גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יומני היקר: מה מסתירים 4 ראשי ערים ביומני הפגישות שלהם?

מה מסתירים ראשי העיריות של קריית גת, חיפה, רמת-גן ועכו ביומני הפגישות שלהם - ולמה בניגוד ל-53 ראשי רשויות אחרים, הם מסרבים לגלותם?

ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף
ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף

חוק חופש המידע והדין המתפתח בעקבותיו הולכים ומרחיבים את חובת השקיפות החלה על הרשויות. במהלך השנה האחרונה נחשפו יומניהם של מרבית שרי הממשלה הקודמת במסגרת מאמצים שהובילה בין היתר התנועה לחופש המידע.

לאחר ש"נכבש" היעד של יומני השרים, ביקשה בחודשים האחרונים עמותת הצלחה לקבל גם את יומני מנכ"לי המשרדים הממשלתיים וראש הערים והמועצות האזוריות. כל מנכ"לי המשרדים נענו לבקשות, וכך גם רוב רובם של ראשי הרשויות.

ואולם, ב-4 רשויות - קריית גת, חיפה, רמת-גן ועכו - הערימו קשיים וסירבו להעביר את יומני ראשי העיר, בהסברים שונים ומגוונים: מטענות כי מסירת היומן תאלץ את העירייה לבקש רשות מ-7,000 צדדים שלישיים (קריית גת), דרך הטענה כי חשיפת הלו"ז של ראש העיר תפגע בתפקוד השוטף של העירייה (חיפה, רמת-גן) ועד לחשש לפגיעה בחייו של ראש העיר כתוצאה מחשיפת היומן (עכו).

עמותת הצלחה פנתה ל-57 רשויות מוניציפליות, לרבות חיפה, ירושלים, אשקלון, באר-שבע, חולון, בת-ים, רמת-גן, רמת-השרון, ראשון-לציון, עפולה, נתניה, הרצליה, נצרת עילית, תל-אביב, הוד-השרון ועוד רשויות רבות. כל הרשויות - למעט 4 הרשויות "הסרבניות" - שיתפו או משתפות לפי שעה פעולה עם בקשת התנועה לקבל את יומניו של ראש הרשות.

כך עשו כאמור גם מנכ"לי המשרדים הממשלתיים השונים, שהעבירו את יומניהם במלואם, למעט הסתרת פרטים במקומות שהוראות משרד המשפטים מתירות זאת, לצורך הגנה על פרטיות או על נושאים אחרים שהדין מכיר בחסיונם.

עיון במרבית אותם יומנים אינו מספק הפתעות רבות. רוב היומנים כוללים פגישות שגרתיות, התייעצויות, פגישה עם שר זה או אחר, דברי ברכה בפורום כזה או אחר וכו'.

לצד זאת, יש מי שחושב שחשיפת הלו"ז מפריעה לעבודה ועשויה לפגוע בעצמאות העירייה - עיריית רמת-גן לדוגמה. בתחילה טענה העירייה במכתב לעו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, כי העירייה אינה יכולה למסור את יומניו של ראש העיר, ישראל זינגר, לאור העובדה כי מתנהלת חקירה פלילית בקשר לנעשה בעירייה.

זה היה בתחילת השנה, אך ביוני שינתה העירייה את טיעוניה וטענה בין היתר כי העברת הלו"ז של ראש העיר עלולה לפגוע בעבודה הסדירה של העירייה: "מטבע הדברים, פגישות בלשכת ראש העיר נסובות פעמים רבות על עיצוב מדיניות, תהליכי ביקורת, משא-ומתן עם גורמים שונים, ניהול פנימי, הליכי משמעת, הליכי אכיפה וצנעת הפרט (כך במקור - ג'מ') - תכנים המהווים כל אחד לחוד, ודאי במצטבר, נימוק לאי-מסירת המידע בהתאם לחריגים הקבועים בחוק. זאת על מנת שלא לפגוע בתהליכי קבלת החלטות, לגרוע מאיכות ההחלטות ולמנוע מבעלי תפקידים להביע את דעתם הכנה והגלויה ולנהל דיאלוג אמיתי וענייני, מחשש שהדיון יהיה חשוף לעין כל", פירטה העירייה.

עיריית רמת-גן אינה היחידה שנאחזת בחקירות שמנהלת המשטרה כהסבר לאי-מסירת היומן. עיריית עכו טענה טיעון צבעוני למדי, הקשור לאירוע פלילי אחר שנחקר - אירוע הירי בראש העיר שמעון לנקרי, מ-2013. לנקרי נפצע כאשר נורה במכוניתו, סמוך לכפר יסיף בשעת לילה, בנסיבות שעדיין נחקרות.

לדברי העירייה, מסירת הלו"ז עשויה לסכן את ביטחונו של ראש העיר, "המוגדר על-ידי משטרת ישראל כמאוים ברמה 6 - הרמה הגבוהה היותר", כפי שהסבירה דוברת העירייה שרון דהאן. דהאן הסבירה כי לפיכך יש טעם ב"צמצום שותפי הסוד בפרטים היכולים לחשוף דפוסי נסיעה, מיקומי פגישות, לוח זמנים ומיקומו של המאוים (לנקרי - ג'מ')".

נגד עיריות חיפה וקריית גת הגישה עמותת הצלחה לאחרונה עתירות מינהליות באמצעות עורכי הדין אלעד מן ויובל יועז, לאחר ששתי העיריות סירבו להעביר את הלו"ז של ראשי הערים. עיריית חיפה נימקה את הסירוב בנימוק דומה לזה של עיריית רמת-גן, לפיו העברת הלו"ז של ראש העיר, יונה יהב, תביא לפגיעה בתפקוד העירייה.

תגובתו החריגה של ראש עיריית קריית גת, אבירם דרהי, התקבלה באמצעות שלמה דיין, הממונה על חופש המידע בעירייה. דיין שלח אי-מייל שאליו כיתב עשרות אישים העובדים בעשרות רשויות מונציפליות, מצפון הארץ ועד דרומה, בו ביקש בין היתר כי אנשי עמותת הצלחה יעבירו קודם את יומניהם לעירייה, כתנאי למסירת המידע.

דיין פירט אף שנדרשת קבלת הסכמה של אלפי צדדים שלישיים, שפגשו את ראש העיר, למסירת המידע כדי שלא לפגוע בפרטיותם של הצדדים השלישיים. הכיצד? משום שראש העיר מקיים כאלף פגישות בשנה, עם כ-3 משתתפים בכל פגישה ובנוסף, ראש העיר פוקד כ-3 אירועים ביום (חתונות, בר-מצוות, לוויות, שבת חתן וכו'), ובכל אירוע הוא מדבר עם 5 אנשים בממוצע. על סמך נתונים אלה העריך דיין כי לפי "הערכה זהירה, מדובר בלמעלה מ-7,000 צדדים שלישיים לכל שנת פעילות".

רמת-גן: נמסור את היומנים

עיריית רמת-גן מסרה: "הודגש בפני הפונה כי העירייה אינה מתנגדת באופן עקרוני למסירת יומן פגישות ראש העירייה, אולם קיימות ישיבות רגישות שאינן יכולות להיכלל ביומן זה. בהתאם להנחיית ראש העירייה, נמסור את יומן ראש העיר לידי הפונה תוך השחרת פרטים שיש להסתירם, בהתאם להוראות משרד המשפטים".

דוברת עיריית חיפה מסרה: "עם קבלת הבקשה הוזמנו הפונים להגיע ללשכת ראש העיר ולעיין באופן חופשי ביומן".

דוברת עיריית קריית גת מסרה: "מדיניות העירייה בתחום חופש המידע היא כי כל מידע (מחוייב או מבוקש) שניתן לפרסמו, יפורסם באתר האינטרנט העירוני. מדיניות זו תמנע ספסרות במידע או שימוש סלקטיבי במידע על-ידי גורמים אינטרסנטיים".

את תגובת עיריית עכו לא ניתן היה להשיג.

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר