גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טעויות נפוצות של יזמים ולמה היה כדאי להקשיב לעצה של ג'ובס

איגור ריאבנקי, שותף בקרן ההון סיכון AltaIR, מספר על הטעויות הנפוצות של יזמים שמכשילות אותם, ומסביר למה הוא עצמו לא הקשיב בזמנו לעצה שנתן לו סטיב ג'ובס

איגור ריאבנקי / צילום: אסנת קרסננקי
איגור ריאבנקי / צילום: אסנת קרסננקי

יזמים רבים, במיוחד כאלה שמקימים את הסטארט-אפ הראשון שלהם, עושים טעויות קרדינליות שהרבה פעמים גורמות לכשלון. אז ממה צריך היזם הצעיר להיזהר?

איגור ריאבנקי, שותף בקרן ההון סיכון AltaIR, מספר על הטעויות הנפוצות של יזמים, שמכשילות אותם, ולמה הוא עצמו לא הקשיב בזמנו לעצה שנתן לו סטיב ג'ובס:

1. לא לחשוב על מה שאתה עושה ובשביל מי אתה עושה את זה.

תתחיל לבנות סטארט-אפ כי זה מה שכולם עושים. אל תהרהר בשאלה מה אתה הולך להשיק ובשביל מה. פשוט תצפה בסרט "הרשת החברתית", תבין במהרה כיצד להפוך למיליונר ולך על זה! אתה תבין כבר בהמשך האם המוצר שלך הוא שימושי ללקוחות או לא.

2. להעתיק פרויקטים של אחרים.

כשאתה מחפש רעיון, פשוט גלוש באינטרנט ותשכפל מוצר או שירות פופולארי.

למרבה הצער, רק מעטים, סופר-מקצוענים, יכולים להעתיק באופן מוצלח, ואפילו להם אין אחוז הצלחה טוב במיוחד. בכל מקרה, לסטארט-אפיסטים אין טעם לעשות את זה.

3. להקשיב רק לעצמך.

בהקמת סטארט-אפ, סמוך רק על היכולת שלך. אל תחשוב על מה השוק צריך כרגע ומה הוא יצטרך מחר. אם אתה יודע תיכנות ב- PHP, תשיק כל מה שאתה מסוגל לכתוב ב-PHP ותבין כבר אחר כך מה לעשות עם זה. למחרת בבוקר יהיה לך מוצר B2B, בלילה שלאחר מכן יהיה לך B2C ויום למחרת יהיה לך B2B2C.

יש להתחיל מהצורך העסקי. ברור שהטכנולוגיה מאוד חשובה, אבל היא תמיד חלק אינטגרלי מהעסק. יש רק שתי דרכים לפיתוח מוצלח: להפוך לחזק יותר מהתחרות, או ליצור משהו חדש לגמרי. בכל מקרה, חשוב להבין את הצרכים של השוק ולהיות מסוגל להעביר למשתמשים הפוטנציאליים את הרעיון שהם זקוקים למוצר שלך.

4. להאמין שאתה מיוחד.

תתאהב במוצר שלך, כי הוא האחד והיחיד. קח אותו איתך לכל מקום ותתווכח עם כל אחד שמנסה לבקר אותו.

יזמים צעירים שבאים אליי כדי לגייס כסף, לרוב טוענים כי אין להם שום מתחרים. אבל העולם בנוי כך שכל רעיון יוכל לעלות במוחם של הרבה אנשים בבת אחת. לכן, קרוב לוודאי שמוצרים דומים למוצר שלך מפותחים על ידי עשרות צוותים חדשים במקביל אליך. וכל מי שמעוניין בכסף או בזמן של הלקוח הפוטנציאלי שלך הוא מתחרה.

5. להקים במקביל כמה סטארט-אפים שאתה רק יכול.

אל תתרכז בפרויקט אחד. מה אם הוא לא יתרומם? תעבוד על שלושה או חמישה פרויקטים בבת אחת, שמונה אפילו עדיף. אבל אף פרויקט לא יהיה מצליח. יש יוצאים מן הכלל לכלל הזה, אבל לא הרבה. כן, יש "מפעלים של רעיונות", שבהם חדשנות ארגונית זורמת. אבל אפילו בארגונים כאלה, יש אדם אחד שאחראי לכל פרויקט. גם יזמים סדרתיים מצליחים לא מנהלים מספר חברות במקביל, אלא פרויקט אחד בכל פעם.

בכל יום אני מקבל מספר מיילים מאנשים שמבקשים ממני לבחון את "אחד משלושת הפרויקטים שלי". זה מזכיר לי את השאלה: האם אדם יכול לנהוג, לשתות בירה ולחבק בחורה במקביל? תיאורטית זה אפשרי, אבל סביר להניח שיהיה גרוע בכל אחת מהפעילויות. לכל הפחות, ליזם מקביל שכזה יהיה קשה לשכנע אותי לתת לו כסף. אם אתן, זה רק כי שכחתי לקרוא מחדש את העצה שלי.

6. לצפות לקבל הכל - ועכשיו.

כתוב שלוש שורות של טקסט, שרטט את "גרף מקל ההוקי" ולך ישר למשקיעים. אל תטרח לבקש מימון מחברים ומכרים, אנג'לים או קרנות שמתמחות בגיוסי סיד ולך ישר לקרנות הגדולות ביותר. רק תגיד להם שאתה צריך כסף כדי להפוך את העולם למאושר. אל תתעניין במשקיע שאתה הולך אליו. פשוט שלח את ההצעה שלך לכל העולם ואשתו.

כזו "הפצצה" תשלח את האי-מיילים של היזם לתיקיות הספאם, כמובן. חשוב לאסוף מידע על המשקיע הפוטנציאלי, להבין האם השלב של הפרויקט שלך מתאים עבורו, לעבוד על התקשורת הבינאישית, לכתוב הצעה אישית מפורטת. לך לגייס כסף רק אם אתה יכול להראות את המוצר שלך או האב טיפוס שלו בביטחון. נסה להשקיע חלק מהזמן והכסף שלך לפני שאתה פונה לבקש מימון ממישהו שאינך מכיר באופן אישי.

7. להעסיק מישהו שיעשה את העבודה בשבילך.

שכור חברת ייעוץ גדולה, עדיף בינלאומית, שתכין עבורך הצעה.

לא פעם קרה לי שיזמים הגיעו אלי לבקש מימון אחרי שהשקיעו סכומים גבוהים בתשלום לחברה שתכתוב עבורם את התוכנית העסקית. הם נדהמים כשאני מסרב לקרוא אותה. אבל למה שאקרא עבודה שנכתבה על ידי מישהו שאינו קשור לפרויקט?

כמשקיע בשלבים מוקדמים, אני זקוק למידע פשוט ומתומצת, שצריך להיות בבעלותם של היזמים. אנחנו מציעים להם לחבר תיאור קצר של הפרויקט שלהם, השוק שלו, תוכנית ההשקה, תוכנית עסקית וכן הלאה. אלה דברים פשוטים אך חשובים. אם יש צורך במודל מימוני, הוא יכול להיות פשוט ביותר, אבל צריך להיות מסוגל להסביר כל מספר בו.

8. לא לגייס אנשים חכמים.

אל תעסיק עובדים חכמים. הם יתווכחו איתך. אתה צריך מישהו שיעריץ אותך ויסכים עם כל מה שאתה אומר. עדיף שתחלק תפקידים בכירים לבני משפחה ולחברים הכי טובים שלך.

אין שום דבר רע בנאמנות. אבל אם פרויקט גדל, והצוות כבר מדווח ללקוחות, משקיעים, ובעלי מניות, זה נושא רציני. זה ברור שכשהעסק גדל, מישהו כבר לא יהיה מספיק טוב כדי לבצע את התפקיד. תפטר אותו. הוא אחלה, אבל כבר החזרת לו את החוב עם ריבית, כשהקצית לו מניות או אופציות. ועכשיו, אם אתה רוצה לפתח את העסק שלך הלאה, אתה תזדקק למקצוענים ברמה גבוהה יותר. כן, מקצוענים כאלה יהיו פחות חסכוניים ואתה תצטרך להוכיח את היכולת שלך באופן עקבי, אבל זה התפקיד של מנהיג של סטארט-אפ בצמיחה.

9. לחפש את אור הזרקורים במקום ליצור מוצר.

סטארט-אפ אחד ביקש ממני לאחרונה כסף, וסיפר בגאווה שזכה בתחרות יוקרתית ב-2010. עדיף שהיה שומר את המידע הזה לעצמו. כמשקיע, מיד שאלתי מדוע פרויקט כה מבטיח לא הראה התקדמות במשך ארבע שנים.

10. ללמוד איך לקבל כסף אבל לא איך להרוויח אותו.

אתה צריך להפוך למגייס כסף מקצועי.

בכל נקודת זמן יש בשוק קבוצה שלמה של אנשים שיודעים איך להתבטא ברהיטות ואיך להסתכל למשקיעים בעיניים כדי לקבל כסף. אבל אפילו הם לא יצליחו להרים את הסטארט-אפ שלהם למעלה אם יבזבזו אם עיקר זמנם על גיוס כסף.

11. אל תעשה חיים קלים למשקיעים.

אל תחשוב על תכנון האופן שבו אתה מציג את ההצעה שלך, או על מה להגיד למשקיע שלך. מספיק להכין מצגת עם כמה עשרות שקופיות, עם במונחים טכניים והגדרות לא ברורות. תן למשקיע להתכתש עם זה.

הכלל הוא די פשוט. יש לך רק כמה דקות למכור את הפרויקט שלך לאדם זר לחלוטין, שרואה עשרות אנשים כמוך מדי יום. אתה צריך לחשוב על איך לגרום לו להתעניין ולא לתת לך ללכת.

12. השקעה היא המטרה העיקרית.

לאחר שקיבלת השקעה, תירגע. תפסיק לנסות להרים את הפרויקט שלך מהקרקע, זו הבעיה של המשקיע עכשיו. אתה עכשיו יכול לבזבז כסף על פרסום, שטח משרדי וציוד, וכל השאר יסתדר כבר איכשהו.

המשקיע בוודאי יעזור לך, אבל העזרה שלו תהיה בצורה של הכוונה ומימון. הוא לא יצמיח את העסק בשבילך. כיוון שקיבלת הזדמנות לצמיחה מהירה - העבודה שלך רק הפכה לתובענית יותר.

לסיום, אומר ריאבנקי, "אני לא משלה את עצמי שאחרי קריאת המאמר, כל העצות האלה ייושמו. אני עצמי לא שמעתי בזמנו לעצה של סטיב ג'ובס, שראה את הפרויקט שלי ואמר שהוא מקדים את זמנו בחמש שנים (ג'ובס טעה. מתברר שזה היה יותר מעשור). ג'ובס הוסיף כי גם להיות שישה חודשים לפני השוק יכול להיות דבר הרסני לפרויקט. אם הייתי מקשיב לו, הייתי חוסך הרבה זמן וכסף. אבל כמו הרבה יזמים, העדפתי ללמוד מהטעויות שלי. זה רק טבעי. ההבדל בין יזם גרוע לאחד טוב הוא שהאחרון לומד להבין את טעויותיו ולהיזכר בעצה הישנה קצת קודם, כאשר הבעיה עדיין ניתנת לתיקון".

עוד כתבות

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף

צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל שירד מאופנוע, נכנס למבנה - וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך • עדכונים שוטפים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בבורסה; אלארום מזנקת ב-20%, נובה ב-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.7%, המניות הדואליות עולות ב-2% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צונחת ב-13% ● השקל מתחזק בכ-0.6% ונסחר סביב 3.76 שקלים ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר