שירותי משלוחים ממסעדות מלווים אותנו כבר עשרות שנים, אך כעת עומד התחום בפני טלטלה. מאחוריה ניצבות חברות סטארט-אפ מתחום הטכנולוגיה, שמבקשות להקל על העניינים מבחינת הצרכנים והספקים גם יחד. משקיעים מאמינים שהקטגוריה החדשה תצמיח באירופה כמה חברות בשווי של יותר ממיליארד דולר.

"מדובר במפגש בין טרנדים: נוחות, שיעורי חדירה גבוהים של טלפונים חכמים, נטייה לחיסכון על רקע המיתון, כאשר לעתים קרובות זול יותר לאכול בבית מאשר בחוץ. התוצאה היא שהבית הולך ומתבסס כמרכז של בידור, גם זאת על רקע המיתון", מסבירה שרה בומפרי, מחברת Euromonitor. גורם נוסף התורם לצמיחתו של התחום, היא מסבירה, הוא האפליקציות.

אחת החלוצות בתחום היא חברת הסטארט-אפ ההולנדית Just Eat, שהוקמה בשנת 2001 והונפקה בבורסה הלונדונית לפני 16 חודשים. מדובר בשירות מבוסס רשת המציג תפריטים ומספק למסעדות מערכת מקוונת ומאובטחת להזמנה ולתשלום, ובכך חוסך מהן את הצורך להשקיע במערכות משל עצמן. מודל דומה ניתן למצוא גם בחברות אחרות, ובהן TakeAway.com, שגם היא הולנדית במקורה, ו-Delivery Hero מברלין.

"מדובר בחברות שעדיין צומחות מהר בזכות זאת שפתרו בעיות רציניות שמטרידות מסעדות עצמאיות", מסביר אלסנדרו קסארטלי, סגן נשיא בבנק ההשקעות GO Bullhound, המתמחה בתחום הטכנולוגיה.

ואולם, מרגע שסיימו החברות הללו לעבד את ההזמנות, אנו חוזרים אל המודל הישן: המסעדה עדיין צריכה לשלם למישהו שיביא את האוכל אל הלקוח.

גל חדש של חברות מבקש לחסוך מהן גם את כאב הראש הזה ולהשתלב בפעולתן אנכית. "עכשיו הן יכולות לספק גם ניהול יעיל של הלוגיסטיקה, ולא להסתפק רק בהזמנות", אומר קסארטלי.

"מזון הוא שוק של טריליון דולר שחברות טכנולוגיה מתקשות מאוד לחדור אליו, אבל התוכנה יכולה לפתור כמה מן הסיוטים הלוגיסטיים שמתעוררים כשצריך לטפל במוצרים עם חיי מדף קצרים ולהביא אותם במהירות אל האנשים הנכונים", הוסיף.

Deliveroo, שגייסה בחודש שעבר 70 מיליון דולר בסבב מימון שהובילו Index Ventures ו-Greenoaks Capital, מאפשרת ללקוחות להזמין ממסעדות יוקרה שאינן מפעילות שירות משלוחים משלהן. התשלום תמורת המשלוח עומד על 4 דולרי מסעדות המשתמשות ב-Deliveroo, ציינה Index Ventures, זוכות לעלייה של עד 30% במכירותיהן.

החידוש המהותי המאפיין את Deliveroo הוא יכולות מיפוי דומות לאלה שבבסיס פעולתה של אובר, ומאפשרות לחברה לתכנן ולחזות כיצד לאסוף ולספק את המזון החם בדרך היעילה ביותר.

מארזים עם רכיבים טבעיים

משום שגם האפליקציות המציעות שירותי מוניות פיצחו את האתגר, גם הן החלו לעסוק במשלוחים. גט טקסי מבטיחה לספק תמורת 50 לירות שטרלינג בקבוקי שמפניה לתושבי לונדון בהתראה של 10 דקות, ואילו אובר בוחנת שירות משלוחי מזון, UberEats, בברצלונה, לוס אנג'לס, שיקגו וניו-יורק.

חברות אחרות מציעות מודל עסקי חלופי. עם אלה יש למנות את Hello Fresh ואת Gousto באירופה, ובצפון אמריקה את Blue Apron ואת Plated. הן פועלות בתחום שבין שירותי משלוחים של מוצרי מכולת (כמו Ocado ו-Tesco Direct הבריטיות) לבין חברות המשלוחים שתוארו לעיל.

הן מספקות מארזים ובהן רכיבים טריים בכמות המדויקת ומתכונים המסבירים ללקוחותיהן כיצד לבשל ארוחות גורמה בבית.

"חברות שמספקות מארזי מתכונים מאפשרות לאנשים שלא מבשלים בדרך כלל להעמיד ארוחות מתוחכמות למדי בקלות יחסית ובלי שיצטרכו להוציא המון כסף על מרכיבים שלא ישתמשו בהם שוב. זה מאפשר ללקוחות להרגיש את המים", מסבירה בומפרי.

בניגוד לשירותי הטייקאוויי, Hello Fresh שולטת בחוויית הלקוח כל כולה. "אנחנו מטפלים בכל האופרציות, כולל שרשרת האספקה. אנחנו רוכשים מצרכים בכמות גדולה ושולטים בשרשרת האספקה, במארזים, במשלוח... אנחנו צריכים להיות ממש טובים בזה, כי אנחנו מתעסקים במצרכים מתכלים", מסביר דומיניק ריכטר, מייסד ומנכ"ל החברה.

ריכטר מספר כי במרוצת 3 השנים האחרונות צמחה החברה בכ-400%, וכי לקראת סוף הרבעון הראשון סיפקה 4 מיליון ארוחות בחודש ללקוחות בבריטניה, הולנד, אוסטריה, אוסטרליה, גרמניה, בלגיה וארה"ב.

"הדבר המעניין הוא שמדובר בחברות בנות 3, 4 ו-5 שנים, בניגוד לחברות הטייקאוויי, שהן בנות 10. החברות החדשות מגייסות הון מהר יותר וצומחות יותר", אומר קסארטלי, "השחקניות הוותיקות ממש הכינו את הקרקע".

קסארטלי סבור כי בכל שוק יהיה מקום רק לשחקנית גדולה אחת או שתיים, וכי בעתיד עתידות רבות מן החברות להתמזג.

ההשקעות בתחום המזון צוברות תאוצה