גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התקנתם אפליקציית צ'ק-אין של רש"ת? פרטיכם יישמרו

כדי להשתמש באפליקציית צ'ק-אין של רשות שדות התעופה, שמאפשרת רישום לטיסה ישירות מהסמארטפון, תצטרכו לחתום על תקנון שמאשר את שמירת פרטיכם והעברתם לצדדים שלישיים ■ אז אולי עדיף לחכות בתור?

 נתב"ג / צילום: ספיר פרץ
נתב"ג / צילום: ספיר פרץ

התהליך הממושך של הגעה לשדה התעופה, רישום המזוודות ושילוחן אינו חביב על הטסים, כך שברור לחלוטין שכל דרך שמאפשרת לקצר את התורים ואת ההמתנה תתקבל אצלם בברכה. מן הסתם, גם לרשות שדות התעופה (רש"ת) יש אינטרס לזרז את התהליך ולייעל אותו - כדי להקל על העומסים (וכמובן, להותיר בידי הטסים כמה שיותר זמן לסעוד ולעשות שופינג בעת ההמתנה לטיסה).

לאור זאת אפשר בהחלט להבין מדוע בקול תרועה רמה, באמצעות קמפיין מתוקשר בטלוויזיה וברדיו, השיקה רשות שדות התעופה בחודש שעבר את "צ'ק-אין" (ובשמה הלועזי "TLV Airport") - אפליקציה חדשה המאפשרת לבצע את הליך הצ'ק-אין לטיסה כבר מהבית באמצעות הטלפון הסלולרי. האפליקציה החינמית גם מתריעה על שינויים בזמני הטיסות של הגולש.

הכול טוב ויפה, אלא שמעטים טורחים לקרוא את התקנון ולגלות מה למעשה המשמעות של התקנת האפליקציה והשימוש בה. למעשה, מיד לאחר התקנת האפליקציה נדרש בעל הסמאטרפון לאשר כי קרא את התקנון, באמצעות סימון וי קטן ליד סעיף "חתימה על הסכם שירות", כתנאי להמשך פעילות באפליקציה. אלא שיש להניח שרובם המכריע של המשתמשים מסמנים את אותו וי מבלי לקרוא 7 עמודים הכתובים בכתב צפוף, וגם אותם בודדים שקוראים אינם ערים לדקויות שבין הסעיפים.

לטובת אותם רבים שלא טרחו וקראו, "גלובס" מספק פירוט של כמה מהסעיפים: "עם לחיצת הלחצן 'אני מסכים' המשתמש מסכים באופן מלא כי האפליקציה תאסוף מידע לגבי מכשיר הטלפון שממנו בוצע הרישום (בין היתר מידע גיאוגרפי ומספר סידורי של המכשיר), בין אם הרישום בוצע בצורה אנונימית או שמית...

"הרשות רשאית לעשות שימוש במידע למטרות שיווקיות וסטטיסטיות ולמסור מידע סטטיסטי לצדדים שלישיים, לרבות מפרסמים".

וביתר פירוט נכתב: "הרשות רשאית לאסוף וכן לעשות שימוש במידע שנמסר על-ידי המשתמש במועד ההרשמה ו/או במידע אשר הצטבר אודות המשתמש, לרבות במהלך השימוש באפליקציה, על מנת לשפר להעשיר או לשנות את האפליקציה ו/או את השירותים המידע והתכנים המוצעים באפליקציה, וכן על מנת לעדכן את המשתמש באשר לשירותים ו/או מבצעים המוצעים על-ידי הרשות, מי מטעמה ו/או על-ידי צדדים שלישיים".

ואם לא די בכך, מי שמתאמץ לנבור בתקנון האפליקציה יגלה גם את זה: "בעת הרישום ו/או בעת עדכון נתוניו האישיים באפליקציה והסכמתו לקבל דיוור ישיר, תהיה הרשות רשאית לשלוח למשתמש מעת לעת בדואר אלקטרוני ו/או בפרטי התקשרות אחרים שמסר המשתמש, מידע בדבר שירותיה וכן מידע שיווקי ופרסומי של הרשות ו/או של צדדים שלישיים (מובהר בזאת כי כל המידע שיועבר למשתמש תהא מבוצעת על-ידי הרשות בלבד או גוף צד ג' המועסק לצורך כך על-ידי הרשות, אך לא על-ידי גוף צד ג' שאינו מועסק לצורך כך על-ידי הרשות)".

"סעיף כללי"

יש לציין כי תקנון מסוג זה אינו חריג, אך הוא מוכר בדרך-כלל בקרב גופים מסחריים. רק לאחרונה פרסמנו במדור זה כמה וכמה ידיעות בנושא, בין היתר בדבר מנגנון איסוף הפרטים ומסירתם לצדדים שלישיים בעת הזמנה באתרים של שופרסל ושל רמי לוי, למשל.

אלא שבמקרה של רשות שדות התעופה, המטרה המוצהרת של האפליקציה היא לתת שירות לאנשים החולפים בשדה לכמה רגעים. לא מדובר בלקוחות קבועים של גוף מסחרי, אלא בשירות שניתן לטסים.

כידוע, שורה של חברות ועסקים פועלים בשטח נתב"ג, והם מן הסתם מעוניינים שהמגיעים לשדה יקנו כמה שיותר. האם אלה הצדדים השלישיים שאליהם יועבר המידע? לא ברור. מה שכן ברור הוא שלאפליקציה שכל מטרתה להקל על הנוסעים ועל רשות שדות התעופה לייעל את תהליך הבידוק, לא אמורה להיות כל נגיעה מסחרית.

משפחות, אנשי עסקים, תיירים - מאות אלפי נוסעים עוברים בשדה מדי חודש, במיוחד בחודשי הקיץ. יש להניח כי רבים מהם מתקינים את האפליקציה ואינם מעלים על דעתם שפרטיהם נשמרים אי-שם במאגר שלעולם לא יידעו עליו ולא יצליחו להימחק ממנו.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "הסעיף המופיע הוא סעיף כללי שנועד לצורך מתן שירות למשתמש באפליקציה ו/או מתן שרות עתידי, כשהכול נעשה על-פי הוראות הדין. כשתחליט רש"ת להרחיב את השימוש באפליקציה גם לתחום השיווק, הדבר ייעשה על-פי הוראות החוק וביידוע הציבור".

ממתינים לטיסה בנתבג/ צילום:איל יצהר

עוד כתבות

מושגים לאזרחות מיודעת. סקר כוח אדם / צילום: Shutterstock

אתה גר בדירה בבעלותך? כך השאלה הזאת משפיעה על כל המדינה

מצב שוק העבודה משפיע על קבלת ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר • כיצד הוא משתקף בפני קובעי המדיניות? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

מהפכת ה-AI בפירמות עורכי דין / צילום: Shutterstock

תפקיד חדש נולד: פירמות עוה"ד כבר מרגישות את השפעות מהפכת ה־AI

למרות אזהרות של בתי המשפט משימוש לא מפוקח בבינה מלאכותית, פירמות עורכי הדין בישראל לא חוששות להטמיע כלי AI ● עוה"ד מסבירים כיצד משתמשים בכלים, מה הם מחפשים בעובדים בעידן החדש, ולמה עדיין מוקדם להספיד את התחום

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

גיא ברנשטיין, מנכ''ל מג'יק ופורמולה; ומוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: יח''צ, עידן גרוסמן

מאז הודעת המיזוג: מניות מטריקס ומג'יק השאירו אבק למדד ת"א 125

בעלי המניות יצביעו השבוע על המיזוג שייצר חברת ענק בשווי 3.5 מיליארד דולר ● לידר: "השווי המצרפי ממקם את השתיים במקום השמיני בין חברות ה־IT הציבוריות בארה"ב, ובמקום השלישי באירופה"

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

הסטארט-אפים הביטחוניים גייסו מיליארד דולר / צילום: יח''צ החברות

שנת שיא לדיפנס טק הישראלי: מיליארד דולר זרמו לסטארט־אפים בתחום

הדיפנס טק הישראלי רושם שנת פריצה יוצאת דופן: גיוסי ענק, מיזוגים ורכישות בהיקף שעולה על זה שנרשם בכל השנים האחרונות גם יחד ● מעורבות מפא"ת במבחני שטח ובחיבור ללקוחות זרים תרמה להאצה, בזמן שביקושי הענק בעולם משכו עוד ועוד כסף זר לשוק המקומי ● האם המומנטום יימשך גם לאחר הפסקת האש?

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

דייוויד אליסון, מנכ''ל Paramount Skydance / צילום: ap, Evan Agostini/Invision

פרמאונט במהלך נגדי לנטפליקס: מציעה לרכוש את וורנר ברדרס תמורת יותר מ־108 מיליארד דולר

בעקבות הצעת הרכישה של נטפליקס לוורנר ברדרס, פרמאונט מגישה מהלך נגד ומציעה לרכוש את כל וורנר ברדרס דיסקברי לפי שווי של יותר מ־108 מיליארד דולר ● ההצעה התומכת באיחוד כל נכסי החברה, בניגוד לפיצול שמציעה נטפליקס

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל מתחזק היום בחדות מול הדולר. אלו הסיבות

השקל נסחר קרוב לשפל של 3.5 שנים ומתחילת החודש הוא המטבע החזק ביותר בעולם ● הורדת הריבית הצפויה בארה"ב מול היציבות היחסית פה מגדילה את פער הריביות לטובת ישראל ● גורם נוסף הוא נתון הגירעון הממשלתי, שהפתיע לטובה ומהווה אינדיקציה לאיתנות המשק ● האם התחזקות נוספת תביא את בנק ישראל להתערבות בשוק המטבע?

מחבלי חמאס בעזה / צילום: ap, Jehad Alshrafi

ההצעה של חמאס: הפסקת אש ל-10 שנים ו"הקפאת השימוש בנשק"

חיל האוויר תקף במרכז הרצועה מחבל שתכנן פיגוע מיידי נגד כוחות צה"ל   ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● הדרישה של חמאס לאנשי מיליציות: תסגירו את עצמכם ותקבלו חנינה ● דיווחים בעזה: חמאס והצלב האדום נערכים לחידוש החיפושים אחר החלל החטוף רס"ל רן גואילי ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

הנפקת איטורו בוול סטריט מוקדם יותר השנה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

"זה לא כי היזם רוצה יאכטה": למה חברות הייטק רצות להימכר במקום לקדם הנפקה

לצד עסקאות ענק שייצר השנה ההייטק הישראלי, ובראשן מכירת וויז וסייברארק, רק 3 הנפקות הגיעו מכאן לוול סטריט ● בשוק מעריכים כי הקושי הגובר להנפיק, ידחוף עוד ועוד חברות טכנולוגיה למסלול של מכירה ● ברקליס: "הבנצ'מרק ליציאה לשוק הציבורי עלה משמעותית"

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי מפטרת כ-200 עובדים, הרוב מישראל

החברה מפטרת כ-5% מכח האדם שלה, רוב המפוטרים יהיו בישראל, ויגיעו מחלקים שונים בחברה ● מובילאיי: "החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות הטווח"

כמה עלו מבצעי המימון ליזמי הנדל''ן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוחות חברות הנדל"ן מגלים כמה הן שילמו על מבצעי המימון לרוכשי הדירות

דוחות חברות הנדל"ן חושפים כי גל מבצעי המימון גובה מהיזמים עלויות כבדות של הצטמקות ההכנסות, זינוק בהוצאות המימון ופגיעה בתזרים ● למרות כל זאת מכירות הדירות ממשיכות לדשדש, והחברות חוששות מהורדת מחיר רשמית, שתגרום לקונים לחכות ולמכירות לרדת עוד

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

אסף נגר / צילום: ניר שמיר

"להמליץ על מניות ביטחוניות ובנקים נשמע מוזר. אבל אנחנו אוהבים 3 חברות"

אסף נגר, מנהל תיק הנוסטרו של איילון ביטוח ופיננסים, רואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● אבל התרחיש האופטימי הזה מייצר גם סיבות לדאגה: "אני מפחד נורא מהתחזקות השקל" ● וגם: המניות המומלצות