גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רמות השווי בענף הביטוח: הזמן עובר, המכפילים קטנים

בדיקת העסקאות למכירת השליטה בקבוצות ביטוח בשנים האחרונות מגלה כרוניקה של מכפילי הון נמוכים יותר ויותר ■ "גלובס" בוחן את העסקאות הבולטות - אלה שיצאו לפועל ואלה שלא הבשילו - ומסמן הזדמנויות שהוחמצו

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

הסיבוב העדכני למכירת השליטה בכלל ביטוח, שנמצאת על המדף כמה שנים, אמור להסתיים נכון לעכשיו עד סוף השנה, כשברקע ישנה העסקה למכירת השליטה בהפניקס. על רקע הליך זה, בדקנו עסקאות למכירת שליטה בענף הביטוח בשנים האחרונות. מתברר שלרוב מדובר בכרוניקה של המתנה למחיר טוב יותר, ושהתמורה הפוטנציאלית רק מצטמקת, בוודאי במונחי מכפיל ההון. מדובר בשורת עסקאות למכירת השליטה בביטוח, שכוללות לרוב פרמיית שליטה, ושאינן בהכרח תלויות במחיר השוק, וגילינו שמכפילי ההון שהיו בעסקאות הללו - שרובן לא הבשילו לכדי הסכם, הצביעו על מגמה ברורה: קיטון.

זו המציאות שמלווה את עסקת כלל ביטוח, שנעשית בסד זמנים ידוע וקשיח, שהכתיבה המפקחת על הביטוח.

בסביבת כלל מסבירים שהרוכשים הפוטנציאליים שמביעים עניין בכלל ביטוח - כולם חברות סיניות, ככל הידוע - מוכנים לשלם מכפיל גבוה מ-1 על ההון העצמי של החברה. ימים יגידו האם זה נכון, ובינתיים, המנכ"ל הדומיננטי של כלל ביטוח, איזי כהן, ממשיך לפעול במטרה להגדיל את ערכה.

בכל מקרה, מבחינת אי.די.בי פתוח, עסקת כלל ביטוח, אם וכאשר תתבצע (במקרה הטוב מבחינתה) או מכירת המניות שהיא מחזיקה בכלל ביטוח במנות דרך הבורסה, וללא פרמיית שליטה (במקרה הרע מבחינתה), ישרתו בעיקר את החוב, ולא ישאירו לקבוצה את הערך הרב שכלל ביטוח שווה "באמת" מבחינת בעל השליטה אלשטיין.

נוחי דנקנר 2011

נתחיל בפעם שבה קבוצת אי.די.בי כמעט מכרה את כלל ביטוח לקרן ההשקעות פרמירה, בשתי הזדמנויות, עד שאפשרות זו ירדה מהפרק. זה היה עוד בימים של נוחי דנקנר, שאז דווח כי רצה שווי של 2 מיליארד דולר לפחות עבור מכירת כלל ביטוח. בתחילה דובר על כך שפרמירה האירופית תרכוש את השליטה בכלל ביטוח לפי שווי של כ-1.9 מיליארד דולר - הרבה מעל להון העצמי, במחיר ששיקף מכפיל של כ-1.7 על ההון.

לאחר מכן, אי שם במהלך 2011, קבוצת אי.די.בי הייתה שוב על סף מכירתה לקרן פרמירה האירופית, בעסקה מורכבת ובעייתית שכללה מכירה במנות ודרגות שווי שונות, לפי שווי ממוצע שהוערך בכ-1.6 מיליארד דולר - מכפיל של קצת יותר מ-1.5. כעת בוודאי מתחרטים באי.די.בי שלא מכרו את כלל בזמן ההוא.

אגב, במהלך 2013 בחנה אי.די.בי, אז עוד בשליטת נוחי דנקנר, את האפשרות לרכוש את כלל ביטוח בעסקת בעלי עניין על-ידי החברה האחות כור, כדי לשחרר את המזומנים הרבים שהיו בקופת האחרונה. לעסקה זו היו סיכויי היתכנות אפסיים, והיא לא התקדמה.

שלמה אליהו 2012

ב-7 במארס 2012 חתם שלמה אליהו על הסכם לרכישת מניות השליטה במגדל מידי קבוצת הביטוח האיטלקית ג'נרלי, בתמורה ששיקפה לחברה שווי של כ-6.05 מיליארד שקל, ומכפיל של 1.35% על ההון. כלומר, המחיר אז שיקף פרמיה של 35% על ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות של החברה, כמחצית ממה שפרמירה הייתה מוכנה, ככל הידוע, לשלם עבור השליטה בכלל ביטוח.

מיד לאחר שנחתמה העסקה חלו שינויים בשוק הביטוח ובשוק ההון המקומי, כולל במניית מגדל, ואלה הובילו את הצדדים לדון מחדש בתנאיה.

לבסוף, העסקה בין אליהו לבין ג'נרלי עודכנה, וניתנה הנחה, כך שבשלהי אותה שנה רכש אליהו את השליטה במגדל בתמורה למחיר ששיקף לחברה שווי של כ-5.1 מיליארד שקל, ולפי מכפיל הון של 1.15.

אדוארדו אלשטיין 2013

לאחר מכן, כלל ביטוח שוב הייתה על המדף וכמעט נמכרה - הפעם לא לקרן פרמירה אלא לקבוצת רוכשים סינים בראשות לי היפינג, שמעוניין בכלל ביטוח גם בסבב הנוכחי. באוגוסט 2013, עדיין בשלהי תקופת דנקנר, חתמה קבוצת הרכישה הסינית על הסכם שלפיו תרכוש את השליטה בכלל ביטוח לפי שווי חברה שמשקף מכפיל של כ-1.3 על ההון.

עסקה זו לא יצאה לפועל משום אי-קבלת אישור המפקחת על הביטוח, אבל בתווך בעל השליטה ויו"ר אי.די.בי אדוארדו אלשטיין, ושותפו לשליטה באי.די.בי דאז - מוטי בן משה, שידרו שאינם מרוצים מהעסקה הזו, ובכך, קרוב לוודאי, לא תרמו ליצירת לחץ בריא על הפיקוח לאשר את העסקה בתנאים שעמדו אז על הפרק. או אז, נזכיר, אלשטיין ובן משה גם השיגו מהסינים שיפור במחיר העסקה בתלות בעיכוב מימושה.

יצחק תשובה 2014

תג המחיר המוסכם האחרון שהוצמד לקבוצת ביטוח גדולה הגיע מקבוצת אחזקות אחת, שכמו אי.די.בי גם כפופה לחוק הריכוזיות. מדובר בקבוצת דלק שמחזיקה בשליטה בקבוצת הביטוח הפניקס, שבין היתר מחזיקה בשליטה בבית ההשקעות אקסלנס.

בשנה האחרונה התנהלו מגעים מול שתי קבוצות נפרדות למכירת השליטה בהפניקס על-ידי דלק.

בפעם הראשונה, ב-2014, הייתה זו משפחת קושנר האמריקאית, ובפעם השנייה, ב-2015, הייתה זו קבוצת פוסון הסינית. בשני המקרים הללו דובר בתחילה על מכפיל 1 להון.

אגב, עסקת פוסון-דלק נחתמה אך טרם הושלמה, והמחיר בה עודכן מטה, כך שפוסון קיבלה הנחה שמשקפת להפניקס שווי של פחות מההון העצמי.

יונל כהן 2015

במאי 2015 נודע כי יונל כהן, לשעבר מנכ"ל קבוצת מגדל ואיש ביטוח ותיק, ולוי רחמני, בעל השליטה וראש קבוצת הביטוח איילון, חתמו על הסכם שלפיו ירכוש כהן 11% ממניות איילון ויקבל אופציה לעוד 11% באותו מחיר. בסה"כ מדובר על 22% מקבוצת איילון בתמורה לסך כולל של כ-96 מיליון שקל, שמשקף לחברה שווי הנמוך מההון העצמי שלה. למעשה, מדובר במכפיל על ההון של 0.74 "בלבד". עם זאת, באיילון לא מדובר בעסקה שכוללת שליטה.

עוד כתבות

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"