גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוחות חברות הרכב לא משקפים את הגאות בשוק

הדוחות הכספיים החציוניים של החברות הציבוריות בענף הרכב לא משקפים את בוננזת המכירות של הענף ואת שערי המטבע הנוחים

פקק באיילון / צילום: תמר מצפי
פקק באיילון / צילום: תמר מצפי

מכירות הרכב במחצית הראשונה של 2015 היו החזקות ביותר בתולדות ענף הרכב הישראלי. גם שערי החליפין של מטבעות ייבוא הרכב היו מהחיוביים ביותר שנראו אי-פעם. היורו צלל במחצית הראשונה לתהומות לא מוכרים, הין היפני המשיך לחפש תחתית ואפילו מצבו של הדולר השתפר משמעותית, אם כי עדיין לא ברמות השפל ההיסטוריות. אם מוסיפים לכך ריבית אפסית ולקוחות רעבים למימון - מקבלים תנאי רקע אידיאליים.

אבל נתוני הרקע הללו לא משתקפים במלואם בדו"חות הכספיים של חברות הרכב הציבוריות במחצית הראשונה. "עונת הדו"חות" מגלה תמונה פושרת למדי עם מגמה מעורבת. מתוך שלוש חברות ייבוא רכב, שמדווחות לבורסה (קרסו, דלק רכב ו-UMI), שתיים סיימו את המחצית הראשונה עם ירידה בהכנסות וברווחים. מגזר הליסינג המשיך להיאבק על שולי רווח צרים יחסית להיקף המחזור וההתחייבויות וחלק מהשחקניות התקשו לצוף.

כמובן, שזוהי רק תמונה חלקית. החברות הציבוריות בענף הן מיעוט ולא מן הנמנע, שבאגפים אחרים של הענף צלצלו הקופות הרושמות במרץ. אבל עדיין אפשר להסיק, שמכירות ושערי מטבע ידידותיים הם לא התנאים הבלעדיים שמשפיעים על רווחיות בענף. גם למותגים/מוצרים ולפיזור העסקי של קבוצות הרכב יש השפעה משמעותית על השורה התחתונה.

דלק רכב ו-UMI ירידה בשוק עולה

דלק רכב, מי שכונתה לא אחת "ספינת הדגל של ענף הרכב הישראלי", מתקשה לשחזר את ימי השיא שבהן שלטה ללא עוררין בשוק. החברה מרוויחה סכומים מכובדים מאד ונהנית מהחוזק של המותג מאזדה, ומשערו הנוח מאד של הין היפני. אבל התחרות, במיוחד בפלח ה-VOLUME מול הקוריאנים, גובה את המחיר.

למאזדה יש פערים כיום רציניים בהיצע המוצרים, במיוחד בפלחים עם צמיחה מואצת בישראל כמו פלח מכוניות המיני ופלח הג'יפונים. אם מוסיפים לכך את האופי "הסקטוריאלי" של שוק הליסינג, שהיה מוקד הכוח המסורתי של דלק רכב, ושכיום חלק נכבד מהשחקניות בו הן בשליטה של יבואניות רכב שמשתמשות בהן כדי לקדם את המותגים שלהן עצמן, מקבלים תמונה תחרותית בעייתית. זו משתקפת היטב בירידה של כ-20% במכירות מאזדה ברבעון השני, ביחס לרבעון המקביל.

המותג פורד היה מנוטרל במשך רוב המחצית של השנה בהעדר דגמים חדשים. על פי הדו"ח של דלק רכב ברבעון האחרון של השנה אמורה פורד לעשות "קאמבק" בהובלת פורד פוקוס המשפחתית החדשה. אבל, לאור מצבו הרדום של המותג כולו, דלק רכב תצטרך לבצע קסמים בחבילת המפרט / מחיר של המכונית החדשה (ובעיקר בהנחות לציים), כדי שפורד תתרום תרומה משמעותית לנתונים הכספיים שלה ברבעונים הבאים.

ואת נקודת האור העיקרית סיפקה ב.מ.וו/מיני, שהפכה ממותג נישה למנוע צמיחה עם היצע רחב מאד של מוצרים בפלחים הרווחיים ביותר בשוק הישראלי. המסקנה הברורה מהדו"חות של דלק רכב היא שריבוי מותגים אצל יבואן רכב - רצוי עם פיזור נאות של מטבעות ומיצוב - הוא סוג של "פוליסת ביטוח" עסקית, שמאפשרת ליבואן לצוף מעל המים גם בתקופות קשות, שבהן שאר המותגים סופגים מהלומות.

הדו"חות של UMI, שנכללים בתוך הדו"חות של "קרדן יזמות", ממחישים את הצורך הזה מהכיוון ההפוך. כמעט כל הביצים בתמהיל הייבוא של UMI נמצאות בסל של ג'נרל מוטורס, ובעיקר בסל של המותג שברולט. אבל שער הדולר הגבוה יחסית ברבעון הראשון ובעיקר הנסיגה ההדרגתית של שברולט מאירופה, האיטה את קצב השקות הדגמים החדשים בישראל וגרמה לדעיכה מואצת במכירות.

הרווח הנקי של החברה בששת החודשים הראשונים (כ-22 מיליון שקלים) נחתך לפחות ממחצית מהרווח בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הרבעון השני היה קשה במיוחד. כל זה, כאמור, על רקע של שוק שנמצא בנסיקה חדה ועל רקע רבעון שני מהטובים אי-פעם בענף.

קרסו מוטורס: הנפקה מסתורית

קרסו מוטורס היא הסמן החיובי בעונת הדו"חות. החברה השכילה למנף את עצמה בשנים האחרונות לטווח רחב של פעילויות עסקיות משלימות, שכוללות כיום ייבוא ארבעה מותגי רכב, שחלקם מבוססים על מטבעות שונים, בעלות על חברת ליסינג צומחת, אחזקות בחברה מרכזית לייבוא רכב דו-גלגלי, פעילות בשוק ייבוא הציוד המכאני וההנדסי, פעילות בתחום הרכב הכבד והתחבורה הציבורית ועוד. הפיזור הזה מוכיח את עצמו היטב. כך, למשל, על הירידה המתמשכת במכירות המותג רנו, פיצתה עליה במכירות ניסן וגם דאצ'יה "סגרה פינה" חשובה בפלח התחתון של השוק. אם מוסיפים לכך את האירו הידידותי מקבלים נתונים כספיים מרשימים: הון עצמי של כמיליארד שקלים, שמממן מעל 50% מהמאזן, רווח גולמי של כ-15.5%, רווח נקי של כ-70 מיליון שקלים במחצית ומחזור מכירות שנתי, שצועד לעבר ה-3 מיליארד שקלים.

כל הנתונים הללו מופיעים במצגת למשקיעים, שהציגה קרסו בשבוע שעבר לקראת הגיוס המתוכנן של אג"ח בהיקף כ-400 מיליון שקלים. כאן כמובן צריכה להישאל שאלה מסקרנת: "לשם מה בכלל צריכה חברה עם נתונים כספיים מעוררי קנאה שכאלה לגייס אג"ח בשוק ההון?" נזכיר בהערת אגב, שלמשפחת קרסו יש גם חטיבת נדל"ן לא-ציבורית, שהיקפיה הכספיים (וקרוב לוודאי שגם רווחיה בתקופת הבועה הנוכחית) מגמדים את אלה של פעילות הרכב. התשובות הרשמיות מעורפלות למדי אבל לא היינו פוסלים את האפשרות, שהכסף ישמש ברכישות אסטרטגיות לצורך התרחבות אנכית או אופקית (כמו רכישת חברת ליסינג גדולה) בענף הרכב. כך או כך, אנחנו מציבים את קרסו ברשימת המעקב שלנו, ונופתע מאד אם ב-12 החודשים הבאים לא יתבצעו שם מהלכים אסטרטגיים מרתקים.

מגמה מעורבת בליסינג

באגף חברות הליסינג הציבוריות אין הרבה חדש. קבוצת שלמה אחזקות, "הגורילה העסקית" של הענף (עם צי החכרה של מעל 70 אלף כלי רכב) סיימה את הרבעון השני עם רווח נקי של 38 מיליון שקל, גידול של 31% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הנקי של חטיבת הרכב עלה ב-8.3% לכ-13 מיליון שקל. איוויס (קרדן רכב) סיימה עם הפסד של כמיליון שקל ואילו אלבר הרוויחה במחצית הראשונה של השנה כ-21 מיליון שקל לעומת 18 מיליון בתקופה המקבילה.

מטבע הדברים מוקד העניין שלנו בדו"חות אלבר הוא דווקא פעילות הייבוא המקביל, שעלתה לכותרות סביב פרשת חקירות של המכס בחברת הבת של אלבר, שעוסקת בייבוא מקביל. אלבר לא נוהגת לפרסם בדו"חותיה את התרומה הספציפית של פעילות הייבוא המקביל למאזן ואת היקפי הייבוא. אבל, אפשר למצוא לכך כמה רמזים. כך, למשל, אפשר להבחין בקפיצה דרמטית בתרומה של פרק "ההכנסות מסחר רכב" למאזן. ההכנסות הללו הסתכמו במחצית הראשונה ב-312 מיליון שקלים, גידול של לא פחות מ-72% לעומת המחצית המקבילה. אמנם סחר הרכב כולל גם מכירת כלי רכב משומשים (לא מליסינג) ומכירת רכבי "אפס קילומטרים", אבל אין ספק שפעילות הייבוא המקביל תרמה לכך תרומה משמעותית והסתכמה בכמחצית מההכנסות מפעילות הליסינג של אלבר.

על כמה מכוניות מדובר? גם כאן, החברה לא מפרטת, אבל בהתייחסות היחידה שלה בדו"ח לחקירת רשות המסים, שטמונה אי שם ב"ביאורים", אפשר לקבל רמזים. החברה מדווחת כי "במסגרת צעדי החקירה מעכבת רשות המסים באמצעות צו תפיסה ארעי כ-300 כלי רכב של חברת הבת, שעלותם בספרים היא כ-32 מיליון שקלים. בנוסף לחברת הבת יש 96 כלי רכב, בהליכי רכישה מתקדמים בחו"ל שעלותם בספרים כ-9 מיליון שקלים. מעבר לכך חברת הבת שילמה בגין מקדמה של 4 מיליון שקלים בגין הזמנת 95 כלי רכב נוספים. בשורה התחתונה הגענו להיקף רכישה לצורך ייבוא של כמעט 500 כלי רכב בשווי של כ-50 מיליון שקלים על פני תקופה של כמה חודשים. בהחלט נתונים מכובדים מאד לענף ייבוא "נישתי", שהחל את דרכו לפני פחות משנתיים.

מסירות כלי רכב ינואר-יולי 2015

עוד כתבות

מארק הרד, מנכ"ל אוראקל המנוח / צילום: Robert Galbraith, רויטרס

מארק הרד, מנכ"ל חברת התוכנה אורקל, מת בגיל 62

הרד מונה למנכ"ל אורקל בספטמבר יחד עם צפרא כץ ● בעבר כיהן כמנכ"ל HP ועזב בשנת 2010 לאחר שערוריית הטרדה מינית

ליברפול, מרכז העיר. רחוב אופייני של בנייני לבנים אדומות  / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

ליברפול, לא רק ביטלס וכדורגל. טיול אחר בעיר

רוב התיירים שמגיעים לליברפול נוחתים בשדה התעופה ע"ש ג'ון לנון ועושים את הסיבוב המסורתי בעקבות ארבעת המופלאים ● אבל הביטלס לא צמחו מתוך ואקום, וליברפול היא לא רק הביטלס ● יש לה היסטוריה, מורשת כדורגל מפוארת והרבה אווירה

אתר בנייה סגור בפתח תקווה / צילום: גיא ליברמן, גלובס

הקבלנים: הפסד יומי של 380 מיליון שקל בשל הטלת הסגר על יו"ש

ערב תקופת החגים שיגרו בהתאחדות בוני הארץ מכתב לראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו בו הפצירו שיחריג מהסגר עובדים בענף ● המכתב לא נענה ● מבדיקת "גלובס", עולה כי ערב חג הפסח שוגר מכתב דומה שבו נאמד ההפסד היומי מאי כניסת פועלים ב-350 מיליון שקל

עו"ד עמית ברכה / צילום: יונתן בלום

"הסיפור הסביבתי הוא סיפור קיומי ויומיומי כמו הקוטג'"

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל עמותת "אדם, טבע ודין", בראיון אישי ● על הילדות בבת ים ובתל אביב ("הייתי ילד פוליטי"), על הבחירה במשפטים ("היה לי ברור שאני רוצה עבודה ציבורית"); ועל הצפוי בישראל בשל ההתחממות הגלובלית: "אלפי אנשים ימותו בכל שנה מבעיות של משבר האקלים"

דיאנה גולבי/ צילום:  כפיר זיו

"יש לי את היכולת לשלוף את קלף הרוסייה לטובתי"

השירות הצבאי מנע מדיאנה גולבי למנף את הזכייה ב"כוכב נולד" ● אולי התפקיד של חיילת רוסייה במחזה "אפס ביחסי אנוש" יהיה מעין תיקון

מנכ"ל ג'ונסון אנד ג'ונסון אלכס גורסקי (במרכז) בחגיגות 75 שנה לרישום החברה בוול סטריט / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

התביעות נגד ג'ונסון אנד ג'ונסון נערמות, והיא לא מצליחה לנצח

חברת הענק ניצבת בפני יותר מ-100 אלף תביעות שקשורות לבטיחות מוצריה ולטקטיקות השיווק שלה ● החברה אימצה אסטרטגיה אגרסיבית של מאבק בתביעות רבות בבתי המשפט, אך היא מפסידה – והרבה

דיור מוגן / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אל תשליכני לעת זקנה: זה מה שצריך לתקן בענף הדיור המוגן

דיירי הדיור המוגן כבר שנים "קהל שבוי", וללא התערבות של המדינה - המצב רק יחמיר ● דעה

 

ראש ממשלת לבנון סעאד חרירי / צילום: Aziz Taher, רויטרס

יום מכריע בלבנון: האם התכנית של אל-חרירי תבלום את ההפגנות ?

ממשלת לבנון התכנסה הבוקר לדון ברפורמות שהציג אמש ראש הממשלה לראשי המפלגות השותפות בקואליציה ● לא מעט מהאש מופנית לחיזבאללה, הנתפש כגורם המפלג ביותר בלבנון, ומהווה איום על קיומה בשל הכוח הצבאי שצבר

אריק הניג / צילום: תמר מצפי, גלובס

איש התקשורת אריק הניג הלך לעולמו בגיל 72

איש התקשורת ומפיק הטלוויזיה, שנודע בעיקר כזה שהחדיר לארץ את תרבות ה-NBA נפטר היום אחרי מאבק ממושך במחלה קשה ● הותיר אחריו אישה וילדה

הג'וקר/ צילום: באדיבות טוליפ-אינטרטיי

צפוי להפליא ולא אמין להחריד: ג'וקר קלף לא ממש מנצח

מבחינה טכנית, "ג'וקר" הוא סרט מרשים במיוחד ● מבחינה תוכנית, הוא קליפה ריקה

כיתת לימוד / צילום: שאטרסטוק

כיצד בונים מערכת חינוך איכותית? מתחילים עם המורים

הבינוניות של מערכת החינוך זועקת בהישגים הנמוכים ובפערים הגבוהים בין תלמידי ישראל למדינות המפותחות במבחנים הבינלאומיים ● ההישגים הללו לא עולים בקנה אחד עם השאיפה של הישראלים לחיות ברמת חיים של מדינה מערבית מתקדמת ● דעה

שחקני NBA / צילום: רויטרס

מלחמת הסחר בין סין לארה"ב מאיימת להטביע גם את ה-NBA

ציוץ אחד של הג'נרל מנג'ר של יוסטון רוקטס שהביע תמיכה במחאה בהונג קונג נגד השלטון בסין, הביא בן רגע למשבר חמור בין ה-NBA לבין המדינה שבה היא תולה תקוות כלכליות גדולות ● וליגת הכדורסל הטובה בעולם אינה לבד: עולם הספורט מושפע כעת יותר מתמיד מיחסים בינלאומיים ומשברים גיאופוליטיים

רצח העם הארמני./ צילום:  ויקימדיה

ארה"ב אחרי 100 שנה: כורדים, ארמנים, למי אכפת

הסכנה הגדולה ביותר במדיניות החוץ האמריקאית הייתה תמיד הצירוף של בורות ושל קוצר רוח ● הנה מה שהתכונות האלה גרמו השבוע לפני מאה שנה ● לכורדים של אז קראו "ארמנים", וארה"ב העדיפה לחזור הביתה

פרופ' גבריאל זוקמן / צילום: Genevieve Shiffrar

פרופ' גבריאל זוקמן, רק בן 32 וכבר מצליח להסעיר את אמריקה כשהוא דורש מיסוי אגרסיבי על עשירים

בגיל 32 פרופ' גבריאל זוקמן לא רק מסעיר את אמריקה, אלא גם מסייע לעצב את מדיניות המס האגרסיבית של המפלגה הדמוקרטית ● "העובדה שהמיליארדרים בארה"ב משלמים כעת, לראשונה, פחות מס מכל השאר היא כישלון", הוא אומר בראיון בלעדי ל־G

אזוב מצוי/ צילום: פרופ' נתיב דודאי

שיח מפלג: איך אפילו ביטול האיסור על קטיף של זעתר הפך לקרב נרטיבים בין יהודים וערבים

גם אחרי שרשות הטבע והגנים ביטלה את האיסור המוחלט על קטיף הזעתר והעכוב, יש מי שמשוכנעים יותר מתמיד שבסוף כל החלטה מקצועית שלה יושב ערבי עם נרגילה ● הסופר עודה בשאראת: "ברור שהמדינה רצתה ליצור ניכור בין הערבים לבין הטבע, רוצים שהערבי ישתגע במדינה הזאת"

 מאזדה 3 סדאן / צילום: יחצ

שאיפות פרימיום: מאזדה 3 החדשה זכתה לשדרוג מרשים ביחס לדור היוצא

מאזדה 3 מתברכת בשלדה מהנה לנהיגה, בתא נוסעים איכותי, ובביצועים מכובדים • אבל תג מחיר שאפתני מציב אותה במיקום בעייתי מול ההיברידיות והקרוס-אוברים האופנתיים

וויטני וולף הרד, מנכ"לית אפליקציית הדייטים באמבל/ צילום:Kristen Kilpatrick

באפליקציית הדייטים באמבל רק נשים יכולות ליזום היכרויות. האם זה צעד הראשון לשיוויון מגדרי?

וויטני וולף הרד, מייסדת ומנכ"לית אפליקציית הדייטים באמבל שבה רק נשים יכולות ליזום היכרויות, חושבת ששינוי הרגלי החיזור הוא הצעד הראשון בדרך להפלת הפטריארכיה

זה ייגמר בבכי  / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

זה ייגמר בדמעות: שורה של חוקרים מנסים לפענח מה גורם לנו לבכות והאם אפשר לחיות בלי בכי

בכי כתגובה לרגש הוא תופעה נדירה בעולם היצורים החיים ונחשב תכונה אבולוציונית מתקדמת, אבל חוקרים עדיין מנסים לפענח מה בדיוק התפקיד שלו ומדוע גם חוויות חיוביות יכולות לגרום לדמעות לזלוג מעצמן

מארק צוקרברג / צילום: צילום מסך מפייסבוק

זהירות, דיקטטורה: צוקרברג חשף את קו ההגנה החדש שלו

בנאום מיוחד על חופש הביטוי הציב עצמו מנכ"ל פייסבוק בעמדת המבוגר האחראי שפונה לעולם ומזהיר – אם לא תחדלו לריב כמו ילדים ולתת לטהרנות ולצדקנות לאכול כל חלקה טובה, הסינים ישתלטו על האינטרנט ויהרסו אותו ● האם צוקרברג באמת חושש מהסינים, או בעיקר לעתיד החברה שהקים? ● פרשנות

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס

דרמת הברקזיט: ג'ונסון שיגר לאיחוד שני מכתבים סותרים בנוגע לפרישה

(עדכון) ● אחרי שלא הצליח לאשר את הסכם הברקזיט בפרלמנט הבריטי אתמול, ג'ונסון נאלץ לבקש דחייה מהאיחוד • כלי התקשורת בבריטניה דיווחו כי שלח בקשת הארכה בלתי-חתומה בבריסל, מלווה במכתב חתום נוסף שבו הוא מפציר באיחוד לא לאשר אותה