גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלבר מחייבת לקוחות באלפי שקלים - אחרי שהחזירו המכוניות

תלונות שהגיעו ל"גלובס" מצביעות על חיובים של אלפי שקלים לאחר שהלקוחות כבר השיבו מכוניות ששכרו באלבר ■ החברה אף מציעה תעריפון נמוך יותר לחרדים ■ באלבר לא מכחישים את הפרקטיקה ומספקים נימוקים

השכרת רכב באלבר / צילום: איל יצהר
השכרת רכב באלבר / צילום: איל יצהר

העברת כרטיס אשראי במעמד השכרת רכב היא צעד מתבקש, אולם, באין עין פקוחה, הוא עשוי לשמש פתח לחיובים גבוהים במעמד צד אחד, מבלי לקבל הסכמת הלקוח לחיוב, או לעדכנו בגובה הנזק.

תלונות שהצטברו על שולחן "גלובס" מעלות שאלות בנוגע להתנהלות חברת אלבר בתחום זה של חיובי האשראי באופן חד-צדדי ובדיעבד. מסמכים שהגיעו לידינו מגלים דפוסים בעייתיים הכוללים כמה בעיות עקרוניות, בהן גביית תשלומים וקנסות, מבלי להגיע להסכמה מראש בעניין מול הלקוח או להחתימו על דוח הנזק. פעמים רבות הלקוח מזדכה על הרכב, ורק מאוחר יותר נערכת בדיקה שבעקבותיה נגבים אלפי שקלים מחשבונו.

כך, למשל, מספר הלקוח ח' כי הונפק עבורו דוח נזק בסך 4,000 שקל בעקבות נזק לכאורה, אולם מתברר כי הוא כלל לא חתם עליו ולא מודה בגרימת הנזק. במסמכי החברה מצוין: "מאושר תיקון ע"ח הלקוח ללא חתימה". הצצה בדוח תלונות הרכב מגלה כי הרכב החליף 3 לקוחות נוספים בטרם ראה מוסך. הרכב טופל במוסך רק ב-20.1.15, כשהלקוח החזיר את הרכב בסוף נובמבר.

במקרה אחר, של הלקוח ש', שגם מסמכיו הגיעו ל"גלובס", נפתחו כמה דוחות נזק על אותו חשבון, בסכום של כ-10,000 שקל. גם כאן הרכב כלל לא ראה מוסך בטרם המשיך ללקוח הבא.

כך גם במקרים של 8 לקוחות נוספים שפרטיהם מצויים בידי "גלובס". החיובים מגיעים גם ל-12 אלף שקל, אך חתימת לקוח אין; כך גם ברכבים שהושכרו לחברות שונות, בהן יש לקוות כי קיים מעקב אחר החיובים לפרטיהם בכל מקרה לגופו. בחלק מהדוחות מצוין כי הנזק התגלה רק בבדיקת מוסך מאוחרת, ולא במעמד השבת הרכב לחברה.

זה המקום להבהיר: לחברת השכרה שמורה הזכות לגבות כסף עבור נזקים באופן חד-צדדי, אך שוב זאת - בתיאום מול הלקוח שזהו כרטיסו. מטבע הדברים עלולים להיווצר חילוקי דעות במהלך ההזדכות על הרכב, ואף ייתכן מצב שבו לקוח פשוט מסרב לחתום על הדוח, ולחברה שמורה הזכות לנקוט נגדו אמצעים משפטיים. חיובים נוספים בהמשך, כמו במקרים בהם התגלו ברכב תקלות רק בעקבות בדיקת מוסך? זו כבר בעיה.

מה מקובל ומה פחות?

"בדרך-כלל יש כיסוי ביטוחי לנזקים והשתתפות עצמית של השוכר", מסבירה עו"ד יעל שאואט מהמועצה לצרכנות. "בכל מקרה, על חברת ההשכרה לדאוג להחתים את השוכר על טופס החזרת רכב או דוח נזק המשקף את מצב הרכב הן במעמד קבלת הרכב והן במעמד ההחזרה. אם חברת ההשכרה לא החתימה את השוכר על טופס כזה, או אם החברה לא ציינה נזקים בטופס - אין לה אלא להלין על עצמה, והיא אינה רשאית לגבות הוצאות בגין תיקונים או השתתפות עצמית מכרטיס האשראי של הצרכן בגין נזקים שנתגלו מאוחר יותר.

"מצב שבו הרכב מוחזר ללא נזקים הנראים לעין (כמצוין בטופס) משקף הסכמה הדדית וחוזית לפיה אין נזקים ברכב. טענת החברה כי נגרם נזק על-ידי השוכר אינה מתקבלת על הדעת, שהרי ייתכן שהנזק נגרם על-ידי נציג החברה לאחר מסירת הרכב או על-ידי לקוח אחר. בנוסף, אם היה נזק 'נסתר' - הרי שייתכן כי הנזק היה קיים בעת מסירת הרכב. בכל מקרה, נטל ההוכחה במקרה זה הוא על חברת ההשכרה".

ומה במקרה של מחלוקת? "אם הלקוח מסרב לחתום על טופס החזרת הרכב בשל מחלוקת בין הצדדים, מדובר במחלוקת עובדתית, ועל הצדדים לפנות לבית המשפט. לעמדת המועצה לצרכנות, גם במקרה זה חברת ההשכרה אינה רשאית לעשות דין לעצמה ולחייב את הלקוח בגין הנזקים המוכחשים תוך שימוש בפרטי כרטיס האשראי של הלקוח, ועליה לתבוע את הלקוח וכמובן להוכיח את טענותיה".

לדברי עו"ד שאואט, "אם בחוזה האחיד מופיע סעיף שלפיו רשאית לחייב את האשראי של הלקוח גם אם הלקוח לא חתם על טופס החזרה - מדובר בסעיף מקפח, וניתן לבקש לבטלו בבית המשפט".

תלונה נוספת שהופנתה ל"גלובס" כלפי חברת אלבר, נוגעת לחיוב מוגבר עבור ניקיון במקרה שבו נכנס בעל חיים לרכב במהלך ההשכרה. הדבר - כך טוענת הלקוחה שגילתה חיוב נוסף של מאות שקלים בחשבונה - נעשה מבלי להזהיר מראש את בעלי הכלבים על קיומו של חיוב כזה. מבחינת החברה, דין עלויות הניקוי הללו כדין כל נזק ברכב שעלותו מחויבת בעקבות ההשכרה.

והאם קיומו של מחירון שונה ל"דתיים" ו"חילונים" הוא דבר לגיטימי ומותר? גם על כך הגיעו עדויות מלקוחות זועמים, שגילו כי לקוחות המוגדרים דתיים משלמים פחות.

אלבר: לא מכחישים

בחברת אלבר לא מכחישים את הפרקטיקה, אלא מסבירים את הסיבות לקיומה. "כל הרכבים עוברים ניקיון פנימי וחיצוני על-ידי החברה לפני שנמסרים ללקוח. היה והלקוח מחזיר רכב מלוכלך באופן חריג, ויש צורך בניקוי מיוחד, הלקוח יחויב עבור הניקוי המיוחד. כנ"ל בנוגע לטיפול שוטף ברכב.

"לגיטימי ביותר לחייב עבור ניקיון מיוחד של רכב, אם הוחזר במצב מטונף במיוחד. כנ"ל לגבי רכב שנסע בו כלב, באם יש שיעור מסיבי על המושבים או הפרשות או כל לכלוך שאינו יורד בניקוי סטנדרטי ומצריך טיפול מיוחד.

"לגבי הטענה על חיוב מוטעה, החברה מחייבת את הלקוחות במקרה שנגרם נזק בזמן שהרכב היה ברשות הלקוח. בעת החזרת הרכב מתבצע תהליך בדיקה של הרכב בשיתוף הלקוח. במקרה שמתגלה נזק, הלקוח יחויב.

"לצערנו, קיימים נזקים אשר לא ניתן לזהות אותם במעמד החזרת הרכב כגון: נזק לגחון או תחתית הרכב. הלקוח יחויב בעבורם במקרה שנגרמו אף הם בעת שהרכב היה ברשותו. כנ"ל במקרה שבעל הרכב אינו מוכן לחתום על דוח אירוע, אזי הרכב ייבדק לאחר מכן ללא השוכר ויחויב בהתאם".

לגבי השונות בין המחירונים, נמסר כי כל חברות ההשכרה בארץ ובחו"ל מחזיקות מספר מחירונים, ביניהם מחירון עסקי, מחירון תיירותי, מחירון מבצעים וגם מחירון למגזר החרדי: "המגזר החרדי עובד עם סוכנים מהמגזר, ולהם יש אפשרות לקבוע ממחיר המחירון את המחיר הרצוי להם מול כל לקוח".

רוצים לשכור רכב? לא תוכלו לעיין בחוזה מראש

פגיעה בלקוחות הענף קיימת לא רק באלבר. רק לאחרונה הגיש היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, את עמדתו בנוגע להסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד חברת השכרה, במקרה הזה, "שלמה תחבורה" (שלמה סיקסט).

התביעה טענה כי החברה גובה סכומים ביתר מלקוחותיה בגין תיקון פגיעות ברכב להשכרה בדרכים שונות: הן בגביית מלוא דמי ההשתתפות העצמית במקרים שבהם עלות התיקון נמוכה מהם בפועל, הן בגביית מע"מ כתוספת על דמי ההשתתפות העצמית הנקובים בהסכם ההשכרה והן בגביית דמי השתתפות עצמית גבוהים מהמותר על-פי נהלי המפקח על התעבורה.

היועץ המשפטי התנגד להסכם, שכלל, במקרים שונים, השבה של מחצית מסכום המע"מ או של סכומי גביית היתר, זיכוי של 40 שקל התקף למשך שנה ותרומה לציבור במקום פגיעה כספית נמוכה - כשלדבריו אין כל קשר בין ההטבה לבין הנזק שנגרם לחברי הקבוצה הראשונה, וכן אין לתת כהטבה זיכוי לשימוש עתידי שרק ייטיב עם החברה. ההסכם, קבע וינשטיין, אינו ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה.

ומה בדבר ההפתעות המסתתרות בחוזים? הכרות מקדימה יכולה הייתה למנוע אותן. בדיקה שערך בקיץ האחרון ארגון "אמון הציבור" מגלה כי רמת הגילוי הנאות בחברות להשכרת רכב בעייתית במיוחד: הארגון בדק האם החברות מעניקות לצרכנים הזדמנות נאותה לעיין בחוזה ההשכרה טרם ביצוע העסקה, אם חוזה ההשכרה נגיש באינטרנט, ואם נציגיה מוכנים למסור לצרכן העתק מחוזה ההשכרה בדואר אלקטרוני בעקבות פנייה טלפונית.

"ללא יכולת לעיין בחוזה ההשכרה מראש לפני ההגעה לסניף החברה וביצוע העסקה", מסבירים בארגון, "הצרכן לא יכול לרדת לפרטים, לערוך סקר שוק אפקטיבי ולהפנים את הסיכונים הכרוכים בעסקה".

בפועל, מבין 6 חברות בענף השכרת הרכב - אלדן, אלבר, קל אוטו, lease4u, שלמה סיקסט ובסט קאר, נמצא כי רק אלדן פרסמה את חוזה ההשכרה במלואו באתר האינטרנט שלה, ובעקבות פניית "אמון הציבור" הצטרפה גם שלמה סיקסט והעלתה את החוזה לאתר החברה. כל החברות שלא פרסמו את חוזה ההשכרה באתר, סירבו גם לשלוח את חוזה ההשכרה לצרכן בדואר אלקטרוני.

תגובת שלמה סיקסט: "תנאי ההשכרה הכלליים הופיעו באתר, אך בעקבות פניית 'אמון הציבור' הועלה לאתר נוסח חוזה ההשכרה המלא לעיון הצרכנים".

תגובת lease4u: "בימים אלה החברה עורכת שינויים בחוזה ההשכרה, ומכאן הופצה הנחיה לבעלי התפקידים הרלוונטים לצמצם עד כמה שניתן את הפצתו. עם השלמת עריכת השינויים בחוזה, בטרם הטמעתם בחברה, נשמח לקבל את חוות-דעתו של 'אמון הציבור'".

תגובת קל אוטו: "באתר שלנו מופיע קישור לחוזה השכרה כללי, שעקב תקלה לא מוצג. אנו פועלים לתיקון התקלה. חברתנו לא מעבירה את חוזה ההשכרה בדואר אלקטרוני, בין היתר מחשש לגניבות, כי פרטי כרטיס האשראי של הלקוח מוצגים באופן מלא. כמו כן, אין אנו יודעים מי הלקוח שנמצא מולנו בטלפון והאם הינו מתחזה או לאו, ולכן אין אנו שולחים לו חוזה מפורט".

תגובת בסט קאר: "התנאים הכללים מוצגים באתר החברה. יחד עם זאת, בשל הסיכונים, נכרתים הסכמים עם תנאים אישיים הנוגעים לסוג העסקה הספציפי ובהתאם למוסכם עם הלקוח. כמו כן משתנים המחירים והתנאים בהתאם לרכב הספציפי שנלקח, ועל כן ההסכם הספציפי מופק במעמד ביצוע העסקה ורק לאחר שהלקוח הציג את פרטיו האישיים לזיהוי והסכים לקבל את הרכב בתנאים שהוסכמו. לאור האמור, ברור כי לא ניתן להטמיע הסכם שכירות כלשהו באתר החברה או לשלוח אותו מראש לכל דורש".

החברות אלדן ואלבר לא הגיבו.

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון