גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוזר למקורות: ראיון עם מחבר הספר "למה היהודים אומרים"

הספר "למה היהודים אומרים" של דורון בטשי עושה סדר בכל אותם מנהגים וציוויים שיהודים רגילים להתייחס אליהם באופן אוטומטי, ומגלה כי הסיבות למנהגים מקובלים לעיתים שונות בתכלית ממה שנהוג לחשוב

דורון בטשי / צילום: תמר מצפי
דורון בטשי / צילום: תמר מצפי

דורון בטשי, מרצה ויועץ שיווקי, גדל בציבור הציוני-דתי ברמת-גן. בקרב הקהל הזה, בטשי הפך לדוגמה מייצגת, כפי שהוא מתאר את הדרך שהביאה אותו לכתיבת הספר "למה היהודים אומרים": "בהרצאות בשיווק אני מדבר על כך שאנחנו עובדים בצורה רובוטית במקרים רבים, גם בשירות וגם במכירות. לא בהכרח קשובים למה שנאמר מצד הלקוח אלא רצים עם התשובה המוכנה בראש.

"אני לא הייתי כזה אף פעם. גדלתי בחברה של הכיפות הסרוגות. המסורת היהודית תמיד עניינה אותי. שאלתי שאלות כאדם סקרן ולא קיבלתי תשובות מספקות. לא באתי למרוד, אבל פיעמה בי השאלה למה עושים מה שעושים. וכך אני בא לשאול למה ב'שמע ישראל' מכסים את העיניים ב-3 אצבעות ולמה שמים 4 מוטות בחופה.

"ראיתי שרוב האנשים לא יודעים את הסיבות לדברים. יצא לי להרצות במגזר קרוב לחרדי וגם שם נותנים סברות ולאו דווקא פרשנות מוצקה. כשבדקתי את הדברים ונתתי להם תשובות, ראיתי את הצמא אצל אנשים. בהתחלה חשבתי על הכנת ספרון קטן שיחולק בבית הכנסת ובהמשך נתקלתי בסקרנות שכמעט הפחידה, בגלל הידע העצום והפלפול האינסופי שקיימים בגמרא ובמשנה".

- בוא נתחיל מהבסיס היומיומי. למה אומרים "בלי עין הרע"?

"רוב האנשים חושבים שהמשמעות היא שחלילה לא ניפגע מעין הרע, אבל ההלכה לא מדברת על עין הרע ולא עוסקת בזה, אלא גורסת שאדם שיש לו עין רעה ייפגע - ואדם טוב עין, יהיה לו טוב. אז אומרים: מה שאתה מאמין, זה מה שיקרה לך".

- כשאתה שואל, אתה מוצא תשובות יפות אבל גם כאלה שנשמעות קצת כמו אגדות ילדים. למשל, שקדיש נאמר בארמית דווקא, כי המלאכים מסננים תפילות מהיושב במרומים, ולכן אנו מדברים בשפה כזו כדי שהם לא יבינו את תפילתנו. זו לא סיבה מעט רדודה?

"אספר לך קוריוז קטן. בהדרכה ליזמות עסקית שקיימתי בעפרה, ישב לידי סופר סת"ם. אמרתי שם שהם לא מבינים את הסיבה לכל מה שהם עושים, הם טענו שכן, אז שאלתי מה זה 'בעגלא ובזמן קריב' בקדיש? מה פירוש 'בעגלא'? הם לא ידעו. בשעה 2:00 בלילה אני מקבל מאותו סופר סת"ם הודעה שהוא לא יכול היה לישון עד שבדק - זה 'במהרה'.

"לגבי הקדיש בארמית, יש לזה 2 תשובות. הפשוטה היא שזו הייתה השפה פעם, והשניה היא המדרש שהזכרת, על המלאכים. היא נשמעת כאגדה אבל יש בה מסר יפה: ככה מתאפשר לכל אדם להגיד קדיש. כל אחד יכול לומר קדיש ולא מפשפשים אם הוא דתי או לא".

השחור הישן

הפרויקט של הבנת מקורותיהם של דברים, הוביל כבר לשיתוף פעולה מעניין. בטשי: "לאחת ההדרכות הגיע בחור חרדי והחל לעיין בספר. ביקשתי ממנו הערות והוא התקשר למחרת נרגש, אמר שהוא מחב"ד והתרשם מבהירות ההסברים ושאמרתי דברים בשם אומרם ופתאום נפל לו האסימון: בחב"ד מסבירים דברים ברמה מתקדמת, בעוד שדברים בסיסיים אינם מובנים. הוא התקשר למי שאחראי לאתר חב"ד בניו ג'רזי ומאז כבר הקלטנו יחד 7 סרטונים שנקראים 'למה אנחנו עושים את זה?'. עכשיו נקליט עוד 7 סרטוני כאלה".

באופן מעניין, דווקא ביחס לאחד המנהגים הבולטים ביהדות החרדית, הלבוש השחור, שנדמה למבקרי קהילה זו, שברורים מקורותיו, לבטשי יש השגות: "הטענה שהחרדים פיתחו מנהג זה כשניסו להידמות בלבושם לפריצים הגויים, לא נראית לי הגיונית. היהודים הרי חיפשו סימנים מבדלים - כמו הציצית והכיפה. לו רצו להידמות לגויים, לא היו עושים זאת".

בינתיים בטשי מופתע מהקבלה של הספר במקומות שציפה לזכות מהם לניכור: "חשבתי שאפול אצל אתאיסטים או חרדים, אבל גיליתי פתיחות בשתי הקהילות האלה", הוא אומר.

ועם הרוח הגבית הזו, השלב הבא מבחינתו הוא הרחבת הפרויקט לחו"ל: "אני מתכנן מסע בקהילות היהודיות ומחפש עכשיו תורם. המטרה היא להגיע ליהודים ולישראלים שם ולעשות נפשות להיכרות עם היהדות, לספר מי אנחנו, לחבר בין האתאיסט לחרדי, לחבר בין הקצוות".

מדוע ולמה? מקורות של אמונות ומנהגים ביהדות

- למה שמים כיפה? אין לכך ציווי בתורה.

א. מתוך יראת שמים - חובת חבישת כיפה בעת הכניסה לבית כנסת ובזמן אזכור שם השם מגיעה מימי הכוהן הגדול שחבש מצנפת, ויתר הכוהנים חויבו לחבוש מגבעת. ב. גילוי צניעות והכרה בסמכות עליונה. ההלכה פסקה שאין ללכת יותר מ-4 אמות (כשני מטרים) ללא כיסוי ראש.

- למה החרדים לובשים שחור?

א. צניעות: הבגד משדר כניעה וענווה, כיסוי כל חלקי הגוף, ללא משיכת תשומת הלב באמצעות סגנונות מוחצנים וצבעים זועקים. כעובדי ה' יש להיות מכובדים ונקיים כעומדים מול מלך.

ב. התבדלות: שונות ממנהגי הגויים ואבחנה מובהקת בין חילונים לשומרי מצוות. ג. אבלות: סימן לאבלות על חורבן בית המקדש.

- למה מכסים את העיניים בקריאת שמע?

א. כדי שהמחשבה לא תוסט למקום אחר ב. להבהיר לאדם שגם כשהכול חשוך ונראה חסר תקווה, יש להמשיך ולהאמין.

- למה הקדיש נאמר בארמית גם היום?

ארמית הייתה שפת החולין המדוברת בתקופת הגמרא, והשתמשו בה לאמירת קדיש כדי ששם השם יתקדש ברבים, בלשון שהייתה שווה לכל נפש. ולמה בארמית עדיין היום? לפי המסורת, המלאכים מסננים את התפילות על-פי קדושתו של האדם, ומאחר ששפת הארמית אינה מובנת להם, עולה התפילה ישירות לבורא, דבר המאפשר גם "לחוטאים" לשאת דברי קדושה.

- לשם מה חופה?

החופה נמשלת לבית שהחתן מייעד למגוריו המשותפים עם הכלה. בימי קדם החופה הייתה מעין אוהל מתוח, ומימי הביניים נהגו לקשור ל-4 קצוות של הטלית או הפרוכת 4 מקלות.

- למה האבלים קורעים את הבגד?

לומדים זאת מאבלו של יעקב אבינו על בנו יוסף, שנאמר "ויקרע יעקב שמלותיו וישם שק במתניו ויתאבל על בנו ימים רבים". על ההורים לקרוע את הצד השמאלי בבגד, כנגד הלב, על השאר - מצד ימין.

- למה מדליקים נרות שבת?

יש יותר מסיבה אחת. המעניינת והפחות צפויה היא שלום בית - להסתובב בבית חשוך, עלול לגרום לשבירת חפצים וחלילה לפציעה, דבר שעלול ליצור מתיחות וכעס.

- למה אין "ראשון שלום", ויש "שבת שלום"?

יש מספר סיבות. אחת מהן היא כי היום שבו כולם שובתים ממלאכה מאחד את העם סביב אירוע מרכזי אחד, ולמעשה משכין שלום בין כולם. טוב, זה כנראה היה נכון עד "מלחמות השבת" בין החרדים לחילונים.

עוד כתבות

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן בטוח: כולם טועים לגבי כיוון האינפלציה

ג'יימי דיימון לא מאמין שהריבית תרד, יותר מזה - הוא אומר שהיא עלולה לעלות ● בנוסף הוא לא שולל נחיתה קשה לכלכלה האמריקאית, ואומר השוק טעה בקרוב ל-100% מהתחזיות שלו

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן / צילום: איל יצהר

"בשנים הקרובות נראה 8,000 היתרי בנייה בשנה בירושלים, ואפילו יותר"

עד 2019 ניתנו בירושלים בערך 2,500 היתרים בשנה. מהנדס העיר יואל אבן מספר על השינוי שמתחולל בעיר ועל קידום הבנייה: "אנחנו יושבים ליזמים על הראש" ● האזינו

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם כדאי להיכנס לשוק כשהמדדים בשיא כל הזמנים - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כך התהפכה טבלת התשואות בקרנות הפנסיה והגמל ● ראלי חזק יכול להרתיע משקיעים מכניסה לשוק בציפייה לתיקון חד שיוזיל את מחירי המניות, אבל התיקון לא בהכרח מגיע ● כמה הרוויחו המנכ"לים בחברות הנסחרות במדד S&P 500 ● וגם: העצה של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים

חתולים בחצר / צילום: Shutterstock

חתולים לא באמת שונאים אותנו, הדרך לליבם היא פשוט ארוכה יותר

נהוג לראות בחתולים בעל חיים אגואיסטי ומנוכר, וגם מחקרים מצאו שהיחס של החתול לבעליו מושתת על אינטרסים ● אלא שיש לכך קשר הדוק ליחס המועט שהם התרגלו לקבל מאיתנו

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

בית המשפט הכריע: למי מהשכנים באמת שייך הגג?

העליון הסדיר את הסוגיה הנוגעת לאופן שבו יש להתחשב בתשלומי משכנתה לאחר הפרידה ● בית המשפט לענייני משפחה קבע בהחלטה עקרונית כי יש לפרסם פסקי דין והחלטות בתחום המשפחה ככלל ● וגם: 48 בעלי דירות מול 3 בעלי פנטהאוזים - מי ניצח בבית המשפט?

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הצווים מהאג: מאיפה מגיעה הסמכות לתת אותם, ומה אפשר לעשות עכשיו?

הבקשה להוציא צווי מעצר לנתניהו וגלנט הסעירה את המערכת הפוליטית בישראל ● רבים זעמו על התערבותו של ה־ICC, למרות שישראל לא חברה בו, אבל הרש"פ פתחה לו דלת אחורית ● אחרים התבלבלו עם ה-ICJ ● המומחים מציעים פתרונות מוועדת חקירה ועד כפירה בסמכות ● המשרוקית של גלובס

חצי שעה של השראה. על עובדים מופנמים / צילום: כריכת הספר, מנחם רייס

מקשיבים יותר ומשתפים רק מה שיש בו ערך: זה סוד הקסם של המנהלים המופנמים

בניגוד לדימוי המקובל, לא כל המנהלים הם מוחצנים בעלי כריזמה נוטפת ● מה האנשים השקטים מביאים לשולחן, למה הם בעצם מנהיגים מעולים ואיך ניתן לעזור להם לשגשג ● המלצת ספר

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

שני טילי נ"ט פגעו בשני בתים במטולה, נזק רב במקום

צה"ל חיסל את סגן מפקד הביטחון הלאומי של חמאס בעזה ● דיווח: קצין סורי המקורב לחיזבאללה חוסל בפיצוץ מכונית בדמשק ● בית הדין בהאג הוציא צווים לעצירת הלחימה ברפיח • דקות אחרי החלטת בית הדין בהאג: חיל האוויר תקף ברפיח • שני רימונים הושלכו לחצר שגרירות ישראל בבלגיה, אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

NIO EL7 / צילום: יח''צ

אם אתם מוכנים לשלם יותר מחצי מיליון שקל על חשמלית סינית, זו כנראה המכונית שאתם צריכים

ל-EL7 של NIO הסינית יש מחיר שאפתני, אבל היא מציעה ממדים מכובדים, תא מרווח, חבילת ביצועים, אבזור וטכנולוגיה - שעליה גובים המתחרים האירופים עשרות אחוזים יותר

צילומים: AP (HENRY NICHOLLS, Kin Cheung), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אוקראינה תורשה לפגוע באדמת רוסיה ומה קורה כשנשיא ממנה שופטים

רישי סונאק מקווה להיאחז בשלטון עם קצת הנדסה של לוח השנה: בחירות באמצע הקיץ ● "התינוק הרע" גוזל מזון ממיליוני אפריקאים ● המערב עשוי לשנות את דעתו: אוקראינה תוכל לשגר טילים לתוך רוסיה ● ביידן מינה 200 שופטים שמאליים ● מורידים מחירים של 5,000 מוצרים באמריקה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אפל / צילום: Shutterstock, Moab Republic

כולם מסתכלים על אנבידיה אבל ההזדמנות עשויה בכלל להסתתר במניה אחרת

מנהל קרנות הגידור שחזה את משבר הסאב-פריים טוען כי אפל תהיה ענקית הטכנולוגיה שתניב את הרווחים הגבוהים ביותר מתחום הבינה המלאכותית ● מדובר בחדשות טובות עבור יצרנית האייפונים שמנייתה הציגה ביצועים חלשים מתחילת השנה

מנכ''ל ביומיקה, ד''ר אלרן חבר / צילום: יח''צ

טיפול בסרטן באמצעות חיידקי המעי הצליח בניסוי קליני ראשון

הניסוי בוצע על־ידי חברת ביומיקה מקבוצת אבוג'ן הבורסאית, ובו השתתפו 11 חולים בסוגי סרטן שונים, שטופלו עד היום באימונותרפיה ללא הצלחה ● בעקבות הפרסום, מניית הקבוצה עלתה ב־6.7%, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 113 מיליון שקל

אלברט איינשטיין / צילום: לע''מ

החוקר שמנסה לפרק את המיתוס של אלברט איינשטיין

נתחיל מהסוף: איינשטיין היה גאון. אבל האם הסיפור שהוא שינה לבדו את כל מה שאנחנו יודעים על העולם שבו אנחנו חיים נכון? ספר שיצא לאחרונה באוניברסיטת פרינסטון מציג מציאות מורכבת יותר ● פרופ' חנוך גוטפרוינד, המנהל המדעי של ארכיון איינשטיין באוניברסיטה העברית ומחבר משותף של הספר, מסביר מדוע איינשטיין לא פעל בחלל ריק

אפליקציית ICQ / צילום: Shutterstock

הרשת החברתית ICQ תיסגר: ממליצה לעבור לרשת הבית של פוטין

ICQ, שהיתה לרשת החברתית הפופולרית בישראל בשנות התשעים, נסגרת ● זאת לאחר ניסיונות כושלים להשיק מחדש את האפליקציה ולהפוך אותה פופולרית בקרב משתמשים ברוסיה תחת VK, הרשת החברתית הרוסית ● ICQ הותירה בישראל מורשת של תרבות יזמית וגם הפכה לא מעט ישראלים למיליונרים ● מכירתה נחשבת לאקזיט האיקוני הראשון

הריקשות מובילות מהפכה חשמלית בהודו / צילום: Shutterstock

בעלות של אלפי שקלים בודדים: הכירו את המהפכה החדשה של הודו

סובסידיות לתחבורה נקייה, צניחה בעלויות הסוללות וכניסת טכנולוגיות מסין הצמיחו בשנים האחרונות תעשיית רכב חשמלי בהודו ● אלא שבמקום מכוניות, מאות יצרנים מקומיים מוכרים בכל חודש עשרות אלפי ריקשות חשמליות שגודשות את הכבישים, מקטינות את הזיהום ומגדילות את הזדמנויות הפרנסה

עבד אל־פתאח א־סיסי ומוחמד בן סלמאן / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

בלעדיהם אין לא־סיסי כסף: הנתון החריג על הפועלים המצרים במפרץ

לפי דיווח בעיתון הסעודי "אילאף", פועלים מצרים שעובדים בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות היוו מקור למעל 70% מכלל העברות הכספים במצרים בשנת 2023

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל עמוק בבוץ: מה יקרה מחר?

האינפלציה הגואה לא מאפשרת לבנק ישראל להוריד את הריבית, אך כנגדה עומדת האטה בצמיחה ● הגירעון המאמיר, פרמיית הסיכון מהווים מכשול עבור מתווה ההקלות של הבנק ● שפריר מפועלים: העתיד תלוי בתמונה הגיאופוליטית

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מהמוסד ועד ראשי ערים: במדינת ישראל כל אחד יכול לבקש לעצמו תחנת רכבת

בניגוד לדעת הדרג המקצועי והתוכניות המאושרות, וגם במחיר של פגיעה בשכונות מגורים והזזת קו מטרו: משרד התחבורה בראשות מירי רגב מקדם בימים אלו הקמת תחנות רכבת במוקדים שונים בארץ, שיפגעו בשירות התחבורה ● הסיבה, לפי גורמים: לחצים ושיקולים פוליטיים

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: Reuters, Mohammed Salem

דקות אחרי החלטת בית הדין בהאג: חיל האוויר תקף ברפיח

בית הדין בהאג הוציא צווים לעצירת הלחימה ברפיח • לוחם מילואים נפצע קשה בקרב בצפון הרצועה • מיליציות פרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לירי כטב"ם לאילת וטענו כי שיגרו כטב"ם לעבר נמל חיפה • בהמשך לכך, דובר צה"ל עדכן כי מטוס קרב יירט כטב"ם בצפון הארץ, וכי שרפה פרצה באזור צפת בגלל שברי המיירט • עדכונים בולטים