גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמרור אזהרה: השלכות שערוריית פולקסווגן על ישראל

פרשת המניפולציות בנתוני זיהום האוויר של רכבי פולקסווגן היא תמרור אזהרה לא רק לגישה הרופסת של האירופאים כלפי תעשיית הרכב אלא גם לרשות המסים הישראלית ■ האם יתגלה הבלוף של "המיסוי הירוק"?

מפעל פולקסוואגן / צילום: רויטרס
מפעל פולקסוואגן / צילום: רויטרס

הדבר המפתיע ביותר בפרשת זיופי נתוני הפליטה של פולקסווגן הוא ההפתעה שבה התקבלה החשיפה. אין כמעט רגולטור באירופה שאינו מודע לפער העצום הקיים כיום בין המבחנים הרשמיים והוותיקים למדידת נתוני פליטה וצריכת דלק ברכב לבין היכולות הטכנולוגיות העדכניות, שמאפשרות ליצרני הרכב לתמרן (תיאורטית) את התוצאות של אותם מבחנים.

הפער הזה והשיטות שבהן ניתן ליצור אותו הוזכרו ופורסמו בלא מעט מחקרים בשני העשורים האחרונים (ראו בהמשך). ובכל זאת, אף גורם ממשלתי בארה"ב או באיחוד האירופי לא מצא לנכון לפוצץ את הבועה. הסיבה לכך די ברורה: תעשיית הרכב ותעשיות הלוויין שלה מעסיקות באירופה בלבד כ-12.1 מיליון איש, ב-292 מפעלים שפזורים ב-26 מדינות. מדובר על משהו כמו 5.6% מכלל כוח העבודה של האיחוד האירופי. תעשיית הרכב האירופית יוצרת עודף של כ-95 מיליארד אירו במאזן המסחרי של האיחוד ומייצרת ל-14 המדינות החברות באיחוד הכנסות שנתיות ממסים בסך, נא לשבת, כ-396 מיליארד אירו.

כל המספרים הללו מתורגמים לכוח כלכלי ופוליטי עצום באיחוד האירופי ובמדינות רבות מחוץ לאירופה ולטיפול VIP בכפפות של משי. מספיק יצרן רכב גדול אחד שיחליט לסגור מפעל גדול בשל "תנאי רקע בעייתיים" כדי לדרדר ערים ואזורים שלמים לאבטלה. יצרני הרכב - בסיוע גדודי לוביסטים שנמצאים דרך קבע בנציבות בבריסל - דואגים שהאיום הזה יהיה תמיד על השולחן.

אם תרשו לנו להקדים את המאוחר ולחזות את העתיד, זו גם הסיבה שכל פרשת זיופי הפליטות של פולקסווגן תיעלם די מהר מתחת לשטיח. כמה שעירים לעזעזל יתנדבו לשלם את המחיר, כמה פוליטיקאים אירופאים יפיקו הון פוליטי מהפרשה, ובזה הדבר יסתיים. הממשלה האמריקאית ומדינות אירופה, שמקצות מיליארדים לחילוץ יצרני הרכב ה"לאומיים" שלהן בכל משבר גלובלי אינן יכולות להרשות לעצמן להפיל אותם.

הכול גלוי וידוע

אירופה וארה"ב מנהיגות מבחני תקינה רשמיים מקילים מאוד לבחינת הפליטה וצריכת הדלק של מכוניות חדשות. פרוצדורות המבחן הללו, שמכונות TEST CYCLE, כוללות נהיגה בתנאי מעבדה מבוקרים, בלי מזגן, במהירויות נמוכות יחסית, עם טמפרטורות חיצוניות מוגבלות וכך הלאה. הפרוצדורות מוכרות היטב ובמהלך השנים צמח בתעשיה הביטוי CYCLE BEATING, ובתרגום ללשון עממית - "שיטות לתחמן את המבחן".

כבר ב-1997 פרסמה "הפדרציה האירופית לתחבורה וסביבה" מסמך רשמי בנושא ובו נכתב, שחור על גבי לבן: "מבחני הזיהום של מכוניות חדשות הם לא ריאליים לתנאי נהיגה אמיתיים והם חזויים וצפויים מדי. זה מאפשר ליצרני הרכב לתכנן את כלי הרכב שלהם במיוחד כדי שיעברו את המבחנים. התוצאה היא כלי רכב שמייצרים רמות נמוכות של זיהום במבחנים הרשמיים אך רמות גבוהות הרבה יותר של זיהום (פליטת חלקיקים, אמוניה ופחמן דו חמצני) על הכביש, בתנאי עומס אמיתיים".

ב-18 השנים שחלפו מבחני הפליטה השתנו רק במעט, אבל הטכנולוגיה האלקטרונית של המנועים וכלי הרכב - והאפשרות לבצע בהם מניפולציה - זינקה דרמטית. ב-2013, למשל, פרסם איגוד הנהגים הגרמני ADAC מסמך תחת הכותרת (המנומסת מאוד, כמקובל בגרמניה) "כיצד מבצעים היצרנים 'אופטימיזציה' של כלי הרכב במחזורי המבחן הרשמיים". במבחן מנה הארגון מגוון רחב של שיטות, שחלקן נמצאות במסגרת החוק וחלקן לא חוקיות. בין השיטות הלא חוקיות צוינה, כמה מפתיע, גם היכולת לתכנת את מחשב המנוע לזהות מבחני פליטה ולהתנהג באופן שונה - אותה שיטה שמחוללת כיום את הרעש הגדול.

במארס 2014 פרסמו שני חוקרים מהאוניברסיטה הטכנולוגית מינכן מסמך שכותרתו "100 טיפים כיצד להביס את מבחני הפליטה וצריכת הדלק האירופיים" ובו הם מציינים, בין השאר, את היכולת המדויקת של מחשב המנוע לזהות שהרכב נמצא במבחן ולהתאים אותו להפקת נתונים טובים יותר.

פער של 700%

לבסוף, בנובמבר אשתקד פרסם גוף מחקרי הקרוי "המועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה" את התוצאות של מחקר מקיף מאוד שכותרתו "נתוני הפליטה האמיתיים של מכוניות דיזל מודרניות". המחקר נערך בשלוש מדינות וכלל עשרות דגמי רכב שונים וחדישים, שפועלים בציי רכב אמיתיים. התוצאות היו דרמטיות: בממוצע, הפער בין נתוני פליטת ה-CO2 ה"רשמיים" במבחני התקינה לבין התוצאות מהשטח עמד על 38%.

בכל הנוגע לפליטת חלקיקים כבדים (NOX), אותם רכיבים שאחראיים לעיקר הנזקים הבריאותיים המיוחסים לפליטות מרכב, הפער בין התוצאות הרשמיות לבין האמיתיות עמד בממוצע על כ-700%. כן, פי 8. הארגון הדגיש שלא מדובר בתוצאות שנובעות מתנאי נהיגה קיצוניים אלא מנהיגת ציים בתנאים מקובלים.

אלו רק כמה דוגמאות לנתונים ומחקרים, שמוכרים היטב למעצבי המדיניות באירופה אבל זכו להתעלמות. כל זאת עד שפולקסווגן חטאה בחטא האמיתי, שהוא, כידוע, "להיתפס על חם". נציין שבשנים האחרונות מנסים האיחוד האירופי וגופי תקינה מקבילים בעולם לגבש "מחזור בדיקות" חדש ומחמיר יותר, שקרוב יותר לשקף את הפליטה בתנאי אמת. אבל אפשר להמר שייקח עוד הרבה זמן עד שהוא ייושם וגם אז יעבור "התמתנות" משמעותית.

הצד הישראלי

תיאורטית, ישראל כלל לא אמורה להיות מוטרדת מפרשת פולקסווגן. מדובר במניפולציות שבוצעו במנועי טורבו-דיזל בלבד - שהם בחזקת נישה נכחדת בישראל - וממילא הם מיועדים לשוק האמריקאי. אבל לתמונה הרחבה יש השלכות משמעותיות מאוד על שוק הרכב הישראלי. מתחילת העשור הנוכחי מונהג בישראל "מיסוי ירוק", שמשפיע באופן דרמטי על המבנה התחרותי בשוק הרכב הישראלי, על רווחיות היבואנים, על גובה ההנחות לחברות הליסינג, על היקף הגבייה ממסים ועוד.

אותו מיסוי ירוק משפיע בעיקר על כלי הרכב העממיים וכולל מדרג של זיכוי מס (עד כ-15 אלף שקל) בהתאם ל-15 קבוצות זיהום "ירוקות". השיוך לקבוצת זיהום ספציפית נקבע בהתאם לנוסחה מורכבת מאוד וייחודית לישראל.

אולם נתוני הפליטה הבסיסיים, שמשולבים באותה נוסחה וקובעים בסופו של דבר את גובה הזיכוי לדגם רכב ספציפי, מבוססים על הנתונים רשמיים שמופקים ממבחני הפליטה של אירופה. הנוסחה ה"ישראלית" התקבלה בזמנו בחשדנות רבה על ידי היבואנים והיצרנים, אך בפועל נתוני רשות המסים מצביעים על "עקומת למידה" מרשימה מאוד של שוק הרכב. בתוך ארבע שנים חלה ירידה של עשרות אחוזים בציון הירוק הממוצע של כלי הרכב המיובאים לישראל ובשנת 2014 קרוב ל-80% מכלי הרכב המיובאים השתבצו בקבוצות הירוקות הנמוכות (2-4) שמזכות במרב הטבת המס.

חלילה לנו לחשוד בכשרים, ואין ספק שחלק לא מבוטל מהירידה בממוצע נובע מהרחבת ייבוא הרכב לדגמים קטנים ופחות מזהמים, במקביל למעבר למנועי טורבו קומפקטיים ולשיפורים בכלי הרכב. אבל עדיין, כאשר מסתכלים על הירידה הממוצעת במזהמים, מגלים תופעות מרשימות, שחורגות אפילו בקני מידה עולמיים. כך, למשל, על פי הדיווחים הרשמיים ששובצו באותה נוסחה "ירוקה", פליטת החלקיקים (NOX) הממוצעת של כלי בישראל ירדה בין 2009 ל-2014 בשיעור של כ-25% - נתון שעוקף אפילו את התחזיות האופטימיות ביותר של האירופאים לעשור הבא.

לפיכך, אפשר להניח, שרשות המסים שואלת את עצמה אותה שאלה ששואלים כיום רגולטורים בכל רחבי אירופה בעקבות הפרשה: האם מדובר בשיפור אמיתי בזיהום או שמא מדובר במניפולציות טכנולוגיות, שנועדו להשיג הטבות מס משמעותיות?

רמז אפשר למצוא בדוח האחרון של רשות המסים, שבו הצדיקה הרשות את החמרת נוסחת המס הירוק בתחילת 2015. כך נכתב, ואנחנו ממליצים לשים לב היטב לכתוב: "לו לא היו מבוצעים העדכונים (בנוסחת המס הירוק), היינו נמצאים עתה במצב שבו קרוב ל-80% מכלי הרכב הם בדרגות זיהום נמוכות. לא בהכרח מכיוון שמדובר ברכב נקי במיוחד אלא כתוצאה משחיקה בערכים של הנוסחה".

אם לתרגם לשפה פשוטה את "השחיקה בערכים של הנוסחה", מקבלים "אנחנו חושדים במניפולציות, אבל לא יכולים להוכיח". כך או כך, גם אחרי עדכון הנוסחה ב-2015, המכוניות בישראל ממשיכות לנצנץ בירוק זוהר.

שיפור אמיתי ברמת הזיהום

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר