גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הערכות: ערוץ 10 יסיים את השנה עם רווח של כ-10 מיליון שקל

ערוץ 10 משיק היום את "בייבי בום" כתוכנית הדגל של לוח שידורים חדש עם יעד רייטינג ממוצע של 9% ומעלה ■ המודל של התאמה בין ההוצאות להכנסות מפרסומות מוכיח את עצמו, והאסטרטגיה היא לא להתחרות מול ערוץ 2

יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן
יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן

היום (ד') תשוב למסך ערוץ 10 התוכנית "בייבי בום", לעונה שלישית. שתי העונות האחרונות שלה היו לתוכניות הנצפות ב-3 השנים האחרונות בערוץ (18.1% ו-18.6%), מאז שידורה של "אללה איסלאם" בספטמבר 2012.

בעבור ערוץ 10 לא מדובר רק בהשקת תוכנית הדגל, שתהיה גם היקרה ביותר כרגע על המסך, אלא בלוח שידורים שלראשונה באופן רציף - עד לפסח 2016 - יבוסס על תוכן מקורי וללא שידורים חוזרים. זו לפחות האסטרטגיה, עד כמה שאפשר לשמור עליה במציאות שנעה בין בחירות לעימות בטחוני.

"בייבי בום" (בהפקת אסף גיל) תוצב מול הזכיינית קשת, כמו גם משחקי מכבי בימי חמישי ו"גב האומה" שתשודר במוצאי שבת, מה שמוכיח במידת מה את התפיסה בערוץ 10 לנסות ולהתמודד - שלא לומר להחליש - את קשת, לעומת הזכיינית רשת, שמולה יוצבו אלטרנטיבות "קלות" יותר כמו שידור רצועה דוקומנטרית בימי ראשון ו"המקור" בימי שלישי, מול "הישרדות".

אם שואלים בערוץ 10, יודעים לספר שם כי בשיחות סגורות הורה המנכ"ל יוסי ורשבסקי ש"לא מתייחסים לערוץ 2". כלומר, הלוח יהיה יציב וקבוע, לא בר-שינוי על-פי מידת התחרות, וכמוהו גם מקבצי הפרסום.

בניגוד לזכייניות ערוץ 2 ממול, הברייקים לא ייעלמו או יקוצצו על-מנת לשפר את נתוני הצפייה. אולי משום שרף הציפיות מהרייטינג הוא נמוך בסך-הכול וריאלי במסגרת עוצמת המאבק שמעמיד הערוץ.

אין הפסד כלכלי

"בערוץ 10 מסתכלים מהשורה התחתונה למעלה", אומר בכיר בתעשיית הפרסום. כוונתו היא שכל דקה נספרת באופן כזה שבסוף הערב ובסוף החודש תעלה ההכנסה על ההוצאה. לא יהיה רגע אחד של הפסד כלכלי, גם אם מדובר בהתרסקות מדרוגית, ובשנה האחרונה היו חודשים שלמים שערוץ 10 לא היה שחקן כלל בכל הקשור למפת צפייה.

ועדיין, האסטרטגיה של ורשבסקי, יחד עם הגב של בעלי הבית החדשים, קבוצת RGE, הוכיחה את עצמה. בחודשים האחרונים בוטלה על-ידי משרד רואי החשבון זיו-האפט הערת העסק החי שהוצמדה לערוץ מאז ראשיתו.

אם לא די בזאת, על-פי התחזיות, לראשונה זה זמן רב יסיים הערוץ את השנה עם רווח נקי של 10 מיליון שקל לפחות. לשם השוואה - את שנת 2014 סיים הערוץ בהפסד של למעלה מ-30 מיליון שקל.

צריך לזכור שבין חודש ינואר לחודש יולי 2015 ערוץ 10 היה בתקופה של זיכיון בתנאי רישיון, ולמעשה רק 4 חודשים שהערוץ, תחת הבעלות החדשה, נמצא ברישיון, אותו קיבל מהרשות השנייה לתקופה של 15 שנה. עד אז הוא היה נתון באי-ודאות מלאה ולא ידע האם יש עתיד לפניו. על כן, במשך תקופה ארוכה - שבמסגרתה גם חל קיצוץ דרמטי בערוץ - לא יצאו הפקות לדרך.

חידוש ההפקות חל רק בינואר האחרון, ומאז התמלא המדף, כשהיעד להתחלת הוצאת לוח שידורים רגיל שאינו מבוסס על שידורים חוזרים, או מיחזורי כתבות ממהדורת החדשות תחת הכינוי "סלפי", היה לוח החורף.

ורשבסקי הודיע ערב קבלת הרישיון על אסטרטגיה ברורה - בעיקר חדשות ותוכניות תעודה ותחקיר, בעלויות מינימליות, ודרמות אך ורק על-פי קריטריונים של עמידה בתנאי הרשות השנייה.

בעונה הנוכחית תשודר הסדרה "בני-ערובה", שתהיה אולי סדרת הדרמה האחרונה שישדר ערוץ 10. שידורה נובע בעיקר מהתחייבות ליוצרים ולמפיצים שנבעה משביעות-הרצון מהעונה הראשונה.

