גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך תשפיע פרשת התרמית בפולקסווגן על שוק הרכב העולמי

האמון הציבורי ביצרניות הרכב נמוך גם כך - וכעת יידרדר עוד יותר

מפעל פולקסוואגן / צילום: רויטרס
מפעל פולקסוואגן / צילום: רויטרס

שערוריית פולקסווגן החלה כזימון לתיקון של רכב מתוצרתה של חברה אחת בלבד, אך בעקבות המעשים שנחשפו ניצבות יצרניות הרכב בעולם כולו מול שאלות רבות שמצפות לתשובה. אף יצרנית רכב לא הואשמה באחרונה במעשים דומים למעשיה של פולקסווגן, שהודתה שלשום כי ב-11 מיליון כלי רכב בעלי מנועי דיזל הותקנו מכשירי מדידה שמאפשרים לרמות במבדקי פליטות גזים. אתמול (ד') התפטר מנכ"ל פולקסווגן, מרטין וינטרקורן, והשערורייה עלולה לגרור קנסות בהיקף של מיליארדי דולרים על פולקסווגן בארה"ב, ואף תביעות פליליות.

מבחינתה של תעשיית הרכב כולה, מעלה פרשת פולקסווגן שוב את סוגיית האמון במגזר שכבר סובל מרמה נמוכה של אמון ציבורי בעקבות פרשות מתוקשרות מאוד של זימוני רכב לתיקון, כולל מתג ההתנעה הקטלני של ג'נרל מוטורס, ליקוי "ההאצה שלא-בכוונה" של טויוטה, ושערוריית כריות האוויר של טקטה.

יצרניות רכב - כולל ב.מ.וו. דיימלר, פורד, רנו-ניסאן ויגואר לנד רובר - נמנעו משימוש במכשירי מדידה מבוססי-תוכנה דומים לאלה שהותקנו במכוניות מונעות-הדיזל של פולקסווגן. לדברי התאגדות יצרניות הרכב האירופיות, ACEA: "אין שום הוכחה לכך כי מדובר בבעיה שקיימת בכל תעשיית הרכב".

ואולם התעניינותן של רשויות הפיקוח כבר התעוררה. סוכנות ההגנה על הסביבה בארה"ב (EPA), שחשפה את מעשה המרמה של פולקסווגן ביום ו' שעבר, מתכננת לבדוק גם מכוניות מתוצרתן של חברות אחרות. באירופה פתחו כמה ממשלות בחקירות לבדיקת מעשי מרמה אפשריים במבדקי פליטות גזים מכלי רכב.

תעשיית הרכב ניצבת בפני תקופה של בדיקות ופיקוח אינטנסיביים. "אין כאן שום אקדח מעשן, אבל יש ראיות אנקדוטליות", אומר סטיוארט פירסון, אנליסט ב-Exane BNP Paribas. "איננו יכולים לשלול בוודאות את האפשרות כי יצרנית רכב אחרת עלולה להיות מעורבת בכך".

השערורייה מספקת אישוש פוטנציאלי לטענותיהם של ארגונים להגנת הסביבה, שמתריעים זה שנים רבות כי במשך הנסיעה בכבישים פולטות מכוניות חדשות כמויות גדולות יותר של דו-תחמוצת הפחמן ומזהמים אחרים מאשר הכמויות המשתקפות בממצאי בדיקות המעבדה. שורה של דוחות ממכוני מחקר - כולל המועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה שהשתתפה בחשיפת מעשה המרמה של פולקסווגן - מעלה תהיות רחבות מאוד. דוחות אלה מתמקדים בפערים הקיימים לא רק ברישומי פליטת תחמוצות החנקן - nitrogen oxides, NOX - של מכוניות בעלות מנועי דיזל, אלא גם בנתוני פליטות דו-תחמוצת הפחמן בכל כלי הרכב, כולל מכוניות בעלות מנועי בנזין.

ארגוני איכות הסביבה טוענים כי בכמה מכוניות הפער בין נתוני המבדקים במעבדה לנתוני המבדקים בכביש כה גדול שלא ניתן לייחסו אך ורק לתכסיסנות משפטית, וכי ככל הנראה האשמה טמונה בתוכנות מתוחכמות. בנובמבר הצביע ארגון איכות הסביבה בשם תחבורה וסביבה (T&E) על פער ממוצע של קרוב ל-40% באירופה בין נתוני פליטות דו-תחמוצת הפחמן של דיימלר במבדקי מעבדה לבין תוצאות המבדקים בכביש. מבדקים אלה בוצעו בכלי רכב בעלי מנועי בנזין. דיימלר אמרה כי ממצאי המבדקים בכביש יכולים להיות תואמים למבדקים הרשמיים "רק אם תנאי הסביבה זהים לתנאי המעבדה".

השבוע פרסם הארגון נתונים נוספים שנאספו לדבריו בידי "רשויות בדיקה מכובדות ברחבי אירופה", וזאת מבלי לחשוף את זהות מקורותיו. ממצאי המחקר הראו כי פליטות ה-NOX של אאודי 8A בעלת מנוע דיזל - רכב מתוצרת פולקסווגן שאינו נכלל ב-11 מיליון כלי הרכב המעורבים בשערוריית פולקסווגן - גבוהות פי 22 מכמות הפליטה המרבית בכביש על פי התקנות האירופיות. אאודי אמרה כי מכוניותיה "מפותחות באופן שעונה על כל דרישות הפליטה התקפות בעת הייצור, וזה נכון לגבי כל המודלים הנוכחיים".

הפליטות של מודלי רכב אחרים בעלי מנועי דיזל, כמו BMW X3 ו-אופל זפירה טורר, היו גבוהות פי 10 מהרמה המרבית המותרת בכבישי אירופה. הפליטות של מודל סיטרואן C4 Picasso היו גבוהות פי 5 מהרמה המותרת. "כל כלי הרכב הללו עברו את מבדקי המעבדה", אומר גרג ארצ' מ-T&E.

ב.מ.וו אמרה שהיא "מעוניינת" לדעת את התוצאות, אך עד כה סירב T&E לספק לחברה מידע מספיק. אופל סירבה להגיב והסתפקה בהודעה שהיא "מחויבת לציות מחמיר לתקנות הפליטה בכל כלי הרכב שלה". פז'ו-סיטרואן אמרה שהיא מצייתת לכל כללי עריכת המבדקים.

לעתים קרובות נהוג לייחס פערים אלה להליכי המבדקים המיושנים מאוד באירופה. יצרניות רכב רכשו מיומנות רבה בניצול פרצות במשטר הבדיקות הנוכחי - אופטימיזציה חוקית לחלוטין שאינה חורגת מהתקנות. בכל מותגי הרכב תפח הפער הממוצע בין ממצאי המעבדה לבין הממצאים בכביש של פליטות דו-תחמוצת הפחמן במכוניות נוסעים חדשות, מרמה של 10% ב-2002 לרמה של 35% ב-2014, לדברי ארגון איכות הסביבה הבריטי, הוועדה לשינוי אקלימי.

נציבות האיחוד האירופי הציעה להשיק ב-2017 "מבדק בתנאי העולם האמיתי" של פליטות NOX.כמו כן יושק משטר בדיקות מעבדה חדש החל ב-2017 לצורך עדכון משטר הבדיקה הנוכחי וסגירת חלק מהפרצות. ואולם תעשיית הרכב רוצה לדחות את יישומו של משטר בדיקה זה, ופעילי איכות הסביבה מטילים ספק ביכולתו של משטר הבדיקה החדש לצמצם את הפער בין ממצאי הפליטות במעבדה לשטח.

למרות זאת משתמשים החוקרים בשיטות הכלולות במשטר בדיקות המעבדה החדש, שממחישות את ההתקדמות שצריכות יצרניות הרכב לעשות כדי לעמוד בקריטריונים המחמירים יותר. החודש פורסם מחקר שהראה כי פליטות NOX של מכונית וולבו שהמודל המדויק שלה לא נחשף גבוהות ביותר מפי 14 מהתקן האירופי על פי ממצאי משטר הבדיקה החדש. וולבו עצמה טוענת כי ממצא זה נובע מהעובדה שהמכונית המסוימת שנבדקה הייתה לקויה, אך מפרסמת המחקר טוענת כי אותה המכונית עברה בהצלחה את בדיקת המעבדה על פי משטר הבדיקה הקיים. עוד נאמר כי אין שום ראיה לכך שיצרניות רכב אחרות ביצעו מניפולציה של הבדיקות בדומה לפולקסווגן.

"עם זאת, מדובר בשאלה טובה שעמה צריך להתמודד", אמרה הוועדה לשינוי אקלימי. "ממשלות ורשויות אכיפה בכל מדינה בעולם צריכות לבדוק כלי רכב בעלי מנועי דיזל שנמכרים בשטחן כדי לוודא שלא נעשה שימוש באסטרטגיה דומה לעקיפת התקנות באמצעות מכשירי מדידה".

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?