לפני כחצי שנה נחשף ב"גלובס" עוקץ מכוניות יד שנייה, כשעשרות ישראלים נפלו קורבן לארגון פשע בינלאומי והפסידו עשרות אלפי שקלים. השיטה הייתה פשוטה - הנוכלים פרסמו עשרות מודעות מכירה פיקטיביות למכוניות משומשות בלוחות המכירה הגדולים בישראל, כשאתר יד2 הוא המרכזי שבניהם, וישראלים תמימים הסתנוורו מהמחיר האטרקטיבי והעבירו כספים לחו"ל.

והנה עיקרי העוקץ: הנוכל טען כי הוא עבד בישראל כמהנדס באסדת קידוח, ועם סיום עבודתו לקח את מכוניתו שרכש בישראל בחזרה לארץ מוצאו. על מנת לרשום את המכונית בעלת לוחית הרישוי הצהובה בארץ מוצאו, טען הנוכל כי נדרשו ממנו סכומי-עתק, וכי לא משתלם לו לשלם - ולכן הוא מציע אותה בישראל במחיר אטרקטיבי, ואפילו מוכן לקחת על עצמו את עלויות המשלוח.

הישראלים שהתפתו התעלמו לחלוטין מכל נורות האזהרה האפשריות והסתערו על המציאה, כשחלקם מעבירים לנוכל סכומי כסף נכבדים "על החשבון".

להגנתם של הישראלים שנעקצו אפשר לומר כי הנוכלים חשבו על כל הפרטים הקטנים, כמו חשבונות פייסבוק וטוויטר מזויפים, השתמשו בתירוצים הגיוניים ולעתים עשו שימוש בחברות שילוח פיקטיביות. בכל המקרים לאחר שהכסף הועבר, נעלם הנוכל ואתו הכסף.

היום, חצי שנה אחרי, אנו ממשיכים לעקוב מקרוב אחר מכונת העוקץ הבינלאומית שממשיכה לדוג לה בחופשיות מטרידה עוד קורבנות ישראלים, והכול תחת חסותה של המשטרה, שלטענתה הנושא נמצא תחת חקירה, לאחר שהוגשו 15 תלונות. החקירה לא הניבה תוצאות עד כה.

מאז פרסום הכתבה ב"גלובס" מתקבלות מדי שבוע פניות למערכת של עשרות ישראלים - חלקם מודים שנעקצו, וחלקם למזלם הצליחו להתגבר על הפיתוי ועצרו את התהליך רגע לפני העברת הכסף ולאחר שנתקלו בתחקיר "גלובס".

דוגמה אחת מיני רבות הוא ירון (שם בדוי), בן 33 מצפון הארץ, שהעביר לנוכלים 19 אלף אירו (כ-80 אלף שקל) עבור מאזדה מדגם CX5, שעלותה בישראל מעל 130 אלף שקל.

לדבריו, "לא רק שלא חשדתי, גם כשאנשים אמרו לי, אמרתי להם שהם טועים. הכול נראה ממש טוב ואיכותי - יש תעודות של הרכב, תקנים אירופאים שבהם הוא עומד, מסמכים ועוד - זה משהו מאוד מתוחכם. המשפחה שלי קיבלה את זה (העוקץ - כ.כ) מאוד קשה - זה משהו שמשנה חיים. אנחנו בבורות תקציביים מאז שזה קרה. עכשיו אתה כבר לא מאמין לאף אחד".

אדם נוסף, מאיר (שם בדוי), רצה לרכוש מכונית ב.מ.וו סדרה 7. הוא עבר את כל התהליך מול הנוכל ואפילו קיבל מייל רשמי מחברת השילוח הפיקטיבית. החברה טענה כי היא מטפלת בנושא, ושאוטוטו היא משלחת את המכונית הנכספת לישראל, וכל שנשאר הוא להעביר לחשבון נאמנות פיקטיבי 67 אלף שקל. רגע לפני שהעביר את הסכום, מאיר נתקל בתחקיר "גלובס", וזה חסך לו הרבה מאוד כסף.

"הייתי דקה מהעברת כסף, ופתאום בהבזק של שנייה רשמתי בגוגל 'עוקץ מכוניות יד2', וקפצה הכתבה ב'גלובס'. הצטמררתי. הסיפור שכמעט קרה לי מתואר אחד לאחד בכתבה", אמר.

קלות מטרידה

לאור שלל הסיפורים חיפשנו באתר יד2 מודעות דומות, ותוך דקות ובקלות מטרידה מצאנו כמה "מציאות" שענו על הדרישות - מחירים זולים משמעותית מהמחירון, פנייה למוכר רק באמצעות מייל, מפרט טכני שתורגם בעזרת גוגל ועוד. אפילו ניסינו להתקשר לכמה מודעות, וכמובן שקיבלנו הודעת על מנוי שלא זמין.

לא מעט אנשים שהיו בקשר עם הנוכלים פנו במקביל לאתר יד2 כדי לסייע בחקירת משטרת ישראל ואולי לתפוס את הנוכלים, אך לטענתם יד2 התעלמה מכל פניותיהם.

מאתר יד2 נמסר לנו בתגובה כי "מדובר בארגון פשע ובעוקץ המוכר לרשויות החוק בארץ ובחו"ל, שפועל גם ב-eBay ובאתרים נוספים בארץ כמו באתר WINWIN. מיד כאשר נודע ליד2 על התופעה, היא שיתפה פעולה עם רשויות החוק והגבירה את פעילות הפיקוח וההסברה באתר על מנת להזהיר את הגולשים, זאת באמצעות מודעות אזהרה גדולות הקופצות למסך וקוראות לגולשים שלא להעביר כספים מראש בטרם בדיקת הרכב ולהיזהר מעסקאות בהן מעורבים רכבים הנמצאים בחו"ל.

"שיטת הפעולה היא שהמפרסם אינו עונה לשיחות הטלפון, והתקשורת איתו במיילים בלבד. המודעה קופצת ברגע שהקונה מנסה לפנות באמצעות המייל, ולכן כל הגולשים שנעקצו נחשפו לאזהרה הברורה. צר לנו שחלקם בכל זאת התפתו ושילמו מקדמה על הרכב בניגוד להמלצה.

"מלבד האזהרה הבולטת, האתר מפעיל מגוון טכנולוגיות ואנשים במאבק יומיומי בתופעה לאיתור והסרת מודעות שמזוהות כבעייתיות. מעבר לפעולות אלה, האחריות היא של משטרת ישראל ורשויות החוק הבינלאומיות.

"יש להבין כי אתר יד2 הוא לוח חינמי, המאפשר לכל אחד להעלות מודעות למכירת מוצרים. צוות שירות הלקוחות באתר יד2 סורק את תוכן המודעות שמפורסמות 24 שעות ביממה, על מנת לאתר ולהסיר מודעות שאינן עומדות בכללי החוק ותקנון האתר. ואכן, כ-20% מהמודעות כלל אינן מתפרסמות בסופו של דבר או מוסרות מהאתר.

"בנוסף, האתר מעודד צרכנות נבונה וקנייה חכמה ומאפשר לבדוק ולהשוות כמה עולה מוצר - רכב או דירה. כך, הגולשים יכולים לקבל החלטות מושכלות ולדעת מתי מוצר מפורסם במחיר הנמוך בהרבה ממחיר השוק, מה שיכול להעיד על בעייתיות במוצר".

כללי "עשה ואל תעשה"

אז בזמן שאתר יד2 מפנה אותנו למשטרה, ועד שזו תסיים את החקירה שלה, הנה כמה כלים שיעזרו לכם לזהות מודעות חשודות - מעין כללי "עשה ואל תעשה" ברכישת רכב גם בארץ אך בעיקר מחו"ל.

הכלל הראשון הוא המחיר המהווה את הכלי העיקרי למקרי עוקץ. מחיר שנמוך בעשרות אחוזים ממחיר המחירון צריך להדליק לכם נורת אזהרה. שנית, אל תפנו למוכרים רק באמצעות מייל גם אם הסיפור שלו נשמע הגיוני מאוד. שלישית, שימו לב האם המפרטים הטכניים תורגמו מאנגלית לעברית ללא הגהה ובניסוח חשוד.

הנוכלים אוהבים להציג תמונות שרצות ברשת, שחלקן נראות בברור שלא צולמו בישראל, ובמקרים רבים המספר של הרכבים, גם אם מטושטש, הוא לא צהוב. תתעקשו לדבר עם המוכר גם אם הוא מספר לכם סיפורים, כמו למשל שהוא בחופשה או עסוק בעבודה.

והכי חשוב - לעולם אל תעבירו כסף ישירות לחשבון בנק כזה או אחר, וגם לא לחשבון נאמנות - יש דרכים אחרות ובטוחות יותר. וכמובן, כמו בכל מוצרי יד שנייה, אל תעבירו כסף לצד השני לפני שחשתם את המוצר בידיים. אין ארוחות חינם - מציאות בסדר גודל כזה הן פיקציה.

מודעות לדוגמה:

חדשות הרכב, מודעת רכב ביד 2 / צילום: צילום מסך יד 2

עוקץ המכוניות / צילום מסך