גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במכבי נתניה כבר יודעים מה יהיה התקציב לעונת 2025/26

מכבי נתניה הציגה לעירייה תוכנית הבראה ל-10 שנים, על מנת לקבל ממנה ערבות להלוואה בגובה 7.5 מיליון שקל; בינתיים מתבררות עלויות ההווה, שקוצצו באופן דרסטי לעומת שנות הבזבוזים הקודמות: 504 אלף שקל העונה למנכ"ל דורון אוסידון, 7.48 מיליון שקל שכר שחקנים, 487 אלף שקל למאמן המפוטר שלומי דורה

אצטדיון נתניה / צלם: שלומי יוסף
אצטדיון נתניה / צלם: שלומי יוסף

שלומי דורה, מאמן מכבי נתניה, אמנם פוטר היום (ב') מתפקידו במועדון הכדורגל לאור שקיעתו אל המקום האחרון בטבלת ליגת העל בתום תשעה מחזורי ליגה. בכל אופן, עלות שכרו המתוקצבת לעונה הנוכחית הגיעה אל סך של 486,948 שקל; הצוות שלו (עוזר מאמן, מאמן כושר ומאמן שוערים) תוקצב ב-489,901 שקל עבור עונת 2015/16; ודמי השכירות של האצטדיון בעיר? אלו יעמדו על 510 אלף שקל בשנה הקרובה (30 אלף שקל למשחק).

הנתונים הללו ועוד רבים אחרים, המספקים הצצה לאופן המדויק בו נבנה תקציב של קבוצת כדורגל ישראלית מסדר גודל בינוני - הוצגו לאחרונה בישיבת מועצת העיר נתניה. מה הסיבה שעיריית נתניה עסוקה בישיבת מועצה בפירוט כה עמוק, עד רמת השכר של שחקן בודד, בתוך ענייני הקבוצה? פשוט מאוד: הצגת הנתונים הללו נדרשה על מנת לשכנע את חברי העירייה להצביע בעד הענקת ערבות של העירייה להלוואה בנקאית בסך של כ-7.5 מיליון שקל שנלקחה על-ידי הקבוצה, אשר נועדה לסייע לה לצאת מהפלונטר הכלכלי אליו נכנסה בעונה שעברה. כזכור, הבעיות החלו אשתקד עם נטישת הבעלים אלי שגב - שהובילו לעונה שהסתיימה בסופו של דבר בגירעון של 10.88 מיליון שקל.

בתוכנית ההבראה שנבנתה על-ידי רו"ח זוהר נוימרק והוצגה לעיריית נתניה לצורך קבלת הערבות - נטען כי שכר השחקנים יעמוד בעונת 2015/16 על 7.48 מיליון שקל (לעומת מעט יותר מ-10 מיליון ב-2014/15). הסכמי השכר ינועו בין עלות של 668,950 שקל לכדורגלן היקר ביותר, ועד ל-42 אלף בלבד לשחקנים הכי זולים (שכר "חייל" או של שחקן נוער). בסך הכל מתוקצבים לשכר 34 שחקנים בעלות שנתית ממוצעת של 220 אלף שקל, כאשר יש לציין כי חלק מהחוזים מיוחסים להחזרי שכר שלא שולם מהעונה הקודמת, או חוזים של שחקנים שכבר לא חלק מהמועדון, והגיעו איתם להסדרים.

ההכנסות המתוקצבות של נתניה לעונת 2015/16 הן 20.12 מיליון שקל, על-פי המפתח הבא: 3.5 מיליון ממכירת כרטיסים ומנויים; 5 מיליון מהטוטו ומזכויות שידור; 2.3 מיליון - הקצבת עיריית נתניה (לעומת 1.3 מיליון בלבד בעונה שעברה); 4.5 מיליון שקל - תרומות (בין התורמים: אנשי הנדל"ן היהודים-אמריקאים סאני קאהן וראסל גלבוט, שהתעניינו בחודשים האחרונים ברכישת הקבוצה, ולפני כשנה ברכישת הפועל ת"א); הסכמי חסויות וספונסרים - 4.76 מיליון שקל; הכנסות ממינהלת הליגה - 67.5 אלף שקל. מכירת שחקנים פוטנציאלית לא נכללה בהכנסות החזויות, סעיף שהיה משמעותי ביותר מבחינת נתניה אשתקד (סך של 3.41 מיליון שקל, סכום שבין היתר גולם במכירתו של החלוץ הניגרי לארי קאיודה לאוסטריה וינה).

השורה התחתונה החזויה לעונת 2015/16 היא עודף בסך 3.37 מיליון שקל, שאמור להיות מופנה לכיסוי חלק מהגירעון של 2014/15.

***

כדי לזכות באישור חברי המועצה להצביע בעד הערבות, הוצגה תוכנית הכוללת שורה מקיפה של קיצוצים כמעט בכל פרמטר: שכר השחקנים והצוות המקצועי ירד ב-37% (ירידה של 4.8 מיליון שקל) בתוך עונה אחת; קיצוץ של 547 אלף שקל בהוצאות שכר ההנהלה (43%), שיסתכמו ב-745.8 אלף שקל (המנכ"ל דורון אוסידון ירוויח 35 אלף שקל ברוטו בחודש, ובסך הכל עלות שכרו תעמוד על 504 אלף שקל בשנה; כהשוואה, שכרו של המנכ"ל אשתקד, רועי דניאל, עמד על 46.8 אלף שקל ברוטו בחודש); קיצוץ של כמיליון שקל בהוצאות שכירות הדירות והרכבים: בעונה הקודמת שכרה הקבוצה 12 דירות לשחקנים, כאשר העונה המספר ירד לארבע בלבד בעלות של 264 אלף שקל, בעוד שמספר הרכבים השכורים העונה ירד ל-18 בלבד (חלקם בעסקת בארטר), לעומת 38 אשתקד. אפילו ארוחות לשחקנים שעמדו בעונה שעברה על 66 אלף שקל, נחתכו לחלוטין מהתקציב של העונה הנוכחית.

***

עוד נתון מאוד לא שגרתי בעולם הכדורגל, אבל נדרש לצורך קבלת הערבות של העירייה - קשור להצגת התקציב העתידי של המועדון. תוכנית ההבראה כוללת תחזית הכנסות והוצאות משוערת ללא פחות מ-10 שנים קדימה, עד תום עונת 2025/26. ההיגיון מאחורי העניין: זהו מועד הפירעון הסופי של ההלוואה המדוברת, הכוללת החזר שנתי קבוע של 750 אלף שקל בעונה, לפני הוצאות המימון (שמוערכות בסך של 1.74 מיליון שקל לאורך כל 10 השנים).

בין היתר עומדות בבסיס התוכנית העשר-שנתית כמה הנחות יסוד מאוד "ורודות": למשל, תחזית אופטימית לגבי הכנסות מהקהל של נתניה, עליו נכתב: "הקבוצה התברכה בגרעין תומכים רחב ונאמן, עם השנים הוא ילך ויגדל בהדרגה...".

עם כל הרצון הטוב של עיריית נתניה להציל את קבוצת הכדורגל המקומית מקריסה - עדיין לא ממש ברור איך יכול גוף שמעניק ערבות להתייחס ברצינות לתחזית של השגת תרומות בסך מיליון שקל בשנת 2026, או שכר שחקנים צפוי באותה שנה בגובה 8.04 מיליון שקל; וגם להכנסות של 5 מיליון שקל מזכויות שידור, עלויות שיטור של 450 אלף שקל, ועוד עשרות סעיפי הוצאות והכנסות שלא ניתן לדעת על איזו רמה יעמדו אפילו בעונה הבאה.

***

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "מועדון מכבי נתניה חווה טלטלה במסגרתה הוחלפה הנהלת המועדון לצד בניית תוכנית הבראה, הכוללת קיצוץ של כ-50% מתקציב המועדון בשנה קודמת.נבהיר כי העירייה פועלת בליווי יועצים פיננסיים ומשפטיים ולאחר בחינת כלל השיקולים, סברה העירייה כי בהחלט ניתן להעמיד ערבות (בכפוף לאישור משרד הפנים) לטובת הקבוצה, אוהדיה ותושבי העיר. העירייה מאמינה בקבוצת מכבי נתניה, הנמצאת בליגה הראשונה ומתקדמת בהיבט המקצועי".

ממכבי נתניה נמסר: "מכבי נתניה כפי שעלה היטב בכתבה, העמידה בהצלחה קיצוץ משמעותי בכל ההוצאות והגדלת ההכנסות, כחלק מהליך ההבראה אותו הפעילה ההנהלה החדשה. חלק מהסטנדרטים החדשים במועדון מגיעים לידי ביטוי בהכנת תוכנית עבודה רב-שנתית, שקופה וציבורית המפרטת בצורה מיטבית את ההכנסות וההוצאות המשוערות שאנו סמוכים ובטוחים שנוכל לעמוד בהן. מובן שרק הזמן יוכיח את טענותינו, אך אנו סבורים כי בהחלט ניתן להסתמך על המוניטין המוכח שצברנו בזמן הקצר מאז החלה ההנהלה לעבוד".

עוד כתבות

טים קוק וסאטיה נאדלה / צילום: ap

ריי דליו הדליק גפרור, גולדמן זאקס מכבה: הוויכוח על בועה בענף ה־AI

כלכלני בנק ההשקעות מנסים לענות על השאלה בסקירה שהוציאו, בשיתוף מומחי הון סיכון, מהאקדמיה ואנליסטים ● רובם מזהים סיבות לדאגה לנוכח העלייה בשווי החברות בתחום וההשקעות המסיביות ב־AI, אך מדגישים הבדלים משמעותיים מבועות קודמות שנופחו בשוק

גם זה קרה פה / צילום: יובל חי

דידי הררי מציג: אין בעיה, פשוט נזיז את כל הנשים

המלווים עלולים לחפש פתרונות אפלים ● הפיצול של תפקיד היועמשית עלול להביא לחיסולו ● והנשים נעלמו מסביבת העבודה של דידי הררי ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר

הפקקים חזרו, ולא רק בשעות השיא: מה צריך לקרות כדי שהמצב ישתנה?

נתונים של נתיבי איילון מגלים שביחס לתקופה שלפני החגים, באוקטובר חלה החרפה בפקקים בנתיבים העמוסים בארץ - ולא רק בשעות השיא ● לצד השקעה לוקה בחסר בתחבורה ציבורית, היעדר תיאום בין בנייה למגורים לתשתיות תחבורה החריף את הבעיה ● מומחים מתריעים כי המצב עשוי להקצין ללא שינוי בגישה התכנונית: גם הכללים שהיו נכונים בעבר אינם רלוונטיים עוד

ירון פרידמן, מנהל יחידת המחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

אחרי העליות החדות: האנליסט שממליץ - זה הסקטור שכדאי להתרחק ממנו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ירון פרידמן, מנהל יחידת המחקר בבנק הפועלים, חזה את העליות בשווקים בשנה החולפת, אך כעת כשהשוק כבר יקר בעיניו, הוא מציע "לשקול להקטין את רכיב המניות בתיק ב-20%-30%, עד למחירים נוחים יותר" ● עם זאת, הוא אופטימי באשר לשוקי המניות ולדחיפה מהורדות ריבית

הנשיא נברוצקי ומשפחתו במהלך הקמפיין. גבר ברוב קטן על המועמד הליברלי / צילום: ap, Czarek Sokolowski

אירופה מתמודדת עם משבר ילודה. זה הפתרון של פולין

הפרלמנט הפולני אישר בקריאה ראשונה את הצעת החוק שיזם הנשיא החדש: פטור ממס הכנסה למשפחות עם שני ילדים ● המהלך ספג ביקורת רבה, אבל הוא מייצג את הרצון הגובר של מדינות היבשת להילחם בשד הדמוגרפי ● גם בליטא, הונגריה וצ'כיה כבר נקטו צעדים דומים ● האם זו מדיניות שישראלים, שנאבקים ביוקר המחיה, יכולים לקנא בה?

מקסוס ETERRON 9 חשמלי / צילום: יח''צ

החל מ-290 אלף שקל: הטנדר החשמלי שיתחרה בסייברטראק של טסלה

הטנדר החשמלי המגודל של מקסוס הסינית, ETERRON 9, מושך הרבה תשומת לב, בזכות ממדיו ועיצובו הייחודי ● יש מתאימים ממנו לעבודה תובענית, אבל בתור רכב פנאי משפחתי ורב–תכליתי הוא ממלא את ייעודו בהצטיינות ● מבחן דרכים

סשימי בית צפאפא / צילום: אופק שלום

מה קורה כשסבתא ירושלמית פוגשת את ת"א? התשובה במסעדה הזו

בג'קו הכשרה מציעים מה שיש בעוד מקומות בודדים בעולם: מאכלים שאוכלים כמעט בכל בית ירושלמי עם אינטרפרטציה עכשווית וחכמה

תל אביב או וול סטריט? / צילום: Shutterstock

תל אביב או וול סטריט: איפה עדיף להשקיע?

הבורסה המקומית הייתה משיאניות התשואה במערב השנה, ומשקיעי S&P 500 פיגרו מאחור ● אז למה בכל זאת המומחים משוכנעים ש"אי אפשר בלי וול סטריט"

הנפקת פיגמה בוול סטריט / צילום: Reuters, Richard B. Levine

ענקית העיצוב פיגמה נכנסת לישראל: רוכשת חברה בת שנה בכ-200 מיליון דולר

חברת תוכנת העיצוב פיגמה נכנסת לראשונה לפעילות בישראל על ידי רכישת החברה הישראלית וויבי ● היקף העסקה לא פורסם, אך הוא מוערך ב-200-150 מיליון דולר, והמשקיעים החברה שייהנו מהתשואה הם הקרנות אנטרי קפיטל, דיזיינר פאנד, פאונדר קולקטיב, ומייסד פייבר מיכה קאופמן

ג'ומפה להירי. סופרת ממוצא הודי שכתבה באנגלית ועכשיו באיטלקית. רבגונית / צילום: Reuters, Marco Piovanotto/ABACAPRESS

מחוויות ברומא, דרך השטעטל ועד מכתבים מאמא: ספרים שכיף לקרוא בסתיו

שעון החורף הביא איתו ימים שמחשיכים מוקדם וזה הזמן להתכנס פנימה עם כמה ספרים מרגשים במיוחד ● בקובץ סיפורים ונובלה של מי שכונתה "הריימונד קארבר של ספרות המהגרים", ג׳ומפה להירי פורשת דיוקנאות על עקירה וזהות כולם עטופים באווירה רומאית ● ב-"רוצות", ג'יליאן אנדרסון אוספת פנטזיות מיניות של נשים מכל העולם ● ובממואר "מכתבים מאמא" מתגלה סיפור מצמרר על בת שמקבלת מאמה המתה מכתבים

מה הקשר המשפחתי בין מנכ''לית AMD ומנכ''ל ומייסד אנבידיה? / צילום: Shutterstock

מה הקשר המשפחתי בין מנכ"לית AMD לבין מייסד אנבידיה?

מהי המתכת הנפוצה ביותר בקרום כדור הארץ, מי ראש המדינה המכהן המבוגר ביותר, מה פירוש השם אבו דאבי, ומי הסופר שעשה חרקירי מול כל יפן? ● הטריוויה השבועית

איך לשלם פחות מס שבח בעקבות הלכת השיתוף? / צילום: Shutterstock

איך לשלם פחות מס שבח בעקבות הלכת השיתוף?

בפסק דין תקדימי קבע העליון כי התנהגות בני זוג במהלך חייהם המשותפים עשויה להעיד על שיתוף בנכסים, גם כשאין הסכם ממון כתוב - ואף בנכסים שהתקבלו במתנה או בירושה טרם הנישואים ● פסק הדין עשוי להשפיע גם על מיסוי מקרקעין

סאטיה נאדלה, סונדר פיצ'אי ומארק צוקרברג / צילום: Reuters

גוגל הפתיעה, ומי שתי הענקיות שאכזבו? מאחורי הדוחות הדרמטיים בוול סטריט

אלפאבית (גוגל) ניפצה את התחזיות, עם הכנסות שעלו לראשונה על 100 מיליארד דולר, אך התוצאות של מיקרוסופט לא הלהיבו את המשקיעים, ורווחי מטא נחתכו בחדות עקב אירוע מס לא צפוי ● על רקע הוצאות ההון העצומות בתחום ה-AI, השוק מאותת כעת בבירור: עידן הסיפורים נגמר, ועידן הקבלות התחיל

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

תמורת 520 מיליון שקל: סלקום מוכרת את חלקה במיזם הסיבים IBC

רשמית: סלקום משלימה את עסקת המכירה של מיזם הסיבים IBC, ותקבל 520 מיליון שקל - רווח נאה ביחס להשקעה שעמדה על 121 מיליון ● במקביל, החברה מתכננת להמשיך בהליך התביעה שהגישה לאחרונה נגד המיזם

מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז־חיימוביץ'

חברת התעופה האמריקאית שמחזירה שני יעדים לישראל

דלתא איירליינס האמריקאית הודיעה כי היא מחזירה את הטיסות הישירות מתל אביב לאטלנטה ולבוסטון, אך רק בשנה הבאה ● החברה מצטרפת למגמת ההתרחבות של מתחרותיה ובהן יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס שהודיעו כי ישובו לישראל

חיים לוינסון / צילום: צילום מסך יוטיוב

חיים לוינסון הודיע על עזיבת "הארץ"; העיתון: הוחלט לסיים את עבודתו

בפוסט ברשת X הסביר לוינסון כי "מלאכת הכתיבה היומיומית כבר לא מדברת אליי כמו שהייתה" ● מספר שעות לאחר מכן, ב"הארץ" פורסם תחקיר לפיו לוינסון קיבל לפחות 200 אלף שקל מחברת פרספשן שבבעלות היועץ הפוליטי שרוליק איינהורן

מייקל אייזנברג / צילום: יונתן בלום

"הקושנר הישראלי" - מאחורי מינוי מייקל אייזנברג לנציג במפקדה האמריקאית

רק לפני מספר שבועות מונה מייקל אייזנברג לנציג הישראלית במפקדת התיאום מול הכוחות האמריקאים בקרית גת ● על פניו נראה היה שמדובר במינוי המושלם: בכיר בעל שורשים אמריקאים עם אוריינטציה עסקית וכישורים פוליטיים ● אלא שכעת, המינוי שלו הוקפא ● האם זה קשור לאמירות מהעבר בהן ביקר את מדיניות הממשלה?

אנדי ג'סי, מנכ''ל אמזון / צילום: Reuters, Ted S. Warred

אמזון עקפה את הציפיות ברבעון; מזנקת בכ-10% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 180 מיליארד דולר והרווח 1.95 דולר למניה, בהרבה מעל הצפי ● עקפה את תחזיות השוק בשני מנועי הצמיחה המרכזיים שלה: בשירותי הענן, ההכנסות עמדו על 33 מיליארד דולר, לעומת צפי של 32.42 מיליארד דולר, בתחום הפרסום ההכנסות הסתכמו ב־17.7 מיליארד דולר, גבוה מהצפי

בנייה בקריית שמונה. אלפי דירות בקנה / צילום: אייל מרגולין

"יותר מ-11,000 דירות חדשות": המדינה משווקת חלומות דמיוניים לקריית שמונה הגוססת

בקריית שמונה התוכניות חוגגות, ולציבור מוצעים מגוון סוגי יח"ד, מרכז תחבורתי - רק תבואו ● אבל מילים גבוהות לא מחליפות ביטחון, תעסוקה ורפואה זמינה, וכבר כיום יש בעיר כ־9,200 דירות - וחלק לא קטן מהן ריקות ● ככה זה כשיש יותר מדי תוכניות ופחות מדי מציאות

אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

"נפלו עליי השמיים": לקוחות אוטומקס, שנשארו בלי רכב ובלי כסף, מדברים

החקירה של רשות ניירות ערך, המלאי שנעלם, הלקוחות שאיבדו הון והבנקים שתובעים מיליונים ● חברת אוטומקס נחשבה למובילה בשוק יבוא הרכב המקביל בישראל, אלא שרצף של הסתבכויות וחובות גנז את החלום ● גלובס צלל אל מאחורי הקלעים של הפרשה שמסעירה את שוק הרכב