איגוד לשכות המסחר בתל-אביב פנה היום (א') לשר לביטחון פנים גלעד ארדן בבקשה שיפעל מיידית לשינוי מדיניות מתן הרישיונות לנשיאת כלי נשק לאזרחים, וזאת בעקבות גל הטרור בשבועות האחרונים.

"עוד לפני שפרץ גל הטרור הנוכחי ביקרתי בחריפות את מדיניות המשרד לביטחון פנים שהקשיחה את הקריטריונים למתן רישיונות לנשיאת כלי נשק. אין מדובר במתן רישיון נשק לכל דורש, אלא ברישיון למי שבעברו רכש מיומנות בנשיאת כלי ירייה ובשימוש בו - וכאלה יש רבים", כתב נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין לשר ארדן. "ברור שלא ניתן להציב שוטר או איש מג"ב שייגנו על כל אזרח, וגם אם נגביר את נוכחות כוחות הביטחון הם לא יוכלו לפרוס את רשת ההגנה המתאימה שתמנע פיגועים. יכולת ההגנה העצמית היא מרכזית וחיונית, ויש שרשרת של עשרות מקרים שבהם נשיאת כלי נשק מנעה טבח של אזרחים או גדעה אותו באיבו".

 

לדברי גיל מרי, הבעלים של עסק למכירת נשק ואביזרים נלווים, רוב הבקשות שמוגשות בידי אזרחים לקבלת רישיון לנשיאת נשק נדחות: "באמצע שנות ה-90' היו בישראל כ-300 אלף בעלי רישיונות פרטיים לאחזקת נשק, וכיום מספרם עומד על כ-100 אלף. גם יוצאי יחידות מיוחדות בצה"ל מתקשים לקבל רישיון כזה", אמר. לדברי יעקב עמית, שעד לפני מספר חודשים שימש כמנהל האגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון פנים, מספר האזרחים המורשים לשאת נשק חם עומד כיום על כ-150 אלף, והוא כולל גם ספורטאים המורשים לשאת מספר כלי נשק בו-זמנית.

מנתונים שמסרה היום מנהלת תחום כלי הירייה והמטווחים באיגוד לשכות המסחר בתל-אביב, יסמין הרמן וייס, עולה כי בישראל כ-70 בתי מסחר למכירת נשק, אולם מספרם בפועל נמוך יותר - שכן רשימה זו כוללת גם את החברות הביטחוניות שעוסקות בתחום. מנתוני האיגוד עולה עוד כי ברחבי הארץ כ-15-20 בתי עסק שמורשים למכור נשק חם ואמצעים נלווים, בכפוף לרישיונות מתאימים שמציגים הלקוחות. "בימים האלה יש הרבה מאוד אנשים שמתקשרים לחנויות ושואלים מה עליהם לעשות כדי להצטייד בנשק. אנו מפנים אותם למשרד לביטחון פנים אבל הם לא חוזרים אלינו כי הם לא עוברים את הבדיקות. מה גם שלא כל מי שיש לו הרשאה לשאת נשק רוכש כלי ירייה. רוב העסקים שעוסקים בתחום הנשק לא מתפרנסים ממנו כמו שצריך. הרבה מאוד עסקים מוכרים מוצרים נלווים, וכמעט כל חנות נשק הפכה בשנים האחרונות לחנות לציוד מחנאות. רק בשנים האחרונות נסגרו ברחבי הארץ 6 מטווחי ירי בגלל שהפעילות בתחום ירדה מאוד", מספר מרי.

במשרד לביטחון פנים אישרו כי בשבועות האחרונים חלה עלייה של עשרות אחוזים במספר הפניות של אזרחים המבקשים לקבל רישיון לשאת נשק, וזאת ביחס לתקופות של רגיעה. שם אמרו כי האגף לרישוי כלי ירייה נערך באופן מיוחד, תוך הרחבת שעות הפעילות שלו בלשכות הרישוי המחוזיות. "לרוב, אומר מרי, "בתקופות שבהן הטרור גובר ניכרת תכונה משמעותית בקרב הציבור להגיש בקשה לקבלה או לחידוש של רישיון לכלי ירייה", נמסר מהמשרד. עם זאת, לדברי סוחרים העוסקים בענף, ביורוקרטיה וקשיים שמערימות הרשויות הופכים את תהליך קבלת הרישיון לנשיאת כלי ירייה לארוך ומייגע: "אני מכיר מקרים שבהם אנשים חיכו 4 חודשים לקבלת רישיון כזה. ברוב המקרים בקשות שמוגשות נענות בשלילה. מי שמבקש לערער על החלטה כזאת מחכה כ-8 חודשים עד שוועדות הערר מכריעות".

בעלי עסקים בתחום הנשק ביקרו היום את המשרד לביטחון פנים בטענה שגם יוצאי צבא ששירתו ביחידות מיוחדות מתקשים לעמוד בקריטריונים שקבע המשרד למתן רישיון לנשיאת נשק: "נוצר מצב אבסורדי: אנשים יכולים להטיס בשירותם הצבאי מטוס אף-16, אבל לקבל רישיון לאקדח - לא ולא. זאת בזמן שאנשים שגילם מעל ל-65 ממשיכים להחזיק ברישיונות שהוציאו כבר לפני שנים רבות לנשיאת נשק", טוען מרי. לדברי עמית, "זה נכון שההנחיות מחמירות, אך עם זאת גם רבים מאלה שכן עומדים בקריטריונים ויכולים לקבל רישיון כזה - לא מוציאים אותו משיקוליהם. לרוב מדובר בתושבים באזורי עימות, נהגי מוניות ועוד", אמר.

השר לביטחון פנים ארדן אמר אתמול כי צוותים במשרדו דנים על מדיניות מתן הרישיונות לנשיאת נשק על רקע גל הטרור. לדבריו, "אני מניח שביומיים הקרובים יתפרסמו המלצות בנושא. כרגע, אם יש אנשים שממילא מתוקף תפקידם או מתוקף הנסיבות קיבלו רישיון ואוחזים בנשק ומיומנים להשתמש בו, זה לא דבר רע שהם יישאו אותו. עם זאת, אין עדיין שינוי במדיניות המוצהרת שלנו".

האקדח האהוב ביותר: גלוק

הוא נחשב יקר יחסית ביחס לשאר האקדחים שמוצעים בשוק, אבל היורה המורשה הישראלי והפרטי מעדיף את האקדח הצ'כי גלוק, על דגמיו השונים, ומוכן לשלם עליו בממוצע כ-4,200 שקל. לדברי גיל מרי, הבעלים של בית העסק "טופ-גאן" למכירת נשק, "מדובר באקדח עם קליבר של 9.19 מ"מ ומשקלו הממוצע כ-550 גרם. מדובר באקדח פשוט להפעלה, אמין מאוד ושניתן להחזיק בו במשך תקופה ארוכה ללא תקלות".

עם זאת, בתי עסק למכירת נשק יציעו ללקוח גם אקדחים זולים יותר, שמחירם הממוצע הוא כ-3,000 שקל, כולל אביזרים נלווים.

שר הכלכלה חתם על צו להארכת שעות העבודה של המאבטחים

שר הכלכלה אריה דרעי חתם בסוף השבוע על היתר המאפשר את הארכת שעות העבודה של מאבטחים על רקע גל הטרור ברחבי הארץ. ההיתר הוא זמני ויהיה בתוקף למשך חודש. בלשכתו של דרעי אמרו כי החתימה על ההיתר באה בעקבות העלייה החדה בביקושים לשירותי אבטחה, וכי המהלך קודם בתיאום עם ארגון חברות השמירה, המשטרה, המשרד לביטחון פנים וההסתדרות הכללית.

מתוקף ההיתר שעליו חתם דרעי ניתן יהיה להעסיק מאבטחים ושומרים למשך 14 שעות ביום, ולא יותר מ-37 שעות בשבוע. זאת, במטרה לאפשר לחברות האבטחה להגביר את רמת הכוננות שלהן ברחבי הארץ. במשרד הכלכלה אמרו כי בהתאם לתנאי ההיתר, הארכת שעות העבודה של מאבטחים ושומרים תתאפשר רק בהסכמת העובדים, ובכל מקרה עובד שיועסק מעבר ל-12 שעות יקבל הפסקה נוספת בת חצי שעה.

בלשכתו של דרעי אמרו כי ההסדר החדש מאזן בין צרכי המשק לבין השמירה על זכויות העובדים: "למאבטחים תפקיד חשוב ומשמעותי במאבק נגד הטרור ברחבי הארץ. עם זאת, נקפיד לפקח ולאכוף את תנאי העסקת המאבטחים, לרבות מנוחה נוספת בגין הרחבת שעות העסקה שלהם. המעסיקים מחויבים במתן מלוא הזכויות למאבטחים ובהתאם לחוק", אמר שר הכלכלה.