי כל הידיעות על ההתחממות הן רק תרגיל פרסומי שנועד למכור נדל"ן על קפלר-b452, שמו של הכוכב.

הלוואי. זה לא יקרה בימי חיי לצערי, אבל אני נורא מקווה שכשזה יקרה, ונעבור מכדור הארץ אל בית חדש, ניקח איתנו רק את הדברים הטובים, ואת הדברים הרעים - מניעת נזקי שביתות רעב, הגנה מפני קרני השמש ביהודה ושומרון ואחרים - נשאיר מאחור כנחשים שהשילו את עורם הישן, כילדים שהשירו את שיני החלב שלהם. כי עולם טוב יותר הוא לא רק אפשרי, הוא הכרחי.

רוע מוביל לעוד רוע

עוד כתבות

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה