"המצב הביטחוני וגל הטרור משפיע על שגרת חיינו, משפיע על אי יציבות ענף הנדל"ן בעיקר בכל הקשור לעובדים הפלשתינאים. השיח בשנים האחרונות מתמקד בניסיון לחלץ את הציבור ממחירי הדיור הגואים. יש תחושת תסכול כוללת באוויר. הממשלה החדשה הביאה איתה רצון לשנות ורפורמות מבורכות אך נשמח עוד יותר שנתחיל לראות מעשים. זעקת הציבור מעידה על מציאות עגומה המונעת מרבים לבנות בית בישראל ורבים מהם מתקשים לראות שינוי באופק. נראה שמשבר הדיור עדיין כאן", כך אמר אבנר לוי, יו"ר ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים בכנס השנתי של הארגון המתקיים באילת.

עוד אמר לוי: "אנחנו רואים את הפתרון בשני תחומים עיקריים, קיצור הבירוקרטיה ועמידה בהסכמים מצד משרדי הממשלה, ומנגד, גם הרשויות המקומיות צריכות להפסיק להערים קשיים ולמנוע מפרויקטים לצאת אל הדרך, במיוחד בפרויקטים של התחדשות עירונית.  יש לתת לפרויקטים אלו עדיפות לאומית, גם לפינוי בינוי וגם בתמ"א 38. החלטת היועץ המשפטי לממשלה הנוגעת לתמ"א 38 מערערת עכשיו את התחום. אנחנו מקווים שהמועצה הארצית תקבל בהקדם החלטה בנושא".

נסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, פתח את דבריו והתייחס למצב הבטחוני וליחסים שהחמירו בין האוכלוסיה היהודית לערבית: "אנחנו נמצאים בעין הסערה, והפעם בגלל המצב הביטחוני. תחושה קשה של חוסר ביטחון, מסתכלים מעבר לכתף. אני חייב להגיד שבכל הנוגע לענף הבנייה, ערביי ישראל עובדים יחד עם הקבלנים והעובדים הישראלים כמרקם אחד. חייבים לשמור על זה. אני לא מכיר מקרה אחד של פלשתינאי שהגיע עם אישור אל תוך ישראל וביצע פיגוע. אסור לשכוח שאחרי התקופה הזו נצטרך להמשיך לחיות ולעבוד ביחד בישראל. כולם צריכים לשמור על איפוק".

"3,000 דירות מוזלות ל-100 אלף זכאים"

בהמשך דבריו התייחס בובליל גם לסוגיית העובדים הזרים והחלטת ממשלת ישראל להבאת עובדי בנייה מסין: "ממשלת ישראל החליטה להביא 20 אלף עובדים סיניים, ולוותר על ההסכם הבילטראלי. הויתור על ההסכם הוא החלק המשמעותי שייתכן ובזכותו באמת ההחלטה תצא אל הפועל הפעם. יש רוח חדשה במשרד השיכון והבינוי, קיבלו את ההחלטה למרות התנגדות היועץ המשפטי לממשלה ואנחנו מברכים על כך".

בובליל התייחס גם למכרז מחיר למשתכן בעפולה, שנסגר ביום ב' האחרון, ואמר: "יש תוצאות למכרז בעפולה. אני מברך את כי מי שעסק בזה. זו הצלחה גדולה מאוד. ממשלת ישראל ויתרה על הספסור בקרקע, והקבלנים יודעים גם לבנות בזול. אני מאחל לקבלנים שזכו בהצלחה, שיבנו וגם ירוויחו כסף. לגבי הרווחיות אני בטוח שכל אחד עושה את החישובים שלו. יש עכשיו עוד מכרזים, ואני בטוח שגם שם תהיה התמודדות עזה מאוד על הפרויקטים וגם תהיה הצלחה".

 

עם זאת, בובליל גם העלה שאלה אחרת הנוגעת למכרזי מחיר למשתכן ולסוגיית ההיצע המתוכנן ומתח ביקורת על היקף יחידות הדיור שהמדינה מתכננת לשווק לעומת כמות הזכאים: "מדובר ב-3,000 יחידות דיור עד סוף השנה, אבל אף אחד לא מדבר על כמה זכאים יש. אז בדקנו, ויש כ-100 אלף זכאים. ויעשו ביניהם הגרלה. אבל מתוך 100 אלף נרשמים, רק 3,000 יזכו. מתי האחרון יקבל את הזכות להשתתף ולזכות בדירה? אם רוצים באמת לראות השינוי, חייבים לדבר על מספרים אחרים לגמרי. צריך להגיע ל-50 אלף או 60 אלף יחידות דיור בשנה, וגם לדאוג למשפרי הדיור. מי שלא יזכה יהיה עם בטן מלאה וירגיש מקופח". 

כץ: אל תדירו את משקיעי הנדל"ן

דובר נוסף בכנס היה שר התחבורה והשר לענייני מודיעין ישראל כץ, שהתייחס לקולות שקוראים להילחם במשקיעי הנדל"ן ואמר: "הבנייה מיועדת גם למשקיעים. גם הם מרכיב חשוב. אי אפשר באופן מלאכותי לשנות. העלאת מיסים לא תמנע מהמשקיע להשקיע, הוא פשוט יגלגל  את זה על שכר הדירה. זה מזכיר לי שחכמי האוצר אומרים לי להטיל אגרת גודל על כניסת רכבים לגוש דן, ואני אומר תמיד שאשקול את זה רק שתהיה תחבורה ציבורית טובה מספיק שעובדת. אז יהיה אפשר לחשוב על אגרת הגודש. צריך להתחיל בהגדלת ההיצע בצורה משמעותית".

השר כץ התייחס גם הוא למצב הבטחוני ואמר: "אנחנו בחזית מול הטרור שמחייבת פעילות נחושה של כל כוחות הביטחון לצד ערנות של אזרחי מדינת ישראל. יחד עם זאת אנחנו חייבים להמשיך עם פיתוח הארץ, בתשתיות ובבנייה. שהקבלנים בתנופה, מדינת ישראל בתנופה. אני שמח שהממשלה הנוכחית שינתה גישה בכל הנוגע לשיווק קרקעות והחליטה להפחית מהרווחים שנגבים מהקרקע ולאפשר פרויקטים במסגרת מחיר למשתכן. הגדלת ההיצע חשובה מאוד, גם לזוגות הצעירים וגם לקליטת העלייה שזה אחד המפתחות החשובים ביותר לישראל".