גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האמן אליהו אריק בוקובזה: "אני מיעוט בכל מקום"

בתערוכת היחיד "יונייטד קולורס אוף יודאיקה" בבית התפוצות, בוקובזה פורס את כל סכסוכי הזהות שלו ושל החברה הישראלית ■ "אני חילוני לא מאמין בחברה מסורתית, אני גיי, אקדמאי, שייך ולא שייך"

אליהו אריק בוקובזה / צילום:אביב חופי
אליהו אריק בוקובזה / צילום:אביב חופי

האגדה מספרת שכאשר היו הוריו של אליהו אריק בוקובזה זוג צעיר, ביקרו במערת אליהו בכרמל ופגשו את אליהו הנביא. "הם היו נשואים מספר שנים ולא הצליחו להרות, ולמרות שהיו חילונים ומשכילים, בניגוד לאורח חייהם אמא שלי ביקשה לבקר בישראל ולבקש ברכה על קברי צדיקים", מספר בוקובזה בפתיחת תערוכת היחיד שלו "יונייטד קולורס אוף יודאיקה" במוזיאון בית התפוצות.

התערוכה, שאצרה ד"ר סמדר שפי, ניתנת לקריאה כסיפור חיים או כחשבון-נפש אישי של האמן, ובמקביל ניתן לראותה כציור דיוקנה של חברה המחפשת את זהותה. היא מהווה מסמך רב-גוני של ישראליות, יהדות, מזרח תיכוניות, מסורת ומנהגי חולין, ממש כשמה - המצטט סיסמת פרסומת של אחד מסמלי המסחריות המערבית המוכרת.

"אני יהודי (אליהו) צרפתי (אריק) צפון אפריקאי (בוקובזה), בתערוכה רציתי להביא לא רק את עצמי אלא גם את הסביבה שלי", הוא אומר. "תערוכות תמיד שואבות לא רק מהמקום הפיזי שבו הן מוצגות, אלא גם מאופיו. אני רציתי להיכנס לתוך בית התפוצות ומצד אחד לשחק על-פי חוקי הבית - משפחה, שושלות, מנהגים; ומצד שני להציג נושאים שתוקים - שאין עוסקים בהם בתחום המסורתי.

"זו תערוכה שמתחפשת. היא מתלבשת על המבנה המקובל של תערוכת יודאיקה, ויש בה אפילו חפצים מהסביבה הביתית והאוספים שלי ושל אחרים. וכל נושאי הציורים שנבחרו עוסקים במעגל החיים מברית מילה ועד מוות, והחגים היהודיים".

כל צבעי החברה היהודית וישראלית מתקיימים בעולמו, כמקבץ של ישויות באדם אחד. זהותו המזרחית מתחרה בחינוך האירופי שספג בילדותו בצרפת, וזו מתחרה בניסיון להיטמע ולהיות ישראלי. "אני מיעוט בכל מקום. אני חילוני לא מאמין בחברה מסורתית, אני גיי, אקדמאי, שייך ולא שייך. אני מציג אירועים בחיי הגבר היהודי, אבל גם שאלות על האתוס הגברי: למשל בחגיגת הבר-מצווה יש זמר ג'ז שחור (שהיה באמת בבר-מצווה שלי, מהעברים בדימונה) ולצידו רקדנית בטן - שני סמלים של תרבויות מתנגשות. מזרח ומערב. אבל החניכה היא לא לתורה ומצוות - אלא לגבריות והתבגרות מינית".

"זמר הג'ז" אל ג'ולסון, היהודי שהתחזה לשחור כדי לשיר ג'ז - הוא דמות החוזרת ומופיעה בעבודות נוספות של בוקובזה. כאילו הייתה התחפושת השחורה עוד אחת מהתלבושות המסורתיות שהוא מציג בעצי המשפחה המוזרים שהוא מערבב ובונה, או בשולחן ה"פמיליה", ניצב במרכז התערוכה (לטעמי העבודה החלשה ביותר בתערוכה).

כאשר בוקובזה מצטט את סיסמת ה"יונייטד קולורס" של בנטון, הוא מנכס לעבודתו את כל "ערכי המותג" והמיתוג המלאכותיים של עולם האופנה. הוא עושה זאת בתחכום רב, ומעמיד פני תמים.

ציורי השמן גדולי המידות שלו מתחזים לכרזות צבעוניות ושואלים מוטיבים מעולם הפרסום והתקשורת החזותית. הפלקטיות משרתת את המסר והשטיחות יותרת, באופן פרדוקסלי, עומק חבוי. הדמויות נראות כמעט אחידות, כולן הן גרסאות דיוקן עצמי של האמן ובכולן העיניים מופנות לצד אחד.

"זו אסטרטגיית ציור", הוא מסביר בראיון ל"גלובס" בתערוכה. "הגודש הוויזואלי שאנחנו שרויים בו מחייב צייר כמוני לנקוט תחבולות 'מעולם הפרסום'. יופי מעורר משיכה - זה חוק טבע, והעיניים מושכות את המבט. הציור צריך ללכוד את מבטו של הצופה. תמיד יש בציור שלי עיניים, לא רק בפניהם של האנשים".

לא רק עיניים הן מהמוטיבים החוזרים בעבודותיו, שנראות לעתים כקולאז' מצויר של שטיחי דוגמאות שונות. צמחים משבעת המינים, בנייני באוהאוס תל-אביביים טיפוסיים, עצי תפוז וכפיות, מנורות ארט-נובו בסגנון ישראלי-בצלאלי, ים, גבעות, פרדס: הוא מפרק את הנוף הקונקרטי והופך אותו לאסופה של סימבולים מקומיים.

"אני מצייר ארכיטקטורה שמקורה באירופה, כאפיות ערביות, טנקים ודגלים ביום העצמאות, עד כמה זה באמת מחובר למיקום?". לצד קישוטי סוכה עם 12 השבטים נראים בדוגמת נוף הפופ-ארט שלו גם חלליות ועב"מים, סמלי נוודות, המבטאים חוסר שורשיות. "אנחנו עם בעל היסטוריה של נוודים. שעזב את מצרים וכיום מגרש נוודים אחרים", הוא אומר בביקורת, שיש בה גם השלמה.

סיפורים אלטרנטיביים

המבט הזה, הילדי, עולה גם מציוריו הבוטים יותר. ציורים שיש בהם רמיזות הומו-ארוטיות, כמו סצנת החתונה למשל - הנראית כגרסה לציורי הרנסנס של סיפור הגירוש מגן עדן, ובמקביל כפוסטרים המעודדים נישואים חד-מיניים. ראשית הוא מפריד בין לוח הציור של הכלה ושל החתן והופך את היצירה לשני חלקים (דיפטיך). שנית, הוא מכפיל את הדמויות, יוצר הזרה כמותית ומקשה על קריאת הסיטואציה: ונוס של בוטיצ'לי ניצבת לצד הכלה החסודה. אדם, אדמוני כדויד עלם החמודות, מבושיו מעוטרים בעלה תאנה, כורך זרוע גברית על כתפי החתן החסידי, וקופיף ידידותי מציע לו תפוח פתייני. ציפורי גן עדן, עופר ופלמינגו תופסים את מקום הנחש ועיני הכלה הפוזלות לכיוון החתן הבלתי מושג לה נראות כעומדות לדמוע.

סיפורי זוגיות משמשים עוגנים חשובים בהגדרות הזהות של בוקובזה. אם לחזור לאגדה המשפחתית, שני הוריו, היא זמרת אופרה מצליחה והוא דוקטור למשפטים - הפליגו מתוניס לארץ הקודש לבקש ברכה, אי-אז בתחילת שנות ה-60. כשהגיעו למערת אליהו בחיפה פגשו במקובל חכם שמחון הילל, "איש מרשים, זקנו לבן ועיניו כחולות", והוא בירכם בפרי בטן. שנה אחרי המפגש הגורלי, כשכבר גרו בפריז, נולד בנם הבכור, "שנקרא אליהו על שם הנביא, במקום על שם סבי, כמקובל".

כשעלו לארץ חיפשו אחר המקובל, בעזרת פתק שבו כתב להם את כתובתו "כל ישראל חברים" ולמרבה הפלא גם מצאו אותו. "אמי הייתה יותר מסורתית מאבי, ואני בעיני עצמי, הבן הסורר והמורה שלה". אמו הלכה לעולמה ואילו הוא, כך נראה, מקיים מעין דיאלוג לא פתור עם האהבה והכבוד שלו כלפיה, ובו הוא כורך את ראיית עולמו-עולמנו. "גזענות, פוליטיקה לוחמנית, מגדר ורדיפה. גזענות כלפינו כיהודים וגזענות יהודית כלפי חוץ, סטריאוטיפים של מה אמור להיות סגנון מזרחי - שלא היו תקפים אצלי בבית, כל אלה מבלבלים מאוד" וכך הוא גם משלב אותם בסאגה הנפרשת בתערוכה.

בעצי המשפחה משובצות דמויות זרות, של מלח, קוזאק, אומנת שחורה וכומר. "אין סיפור שכולו גלוי, תמיד יש סודות ושקרים חבויים", אומרת על כך שפי, האוצרת. ובוקובזה מוסיף: "המוטיבציה העיקרית של הבאים לבית התפוצות היא חיפוש אחר השושלת שלהם. אני מציע סיפורים אלטרנטיביים לבחירה".

מתוך התערוכה / צילום: רן ארדה

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים