גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מדינה חייבת להגן על אזרחיה וחייליה, כולל השבתם מהשבי"

עו"ד אורי סלונים, שמקדיש את חייו לאיתור ושחרור שבויים ונעדרים ולהצלת ילדים במסגרת ארגון וראייטי, על הדילמה של החזרת שבויים תמורת מחיר כבד: "יש אמת ערכית ומוסרית אחת בנושא: חובתו של מי ששלח - להשיב"

עו"ד אורי סלונים / צילום: יונתן בלום
עו"ד אורי סלונים / צילום: יונתן בלום

"נוסף לחיים האישיים שלי, אשתי תמי, הילדים והנכדים - שהם הדבר הכי חשוב בחיים שלי - יש שני נושאים מרכזיים בחיים שהם יותר חשובים מהמקצוע. הנושא הראשון הוא הביטחוני, והשני הוא ארגון וראייטי" - כך אומר בשיחה עם "גלובס" עו"ד אורי סלונים, שמקדיש את חייו לאיתור ושחרור של שבויים ונעדרים ולהצלת ילדים במסגרת ארגון וראייטי.

"גויסתי לנושא הביטחוני על-ידי מי שהיה נשיא המדינה חיים הרצוג, שהכרתי אותו במסגרת מקצוע עריכת הדין", הוא מספר. "הופעתי מולו, כילד-עורך דין, בבוררות. כולם אמרו לי: 'איך תופיע מול הרצוג', ואני עניתי: 'כמו שאני מופיע מול כל עורך דין אחר'. הופעתי מולו והצלחתי בבוררות. אז הרצוג אמר לי: 'בוא תצטרף לכת שלנו'. זה היה לאחר שעו"ד שמואל תמיר ועו"ד אריה מרינסקי, שעסקו בנושא של השבויים והחטופים, הלכו לעולמם.

"אמרו לי 'תבוא, זה לקדנציה קצרה', ונשארתי שם כל החיים. הייתי יועץ של 8 שרי ביטחון, אחד מהם פעמיים, יצחק רבין, ולראשי ממשלה. מוניתי לראשונה ב-1986 על-ידי שר הביטחון דאז יצחק רבין, לעסוק בנושא הזה; וב-1988 מינה אותי רבין ליועץ מיוחד לשר הביטחון, לנושא שבויי ונעדרי צה"ל (בשכר של שקל אחד לשנה). בתפקיד זה עסקתי בהתנדבות כל השנים, עם שרי הביטחון שהיו אחריו, ביניהם משה ארנס, אהוד ברק, שאול מופז, יצחק מרדכי ועוד".

לדברי עו"ד סלונים, "במסגרת תפקידי זה הייתי גם חבר בצוותי המשא-ומתן עם כל שעסקו בזה, לוברני, גינוסר, יעקב פרי ואחרים. עסקתי בכל מה שנתבקשתי על-ידם ועל-ידי מערכות הביטחון השונות. בין השאר במאות מפגשים עם ראשי מדינות, עם ראשי ארגוני ביטחון, אנשים פרטיים וגורמים שונים בעולם, הן רשמיים והן לא רשמיים (ללא פירוט מטבע הדברים), בניסיון להגיע לכל מי ומה שאפשר כדי לקבל מידע ודרך להשבת נעדרי ושבויי צה"ל, לישראל ולמשפחותיהם.

"במקביל - וזו הייתה משימה לא קלה ולא פשוטה - הייתי לאורך כל השנים בקשר עם משפחות השבויים והנעדרים, ועם חלקם עד עצם היום הזה (וגם כאן לא אפרט, כי זה אישי ורגיש)".

לדבריו, "בכל השבה או קבלת מידע, חיובי או חס וחלילה שאינו חיובי - חשתי, מצד אחד, גאווה ענקית על היותי ישראלי; וכמובן רגשות עזים ולעיתים סערת רגשות של הזדהות עם המשפחות שאני מלווה וכה אוהב. לעיתים הייתי אף משתאה על עוצמתן ויכולתן לעמוד לאורך שנים בתחושה כה קשה של אי-ודאות, שיש בה עינויי נפש בלתי נתפסים.

"גם בעניינו של גלעד שליט, כמו גם ברבים אחרים, הייתי מעורב מאוד, יחד עם אמו אביבה, אביו נועם וכל המשפחה, בתהליך הארוך מאד של השבתו".

- מה דעתך על מדיניות החזרת חטופים ושבויים ישראלים, ועל הכוונה שנשקלת לקבוע מדיניות של אי-ניהול משא-ומתן?

"איני משתתף בוויכוח הפומבי על הנושא הזה ועל הנושא בכלל, עקב קירבתי אליו ואל המעורבים בו. אומר רק זאת: למדינת ישראל החובה, בין שאר חובותיה, להגן על חיי אזרחיה ותושביה, ובמסגרת זו היא קבעה בין השאר כללי השתתפות בהגנה זו, הכוללים גיוס חובה לצה"ל ולזרועות הביטחון, שירות שיש בו שליחות עבור המדינה וכל אחד מחלקיה. במסגרת זו קיימת חובה מוסרית ומעשית עליונה על המדינה לעשות כל שניתן לשמור על חייהם ובריאותם של הנוטלים חלק בנטל הרב, ובכלל זה גם להשיבם מהשבי, אם קורה אירוע כזה.

"כיצד לעשות זאת - זו הדילמה העומדת על סדר היום כבר שנים רבות, אך לי, כמי שמרב חייו עוסק בנושא, יש אמת ערכית ומוסרית אחת בנושא - וזו החובה העליונה של מי ששלח - להשיב. לא אכנס בפומבי לשאלה כיצד ובאילו מחירים. זו דילמה שנכון לדון בה לגוף כל משא-ומתן, ובוודאי שלא בפומבי.

"הייתי נוסע הרבה לפגישות עם טרוריסטים, מנהיגים ואנשים שעזרו לנו להגיע לטרוריסטים. אחרי כל נסיעה כזאת הייתי פוגש את המשפחות שרצו לדעת מה היה שם, ולא תמיד אתה יכול או שזה מתאים לומר הכול. וזה קשה.

"לפני שהתחלתי לעסוק בזה חשבתי שהדבר הכי גרוע בעולם זה לאבד מישהו, שמישהו מת לך, וזה באמת הדבר הכי נורא. אבל אחר-כך למדתי שיש עוד דבר נורא, וזה אי-ודאות כשמישהו נעלם לך. אנחנו נהיים מטורפים אם הילד מאחר שעה לחזור הביתה, האימא נהרסת, אז מה קורה כשנעלם ילד להמון זמן, לשנים, לחודשים, והראש עובד, והדמיון עובד? אני הקדשתי את חיי לעסק הזה. הכול הוא כאין וכאפס לעומת הנושא הזה".

וראייטי ואני

"הדבר השני שמעסיק אותי וממלא את חיי זה ההתנדבות בארגון וראייטי", אומר עו"ד סלונים. "בזמן שהתעסקתי עם השבויים והנעדרים פנו אליי אותם אנשים, הרצוג, חיים טופול ואחרים, ואמרו לי: 'תשמע, יצא לך שם של אחד שמתנדב, אז בוא לשנה לוראייטי, תעזור לנו באיזה שהוא עניין'. באתי ונשארתי שם עד היום, 25 שנים. לא ידעתי שאעמוד בראש הארגון הזה כל-כך הרבה שנים, וגם שאהיה נשיא וראייטי העולמי. אחרי המשפחה, הארגון הזה הוא כל עולמי.

"הנושא הזה של ילדים הוא קשה לי במיוחד, כי הגורל דפק אותם מההתחלה, לא נתן להם צ'אנס, הם לא חיו 40-50 שנה בסדר, ואז קרה להם פנצ'ר, הם חטפו את המכה מההתחלה. הם והמשפחות שלהם. לכן החלטתי שאני רוצה להקדיש את החיים שלי לילדים עם צרכים מיוחדים, שלא קיבלו את הצ'אנס לחיים נורמליים".

לדבריו, "אנחנו מגיעים בוראייטי לעשרות אלפי ילדים בישראל ומיליונים בעולם, ומשנים להם את החיים. אודי אנג'ל ואני עומדים ביחד בראש הארגון הזה, 12 שנה, עם ים של אהבה וחיבוקים.

"בעיניי, ההישג הכי משמעותי שלי הוא יום שאני מצליח לעזור לעוד ילד. ישנה אמרה ש'כל המציל נפש בישראל כאילו קיים עולם מלא' - לי מספיק שילד יחייך, יהיה מבסוט, ויהיה לו טוב. יש לי ים של סיפורים על כמה אנחנו משנים חיים של משפחות וילדים, וההישג שלי הוא בכל אחד ואחד שאנחנו מצליחים לעזור לו. 25 שנה שאני שם, הן מספיק זמן כדי להגיד שזה מה שעושה לי טוב בחיים. לפני זה ההישג הכי גדול שלי כמובן שיש לי משפחה נהדרת".

- מה היית עושה אלמלא היית עורך דין?

"אני לא רק עורך דין, אני גם, ולכן עד יומי האחרון אני רוצה לעסוק במה שאני עוסק היום. יש לי חיים ששווה לחיות אותם. אני מודה לגורל שלי שנתן לי את מה שיש לי. אם הייתי נולד מחדש, הייתי רוצה להיות אותו דבר ולעשות אותו דבר בדיוק".

רזומה

אישי: עו"ד אורי סלונים (72) נולד בתל-אביב ומתגורר במושב חניאל בעמק חפר. נשוי לתמי, אב לשלושה וסב לשישה.

מקצועי: ראש משרד עורכי הדין סלונים המתמחה בענייני צווארון לבן, ייעוץ לניהול סיכונים למשפחות הון, חברות, בנקים ומפעלים תעשייתיים.

תפקידים נוספים: נשיא ארגון וראייטי ישראל, יחד עם אודי אנג'ל; בעבר כיהן כנשיא ארגון וראייטי העולמי. שימש כיועץ שר הביטחון לענייני שבויים ונעדרים. מרצה באוניברסיטת תל-אביב ובמרכז הבינתחומי בהרצליה, יו"ר המטה הלאומי לסיוע לנפגעי הצונאמי בדרום מזרח אסיה ונשיא בית הדין העליון של הוועד האולימפי בישראל. מכהן כחבר דירקטוריון בחברת טבע ובעבר בהראל, בז"ן, מגדל ועוד.

*** הראיון המלא עם עו"ד אורי סלונים - במהדורה המודפסת של "גלובס".

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה הישראלית החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר