גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אייקון הסירים הישראלי מבקש הקפאת הליכים בשל 60 מ' ש' חוב

סולתם רדד, הפועלת כ-65 שנים, מעסיקה 116 עובדים ומפעילה 17 סניפים ■ הסיבות לקריסה: "כשל ניהולי הנובע מניתוח לקוי של ענף המכירות וכניסת מתחרים חדשים" ■ מומחה לחדלות פירעון: "רוצו לממש את התווים"

מותג כלי הבית הוותיק והאיכותי סולתם רדד בקריסה: בבקשה דחופה שהגישה החברה בעלת המותג אתמול (א') לבית המשפט המחוזי בלוד, היא מבקשת צו להקפאת הליכים לצורך הגעה להסדר עם נושיה, עקב חובות-עתק שנאמדים ב-60 מיליון שקל, ושאותם אינה יכולה לפרוע.

עוד מתבקש צו להקפאת הליכים נגד בעלת השליטה בחברה והערבים לחובות החברה - עמירה ליברמן ובני משפחתה, דוד ליברמן, דבי דורון ועמוס דורון - וכן מינוי עו"ד עמית פינס כנאמן להבראת ההליכים.

"בשנה האחרונה נקלעה החברה לקשיי נזילות, אשר נכון למועד הגשת בקשה זו אינם מאפשרים לה פירעון שוטף וסדיר של התחייבויותיה כלפי נושיה, בעיקר כלפי הבנקים הממנים", נכתב בבקשת החברה. "קשיי הנזילות אליהם נקלעה החברה נובעים בעיקר מקיטון במכירותיה, אשר נגרם כתוצאה ממספר גורמים שמשקלם המצטבר הביא לקיטון לא צפוי בהכנסותיה, והם: כשל ניהולי הנובע מניתוח לקוי של ענף המכירות וכניסתם של מתחרים חדשים לשוק; ומבצע 'צוק איתן', אשר פגע באורח קשה במכירות החברה לקראת ראש השנה, מכירות המהוות נתח גדול מכלל מכירות החברה".

בד-בבד, ועקב כך, נטען בבקשה להקפאת הליכים, נאלצה החברה להגדיל את התחייבויותיה לבנקים המממנים, כל זאת לצד הדרדרות שחלה במצב המשק, ועקב כך קשיים בגביית כספים מלקוחות ואי-עמידה שלהם במדיניות האשראי הנהוגה עמם.

חברת סולתם רדד הוקמה בשנת 2001, לאחר מיזוג בין המותג הוותיק סולתם - שנוסד בשנת 1950 על-ידי סולל בונה, חברת תמפלה הפינית ושלמה זבלודוביץ' - והמפעל הוותיק רדד, שהיה בבעלות משפחת ליברמן ונולד אף הוא עם קום המדינה.

החברה עוסקת בייצור, יבוא ושיווק של מגוון מוצרים בתחום הבישול, האירוח ומוצרי הנוי לבית, והקימה מערך שיווק ומכירות ענף, הכולל 17 חנויות ברחבי הארץ תחת המותג וכן מכירת מוצרים בחנויות נבחרות ברחבי הארץ. החברה אף מייבאת מוצרים מאוסטרליה, יפן, טורקיה וסין, צברה מוניטין רבים, ומוצריה ידועים ומוכרים כבעלי איכות גבוהה.

מהבקשה להקפאת הליכים עולה כי החברה נקלעה לחובות-עתק לנושיה, שכאמור מסתכמים בכ-60 מיליון שקל, כאשר עיקר חובותיה לבנקים - בהם כ-23.3 מיליון לבנק דיסקונט, כ-3.2 מיליון לבנק מזרחי-טפחות, כ-6.6 מיליון לבנק הפועלים, כ-3.6 מיליון לבנק מרכנתיל דיסקונט וכ-3 מיליון שקל לבנק פועלי אגודת ישראל. בין החובות הנוספים של החברה: כ-530 אלף שקל לעובדים וכ-335 אלף שקל לרשויות המס ולמוסדות.

החובות של סולתם רדד

ואולם, במסגרת הבקשה מציגה החברה הסדר להבראת החברה ותשלום לנושיה, אשר להערכתה ימקסם את החזר החובות לכלל הנושים. על-פי הבקשה, קיימת הצעת רכישה "ראשונית אך מעשית", של חברת "מאיו א.י השקעות" להשקעה בחברה או רכישת פעילותה כעסק חי, תוך תשלום תמורה מוערכת של כ-16 מיליון שקל.

"הצעה זו, או מסוגה, יאפשרו גם שמירה על ביטחונם התעסוקתי של העובדים והמשך העסקתם. סכום התמורה, ביחד עם תרומת בעלים ומימוש נכסי החברה, יניבו לנושים ערך שעולה לאין-ערוך ממה שצפוי להתקבל בפירוק ופשיטת-רגל", נכתב בבקשה.

לטענת החברה, המציעה, משפחת מאיו, הייתה בעליה של חברה מובילה בענף - רשת נעמן פורצלן - והינה בעלת ותק וניסיון בענף כלי הבית והמטבח של יותר מ-65 שנה, כך שהינה בעלת יכולת ניהולית ופיננסית כאחד, מכירה בחוזקותיה של הרשת ותוכל להבריאה.

עוד צוין בבקשה כי החברה המתעניינת ברכישה נתנה הסכמתה העקרונית למימון סולתם רדד בתקופת הקפאת ההליכים (בהיקף של 2 מיליון שקל), דבר שיאפשר לנאמן לשלם שכר עבודה ולמצות את האפשרויות למציאת משקיע לחברה.

"החברה אינה יכולה עוד לפרוע את התחייבויותיה, וקיים חשש כי נושיה האוחזים בשקים שלה יפעלו לגבייתם, תוך עשיית דין לעצמם, ובכך יסכלו כל אפשרות להגיע להסדר פירעון חובות שוויוני עם נושי החברה ולהביאה להבראתה", נכתב בבקשה.

תגובות הצרכנים לקריסת החברה לא מאחרות להגיע, וכבר עולות השאלות האם ניתן להשיג את מוצרי החברה היוקרתיים במחירים נמוכים בעקבות מצב החברה, והאם כדאי לרוץ לחנויות הרשת.

לדברי מומחה חדלות הפירעון עו"ד עופר שפירא, כדאי לרוץ לממש את שוברי הרשת, לכל הפחות. "ככלל תווי קנייה שנמכרים על-ידי רשתות השיווק יוצרים חוב לא מובטח של החברה כלפי מחזיקי התווים. מכאן שמרגע שהחברה תיכנס להליך הקפאת הליכים, לא יהיה ניתן לממש את תווי הקנייה. לפי החוק בישראל, במקרה של פירוק, כינוס או הקפאת הליכים, מי שמחזיק בתווים יוכל ליהנות מהם באותו יחס שבו יקבלו נושים לא מובטחים אחרים את החוב שלהם. כלומר, אם הנושים הלא מובטחים לא יקבלו כלום - אז גם תווי הקנייה יהפכו להיות חסרי ערך עבור הלקוחות.

"לכן, בשלב זה המלצתי לאלה המחזיקים בתווים מעין אלה לממשם בהקדם. בקריסת קלאבמרקט התעוררה בעיה דומה לכל מי שהחזיק אז בתווי הקנייה של הקלאבמרקט. הפתרון שנמצא בשעתו במסגרת הסדר מיוחד היה שהתווים כובדו, ואולם רק בהיקף של עד 20% מכל קנייה. בדרך זו נפתרה הבעיה בעבור מחזיקי התווים, ביחד עם יצירת תמריץ ללקוחות להגיע לרשת הקורסת ולהגביר את המכירות שלה".

"שרדנו בזכות ניהול נכון וראיית הנולד"

דוד ליברמן (72) הוא הבעלים של סולתם רדד, לאחר שרכש את פעילות הסירים של סולתם מאנשי העסקים רוני נפתלי ומיקו גילת. עם רכישת סולתם, ליברמן מיזג את פעילות החברה עם זו של רדד, וסולתם נהפכה ל"סולתם רדד".

בריאיון ל"גלובס" בחודש אפריל השנה התייחס ליברמן לתקופות משבר שחוותה סולתם במשך שנים ארוכות מאז שנוסדה ב-1946 - ונהפכה לאחד המותגים המוכרים בכל מטבח. בשיחה עם כתבת "גלובס" ספיר פרץ-זילברמן, הסכים ליברמן עם האגדה ולפיה איכותם הגבוהה של הסירים של סולתם בעוכרי החברה - כי אינם מתבלים, ולפיכך גם חלה ירידה במכירותיהם.

"עד היום זה במידה מסוימת בעוכרינו", אמר ליברמן. "לפני כשנה וחצי נכנסה למשרדינו במושב ברקת אישה שרצתה לחדש 8 סירים. כשראיתי אותם חשבתי שמדובר בסירים בני 5 שנים, אבל היא אמרה לי: 'אדוני, על מה אתה מדבר? הסירים האלה אצלי כבר 30 שנה'. כן, עד היום יש לנו בעיה עם זה".

במענה לשאלה כיצד העסק שרד במשך שנים ארוכות, אמר ליברמן: "בזכות ניהול נכון וראיית הנולד. כשראינו שהתחרות בעולם הולכת וגוברת, והייצור בארץ נעשה לא כדאי עד בלתי אפשרי בשל עלויות הייצור הגבוהות, החלטנו לסגור את פעילות הייצור כאן ולהתמקד ביבוא ובשיווק, לרבות פתיחת חנויות קמעונאיות בפריסה ארצית. העסק שרד גם הודות לכך ששמנו את כל יהבנו על מיתוג במסגרתו רכשנו את המותג סולתם - ואיחדנו אותו עם מותג הבית רדד".

ליברמן סיפר גם על טראומה אחרת, מלפני 25 שנה בקירוב, לאחר שרכש את "תעשיות סכו"ם ישראליות" ומיזג אותה עם הפעילות של רדד: "העתקנו את כל הפעילות הממוזגת לדימונה. המפעל עבד יפה וייצא 40% מהסחורה לארה"ב, אנגליה ודרום אפריקה. הכול עבד, עד שבתחילת שנות ה-90 השמיים נפתחו ליבוא סיני שנתן לנו מכה קשה. לא החזקנו מעמד, נאלצנו לסגור את המפעל ולשלוח הביתה 140 עובדים. סגירת המפעל הייתה משבר גדול מאוד. חוויה איומה, מטלטלת ולא פשוטה, לא כלכלית ולא אנושית. סיר לחץ במלוא מובן המילה. אבל לא הייתה לנו ברירה, זה היה צעד הכרחי ובלתי נמנע".

בריאיון ל"גלובס" הוסיף ליברמן ואמר: "כשאני שומע היום על מפעלים שנסגרים - לבי יוצא אליהם, גם אם הסיבה מוצדקת והכרחית. היום אנחנו מפתחים בארץ ואת הסירים מייצרים בטורקיה".

את ההחלטה שהתקבלה בחברה לייבא סירים במקום לייצר אותם בארץ, ליברמן הגדיר כ"גמישות בקבלת החלטות. לא דחינו את הקץ, ופנינו לכיוון הזה בהקדם - על כל הכאב שבדבר".

עוד כתבות

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה / צילום: אוריה תדמור

יועמ"שית משרד ראש הממשלה תעיד הבוקר במשפט נתניהו

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, תעיד היום במסגרת תיק המתנות של נתניהו ● היא גם נחקרה בעבר בנוגע לתיק בזק-וואלה, ועדותה בלהב 433 שנמסרה בפברואר 2018 הוגשה השבוע בהסכמה לבית המשפט

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית באסיה; הניקיי יורד ב-1.5%

ההנג סנג יורד ב-0.3% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב