גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדרך לרכוש מכונית יד שנייה? כך לא תפלו בפח

קניית רכב משומש הוא תהליך בעל פוטנציאל נפיץ במיוחד שיש בו הרבה מקום לרמאים במקרה הרע וסתם קומבינטורים קטנים במקרה הפחות גרוע ■ כיצד תמנעו מתרגילי עוקץ, או מבוכה בעת רכישת רכב יד שנייה

כך לא תפלו בפח / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כך לא תפלו בפח / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף Switch

"אני מנסה כבר כמה ימים למצוא מוכר אחד צדיק שלא ישקר לי עוד בשלב הגישושים בטלפון. אבל זה בלתי אפשרי!", כך כתב בייאוש גולש ששיתף את חבריו לפורום בחוויותיו ממסע חיפוש אחר מכונית משפחתית בלוחות יד שנייה. כל מי שהתנסה ברכישת רכב משומש יודע שאין מדובר בעניין פשוט. דרושים: הרבה מזל, סבלנות וגם מושג כללי איך לא ליפול לבורות שנכרים בדרך.

כדי לצלוח בשלום קניית רכב יד שנייה, כדאי ללמוד מניסיונם של אחרים. לצורך כך סקרנו את התלונות הנפוצות ביותר בנושא - חלק גדול מהן ניתן למצוא באתר המועצה הישראלית לצרכנות ויצרנו מדריך למניעת בעיות בתהליך רכישת רכב ודרכים להימנע מהן.

מחפשים רכב יד שנייה?

שלב איתור מכונית יד שנייה פוטנציאלית לקנייה הוא מאתגר במיוחד. המבחר עצום, מכונאות רכב היא לא בדיוק ההתמחות שלכם. ובמקביל, למרבה הצער, נוכלים לא חסרים. אלו הן התלונות הנפוצות בשלב זה, והדרכים להימנע מהן:

* מתן מידע מוטעה או חלקי, בעיקר בנוגע לפגמים, תקלות, תאונות, או אם הרכב שימש לתצוגה. המצב האמיתי של הרכב במקרים כאלה יתברר רק לאחר זמן, שתגיעו לטיפול שגרתי (או לא שגרתי) במוסך.

המלצה: גם אם המוכר מצטייר בעיניכם כאדם הישר ביותר בעולם, אל תסתפקו בהבטחותיו, וקחו את הרכב לבדיקה במכון מוסמך. אם המוכר מצהיר שהרכב נקי מבעיות ומתאונות, ניתן להחתים אותו לפני תחילת הבדיקות על זיכרון דברים שמטיל עליו את מימון הבדיקה במקרה שיימצאו פגמים מהותיים שלא ציין.

אל תוותרו על סקירת הרכב באור יום. גם מי שאינו מוסכניק יכול לאתר סימנים המעידים על פגיעות קודמות כמו שאריות צבע, הפרשי גוונים, חלקי פח בולטים. בחנו גם את תא המטען, הצמיגים והריפודים. וכמובן הסתכלו על המנוע ועל המצבר - בדקו את תאריך הייצור שלו.

קחו את הרכב לנסיעת מבחן, הקשיבו לרעשים חריגים, שימו לב לאיכות הבלמים, ההגה, בולמי הזעזועים וגם לרמת הגימור, למשל של מערכת השמע.

* מוכרים שלוקחים את הרכב למכון בדיקה שהם קשורים אליו, ולעיתים אף מתאמים מראש עם העובדים איך לשפר את הצגת נתוני הרכב.

המלצה: המוכר ממליץ על בדיקה במכון מסוים? אל תסמכו עליו, אלא בררו בעצמכם איזה מכון מומלץ באזור. אם המוכר מציע לכם בדיקה שהזמין למתעניין קודם בקניית הרכב - אל תסתפקו בכך. קחו את הרכב בעצמכם לבדיקה. בנוסף, פנו למוסך היבואן ובקשו לבדוק את מחשב הרכב ואת המערכות האלקטרוניות, כמו כן, התייעצו עם המוסך לגבי הממצאים ממכון הבדיקה. כמו כן, השוו את מספר המנוע והשלדה לאלו שמופיעים ברישיון הרכב.

* מסמכים מזויפים המציגים מצג שווא על פרטי האוטו, כמו רישיון מזויף וחשבוניות טיפול מזויפות.

המלצה: דרשו לראות את כל המסמכים המקוריים הרלוונטיים, כולל תעודת זהות של המוכר, וקראו את כל הפרטים הכתובים בהם, במיוחד זהות המוכר, מספר הבעלים הקודמים, הקילומטראז' ופגיעות קודמות. אל תתביישו לדרוש לראות את המסמכים, כי ויתור על כך יכול לעלות לכם ביוקר.

* סוחרי רכב שמציגים עצמם כמוכרים פרטיים, ובפועל הם מוכרים רכב שאינו בבעלותם.

המלצה: כאמור, בדקו את תעודת הזהות של המוכר והשוו אותה לבעלים המצוין ברישיון הרכב. אם המוכר אומר שהוא רק מנהל את המכירה בשביל קרוב משפחה - בקשו הוכחה לכך. במצב בו קיים זיכרון דברים או חוזה בקשו שהקרבה תהיה מצוינת. אם הרכב נרשם על שם בעליו הנוכחיים רק לאחרונה - זוהי נורת אזהרה. החוק מחייב סוחרי רכב למסור לקונה מסמך גילוי נאות שבו מצוינים פרטי הסוחר ופרטי הרכב עצמו, כולל תאונות שעבר, מספר בעלים קודמים וקילומטראז'. אי מסירת הטופס מתירה לרוכש לבטל את העסקה.

חשוב לקחת את הרכב למכון בדיקה שאתם בחרתם / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לאחר שבחרתם רכב

סוף סוף מצאתם את הרכב המיועד, ואתם מתקדמים לקראת חתימה על חוזה וביצוע העסקה. גם בשלב הזה יכולות לצוץ לא מעט בעיות. להלן תלונות נפוצות בנושא והדרכים להתמודד עמן:

* אי התאמה בין נתונים שנמסרו בעל פה לאלו שמצוינים במסמכים, למשל ברישיון, בחוזה הרכישה או בטופס במכון הבדיקה.

המלצה: בנוגע למספר הבעלים הקודמים, זהותם והקילומטראז' - כבר בשלב ראשוני בחנו היטב את רישיון הרכב ודרשו לראות את ספר הטיפולים. בדקו מתי בוצע הטיפול האחרון ואילו חלקים חיוניים ברכב הוחלפו או לא. בדקו במשרד הרישוי אם מוטלים על הרכב שעבודים וכן אם הבעלים הראשון היה חברת ליסינג, חברה פרטית או אדם פרטי.

* זיוף מד הקילומטראז' - מהלך שכמובן עשוי להשפיע באופן משמעותי על שווי הרכב ומספק מצג שווא על מצבו המכני.

המלצה: מאז שנת 2010, במהלך הטסט השנתי נרשם ברישיון הרכב מספר הקילומטרים שהרכב עבר. צעד זה צמצם את התופעה אך לא מיגר אותה לגמרי. מכון בדיקה אמין אמור לחשוד שהבלאי של הרכב לא תואם את מספר הקילומטרים שלו.

* דרישה מהקונה הפוטנציאלי לחתום על חוזה מכירה עוד לפני הצגת הרכב, ובהמשך סירוב לבטל את העסקה לאחר שהרכב הוצג. חתימה על חוזה לפני שראיתם ובדקתם את הרכב עלולה לגרום להפסד כספי גדול. פגמים ודפיקות במכונית משפיעים באופן דרמטי על מחירה. אתר switch למשל, מציע למכירה דגמי מאזדה 3 (ומגוון רכבים נוספים) ומציג צילומי תקריב של כל הפגמים (כמו שריטות ושקעים בפח) זאת מתוך ידיעה ברורה שנזקים אלו שווים כסף. אם המוכר יסתיר מכם את המידע הזה ותחתמו לפני שראיתם את הרכב - אתם עלולים לצאת מופסדים.

המלצה: הימנעו מלחתום על הסכם לפני שראיתם פיזית את הרכב ובדקתם אותו, ולפני שהחלטתם לרכוש אותו. אפשר להסתפק בזיכרון דברים שתוקפו מותנה בכך שנתוני הרכב שהוצגו תואמים את המצב בפועל. אולם, אל תשכחו שקשה לצפות את כל הבעיות כולן. חלק מעורכי הדין ממליצים שלא לחתום כלל על שום מסמך, בשום שלב, אלא להסתפק בחוזה שייחתם רק במעמד רכישת הרכב ממש.

* המוכר דורש תשלום של מקדמות משמעותיות עוד לפני הרכישה, ומסרב להחזירן במקרה שהעסקה לא התבצעה בסופו של דבר. לעיתים דרישה כזאת יכולה להסתיים בעוקץ.

המלצה: הפעילו שיקול דעת. אם נדלקות יותר מידי נורות אדומות - אל תסכנו את כספיכם. אחת הנשים שכמעט נפלה קורבן לאותו עוקץ, בדקה רגע לפני שהעבירה את התשלום את מספר השלדה במשרד הרישוי, וכך התברר לה שלא קיים מספר כזה.

מומלץ לא לחתום על חוזה לפני שרואים את הרכב / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הגעתם למעמד הקנייה

ברכות. כנראה שההחלטה הקשה מאחוריכם, ונותר רק להשלים את העסקה עצמה בצורה הטובה ביותר. עדיין חשוב לשמור על זהירות, כי גם בשלב הזה עלולים להתגלות מוקשים:

* קבלת דרישות תשלום של חובות חנייה ודוחות משטרה שנרשמו בטרם הקנייה.

המלצה: החתימו את המוכר על התחייבות לשלם עבור כל דו"ח או חוב שנרשמו לפני תאריך ושעת מכירת הרכב.

* לאחר מסירת התשלום, בזמן העברת הבעלות התגלה שהרכב משועבד. ישנם עדויות רבות של רוכשים שחתמו על זיכרון דברים, שילמו למוכר במזומן, ורק לאחר מכן ניגשו לבצע העברת בעלות. אז התברר שהרכב משועבד לבנק, ולא ניתן להעביר עליו בעלות.

המלצה: לעולם אל תשלמו עבור הרכב לפני מעמד העברת הבעלות. עד שזה לא קורה, אין לדעת אילו הפתעות צפויות לכם. אם אתם משלמים בצ'ק דחוי, חשוב להגביל את סחירותו.

לסיכום, רכישת מכונית היא תהליך שמלווים בו לא מעט רגשות לא רציונאליים. חלקנו חושבים על שם לאוטו, חלקנו חשים עצב על הרכב הקודם שכבר התיישן וצריך לזנוח - כמו נעלי בית ישנות, שפשוט לא רוצים לזרוק. בכל מקרה, כדאי ללמוד מניסיונם של אחרים, להיזהר ולצמצם סיכונים. גם אם "התאהבתם" ברכב שראיתם במודעה, אל תתעלמו מנורות אדומות שעלולות להידלק בתהליך.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות