נשיא איראן, חסן רוחאני, קרא הערב (ב') בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם לפרק את ישראל ממאגר הנשק הגרעיני שבידיה.

"במקביל ליישום ההסכם הגרעיני בין איראן לשש המעצמות, אנו גם מצפים שהמדינות שמחזיקות בנשק גרעיני ינקטו את הצעדים המתאימים למילוי מחויבותם להתפרק כליל מנשק זה, על סמך סעיף 6 של האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני", הכריז רוחאני. "יתר על כן, אנו גם מצפים שמדינות אלה ימלאו תפקיד חיובי ביצירת 'מזרח תיכון נקי מנשק גרעיני' ולא יתירו למשטר הציוני להיות המכשול היחידי בהגשמתה של יוזמה חשובה זו".

ההתייחסות האחרת של רוחאני ל"משטר הציוני" (מנהיגי איראן לא מכירים, כמובן, בישראל ואינם מבטאים את שמה) היתה אזכור תמיכתה של ארה"ב בישראל: "אסור לנו לשכוח את השורש של המלחמות, ההרס והטרור שהם מנת חלקו של העולם היום. השורש הזה נמצא בכיבוש, בפלישה ובהתערבות שנעשו בעבר. אלמלא הפלישה הצבאית (של ארה"ב) לאפגניסטאן ועיראק, והתמיכה הבלתי מוצדקת של ארה"ב בצעדים הבלתי אנושיים שנוקט המשטר הציוני נגד האומה הפלסטינית המדוכאת, לטרוריסטים של היום לא היו עילה וצידוק למעשיהם".

ובהקשר אחר הוא אמר: "חזרנו ואמרנו, שהדרך היחידה לעקור את הטרור משורשיו במזה"ת היא להתמקד ביסודותיו - החברתיים, הכלכליים והתרבותיים".

בכל זאת, בהשוואה לנאומי הנשיא הקודם של איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, באו"ם, הנאום של רוחאני היתה מתון והוא כלל אפילו רמזים למגמת פיוס עם ארה"ב: "איראן צופה לעתיד - לא רק לעתיד הרחוק אלא גם לעתיד הקרוב, עם תחזית ורודה לשיתוף פעולה ולדו-קיום. אני מכריז בזאת באוזני כל האומות והממשלות: לא נשכח את העבר, אך איננו שואפים לחיות בעבר. לעולם לא נשכח את המלחמה והסנקציות, אך אנו צופים לשלום ולפיתוח... בהסכם לא שאפנו להשיג רק עסקה גרעינית. אנו רוצים להציע דרך חדשה וקונסטרוקטיבית כדי להחזיר את הסדר הבינלאומי על כנו".

רוחאני גינה את הסנקציות שהוטלו על איראן (וטרם בוטלו) והתייחס בביטול לטיעונים שרק הסנקציות אילצו את טהראן להיכנס למו"מ ולעשות ויתורים: "אנו אומרים שהתנהלותה של מועצת הביטחון (שהטילה חלק מהסנקציות) היתה בלתי מוצדקת, ואנו חוזרים ומדגישים שלאיראן מעולם לא היתה כוונה לייצר נשק גרעיני, כפי שמפורט בפאתווה החשובה של המנהיג העליון. לכן הסנקציות נגד איראן היו בלתי חוקיות".

"הסנקציות האלה מעולם לא השפיעו על המדיניות שלנו ועל הגישה שנקטנו במו"מ", טען נשיא איראן.