גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עלות מפציצי החמקן מזנקת, אך ישראל מתעקשת: רוצים עוד

בעקבות ההחלטה הצפויה של הממשלה הנכנסת בקנדה לבטל רכישת 65 מפציצים, יעלה מחיר המטוסים ללקוחות אחרים במיליון דולר היחידה ■ שר הביטחון, משה יעלון, שמגיע היום לוושינגטון, יממש אופציה לרכישת 17 מפציצים נוספים

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

להחלטה הצפויה של הממשלה הנכנסת בקנדה לבטל רכישת 65 מטוסי אף-35 (המפציצים החמקניים), כנראה בתוך ימים ספורים לאחר השבעתה ב-4 בנובמבר, תהיה השפעה ישירה על ישראל ועל לקוחות נוספים של חברת לוקהיד מרטין, יצרנית המטוסים: הסתלקות קנדה מהעסקה תגדיל את עלות הרכישה של כל יחידה בכמיליון דולר ללקוחות אחרים. ככל הידוע, ישראל לא נבהלת והיא מתכננת לרכוש מפציצים נוספים.

עסקת המטוסים היתה סלע מחלוקת במערכת הבחירות בקנדה והבטחה לבטל אותה היתה אחד מעמודי התווך במצע המפלגה הליברלית, בראשות ג'סטין טרודו, שיהיה ראש הממשלה החדש, בעקבות נצחון מפלגתו. זינוק דרמטי בעלויות הרכש של המפציצים החמקניים היה המניע העיקרי ביזמת טרודו לנטוש את העסקה: ממחיר ראשוני של 15 מיליארד דולר לכל החבילה, לכ-45 מיליארד דולר. מעצבי המדיניות של המפלגה הליברלית טענו, כי קנדה פשוט לא תוכל לשאת בנטל כבד כל כך וכי הרכש והאחזקה של מטוסי אף-35 יבלעו נתח משמעותי מתקציב הביטחון הלאומי.

מאז לידתו של הפרוייקט, גייס משרד ההגנה האמריקאי שמונה מדינות שהסכימו להיות שותפות במיזם ולהשקיע בו, וקנדה בכללן. "אם שותף כלשהו... יוצא, מחיר המטוסים יעלה; אנו מעריכים שהעליה במחיר תהיה בערך 0.7% עד 1%, כלומר כמיליון דולר ליחידה", אמר גנרל כריסטופר בוגדן, ראש תכנית המפציצים החמקניים בפנטגון, בראיון ל"דיפנס ניוז" בשבוע שעבר.

ישראל לא נמנתה עם שמונה השותפות הראשוניות, בין היתר בגלל העלויות הגדולות שהיו כרוכות בהחלטה כזו, אך היא החליטה לרכוש 19 מפציצים חמקניים, שידועים כמטוסי הדור החמישי, בעלות (מקורית) של 2.75 מיליארד דולר. בנובמבר אשתקד, היא הזמינה 14 מטוסים נוספים עם אופציה לעוד 17. בסך הכל, אפוא, רשומים 33 מפציצים חמקניים בלוג ההזמנות של ישראל בלוקהיד מרטין. שר הביטחון, משה יעלון, שמגיע היום (ב') לוושינגטון לשיחות עם שר ההגנה האמריקאי, אשטון קרטר, ובכירים בפנטגון, צפוי לדון, בין היתר, גם בעסקה לרכישת מפציצים חמקניים נוספים.

לדברי מקור צבאי ישראלי, שמצוטט ב"דיפנס ניוז", "טייסות נוספות של מטוסי אף-35, וסיוע אמריקאי למימון רכישתן, נמצאות במקום גבוה באג'נדה של יעלון". לפי הערכות, יממש יעלון בביקור זה את האופציה לרכישת 17 מטוסים נוספים ואולי יבקש אופציה לעוד מטוסים. על פי "דיפנס ניוז", שואפת ישראל לצייד את חיל האוויר ב-75 מפציצים חמקניים בסך הכל. המטוס הראשון (מאלה שכבר הוזמנו) מתוכנן להימסר לישראל  בדצמבר 2016  ותוקנה לו יכולת מבצעית ראשונית בסוף 2017.

המקור הצבאי הישראלי אמר, כי הוא "בהחלט אינו מאושר" מהסיכוי לעליית המחיר של המפציץ החמקני בעקבות ההחלטה הצפויה של קנדה לנטוש את העסקה, אך הוא הדגיש, כי גם תרחיש של עליית מחירים לא ישפיע על העניין שיש לישראל בהזמנת מטוסים נוספים כאלה מלוקהיד מרטין.

נחישות ההחלטה של צה"ל לרכוש מפציצים חמקניים נוספים אינה משקפת בהכרח את דעתם של מקבלי החלטות במגזר האזרחי. ההחלטה שהתקבלה בנובמבר אשתקד להזמין 14 מטוסי אף-35 עם אופציה ל-17 נוספים היתה בעצם פשרה שנועדה לגשר בין דרישת חיל האוויר לחתום מיד על רכישת 31 מפציצים חמקניים, לבין התנגדות של קבוצת שרים, בהובלת מי שהיה אז השר לנושאים אסטרטגיים וענייני מודיעין, יובל שטייניץ (עתה שר האנרגיה והתשתיות). שטייניץ ואחרים תומכים במדיניות הצטיידות ששמה דגש במל"טים ומפחיתה את ההישענות על מטוסים מאוישים.

ההתעלמות לכאורה של צה"ל מאילוצים תקציבים אינה מאפיינת את הלוך הרוח במדינות גדולות ועשירות בהרבה מישראל. מנהל בחברה ליצור מטוסי קרב בבריטניה, שדרש לא לנקוב בשמו, אמר ל"דיפנס ניוז", כי הבעיות של המפציצים החמקניים עמוקות יותר מאשר העלאת המחירים שתבוא בעקבות פרישת קנדה מהמיזם.

"לו הבעיה היחידה של מטוסי אף 35 היתה שהם ייתייקרו  במיליון דולר בגלל הסתלקות קנדה, ניחא - זו לה היתה בעיה", אמר המנהל. "הבעיה של המטוס הזה היא, שכל יחידה ממנו עולה עשרות מיליוני דולר יותר מאשר ההערכות המקוריות שנמסרו לקונים, וזה רק מחיר הרכישה עצמה. עלויות התחזוקה השוטפות של המטוס הזה ימוטטו חילות אוויר".

על פי הערכות, ברור שההתעלמות של חיל האוויר הישראלי מעלויות הרכש העצומות של המפציצים החמקניים נובעת מהעובדה שהסיוע הצבאי השנתי האמריקאי יכסה את העלויות האלה. בכל אופן, הפניה מסיבית של משאבי הסיוע לחיל-האוויר בוודאי באה על חשבון פרויקטים של הצטיידות לחילות אחרים.

במקביל, פרוייקט המפציצים החמקניים היה נגוע בכשלים טכניים. רק באחרונה דווח על בעיות בכיסא המפלט של המטוס, שעלול לקטול טייסים בעלי משקל נמוך אם הוא יופעל. ומאמר באתר החדשות האמריקאי "דיילי ביסט", מדצמבר אשתקד, מטיל ספק בטענות שלמטוסים אלה תהיה עליונות על מטוסי קרב אחרים. "מטוסי אף-35 יפגרו ב-10 שנים אחרי מטוסי הקרב שנמצאים עתה בשירות", אמר גורם בחיל האוויר האמריקאי שמצוטט במאמר. "כאשר מטוסים אלה יגיעו לשלב היכולת המבצעית הראשונית, הם יהיו משוללי יכולות הנשק והחיישנים שחיוניות לתמיכה הדוקה בכוחות הקרקע. מטוסי קרב רב-משימתיים עכשוויים נהנים מיכולות אלה כבר מאמצע שנות ה-2000".

עוד כתבות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן שוקע ושוקע, הריבית עולה ועולה והקשר בין מסים ל-SIM

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם