ההתעצמות האירנאית מגיעה גם לחלל: בכיר בטהרן הודיע כי ארצו תרכוש ציוד חלל רוסי מתקדם - וגם מטוס "סוחוי" מתקדם להטסת נוסעים. לדברי הבכיר, ראש איגוד תעשיות התעופה האיראניות, העסקה עם מוסקבה מוערכת ב-21 מיליארד דולר.

במסגרת ההסכם, תרכוש הרפובליקה האסלאמית גם ציוד ללוויינים - כך דיווחה הסוכנות הרוסית "ספוטניק". הבכיר מנושר מנטגי אמר כי החוזים נחתמו בתערוכה האווירית MAKS שנערכה ברוסיה בחודש שעבר.

רוסיה ואיראן פועלות להידוק הקשרים הכלכליים בין המדינות, במיוחד לאחר החתימה על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות בחודש יולי. ההסכם, כזכור, העניק לאיראן הקלות בתמורה לעיכוב תוכנית הגרעין וחשיפתה לפיקוח.

איראן: "רוצים מטוס קרב מתקדם"

סגן נשיא איראן אמר בחודש שעבר כי ארצו דנה עם רוסיה על האפשרות לרכוש את מטוס הקרב המתקדם "סוחוי Su-30". מדובר במטוס שנחשב לאחד מהטובים והמתקדמים בשוק, ורק מעט מדינות מחזיקות בו בארסנל שלהן.

ד"ר סורנה סטארי, סגן הנשיא לענייני מדע וטכנולוגיה, אמר כי השמועות בנושא נכונות וכי הממשל בטהרן שוחח בנושא עם גורמים רשמיים ברוסיה. סטארי הגיע בחודש שעבר לסלון האווירי MAKS על מנת להתעניין ברכש חדש, ובין השאר גם במטוס המתקדם עם יכולות אוויר-אוויר מצטיינות.

אם איראן תצליח לשים את ידיה על המטוס המתקדם, מדובר בהתפתחות משמעותית מכיוון שהסוחוי נחשב למטוס קרב מעולה ויכול לבצע תקיפות ברחבי המפרץ הפרסי. הדגם הזה יכול גם להגן על שמי אירן מפני תקיפות זרות.

על-פי דיווחים בעולם, מחירו של מטוס מסוג זה נע בין 30 ל-50 מיליוני דולר. הוא יכול לטוס במהירות של למעלה מ-2,000 קמ"ש (כ-2 מאך) ולהגיע למרחק של 3,000 קילומטרים - טווח שמגיע מאיראן עד לישראל. המטוס יכול לשאת טילים מתקדמים וכולל תותח פנימי בקוטר 30 מילימטרים.