גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דאעש בע"מ: כך מממן הנפט את הג'יהאד

הפעילות של ארגון המדינה האיסלמית בתחום הזהב השחור מזכירה חברת נפט ממלכתית - ולמרבה האירוניה הוא מוכר גם לאויביו החברה הזו פועלת בדייקנות של שעון שווייצרי, וסוחרים ומהנדסים מקומיים מעריכים את תפוקת הנפט הגולמי בשטחים שבשליטת דאעש ב-34,000-40,000 חביות ביום מפקד מורדים סורי בחאלב, שקונה דיזל מאזורי דאעש למרות שכוחותיו נלחמים בארגון: "זה מצב שגורם לך לצחוק ולבכות. אנחנו מהפכת עניים. יש מישהו אחר שמציע לנו דלק?"

מחוץ לשדה הנפט אל-עומאר שבמזרח סוריה, עם מטוסי קרב חולפים ממעל, נמתח תור של משאיות ומכליות לאורך 6 ק"מ. יש נהגים שממתינים אפילו חודש כדי למלא את המכליות שלהם בנפט גולמי.

דוכני פלאפל וחנויות תה צצו בשפע כדי לספק את צורכי הנהגים, עד כדי כך הביקוש לנפט גבוה. הסוחרים עוזבים לעתים את המשאיות ללא שמירה למשך כמה שבועות, במקום להישאר בתור. חבריהם כבר יזיזו אותן בשבילם.

זוהי ארץ דאעש, Isis באנגלית, ארגון הג'יהאד ששולט בחלקים משטחי סוריה ועיראק. המסחר בנפט הוגדר יעד עיקרי של הקואליציה הצבאית הבינלאומית שנלחמת בדאעש, אבל בשדה הנפט הזה, העסקים כרגיל.

הנפט הוא הזהב השחור שמממן את הדגל השחור של דאעש. הוא מתדלק את מכונת הלחימה שלו, מספק את החשמל ומעניק לג'יהאדיסטים הפנאטיים את המנוף הקריטי שלהם נגד שכניהם. יותר משנה אחרי שנשיא ארצות הברית ברק אובמה השיק את הקואליציה הבינלאומית למאבק בדאעש, המסחר השוקק באל-עומאר ובשמונה שדות נפט דומים לפחות מסמל את הדילמה של הקמפיין הזה: איך להפיל את ה"ח'ליפות המוסלמית" בלי לערער את שגרת חייהם של כ-10 מיליוני תושבים שבשליטת הארגון, ולהעניש את בעל הברית של המערב.

האיתנות של דאעש לצד החולשה של הקמפיין בראשות ארה"ב הם שהעניקו לרוסיה את העילה להשיק את המעורבות הנועזת שלה בסוריה. למרות כל המאמצים הללו, עשרות ראיונות עם סוחרים סוריים ומהנדסי נפט וכן אנשי ביון מערביים ומומחי נפט חשפו תמונה של פעילות שמזכירה חברת נפט ממלכתית שגדלה בממדיה ובמומחיות שלה, למרות הניסיונות הבינלאומיים להרוס אותה.

חברת הנפט הזו פועלת בדייקנות של שעון שווייצרי. היא מגייסת בקביעות כוח עבודה מיומן, ממהנדסים עד מנהלי צוותים ומתמחים. סוחרים ומהנדסים מקומיים מעריכים את תפוקת הנפט הגולמי בשטחים שבשליטת דאעש ב-34,000-40,000 חביות ביום. הנפט נמכר ביציאה מהבאר ב-20-45 דולר לחבית, ודאעש נהנה מהכנסה יומית ממוצעת של 1.5 מיליון דולר.

"זה מצב שגורם לך לצחוק ולבכות", אומר מפקד מורדים סורי בחאלב, שקונה דיזל מאזורי דאעש למרות שכוחותיו נלחמים בארגון זה בחזית הלחימה. "אין לנו אפשרות אחרת, ואנחנו מהפכה של עניים. יש מישהו אחר שמציע לנו דלק?"

מי רוצה להיות אמיר?

אסטרטגיית הנפט של דאעש התגבשה לפני זמן רב. מאז שהארגון הופיע בזירה הסורית ב-2013, הרבה לפני שהגיע למוסול בעיראק, הנהגת דאעש ראתה בנפט אלמנט מרכזי בחזון המדינה המוסלמית. מועצת השורה של דאעש זיהתה אותו כגורם יסודי בהישרדותה של ההתקוממות, וחשוב מכך, במימון השאיפה המוצהרת להקמת הח'ליפות המוסלמית.

רוב הנפט של דאעש מרוכז במזרח סוריה, אזור עשיר בזהב השחור, היכן שהארגון השיג לעצמו דריסת רגל ב-2013, זמן קצר אחרי נסיגתו מצפון-מערב סוריה - אזור בעל חשיבות אסטרטגית אך ללא נפט. ראשי הגשר הללו שימשו לאחר מכן לביצור ההשתלטות על כל מזרח סוריה אחרי נפילת מוסול ב-2014.

כאשר דאעש התקדם בצפון עיראק והשתלט על מוסול, הוא השתלט גם על שדות הנפט אג'יל ואלאס בצפון-מזרח מחוז קירקוק בעיראק. באותו יום של הכיבוש, אומרים מקומיים, כבר נשלחו מהנדסי נפט להפעיל את הבארות ולהוציא את הנפט לשוק.

"הם היו מוכנים לגמרי. היו להם שם אנשים אחראים לצד הפיננסי, היו להם טכנאים שהתאימו את תהליכי המילוי והאחסון", אמר שייח' מקומי מהעיירה חאוויג'ה הסמוכה לקירקוק. "הם הביאו מאות משאיות מקירקוק ומוסול והתחילו להפיק את הנפט ולייצא אותו". 150 משאיות או מכליות מולאו אז בממוצע מדי יום, וכל אחת הכילה נפט בשווי 10,000 דולר בערך. דאעש איבד את שדות הנפט הללו לצבא העיראקי באפריל השנה, אך הפיק מהם 450 מיליון דולר בעשרת החודשים שבהם שלט באזור.

בה בעת שאל-קעידה, רשת הטרור העולמית, תלויה בתרומות של תומכים זרים עשירים, דאעש שואב את כוחו הפיננסי ממעמדו כמונופול של חומר גלם שנצרך בכמויות גדולות באזורים שבשליטתו. בלי יכולת לייצא את הנפט לחו"ל, הארגון יכול לשגשג מפני שיש לו שוק שבוי גדול בסוריה ובעיראק.

הדיזל והדלקים שמיוצרים באזורי דאעש אינם נצרכים רק בטריטוריה הזו, אלא גם באזורים שמבחינה טכנית מצויים במלחמה עם הארגון, כמו צפון סוריה שנשלט על ידי המורדים בבשאר אל-אסד. האזור הזה תלוי בדלק של דאעש לקיומו. בתי חולים, חנויות, טרקטורים וציוד שנחוץ לחילוץ נפגעים בלחימה מהריסות מבנים פועלים על גנרטורים שהדלק שלהם מגיע מדאעש.

"בכל רגע הם יכולים לנתק את האספקה. דאעש יודע שבלי דיזל החיים שלנו גמורים", אומר סוחר נפט שמגיע מדי שבוע מחאלב שבשליטת המורדים אויבי דאעש לאל-עומאר כדי לרכוש את הדיזל/ הסולר, שהתראיין ל"פייננשל טיימס" בטלפון.

האסטרטגיה של דאעש מתבססת על הקרנת הרושם של מדינה בהתהוות, והארגון מנסה לנהל גם את תעשיית הנפט על ידי חיקוי דרך הפעולה של חברות נפט לאומיות. לפי סורים שאומרים שהארגון ניסה לגייס אותם, דאעש מחפש מהנדסים, מציע משכורות גבוהות לבעלי הניסיון המתאים, ומעודד עובדים בכוח לפנות אל מחלקת משאבי האנוש שלו.

צוות נודד של מומחים מטעם הארגון בודק את שדות הנפט, עוקב אתרי התפוקה ומראיין עובדים לגבי הפעילות. הוא גם ממנה חברים בארגון שעבדו בעבר בחברות נפט בסעודיה או במקומות אחרים במזרח התיכון כ"אמירים" (נסיכים), שמנהלים את המתקנים החשובים ביותר. הפרטים הללו נמסרו על ידי סוחרים שקונים את הנפט של דאעש ומהנדסים שעבדו בשדות שבשליטת הארגון.

יש טכנאים שמחוזרים באופן פעיל על ידי מגייסים של דאעש. רמי (שם בדוי) עבד בעבר בתעשיית הנפט במחוז דיר אזור בסוריה, לפני שנהפך מפקד מורדים. מאוחר יותר פנה אליו אמיר צבאי של דאעש באמצעות ווטסאפ. "יכולתי לבחור איזה תפקיד אני רוצה, הוא הבטיח לי", אמר רמי. "הוא אמר לי: 'אתה יכול לקבוע את המשכורת שלך בעצמך'". רמי העדיף לדחות את ההצעה, בין היתר מפני שהטיל ספק במיזם שתכננן דאעש, ונמלט לטורקיה.

דאעש מגייס מומחים גם מבין תומכיו בחו"ל. מנהיג הארגון, אבו באקר אל-בגדאדי, אמר בנאום שנשא אחרי נפילת מוסול שהארגון זקוק לא רק ללוחמים - אלא גם למהנדסים, רופאים ועוד כוח עבודה מיומן. הארגון מינה באחרונה מהנדס מצרי שהתגורר בשבדיה כמנהל החדש של בית הזיקוק קייארה בצפון עיראק, לפי מהנדס נפט עיראקי ממוסול שביקש לשמור על עילום שם.

מקפידים בניהול הספרים

התפקיד המרכזי של הנפט משתקף גם במעמד שהוא מקבל במבנה הכוח של הארגון. המינהל של דאעש באזורי השליטה שלו ריכוזי מאוד. בדרך כלל הוא מתבסס על "ואלי" - מושלים אזוריים בנוסח העות'מני - לניהול המחוזות לפי נוסחאות שגובשו במועצת השורה (הלכה) המרכזית.

ואולם הפיקוח על הנפט - לצד הפעילות הצבאית והביטחונית של הארגון וכן הפעילות התקשורתית המתוחכמת שלו - מרוכז בהנהגה הבכירה ביותר. "הם מאורגנים מאוד בגישה שלהם לנפט", אומר מקור מודיעיני מערבי. "זהו תחום מפתח שמפוקח ומתועד. זה עניין של מועצת השורה". המועצה הזו היא למעשה הקבינט של דאעש.

עד לאחרונה, אמיר הנפט של דאעש היה אבו סאייף, תוניסאי ששמו האמיתי, לפי הפנטגון, הוא פתחי בן עאון בן ג'ילדי מוראד אל-תוניסי, שנהרג על ידי כוחות מיוחדים אמריקאיים בפשיטה בחודש מאי השנה. לפי מקורות ביון אמריקאיים ואירופאים, אוצר של מסמכים שנוגעים לפעילות הנפט של דאעש נמצא עליו כשנהרג. המסמכים מציירים תמונה של ארגון שמנוהל בקפדנות, עם פירוט של כל ההכנסות מהבארות והעלויות של תפעולן. הם מצביעים על גישה פרגמטית גם לתמחור. דאעש מנצל בחוכמה הבדלים בביקוש לדלק בשטחי שלטונו כדי למקסם את רווחיו.

הפיקוח על בארות הנפט מצוי בידי אמנייאט, המשטרה החשאית של דאעש, שמבטיחה שההכנסות יגיעו לאן שהן צריכות להגיע - ומענישה בברוטליות את העבריינים והמושחתים. משמרות גבול מסיירים סביב בארות הנפט. הבארות הרחוקות יותר מוקפות במחסומי עפר וכל סוחר נבדק בקפדנות כאשר הוא מגיע במשאיתו כדי לקבל את הסחורה.

בשדה הנפט אל ג'יבסה במחוז חסאקה שבצפון-מזרח סוריה, שבו מופקים 2,500-3,000 חביות נפט ביום, מוטענות 30-40 מכליות גדולות ביום, כל אחת בקיבולת של 75 חביות, לפי אחד מסוחרי הנפט שמצטיידים במקום. אבל ההצגה הגדולה ביותר היא באל-עומאר. לפי סוחר שפוקד את המקום בקביעות, המערכת אטית, עם תור באורך 6 ק"מ לעתים, אבל פעילי השוק הסתגלו אליה. הנהגים מציגים מסמך עם צילום מספר רישוי המשאית שלהם וקיבולת המכלית או המשאית לפקידים של דאעש, שמכניסים את הפרטים למאגר נתונים ממוחשב ונותנים לכל נהג מספר בתור.

רוב הנהגים-סוחרים חוזרים לכפריהם, ומגיעים חזרה לאל-עומאר מדי יומיים-שלושה כדי לראות איך התקדם התור. לקראת סוף החודש, כמה מהם חוזרים ומקימים אוהלים כדי להיות קרובים למשאיות שלהם בהמתנה לתורם. כאשר הם מקבלים בסופו של דבר את הנפט, הסוחרים לוקחים אותו לבתי זיקוק מקומיים או מוכרים אותו במחיר גבוה למתווכים עם כלי רכב קטנים יותר, שלוקחים אותו לערים במערב סוריה, כמו חאלב או אידליב.

יתכן שהמזל של דאעש ייגמר. הפצצות הקואליציה, ההתערבות הרוסית ומחירי הנפט הנמוכים בעולם עשויים להנמיך את ההכנסות. עם זאת, האיום הגדול ביותר על התפוקה של דאעש עד כה הוא ההידלדלות של שדות הנפט הסוריים המזדקנים. אין לארגון את הטכנולוגיה של חברות הנפט הזרות לעצור את מה שהמקומיים מתארים כירידה איטית מתמשכת בתפוקה. דאעש זקוק גם לנפט למאמץ המלחמה שלו, שבא על חשבון הנפט שהוא יכול למכור.

ואולם לפי שעה, בשטחים שבשליטת הארגון השליטה על ההיצע היא בידי דאעש ואין מחסור בביקוש. "כל דבר כאן זקוק לדיזל: הפקת מים, חקלאות, בתי חולים, משרדים. אם הדיזל לא יגיע, לא יהיו כאן חיים", אומר איש עסקים שעובד ליד חאלב. "דאעש יודע שזה הקלף המנצח שלו".

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

לעם ישראל יש מסר ברור: התותחים הרועמים לא יעצרו את המרוץ לנדל"ן

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מתמתנות הירידות באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

התקיפה באיראן: איזה חימוש קצר טווח מחזיקה ישראל

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"