גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חצר אחורית": תערוכה חדשה של אורי קצנשטיין במוזיאון ת"א

תערוכת היחיד של אורי קצנשטיין במוזיאון ת"א לאמנות היא אירוע רב-חושי של פיסול, מוזיקה, שפה ורגשות ■ קצנשטיין ל"גלובס": "אנו חיים בעידן של דו-קיום בין אדם למכונה. אני מנסה לגעת במקום על-זמני"

אורי קצנשטיין / צילום: אביב חופי
אורי קצנשטיין / צילום: אביב חופי

הילדה על הידיים של אמה נראתה קצת מפוחדת, כשמכונת הכלים המשונה החלה לתופף על חבית חלולה, לפרוט על מיתרי הגיטרה נטולי הבטן ואז לחבוט בקול גדול על הרצפה, במשוט שבקצהו סנפיר גומי רחב. האם נראתה מאושרת ומרותקת. כמו מבוגרים וילדים אחרים שהגיעו לחלל התערוכה, שהשתהו לא מעט זמן וניסו לאתר כל מקור צליל ומצאו עצמם במסע פענוח ותגליות, בעקבות הרכב החפצים הבלתי צפוי שהציב אורי קצנשטיין בתערוכת היחיד הנפלאה "Backyard" במוזיאון תל-אביב לאמנות.

בחלוקה גסה, אפשר לנסות להציב את העבודות בתערוכה בשלוש קטגוריות: פיסול, שפה ומוזיקה. אולם יהיה בכך עוול ליצירה השלמה. שכן המוזיקה, למשל, בוקעת מפסלים קינטיים. כלי נגינה "מאולתרים במחשבה תחילה", מתוכנתים ומופעלים ברמת דיוק גבוהה עד להשתאות.

"החיפוש אחר המוזיקה הנכונה הוא שדוחף אותי לבנות מכונות מוזיקליות. סאונד הוא משהו שאנחנו משגרים, כמו מכתב. הוא חודר הכול, אי-אפשר לחסום אותו. עם פסל - אפשר לעצום עיניים ולא לראות אותו. סאונד מקיף אותנו וכך הוא הופך לחוויה תת-עורית", אומר קצנשטיין.

החדירה הטוטלית הזו לחושיו של הצופה היא שאיפתו הכמוסה של כל אמן. קצנשטיין מעניק לה נוכחות גלויה לא רק במכונות המוזיקליות שלו - שפועלות כמו "תזמורת של איש אחד" שגדלה לממדים ולהרכבים פנטסטיים, עד שנוכחותו של הנגן עצמו כבר לא נחוצה כמעט (הוא נותר מאחורי הקלעים). ביטוי נוסף וקיצוני לאותה חדירה הוא מציג בעבודת מיצג שבה הוא מחבר חיווט חשמלי לעצמו ולאדם נוסף (אחד הצופים בתערוכה, המבקש להשתתף), מעביר זרם בתדר נמוך ו"סוגר מעגל" חשמלי-אנושי.

אל דאגה, לא מדובר בהתחשמלות בזרם גבוה, בנוסח הניסוי הפסיכולוגי הידוע של מילגרום משנות ה-60, אבל יש בכך רמז למסוכנות הטמונה בכל מפגש אנושי ומערכת יחסים של הדדיות ומעגליות. החשמל כמוהו כזרם חיים, שיש בו מאזן כוחות מצמית, פוטנציאל פוגעני, קטלני אפילו.

בני אדם או שיבוטים רובוטיים?

קצנשטיין (64) נולד בתל-אביב והחל להציג את אמנותו בארצות-הברית. בשנות ה-80, חזר לארץ וב-2001 ייצג את ישראל בביאנלה לאמנות בוונציה. הוא אמן רב-תחומי, שעם השנים פיתח גוף עבודות המתגבש לכדי יצירה מתמשכת, שלעולם אינה מושלמת. התערוכה היא הזדמנות למפגש עם המכלול היצירתי שלו בנקודת הזמן הנוכחית. הוא פסל, אמן מיצג (פרפורמנס), מוזיקאי, בונה כלי נגינה ומכונות סאונד ויוצר סרטים. בקומת הכניסה של המוזיאון (באגף המרכזי), מוצגות עבודות וידיאו שלו, שברבות מהן יש התייחסות לעולם פוסט אפוקליפטי ולחברה פוסט-מוסרית - מעין מציאות אלטרנטיבית של העולם הזה, אם לוקחים בחשבון את התממשות סך כל סכנותיו.

במפלס התחתון, הוא מציג בגלריה לפיסול, שחולקה לשני אולמות כך של חלק מהתערוכה מתגלה בנפרד. הפסלים בחלל הקדמי של התערוכה הם דמויות אדם, עסוקות בפעילויות שונות ומשונות. לכולם אותו קלסתר פנים, עובדה היוצרת הזרה ומעלה את השאלה אם אכן מדובר בבני אדם, או שמא בשיבוטים רובוטיים.

הקשר בין החללים השונים מתחוור לצופה בהדרגה: "הסרטים מייצגים בצורה זו או אחרת את הפסלים, דמויות הפסלים לבושות כמו הדמויות בסרטים", הוא מאיר נקודה מעניינת. "בתערוכה יש מספר הצבות וציטוטים פיזיים-ויזואליים שממשיכים את העולם שמופיע בסרטים". כך למשל, הסרט "משפחת האחים", מתייחס לדמויות של ארבעת הבנים בהגדה, ויש להם ביטויים גם בנוכחות הדמויות בפיסול.

"האקשן שאני מכניס ועושה בפסל הוא כמו שאריות מהעבודה הקולנועית, שהיא מבוססת זמן", אומר קצנשטיין. "כמו חפצים אילמים על המדף שמאחורי הקלעים היה להם תפקיד - תנועתי, תמתי או קולי. יש חפץ שמתווך מאמץ, או חפץ שיש בו יכולת הכלה - אולי הוא מכיל פחד".

מצויר בדם

הטקסט הוא אלמנט בולט בתערוכה, בין השאר משום שאינו קריא. ניסיון לפענח את מערכת האותיות של כותרת התערוכה מגלה שזוהי שפה אישית, אידיוסינקרטית. שפת סימנים שפיתח קצנשטיין והוא מנחיל אותה לצופיו ולקוראי הקטלוג. "זוהי מערכת הירוגליפים שפותחה כשפה משותפת לאדם ומכונה", הוא מסביר. "גם הדמויות בפסלים הן ספק אדם ספק מכונה - אין להן טבור, מהיכן הן נולדות? אנחנו חיים בתרבות ובעידן של דו-קיום בין אדם למכונה. הרבה מן הצרכים שלנו מופנים לסיפוק על ידי מכונות, הרבה מן הרצונות והפתרונות שאנו מחפשים יספקו מחשבים. אני מנסה לגעת במקום שהוא על-זמני, לייצר אינוונטר שמצד אחד הוא חוזר לסימנים ולסמלים תקופתיים, ומצד שני הוא סוג של אניגמה שמאפשרת לייצר אינסוף חיבורים בין חפצים ודמויות".

לדמויות שלו יש אמנם סימני מין, אך הן היברידיות ומאתגרות קונבנציות, הן ביטוי של עולם דמיוני ומטפורי שיש בו מצד אחד הומור ואלמנטים קומיים, ומצד שני תחושת סיכון ואיום מתמיד. "זה עולם שצירו המרכזי הוא הגוף האנושי. העבודות מערערות על הנחות בסיסיות לגבי אופן התפקוד ודרכי ההבנה של האדם את העולם שמסביבו", כתבה האוצרת, ורדה שטיינלאוף.

איומים כאלה ניתן למצוא בין היתר בסמלי הרשע - בדמות קו-קלקס-קלן או צלב קרס, ובסמלי התום, כמו ציורי הצמחים הבוטניים, הנראים כמו תעתיק של תלמיד חרוץ. במבט נוסף מתגלה כי הם מצויירים בדם - דמו של האמן. "כתיבה בדם או חתימה בדם היא ריטואל או חוויה שכולנו עוברים בחיים", הוא מזכיר סימבול של שבועה ילדותית, אולי, אך הרת משמעות. "אבל כשעושים את המעבר לתוך החלל המוזיאלי, לקובייה הלבנה של הגלריה, זה מקבל הד אחר. אני מתייחס לדם כמשהו שמגדיר אותנו, יש בו DNA וכשהוא יוצא מהגוף אין בו עוד חיים. הבחירה לרשום בו את הצמחים הייתה כמו להעניק אותו למשהו חי. אני חושב לא מעט על אינטליגנציה צמחית - איך ייתכן שבכוכב לכת שחי מיליוני או מיליארדי שנים מה ששורד מכל אסון ומתחדש ביתר שאת הוא הצמחייה, שמפושטת על פני הפלנטה. מקרה צ'רנוביל, למשל, מרתק בעיניי, כיצד התפתחו שם מוטציות מפוארות של צמחים וחיים".

שם התערוכה "חצר אחורית" מרמז לדברים הסמויים מהעין, למה שמתרחש מאחורי הקלעים. החצר האחורית היא מקום הצטברות של מחשבות, ניסיונות וכשלים. היא כאוטית ואולי אורבים בה נחשים ועקרבים מתחת לערימות המצטברות.

את הכאוס הזה ממשיך ומציב לעינינו בתמונה נעה המוקרנת בחלל הפנימי, בה נראה מעוף לווייני של אסופת חפצים אינסופית וחסרת פשר. "אלה הם חיי המדף של השנה שעברה", הוא מבאר. "כל מיני דברים, חפצים שהיו למכירה, דימויים שנאספו מהאינטרנט". הביקורת על התרבות הצרכנית, המשתמשת וזורקת, ברורה. אביזרים שימושיים, יומיומיים, הממלאים את חיינו בעודפות, נראים כאן במצב של ריחוף בחלל, כאילו נפלטו מהעולם אחרי פיצוץ.

באותו חלל, מתנגנת מוזיקה המפתה את הצופה ואז תוקפת בהפתעה, מחרידה לרגע, מצחיקה, מסקרנת ומושכת. סביב המכונה ניצבים פסלים מזן אחר - אלה הם כווני תעופה, המזניקים ומכוונים את ההמראות ואת הנחיתות בנושאת מטוסים. אולם הדמויות כולן נשיות, ענוגות, עוצמתיות ועירומות, ואילו בלב החדר, שכוב על הארץ, הגבר היחיד בחדר - שכוב בתנוחת ספק-מצוקה ספק עונג. הפסלים ניצבים על משטחים בלתי יציבים, חלקם צבעוניים וחלקם נראים כאספלט או פחם גרוס, מנצנץ כאילו נכתש תחת צעדי ענקים. הענק הוא פסל דיוקן ראש אדום - שכמו קלסתרי כל הדמויות, גם הוא דיוקן עצמי של האמן.

התערוכה מספקת חוויה של ניגודים. בין ההומור שבמכונות מוזיקה לרצינות-עד-כאב של החפצים והפיסול, בין הפענוח של צופן הסמלים ושפת הסימנים לבין הזעזוע שבעמידה מול דם, חולשה וכאב. "המוזיקה היא המקום שבו מתקיימת הכנות הגדולה ביותר", אומר קצנשטיין. "היא תמיד בפרצוף, לעומת הפיסול שיש בו מידה רבה של סובלימציה, עידון. בשנים מוקדמות מאוד אהבתי להציג אמנות שהיא בפרצוף, אבל עם השנים החיים הפכו לפרובוקציה חזקה יותר ממה שהאמנות יכולה לעשות".

התערוכה Backyard מוצגת במוזיאון תל-אביב, במסגרת פרס קרן דן סנדל לפיסול.

עוד כתבות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מתמתנות הירידות באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים