גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החגים בפתח: האם זו ההזדמנות הגדולה של המפרסמים?

תחילת הקיץ התאפיינה בביקושים יפים בענף הפרסום, אך אווירת החופש השתלטה על אוגוסט והורידה את היקפי הקמפיינים ■ כעת החלה התעוררות לקראת החגים, אך מדובר בחלון הזדמנויות צר בשל התזמון המוקדם של ראש השנה

תקופת הקיץ נחשבת באופן מסורתי לתקופה חזקה בפרסום בשל פעילות ענפה של מותגים עונתיים כגון משקאות, מזגנים, גלידות, תיירות וכדומה. האופן המקובל למדוד את הפעילות הוא בהשוואה של שנה מול שנה, אך כזכור, בקיץ שעבר שותק ענף הפרסום לחלוטין למשך חודשיים בגלל מבצע "צוק איתן". עם זאת, ולמרות היעדר השוואה מספרית, טוענים בכירי ענף רכש המדיה כי הקיץ האיר פנים, לפחות בחלקו הראשון, לענף הפרסום.

לדברי רן בראון, מנכ"ל מדיה קום מקבוצת אדלר-חומסקי, "חודש יולי התאפיין בביקושים והיה חזק מאוד בטלוויזיה. אחריו הגיע אוגוסט ועונת המלפפונים החלה. אווירת החופש השפיעה גם על הביקושים שהיו דלים יחסית בשוק. החזרה מהחופש ב-1 בספטמבר ותקופת לפני החגים החזירה את הביקושים לשיא שיישאר איתנו עד ראש השנה. המפרסמים הבולטים בתקופה זו הם הבשמים, רשתות השיווק והאופנה.

"ראוי לציין את ערבי הגמר של התוכניות 'מאסטר שף' (35.2% רייטינג שלשום בגמר, עב"ל) ו'אקס פקטור' שמתקיימים בימים אלה ונהנים מביקושי שיא". עם זאת, בראון מדגיש כי לא מדובר בחגיגה שתימשך זמן רב: "מיד אחרי ערב החג שיחול השנה באמצע החודש, הביקושים יורדים עד לתקופה שאחרי החגים. באוקטובר אני צופה ששוב יהיה חודש חזק".

"מעט ימי עסקים בתקופת החגים"

גם נבו כרמי, משנה למנכ"ל משרד הפרסום יהושע TBWA, חווה את הקיץ האחרון כתקופה טובה עבור ענף הפרסום: "חלק ניכר מימי יוני ויולי התאפיינו בביקושים ערים ואף גבוהים מהרגיל. עונת הקיץ עוררה קטגוריות רבות של מותגי קיץ שפעילותם הגדילה ביקושים במדיה. לביקושים היפים תרמו גם המדדים הכלכליים החיוביים של המחצית הראשונה של השנה שיצרו אווירה נוחה, אופטימית ומתמרצת למפרסמים.

"במהלך אוגוסט המגמה התהפכה והחלו להתפרסם מדדים כלכליים שליליים, עם ציפיות להאטה וירידה בפעילות הכלכלית במשק. לכך הצטרף השיתוק המסורתי של אוגוסט, וניכר כי משנה לשנה הישראלים מאמצים יותר ויותר מנטליות של וואקנס מתמשך, ירידת קצב, ירידת מתח ואווירה של חופשה מתמשכת עם תחושה של קיפאון. ההשפעה על הביקושים במדיה היו בהתאם. הזכיינים שמורגלים לעלות מחירים כ-4 שבועות לפני ערב החג לא פגשו החל ממחצית אוגוסט ביקושים שתואמים את התמחור".

כרמי מתאר עוד שתי בעיות נוספות שמשפיעות על השינוי בהלך-הרוח של השוק: "החגים השנה מתחילים מוקדם", הוא מסביר, "ערב ראש השנה שחל באמצע ספטמבר הותיר חלון שיווקי צר במיוחד לאותם מפרסמים שהמתינו לסיום חופשות אוגוסט כדי להתחיל לפרסם. חלון הזמן הקצר הזה מקטין את פוטנציאל ההכנסות של ענף הפרסום בחודש שמאליו הוא עתיר ימי חופשה. הבעיה השנייה שהצטרפה השנה, בצירוף מקרים מתסכל, היא אופן הפיזור של ימי החג, שנופלים על אמצע השבוע דבר שמותיר מעט מאד ימי עסקים".

"הזכיינים מתחילים להתמלא"

אילנה מונקה, משנה למנכ"ל חברת המדיה יוניון, סבורה כי בשונה משנים אחרות תקופת הביקושים הערים לקראת החגים תהיה מצומצמת: "חגי תשרי יוצאים השנה מוקדם יחסית ובפועל מה-1 בספטמבר - מועד החזרה לשגרה מהחופש ועד החג יש פחות משבועיים, ולכן עיקר הביקושים שאנו רואים בדרך-כלל כ-3-4 שבועות לפני החג, יתרכזו בתקופה מצומצמת יותר".

לדברי מונקה, "כבר בימים הקרובים אנו רואים כי זכייני הטלוויזיה מתמלאים וצפויים להיות בתפוסה מלאה. תקופת טרום החג יקרה משמעותית מתקופת החגים".

כרמי סבור כי כמו בהרבה סיטואציות אחרות, הבעיות האלה טומנות גם הזדמנויות משמעותיות למפרסמים. החל מראש השנה ועד מוצאי סוכות, תקופה ארוכה של שלושה שבועות, מרבית אמצעי המדיה, טלוויזיה, דיגיטל, עיתונות, שילוט ורדיו מאפשרים במקרים רבים למפרסמים תנאים טובים שנוצרים על-ידי מתן הנחות תקופתיות, בונוסים ושדרוגים. במילים אחרות, במעט כסף ניתן להשיג הרבה יותר. גם מבחינת החשיפה למדיה יש יתרונות רבים - הזכיינים שומרים על לוח שידורים אטרקטיבי; התשלום הוא תמיד עבור רייטינג בפועל, כך שגם כאשר יש ירידה כלשהי בנתוני הצפייה, המפרסם לא נפגע, הוא פשוט משבץ יותר ספוטים; מכאן יוצא שבפרק זמן של שבועיים, ניתן בקלות להגיע לנתוני כיסוי רגילים.

כרמי מוסיף כי "העיתונים מדפיסים מהדורות חג בתדירות גבוהה ולציבור יש יותר פנאי לקרוא בסופי שבוע וחגים, כמו גם לגלישה באינטרנט. המפרסמים נהנים ממקבצי פרסום קצרים יותר, עיתונים עם פחות מודעות ולכן מרוויחים תשומת לב גבוהה יותר למסרים שלהם. זה מסמן עלייה משמעותית ב-SHARE OF VOICE. פחות רעש פרסומי שווה יותר בולטות. כל מה שצריך הוא להתגבר על השמרנות והפחד מתקופת החגים ולדעת לנצל את היתרונות לתקופה".

כזכור, מי שניצל את הפחד של המפרסמים בתקופת "צוק איתן" ואת היעדר הקמפיינים היה הלפרין שניצל את הוואקום כדי להעלות קמפיין עם בולטות.

הזדמנות גם למפרסמים קטנים

גם מונקה סבורה כי העובדה שתקופת הפרסום במהלך החגים זולה יותר מתקופת הטרום חג מביאה הזדמנות במדיה למי שלא יהיה שמרן ויעז להשתמש בה: "תקופת החגים הינה הזדמנות מצוינת לעלות בטלוויזיה עקב המחירים הנוחים והרעש התקשרותי הנמוך, ויש כאן אפשרות מצוינת למקסם את התקציב והחשיפה. גם לקוחות עם תקציבי פרסום קטנים יחסית יכולים לעלות לאוויר".

לדבריה, מי ששוקל לעלות בקמפיין בתקופה זאת יכול להתייחס לכמה נקודות חשובות המאפיינות את הפרסום במהלך החגים: "האפיון של חגי תשרי בכל שנה הוא רמת ביקושים נמוכה. רוב המפרסמים נרתעים שלא בצדק מלפרסם במהלך החגים, מתוך חששות לא מוצדקים של רייטינג נמוך וכיסוי מוגבל". כמו כרמי, היא סבורה, כי הרעש התקשורתי בתקופת החגים, שנמוך בצורה משמעותית בתקופה זאת, הוא קלף מנצח.

כדי להבהיר את משמעות השוני ברעש התקשורתי (האקלים הכללי בתוכו מוצג הקמפיין) בפרסום בימים רגילים לעומת פרסום במהלך ימי החג היא מציגה את הנתונים הבאים: כמות הקמפיינים פר יום מצטמצמת לכ-15-20 לעומת 45-50 בתקופת טרום חג; כמות הברייקים בפריים-טיים קטנה ויורדת ל-4-5 לעומת 6-7 בתקופת טרום חג, ולא רק שכמות הברייקים מצטמצמת, כל ברייק בפני עצמו קצר יותר משמעותית: 2-3 דקות לעומת 5 דקות בתקופת טרום חג.

"מניסיון של קמפיינים רבים, ראינו כי אין ירידה בכיסוי במהלך החגים. ההסבר לכך הוא שאמנם יש היוצאים לחופשות, אך ישנם גם אחרים שבדרך-כלל אינם צופים בטלוויזיה, ודווקא בחג יש להם זמן לעשות כן", מסבירה מונקה.

בשורה התחתונה, החגים שבפתח מסמנים את סופו של הרבעון השלישי של השנה. דפוסי ההתנהלות הפרסומית סביב תקופה זאת ברורים וידועים מראש ולכולם ברור שהתפיסה של 'אחרי החגים' נכונה גם לעולם הפרסום. עתה נשאלת השאלה מה יהיה ביום שאחרי, ברבעון האחרון, כאשר המדדים הכלכליים מאותתים על האטה משמעותית. האם המפרסמים יצמצמו ברבעון האחרון כדי ליישר את שורת הרווח? את התשובה לכך נדע כנראה רק אחרי החגים.

הרעש הפרסומי בימות השנה מול הפרסום

פרסום לקראת החגים: הצרכן במצב-רוח סנטימנטלי

ההתבוננות על פרסום לקראת החגים אינה מונעת רק מניתוח ההתנהגות האנושית ומצב-הרוח הצרכני, שהוא לדעתו של יגאל שמיר, מנהל קריאייטיב ראשי ושותף בגליקמן-שמיר-סמסונוב, המפתח להחלטה מה ומתי לפרסום.

שמיר סבור כי בתקופת טרום החגים אנשים מצויים במצב-רוח יותר סנטימנטלי ואינם פנויים לבצע החלטות רכישה גדולות ומורכבות הדורשות בחינה מעמיקה. לכן, לתחומים הנחשבים 'אפורים' כמו בנקאות, ביטוח, מיזרונים, מקררים וכדומה מוטב שלא לפרסם בתקופה זאת שממילא היא עמוסה ומקשה על בולטות והעברת המסר.

שמיר סבור כי אם חייבים לפרסם כדאי להפנות משאבים לערוצים אחרים פחות עמוסים כמו הדיגיטל, המאפשר תמיד לעשות מהלכים בולטים. עם זאת, הוא אינו נבהל מפרסום תדמיתי גם בתקופה העמוסה. לדעתו, דווקא בתקופה כזאת העמוסה כל-כך בפרסום מכירתי, לפרסומת תדמיתית הפורטת על הרגש ונעשית באיכות גבוהה יש סיכוי לבלוט, מאחר שהקהל מצוי במצב-רוח רגשני בתקופה זאת.

"ערב ראש השנה שחל באמצע ספטמבר הותיר חלון שיווקי צר במיוחד לאותם מפרסמים שהמתינו לסיום חופשות אוגוסט כדי להתחיל לפרסם. חלון הזמן הקצר הזה מקטין את פוטנציאל ההכנסות של ענף הפרסום בחודש שמאליו הוא עתיר ימי חופשה".

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

העליות בבורסה מתמתנות; מדד הבנקים יורד ב-1%

ההתפתחות הבטחונית בצפון מעיקה על הבורסה ●  השקל שהתחזק הבוקר, נחלש עתה ונסחר ב-3.766 שקלים ● אלארום מזנקת ב-20%, נובה ב-4% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צונחת ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30

שיתוף הפעולה החדש של איראן שמדאיג את ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"