גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פסקול למותג: "מוזיקה למשחת שיניים - כמו לכתוב לביונסה"

מיטל וניב כהן, הצמד המוזיקלי KNOB, הופיעו על הבמות החמות ביותר בארה"ב ובאירופה, הוציאו 3 אלבומים ואפילו השתתפו בקדם-אירוויזיון, אבל לא הצליחו לפרוץ בארץ ■ ואז הם עברו לפרסומות

מיטל וניב כהן /צילום: איל יצהר
מיטל וניב כהן /צילום: איל יצהר

מיטל כהן מובילה אותי לעבר גרם המדרגות המואר בסטודיו, המחופה כולו בעץ, ובידיים בטוחות היא סוגרת את דלת הברזל הכבדה, משאירה מאחורינו את יפו אפופת העשן וריח הדגים החריף, ואת שאון המוסכים הבלתי פוסק. בסטודיו המרווח, המעוצב בסגנון מינימליסטי ומעוטר בחפצי וינטאג', לקולות שנשמעים יש סגנון וקצב שונים בתכלית. פופ אלקטרוני, דאנס ורוק, מוזיקת מועדונים מקפיצה - החומרים המוזיקליים שמהם עשויה תעשיית הפרסום הישראלית בעשור השני של המילניום.

זו הממלכה של בני הזוג מיטל וניב כהן, המוכרים בתעשייה כ-KNOB, שבתוך שנים ספורות הפכו ליוצרים בולטים של הפסקול שניתן לכנות הגלגלצ של הפרסומות. מהסטודיו המשוכלל שלהם בפאתי תל-אביב-יפו, הם מלחינים ומפיקים מוזיקת הרקע לפרסומות כמו אירוקה, רנואר, גולף, אל-על, דומינו'ס פיצה והמשביר לצרכן. הם עובדים עם משרדי הפרסום הגדולים והבינוניים בענף, ביניהם מקאן תל-אביב, אדלר חומסקי, באומן בר ריבנאי, LEAD, יהושע, AVRAHAM וענבר מרחב, וזו רשימה חלקית.

"המוזיקה שלנו נכנסת ל'פלייליסט' מדי יום", אומרת מיטל. "הרשת והטלוויזיה משמיעות אותנו בכל יום כל היום. זו האמנות שלנו. זו גם האג'נדה שלנו, לקדם את היצירה המקורית במוזיקה שנלווית לפרסומות טלוויזיה".

המוזיקה עובדת על רגש", אומר ניב, "איזה עולם זה עם פרסומות ללא סאונד? זה אחד הדברים הכי חשובים בעולם הפרסום".

אחד המרעננים הרשמיים של פרסומות הקיץ היה הקליפ של נורופן, עם להקת הבנים שמבלה בחוף הים ושרה אוסף קלישאות פרסומיות טיפשיות, במטרה לשכנע נערות מתבגרות להשתמש בחפיסה הוורודה של המותג כדי להקל על כאבי המחזור. בתוך ימים ספורים זכתה הפרסומת לעשרות אלפי צפיות ולשיתופים מקיר לקיר בפייסבוק, והפכה לעוד להיט ויראלי. הצמד כהן נמנה עם אבות ההצלחה של הלהיט הקליט, שאותו הלחינו והפיקו מוזיקלית.

עד כמה אתם מעורבים ביצירת הפרסומת עצמה?

מיטל: "לפעמים שולחים לנו את הסרטון ללא הסאונד ולפעמים רק את התסריט. לפעמים אנחנו כותבים את המילים, ולפעמים, כמו במקרה של נורופן, הקופירייטרים כותבים את המילים".

ניב: "המעורבות שלנו יכולה להתחיל משלב הקריאייטיב, הטיוטה. לפעמים משרדי הפרסום מתייעצים איתנו גם ברמת הרעיון, מה מתאים, מיהו קהל יעד ולאיזה כיוון מוזיקלי כדאי ללכת. בהרבה מאוד מקרים אנו מעורבים מתחילת התהליך ומספקים פתרונות מוזיקליים. אנחנו מתעסקים בעיקר בסאונד, מלחינים את השיר ומביאים את הזמר ואת הנגנים. כי בעצם מוזיקה זה לא משהו שאפשר לגעת בו או להגדיר אותו. קשה לדמיין איך מוזיקה תישמע, לכן אנו מלווים את כל ההליך הזה, מההתחלה ועד המוצר המוגמר".

מיטל: "אגב, זה באמת היה משעשע להלחין בריף לכאבי מחזור. התחלנו לעבוד, התייחסנו לזה הכי ברצינות, ופתאום קלטנו על מה שאנו שרים ונקרענו מצחוק באולפן. זה קרה גם כשעבדנו על שיר אהבה ללאומי קארד או על היונים של ביטוח ישיר. אבל כבר למדנו איך לתרגם את רוח המוצר למוזיקה. זה כמו שריר, אנחנו מיומנים בזה".

"בזה אנחנו נוצצים"

מיטל, 37, וניב, 36, הכירו לפני 12 שנים, כאשר מיטל פטש דאז, מדריכת קיקבוקס חובבת מוזיקה, שמעה שניב עושה אודישן ללהקת בנות והתייצבה בסטודיו שלו ביפו, שבאותם ימים היה חדרון קטן של 15 מ"ר. "החלום שלי היה להתעסק במוזיקה, אבל עד אז לא חשבתי שאממש את זה", היא אומרת. הרקע המוזיקלי שלה כלל הופעה באירוויזיון 2003 בלטביה, כזמרת ליווי של ליאור נרקיס בשיר "מילים לאהבה" שהגיע למקום ה-19. קריירה לא יצאה לה מזה.

"לעומת מיטל, אני כן הגעתי מרקע מוזיקלי עשיר", אומר ניב. "הסגנון שלי היה יותר קלאסי וג'ז ולמדתי תיאוריה וקומפוזיציה. לקחתי שיעורים פרטיים ומדי פעם למדתי בקונסרבטוריון".

האודישן של מיטל בסטודיו של ניב קיבל טוויסט מפתיע. "מיד כשראיתי את ניב הוא מצא חן בעיניי", היא מספרת. "הוא אמר לי, 'אני אתקשר אליך כדי להודיע לך אם התקבלת'. והוא באמת התקשר - ואמר לי שלא התקבלתי, ואני בלי להתבלבל מיד שאלתי אם הוא רוצה לצאת איתי".

גם כיום, כאמור תריסר שנים לאחר המפגש הראשון שלהם, אי-אפשר להחמיץ את המבטים שהם שולחים זה לזה ואת הנגיעות הקלות זה בזה לאורך הריאיון. דיבורה של מיטל קולח יותר ("אני הוורבלית מבין שנינו") וניב הוא הגיבוי לזיכרון שלה, משלים אותה כשהיא נתקעת באמצע משפט או מתקשה להיזכר בתאריכים מכוננים במסלול המשותף שלהם.

זמן קצר לאחר שהתחילו לצאת, הם מספרים, הם החליטו להיכנס לאולפן וליצור שיר משותף. התוצאה הייתה השיר "I'm Lost", שהפך ללהיט הפריצה שלהם בחו"ל. "נודע לנו שיש בארה"ב תחרות בשם ISC של כותבים, מלחינים ומפיקים", מספרת מיטל. "שלחנו את השיר לתחרות והוא הגיע למקום רביעי מתוך 14 אלף שירים בקטגוריית אלקטרוניקה. השיר הודלף ליוטיוב דרך התחרות, ומשם החל לצבור תאוצה מסחררת.

גם ההצלחה הייתה מסחררת: "מועדונים התחילו לפנות אלינו, ואז פנתה אלינו גם חברת תקליטים והחתימה אותנו כהרכב. באותה תקופה התחלנו לעבוד על אלבום ראשון. הזמינו אותנו להופעות, קיבלנו פניות מפסטיבלים בחו"ל. לאט-לאט התקדמנו וזכינו בפלטינה מרובעת על הורדות לסלולר. היה באזז היסטרי מהשיר".

השיר היווה את טבילת האש הראשונה שלהם כצמד. בעקבותיו הם החלו להופיע בתור צמד הפופ KNOB, ובשנת 2007 הם הוחתמו בחברת תקליטים. כשנה לאחר מכן הוציאו את אלבום הבכורה שלהם בשם KNOB, והיו מחלוצי המוזיקה האלקטרונית. בשל העובדה שהשירים שהוציאו היו באנגלית, הם התקשו לפרוץ ללב המיינסטרים הישראלי, אף שבאותה תקופה שמם עלה באותה נשימה עם אחד מהדי.ג'ייז הגדולים בעולם, עופר ניסים. "אמרו לנו, 'מי ישמיע אתכם בכלל?'", הם נזכרים.

זה לא עצר בעדם, והם המשיכו לעבוד עד שעלו על הנוסחה ליצירת להיטים בסגנון פופ-דאנס - מצרך מבוקש בארץ ובפסטיבלי העולם. באלבום הראשון שלהם היו כמה שירים, בהם "Music" ו"Let Love Rule", שחרכו מועדונים נחשבים בחו"ל ובארץ. הם יצאו לסיבוב הופעות, ובין היתר הופיעו על הבמה הראשית של מצעד הגאווה המרכזי בשטוקהולם ב-2008, בפסטיבל בריסל, בברצלונה ובפסטיבלי דאנס בפריז, לונדון ובעוד עשרות ערים ברחבי אירופה. יומן ההופעות שלהם, בעיקר בחו"ל, היה מלא עד אפס מקום. בשנת 2010 הם הוציאו אלבום שני והוחתמו בחברת תקליטים בריטית, ושנתיים לאחר מכן הוציאו אלבום שלישי בשם "MUSIC".

כשכבר נדמה היה שהשניים מצאו את מקומם הבטוח בסצנת המוזיקה בחו"ל, משהו באידיליה נסדק. אחרי 6 שנים של הופעות בעולם, והופעה מתוקשרת אחת בישראל - בקדם-אירוויזיון 2011 עם השיר "אוהב את זה", שהגיע למקום השישי, מפלס ההתלהבות ירד והם הרגישו צורך בשינוי.

מיטל: "באותה תקופה הרגשנו שהרדיו הישראלי פחות מחבק אותנו, פחות מוכן לנו. לא יכולנו להמשיך להתפרנס רק מזה. היינו צריכים להחליט מהר - נשארים בארץ או עוברים לחו"ל. בסוף בחרנו להישאר בארץ והתחלנו לפזול לכיוון עולם הפרסום, שתמיד קרץ לנו".

איך הגעתם דווקא לתחום הפרסום?

"שמענו מחברים מהתחום שמשרדי הפרסום קונים שירים מו*כרים מחו"ל לפרסומות טלוויזיה, כי הם רוצים לתת למותג ניחוח בינלאומי וסאונד עדכני. ואז אמרנו 'רגע! בזה אנחנו נוצצים, בזה אנחנו הכי טובים. אולי זה המקום שלנו, גם להישאר בארץ וגם לעסוק במה שייתן לנו ביטוי בדבר שאנחנו הכי אוהבים לעשות'. הגענו למסקנה שמקומנו הוא בתחום הפרסום, שזהו המקום שבו אנחנו מפגינים ביטוי יצירתי ואמנותי למוזיקה שלנו".

ההתחלה לא הייתה קלה. "עשינו המון רדיו ויותר מדי עבודות שלא רצינו, אבל ידענו שזו הדרך, ואי-אפשר לדלג על שלבים הכרחיים", אומר ניב. "הרגשנו שאנחנו משתפשפים כדי שכשנגיע לשחקנים הגדולים יותר נהיה מוכנים. גם המעבר לתחום הפרסום בטלוויזיה לא היה פשוט, כי זה תחום עם קצב משלו, שפה משלו, ולא ידענו בהתחלה מי נגד מי, מה הפוליטיקות הפנימיות, ואיך זה עובד".

מיטל: "במשך קרוב לשנה הייתי מתקשרת למשרדי פרסום, מנסה לקבוע פגישות, אבל קיבלתי המון 'לא'. תשובות כמו 'כרגע לא רלוונטי', 'נסי בעוד 3 חודשים', 'אנחנו בטרפת', 'תשלחי מייל ונחזור כשיהיה משהו מתאים', 'יש לנו _המוזיקאים שלנו'. אבל החלטנו שזאת המטרה והפרנסה שלנו, אז אנחנו לא מוותרים".

לא מסחור, אמנות

העקשנות ניצחה. בחמש השנים האחרונות הם מלחינים, כותבים ומפיקים מוזיקה לקמפיינים חמים בעולם הפרסום. "לקחנו קואוצ'ר שבזכותו במקום לקנות בית בנינו אולפן מקצועי מכובד ומכבד, כמו בניו יורק, ולאט-לאט עשינו עבודה אחת קטנה ועוד אחת", משחזרת מיטל. "היו אנשים שנתנו לנו הזדמנויות, כמו גיא נתיב וחיים שקדי מדחף, וצברנו תיק עבודות קטן עם פרסומות לטחינה בארכה, לאומי למשכנתאות ו-012.

"באותה תקופה, כשכבר הצלחתי לסגור פגישה או פרזנטציה, הייתי מבועתת מלחץ, ומתקשרת לניב רגע לפני ואומרת לו 'יושבים פה 15 אנשים מביני עניין, איך אני עושה את זה?', אבל מפגישה לפגישה צברתי ביטחון, למדתי את השפה, והבנתי איך זה עובד. ועם אנשים שפגשנו בדרך, כמו יריב אברהם ועידן זמיר מ-AVRAHAM, גיל גורן מיהושע, טל רביב ממקאן, יניב מלינרסקי ממנצ' ואמיר גיא מאדלר חומסקי, שגם היו פרטנרים טובים שעשו המון כדי שפרויקט יצליח, מצאנו את הדרך ללב הפרסום".

חלוקת העבודה ברורה. מיטל כותבת, מלחינה, שרה ומקריינת, ואמונה על השיווק והפרסום, וניב אחראי להפקה, לייעוץ ולמיתוג המוזיקלי.

אין תחושה שהיצירה שלכם בעצם ממוסחרת?

מיטל נדרכת ומנסה לשכנע כי מסחור אינו שלילי. "כל המוזיקה בחו"ל היא ממוסחרת, ריהאנה הכי ממוסחרת. מדונה הכי ממוסחרת. מסחריות זה דבר לא רע, להפך, זה הופך למשהו ויראלי, למשהו שמדברים עליו. מוזיקה שהיא טובה, יכולה להפוך פרסומת לבלתי נשכחת. לדוגמה, לקחת מותג בגדים כמו רנואר ולגרום לאנשים לתהות מה המותג, מי הלהקה ששרה, זו אמנות מבחינתי".

ניב: "כשאנחנו מקבלים בריף לכדורי נורופן או למשחת שיניים, זה ממש כאילו אנחנו כותבים שיר לקניה ווסט או לביונסה. מבחינתנו זה שיר לכל דבר, שיכול לעמוד בפני עצמו ושאפשר להשמיע ברדיו. אז נכון שבכתיבה של שיר 'רגיל' אפשר להיות יותר 'חופשיים', ובפרסומות צריך לשקול מילים, אך עדיין השאיפה היא שהשיר שייצא יהיה קליט וזכיר".

הקריאייטיב בארץ, בפרט בתחום המוזיקה, בשל ומפותח דיו?

מיטל: "הקריאייטיב בארץ מעולה, וזה כיף שיש פרויקטים מאוד מצחיקים ומאוד שנונים. ועדיין, יש מקום לעשות מקצה שיפורים בתחום המוזיקה. זה משהו שאפשר להביא יותר לפרונט ולמו*דעות. ההנחה היא שיותר קל לקנות שיר מוכר ולא חדש. אנחנו אומרים 'אפשר לייצר שיר מקורי גם בעלות הגיונית יותר, וגם לייצר שיר שיהיה מזוהה רק עם המוצר שלכם, ודרך המוזיקה'. אנחנו נותנים עוד רובד לעוצמה של הקריאייטיב. זה לא משהו שצריך לקנות מ'ספריית המוזיקה', שזה בעצם בנק של מוזיקה מוכנה. יש למוזיקה חשיבות הרבה יותר גדולה מזה, היא לא רק נלווית לפרסומת. היא חלק גדול ממנה".

המחיר של כל קמפיין משתנה בהתאם למספר פרמטרים, סוג המדיות, תקופות השימוש, עלות הפקה וטריטוריה. יש אופציה גם לחידוש הזכויות בשיר. המחירים נעים בין עשרות אלפי שקלים לקמפיינים ממוצעים, ואלפים בודדים לקמפיינים קטנים יותר.

"לקנות שיר מחו"ל עולה היום הרבה יותר מליצור אותו בארץ, כי שם מדובר בזכויות יוצרים", אומר ניב. "בתחום יצירת מוזיקה לפרסומות אפשר להתפרנס בכבוד. זה גורם למותג להכפיל ולשלש את המכירות, ועל זה המפרסמים משלמים.

"אנחנו הולכים כברת דרך עם משרד שאנחנו עובדים איתו, ומהר מאוד מבינים את אנשי הקריאייטיב, מה הדרישות שלהם, מה הם אוהבים, וזה חלק מאוד חשוב בתהליך. בכלל, כל העבודה הזו מבוססת על אנרגיה וכימיה טובה בין אנשים".

מי המתחרים שלכם?

"בארץ זה עדיין תחום טרי שקשה מאוד להגיע אליו, ואת המתחרים אפשר לספור על פחות משתי ידיים, מהסיבה שלא כל מוזיקאי יכול לעמוד בדד-ליין שהוא תמיד ל'אתמול' ובדרישה להביא 'יציאות' - שיר מגניב, לחן שיבריק ויבלוט מול שאר הפרסומות. יש לנו מתחרים מאוד מוכשרים, כמו: עופר מאירי, מונסטר (רועי שנצור - ס"כ), תומר בירן, שמוליק נויפלד ורן שם טוב".

מחפשים הכרה בתחרויות

בני הזוג פועלים בימים אלה כדי לקדם את תחום המוזיקה, הטרי, כאמור, בענף הפרסום בארץ. על הכוונת שלהם: טקס פרסי אקו"ם, תחרות הפרסום "קקטוס הזהב" ותחרות האפי. "המוזיקה היא חלק בלתי נפרד מהצלחת קמפיין, וחשוב שגם המוזיקאים יקבלו הכרה בתחרויות כאלה", הם אומרים.

"אני בקשר עם לימור נטע מאקו"ם, שעוזרת לי לקדם את ההצעה לקטגוריה חדשה - מוזיקה מקורית בפרסומות טלוויזיה", מעדכנת מיטל. "השאיפה היא שהקטגוריה תיכנס כבר ב-2016. נפגשתי עם אמיר גיא, יו"ר איגוד חברות הפרסום, וביקשתי לשלב בקקטוס הזהב גם קטגוריה של מוזיקה בפרסומות, ואני מקווה שנצליח גם כאן. גם לגבי תחרות האפי כבר הגשתי בקשה, ועכשיו עושים בדיקה עם הקטגוריות המקובלות בעולם בנושא זה".

זנחתם את יצירת המוזיקה לשם מוזיקה?

"בשנים האחרונות אנחנו מתמקדים יותר במוזיקה לפרסומות, אבל גם עבדנו עם אמנים כמו גלעד שגב בשיר 'כל העולם', דור ו'מקום לצדך', סבלימינל עם 'בת שישים' ושלומי שבת עם 'גולני שלי', ועם ארקדי דוכין, ירמי קפלן, צביקה פיק, עידן יניב ושירה גבריאלוב".

לחיות ולעבוד יחד זה לא אינטנסיבי מדי?

ניב: "אנחנו מאוד מודעים לעניין הזה ולכן אנחנו מאמנים את עצמנו להשאיר בחוץ את הכובע של העבודה כשאנחנו נכנסים הביתה".

מיטל: "אם אנחנו שמים זה מול זה את היתרונות והחסרונות של לעבוד יחד, אז היתרונות גוברים. בעשייה המשותפת אנחנו ממקסמים גם את העשייה האישית של כל אחד. ביחד אנחנו יוצרים כוח, שאם נפריד לא בטוח שיהיה לזה אותו אפקט".

בנוסף לשלל עיסוקיהם, בימים אלה הם עובדים על אלבום חדש עם שירים מקוריים לפרסומות שייקרא בשמם, KNOB. הסוכנים שלהם בלונדון ובארצות-הברית ממשיכים לשמור להם פינה חמה בזירה הבינלאומית, וכשמתחשק להם, הם פשוט לוקחים את עצמם וטסים להופיע בחו"ל.

"קיבלנו הרבה 'לא' בחיים. כל 'לא' מקדם אותנו. זה האני מאמין שלנו", אומרת מיטל. "כמו בסיפור על הצפרדע החירשת: היה הר גבוה וצפרדעים ניסו לטפס עליו ולא הצליחו, עד שיום אחד הגיעה צפרדע חירשת וניסתה לטפס, ולא שמעה שצועקים לה שזה מסוכן - ובסוף היא הגיעה למעלה. אנחנו סוג של צפרדע חירשת שמטפסת לקצה ההר. יש לנו אנרגיה אחרת".

KNOB

מיטל וניב כהן

אישי: נשואים והורים לשניים, תושבי ראשון-לציון

מקצועי: הופיעו בפסטיבלים ובמועדונים בחו"ל, הוציאו 3 אלבומים, הופיעו בקדם-אירוויזיון 2011, עובדים עם זמרים בארץ

עוד משהו: "הילדים שלנו (בני חמש ושנתיים וחצי) גדלו באולפן. לפעמים אנחנו מכניסים אותם לאולפן ומקליטים אותם, כדי לשמוע ולתעד את הקול שלהם, איך הוא בגילאים שונים. יש לנו תיקיות שלמות"

עוד כתבות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יוסי כהן

הנגיד רומז על הפחתת ריבית? מדד ספטמבר היה "התפתחות בכיוון הנכון"

בכנס "בנקאות המחר" שעורך אגף הפיקוח על הבנקים, הביע פרופ' אמיר ירון עידוד מנתוני מדד המחירים בחודש ספטמבר: "הפתיע את השוק כלפי מטה" ● הנגיד אף שיבח את הכלכלה הישראלית וקרא להקדים את המאמצים "לגיבוש תקציב אחראי, אמין ותומך צמיחה שיבטיח את המשך חוסנו של המשק"

המועמדים לראשות עיריית ניו יורק, מימין לשמאל: זוהרן ממדאני, קרטיס סליווה ואנדרו קואומו / צילום: Reuters, Angelina Katsanis/Pool

הבחירות בניו יורק: טראמפ חוצה את הקווים ותומך באנדרו קואומו

נשיא ארה"ב הודיע כי הוא תומך באנדרו קואומו, יריבו לשעבר מהמפלגה הדמוקרטית, על פני המועמד הרפובליקאי קרטיס סליווה שמפגר בסקרים: "אם הבחירה היא בין קומוניסט לדמוקרט רגיל, אני אעדיף את הדמוקרט" ● הזהיר כי אם המועמד הדמוקרטי סוציאליסטי זוהרן ממדאני ינצח בבחירות בניו יורק, הוא "ישקול למנוע תקציבים פדרליים מהעיר"

Jaecoo 7 צ'רי / צילום: יח''צ

מהפך בשוק הרכב: קבוצת צ'רי הסינית עקפה את המסירות של טויוטה

קבוצת צ'רי הסינית טיפסה למקום השני במסירות הרכב מתחילת השנה עם המותגים צ'רי וג'אקו, תוך שהיא עוקפת את טויוטה שנמצאת כעת במקום השלישי בחלוקה ליצרניות ● יונדאי מוטורס שומרת עדיין על ההובלה עם כ־52 אלף מסירות מצטברות ● בענף הרכב מצפים כי בחודשים הבאים ימשכו מבצעי ההנחות על רכבי "אפס קילומטר"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בתל אביב; מדד הבנקים נופל ב-1.5%, אורמת מזנקת ב-4.5%

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5%, לאחר שהבורסה המקומית רשמה אתמול שיאים חדשים ● ירידות נרשמות גם בבורסות ברחבי העולם, לאחר שדוחות חזקים במיוחד של חברת התוכנה פלנטיר חידדו את חששות המשקיעים מפני הערכות שווי קיצוניות בוול סטריט ● וגם: האם חברת השבבים שזינקה ב־100% השנה בדרך לראלי חדש?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

ירידות בוול סטריט; פלנטיר נופלת ב-8%, אנבידיה ב-2.5%

ירידות חדות גם באירופה ● פלנטיר ניפצה את תחזיות האנליסטים, אך המשקיעים נבהלו מקצב הצמיחה המהיר שלה ● מנכ"לי גולדמן סאקס ומורגן סטנלי: משקיעים צריכים להיערך לירידה של מעל 10% בשוקי המניות ● קרן העושר הריבונית של נורווגיה הודיעה כי תצביע נגד חבילת השכר הענקית של אילון מאסק ● הביטקוין והאת'ריום צונחים ● הביטקוין בשפל של 5 חודשים

משחתת אמריקאית מפליגה מפורט־אוף־ספיין על רקע מתחים גוברים באזור בין ארה''ב לוונצואלה / צילום: Reuters, Andrea de Silva

נפט וקרטלי סמים: ארה"ב בדרך לעימות חזיתי ראשון זה שנים

על רקע החרפת המאבק בקרטלי הסמים, בעולם מדווחים על היערכות אמריקאית למבצע צבאי נגד משטר מדורו ● בעוד טראמפ טען כי אין כוונה לתקוף, בוונצואלה נערכים צבאית ופונים לרוסיה בבקשה לעזרה ● וגם: איך העימות הפוטנציאלי ישפיע על שוק הנפט העולמי?

הטבות המס לחברות הייטק / איור: Shutterstock

יש לכם חודשיים לבצע את תכנון המס הזה, והוא יכול לחסוך לכם הון

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - קיזוז הפסדי הון ● איך הפסדים בהשקעה אחת יכולים לחסוך במס בהשקעה אחרת, על אילו נכסים ההטבה חלה, ועד מתי אפשר לממש את הזכאות? ● כתבה ראשונה בסדרה

מחלקת בשר בסופרמרקט בישראל / צילום: Shutterstock

260 אלף שקל בחודש: השכר הפנומנלי של גילדת שוחטי הבשר

כמעט 60% מבשר הבקר בישראל מגיע ממדינות שונות בעולם, כאשר היבואנים נדרשים לממן צוותי שחיטה כשרה בחו"ל ● בשנים האחרונות מתמעט מספרם של השוחטים, ואין הכשרות לדור עתיד - מה שמאפשר להם לגבות שכר גבוה במיוחד, שמגולגל למחיר שמשלם הצרכן הסופי

אמבולנס של הצלב האדום ברצועת עזה

חמאס: נמסור את החטוף החלל שאיתרנו הערב בשעה שמונה

הרמטכ"ל זמיר סופד לאל"מ חממי: "שילוב מדויק של עוז רוח וקור רוח" ● בעזה: הצלב האדום ומחבלי הזרוע הצבאית של חמאס בשכונת סג'עייה, בחיפוש אחר החטופים החללים ● דיווח בעיתון המזוהה עם חיזבאללה: נשיא לבנון ז'וזף עאון קיבל מסרים של אי שביעות רצון מהאמריקאים לגבי בקשתו שצבא לבנון יתעמת עם צה"ל ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; אמזון ואנבידיה הובילו את הנאסד"ק לעליות

הנאסד"ק עלה בכ-0.5% ● אמזון חתמה על עסקת ענק בגובה 38 מיליארד דולר עם OpenAI ● מיזוג ענק בארה"ב: קימברלי קלארק תרכוש את קנוויו תמורת 48.7 מיליארד דולר ● וול סטריט: שבע המופלאות מהוות כבר כ-40% מ-S&P 500, "ביג שורט" מזהיר מבועה ו"מלך האג"ח" מוכר אג"ח ארה"ב ● ההיסטוריה מלמדת: סבירות של 86% שגם נובמבר ודצמבר יסתיימו בעליות בניו יורק

אילוסטרציה: Shutterstock

פרשת השחיתות החדשה: איך התגמול של סוכני הביטוח שוב במרכז

תגמול סוכני הביטוח נמצא במוקד פרשת השחיתות הגדולה "יד לוחצת יד", שנחשפה הבוקר ● עפ"י החשד, בעלים של סוכנות ביטוח העניק הטבות שונות בתמורה להעברת לקוחות לסוכנות שלו ● על שולחן האוצר נמצאת רפורמה שאמורה להסדיר את הענף ולמנוע ניגודי עניינים, אך היא כנראה לא תקודם בשל לחצים פוליטיים

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות, שלומי יוסף

פרשת "יד לוחצת יד": ביהמ"ש הורה להאריך את מעצרו של יו"ר ההסתדרות בשבוע

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ב-10 ימים: "אחת מפרשות השחיתות הציבורית הגדולות שנחקרו" ● השופטת: "אם בר-דוד ישוחרר, יש חשש לתיאום עדויות" ● סנגורו: "ידיו נקיות, הוא לא קיבל שקל" ● גם מעצר אשתו של בר-דוד ומעצרו של סוכן הביטוח עזרא גבאי הוארכו בשבוע ● סנגורו של גבאי טען: במשטרה אמרו לו - "תביא ראיה על ארנון ותלך הביתה"

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

למרות המשבר בכנסת: חוק השידורים של השר שלמה קרעי עבר בקריאה ראשונה

למרות התנגדות היועצים המשפטיים וחרם החקיקה של הסיעות החרדיות - הצעת חוק השידורים של שר התקשורת שלמה קרעי אושרה בקריאה ראשונה ● החוק מבקש להקים רגולטור חדש שיחליף את הרשויות הקיימות ולחייב גם חברות סטרימינג אמריקאיות בהשקעה בתוכן ישראלי

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

"ביג שורט" פתח פוזיציית שורט על שתי מניות ה-AI הלוהטות

כמה ימים לאחר שפרסם אזהרה מסתורית ברשת X - “לפעמים, אנחנו רואים בועות", הודיע מייקל ברי באמצעות טופס 13F, שרכש אופציות פוט על אנבידיה ופלנטיר ● וגם, למה שינה את שם המשתמש שלו בטוויטר ל"קאסנדרה" ● מנכ"ל פלנטיר, אלכס קארפ, כינה אותו "מטורף לגמרי"

שלט חוצות בטיימס סקוור מציג את תחזיות ההימורים לקראת הבחירות / צילום: פרופ׳ ניצן גסלביץ פקין

הבחירות בניו יורק כמשל: כך הופכים שוקי החיזוי מכלי למדידה למייצרי מציאות

שוקי החיזוי סביב המועמד לראשות ניו יורק שוברים שיאים - אך האם מדובר במניפולציה? ● פלטפורמות כמו פולימרקט מבטיחות לנבא תוצאות בעזרת "חוכמת המונים", אך בפועל הן משתמשות באלמנטים של הימורים, ויש חשש שהן מתומרנות ע"י גורמים זרים ● טור אורח

תקיפת צה''ל בלבנון (ארכיון) / צילום: ap, Hassan Ammar

בכיר ישראלי מאיים: "ייתכן שנתקוף שוב בלבנון אם חיזבאללה לא יפורק מנשקו"

בכיר בחיזבאללה: "ישראל מפעילה לחץ מקסימלי, נדרשת עמדה לאומית" ● ראש הממשלה נתניהו החליט - 200 מחבלי חמאס לא יורשו לעבור לשטח העזתי ● משפחותיהם של החטופים החללים אל"ם אסף חממי ז"ל וסמ"ר עוז דניאל ז"ל עודכנו כי יקיריהן הושבו לישראל ● טראמפ בישר על הזיהוי של החטוף החלל עומר נאוטרה ז"ל ● עדכונים שוטפים

מטוס של אייר אינדיה / צילום: Shutterstock, Komenton

חברת התעופה שתחדש בשנה הבאה את טיסותיה לישראל

החזרה של אייר אינדיה נחשבת משמעותית וחשובה, משום שהיא מחברת את ישראל לנמל תעופה עם קישוריות ליעדים רבים למזרח ● אייר אינדיה תפעיל חמש טיסות שבועיות בקו ת"א-דלהי בימים ראשון עד חמישי, והטיסה תארך בממוצע כחמש וחצי שעות

רחוב אלנבי, תל אביב / צילום: כדיה לוי

חרף התנגדויות תושבים: תוכנית "מרחב מנורה אלנבי" אושרה על ידי הוועדה המקומית של ת"א

תוכנית "מרחב מנורה אלנבי", שכוללת הקמת מגדל בן 45 קומות בין רחובות יבנה, אלנבי ויהודה לוי, אושרה בשבוע שעבר ע"י הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בת"א ● בין ההתנגדויות שנדחו: טענות על עומסי תנועה משמעותיים ופגיעה במשכירי הדירות והעסקים באזור

אלכס קארפ, מנכ״ל פלנטיר / צילום: שחר שחר, דוברות אונ' תל אביב

פלנטיר עקפה את תחזיות האנליסטים, אז למה המניה נופלת?

מניית פלנטיר ירדה ממחיר שיא כל הזמנים אליו הגיעה, דווקא לאחר שהחברה הציגה תוצאות חזקות ברבעון השלישי ● בשוק חוששים שהשווי של החברה גבוה מדי

בנין הוועד הפועל של ההסתדרות בת''א / צילום: עינת לברון

ההסתדרות, הג'ובים והדירקטורים: כך נוצרה הקרקע לצמיחת השיטה שנחשפה

ההסתדרות זוכה למעמד יוצא דופן שמאפשר לה לא רק למנות את הדירקטורים בגופים שתחתיה, אלא גם דריסת רגל משמעותית בחברות הממשלתיות ● האירועים הנוכחיים מצטרפים לביקורת החריפה ולניסיונות להגביל את הכוח הזה באמצעות חקיקה