מעתה - בניגוד לרשת ולקשת שיוצאות מגדרן עם הפקות מושקעות כמו ב"כפולים" ו"המדרשה" - יסתפק ערוץ 10 רק בסיטקומים דלי-תקציב כמו "בנות הזהב" ו"לה פמיליה", אותם גם אפשר לשדר שוב ושוב בשידורים מחזוריים מבלי שהקהל ירגיש ממש בהבדל. הפקת הדרמה המושקעת ביותר המתוכננת היא עונתה השלישית "חברות".

היעד שהציג ורשבסקי ביולי 2014 עמד על רייטינג של 7.8%, בכדי לצאת מאוזנים לאור ההשקעה. בדצמבר אותה השנה הוא הציג יעד של 8.4%. נכון לחודש אוקטובר, על-פי הנתונים שהגיעו לידי "גלובס", הוא לא עמד ביעד והשיג רייטינג ממוצע מאז תחילת השנה של 8.1%. כעת, כשלוח חדש ומקורי עולה, היעד של ורשבסקי הוא לעבור את תשעת האחוזים.

רייטינג ונתח ערוץ 10

עד כה אומרים בקבוצת RGE שהם שבעי-רצון מהתוצאות הכספיות של ערוץ 10, וכי התוצאות אף מקדימות את התחזיות. "נצמדנו לתוכנית עסקית, ואנחנו הדוקים כאילו היא התנ"ך", אמר ורשבסקי בשיחות סגורות.

"בייבי בום" היא כרגע התוכנית היקרה ביותר על הלוח של ערוץ 10 - 400 אלף שקל, ועלותה דומה פחות או יותר לתוכנית מסע הבישולים של גידי גוב וישראל אהרוני. אלה יחפפו בשידור רק לתקופה קצרה, כשלמעשה הלוח מסודר כך שתהיה בו תוכנית דגל יקרה אחת בלבד, והיתר תוכניות זולות משמעותית. "גב האומה", למשל, עולה פחות מ-250 אלף שקל לתוכנית.

"הם בודקים יום אחרי יום, ואם הם לא מביאים את ההכנסות שצריך, הם עושים סטופ ועושים דברים יותר זולים", אמר גורם בתעשייה.

איש פרסום בכיר הוסיף כי "ערוץ 10 הפך להיות לסמן ימני ומשנה את השוק כולו. גם בערוץ 2 התחילו לעשות ימי שידור שמזכירים יותר את ערוץ 10, עם דוקומנטרי דל-תקציב".

בשוק מדווחים גם על שינוי דרמטי במוסר התשלומים של הערוץ. "הם הפכו להיות הזכיין שהכי טוב לעבוד איתו בכל הקשור לתזרים", אומר מפיק בכיר, "הכול בזמן ועל-פי הסיכומים".

גם משרדי הפרסום אומרים כי לראשונה זה זמן רב "הערוץ לא משדר לחץ, ואין שיחות טלפון של בקשת עזרה", ותולים את הסיבה לכך בניהולו של ורשבסקי. "יש תחושה שיש שם מנהל", אמר בכיר. "הם הרבה יותר רגועים מאז שיש בעל בית שלקח אחריות. זה מאוד משמעותי לעסק".

עם זאת, יש מי שמאיר את העובדה שבמקבצי הפרסומות של ערוץ 10 יש לא מעט פרסום עצמי של חברות-בת או חברות שנמצאות בשיתוף-פעולה עם הערוץ, כמו האתרים טריוואגו וצ'יינה ביי שנמצאים בשיתוף-פעולה עם אתר נענע10. מאז כניסתה של קבוצת RGE, רואים גם פרסום רב של ערוץ הילדים וערוץ הספורט.

"אוקטובר הוא חודש חלש, אבל בערוץ 10 זה נמשך לאורך זמן", אמר בכיר. "זה מעורר חשש שהם לא מצליחים למלא מקבץ פרסומות".

בערוץ אומרים כי הסיבה לכך היא ניסיון לשמור על מחיר קבוע, שכן ניסיון למלא בכוח מקבצי פרסום, משמעותו מכירות במחירי מבצע, מזה הם מבקשים להימנע.

"ההשקעה שלהם היא לא השקעה גדולה בתוכן, המודל שהלוואי שכל תעשיית הטלוויזיה הייתה עובדת לפיו", אומרים בתעשיית הפרסום, "זה לייצר התאמה בין הוצאות לפרסומות, והוא עומד בזה. אבל אם יהיו מפרסמים שיגידו שהם לא מעוניינים להיות שם, המודל יכול לקרוס. כרגע ערוץ 10 משתלב בסדר בקמפיינים, אף אחד לא עושה טובה להם שהוא שם. רוב הקמפיינים שעולים, מקבלים את ה'שר' הטבעי שלהם שם".

ועדיין, מזהירים בשוק, "שוק הפרסום נמצא בבעיה, ויש חשיבות משמעותית לרבעון האחרון של השנה אצל כל הזכייניות. כרגע הן משדרות ביטחון עצמי, אבל השוק שברירי בעבור כולן. נראה אם 'בייבי בום' יעמוד בציפיות".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו