גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בן הזוג אמר לי: הילדים שלנו בסדר, לכי תעזרי לילדים שאין להם"

סיון יערי | מייסדת innovation Africa

אישי: בת 37, נשואה 2, מתגוררת במודיעין

השכלה: תואר ראשון במימון מאוני' ניו יורק, תואר שני באנרגיה מאוניברסיטת קולומביה

עוד משהו: התארסה עם בן זוגה ביום שנפגשו

סיוון יערי לא יכולה היום להסתכל על מכנסי ג'ינס בלי להיזכר במראות שטלטלו את עולמה. היא הייתה בת 20, צרפתייה-ישראלית, מתנדבת בקיבוץ כינרת, כאשר איש העסקים רפי נקש, הבעלים של קבוצת ג'ורדאש - כיום אימפריית נדל"ן, ואז ענקית ג'ינסים - הציע לה לעבוד בבקרת איכות במפעלים שלו במדגסקר. "היו שם ילדים בלי נעליים, עם בטן נפוחה, שהיו הולכים קילומטרים ברגל כדי למצוא מים", היא משחזרת. "התחלתי אז לשאול את עצמי למה אין באפריקה מים. התברר שיש הרבה מים באדמה, אבל צריך לשאוב אותם, וכדי שזה יקרה צריך אנרגיה".

חשמל.

"נכון, זאת אחת הבעיות הגדולות באפריקה. כשמסתכלים עליה מלמעלה באמצעות לוויין בלילה, היא כמעט לגמרי חשוכה. ב-54 ממדינות אפריקה, כשאת יוצאת משדה התעופה ומעיר הבירה, הכול חשוך".

אז מה עשית?

"הייתי שנה וחצי על קו אפריקה - ניו יורק, שם ישב המטה של ג'ורדאש ושם גם עשיתי את לימודיי - תואר ראשון במימון ותואר שני, בעקבות ההתנסות שלי באפריקה, באנרגיה. עבדתי בניו יורק בשוק ההון (מורגן סטנלי) ובשלב מסוים טסתי לטנזניה. הייתי בכפרים מרוחקים, ואחרי בירור מעמיק הבנתי שכדי להאיר מרפאה באחד מהם באמצעות אנרגיה סולארית, אני צריכה 4,270 דולרים".

סכום מדויק.

"נכון. אז כשחזרתי לניו יורק מצאתי מישהו שיתרום: בחור יהודי שהיה לי דייט איתו, והוא למעשה היה התורם הראשון ל'לב יהודי לאפריקה' - מה שיהפוך ל-Innovation Africa של היום. עד היום הוא יושב בוועד של העמותה. אחר כך באתי לישראל ונפגשתי עם מהנדסים מחברת אינטרדן, שמתמחה באנרגיה סולארית, ובאמצעותם תכננתי להביא לאפריקה את האנרגיה הסולארית. התחלתי לחבר תורמים פרטיים לכפר ספציפי, כדי לייצר חשמל למרפאות, בתי ספר ובתי יתומים, או להביא אנרגיה לשאיבת מים".

כך נולד אחד הארגונים החשובים באפריקה כיום, הפועל באוגנדה, באתיופיה, בטנזניה, במלאווי, בסנגל ובקונגו, ושעד היום חיבר לחשמל ולתשתיות 101 כפרים ביבשת, ואף זכה בפרס החדשנות של האו"ם ל-2013, בזכות מערכת מיוחדת שדואגת לא רק להעביר משאבים לתושבים, אלא גם לוודא שנעשה בהם שימוש ראוי: "בנינו מערכת בקרה אלקטרונית מרחוק, המאפשרת לנו ולתורם לקבל בסלולר נתונים, כמו כמה חשמל מייצרים, בכמה משתמשים ומתי, ואם יש תקלה, אנחנו מקבלים עליה התראה און ליין. אם התושבים מפרים את ההסכם איתנו שלוש פעמים, המערכת מועברת לכפר אחר".

לפני כניסה למדינה חדשה, נפגשת יערי עם השגריר שלה באו"ם, ומבררת איתו את הצרכים הדחופים ביותר, ואחר כך נפגשת עם שרי המים, החקלאות והאנרגיה, מקבלת את מפת המקומות היבשים ביותר ואת האזורים שמתוכננים להתחבר בעתיד לרשת החשמל. "אנחנו בוחרים מקומות מרוחקים שאליהם החשמל לא יגיע, נפגשים עם הממשלה המקומית ומקבלים ממנה את רשימת המרפאות, בתי הספר ובתי היתומים, ורק אז מגיעים לכפרים ומכירים את המנהיגים שלהם".

את מבקרת בכפרים בעצמך?

"תמיד. בעיקר במדינות ובאזורים חדשים, כדי לבדוק ולהרגיש אותם".

אחרי שמונה שנים את לא מספיק מנוסה כדי להבחין אם הם אמינים?

"הניסיון לא קובע כאן, כי התרבות אחרת והמנגנונים אחרים והאנשים שונים. כדי שנצליח צריך לגייס את האנשים הנכונים בשטח. מיום גיוס הכסף ועד ההתקנה בשטח עוברים שלושה חודשים. אבל לפני כן מכונסת אסיפת הכפר, ממונה ועדה לתפעול, נפתח חשבון בנק למיזם ונחתם חוזה".

איך הם מתמודדים עם תקלות ועם בלאי?

"התלבטנו מאיפה יהיה להם כסף להחליף נורות שנשרפו, או את הבטרייה במתקן, והגענו לפתרון יצירתי: באפריקה לאנשים אין מים ואוכל, אבל יש לכל אחד כמעט מכשיר סלולרי. אז הקמנו בבתי הספר עמדות הטענה בתשלום, ויוצא שהרווח מעסקי ההטענה גדול מצורכי התפעול, וכך הצלחנו לממן נורות להחלפה".

מה חשוב יותר - לשאוב מים או לייצר חשמל למרפאה?

"חד-משמעית, לשאוב מים. המים מביאים איתם חיים".

תורמים את הכסף מהבר-מצווה

יערי, 37, נולדה בראשון לציון לאב עובד אל על שעלה לארץ מאלג'יר ולאם שהגיעה לישראל מתוניס. אחרי שפוטר האב, התדרדר מצבה הכלכלי של המשפחה, וכשמלאו ליערי 12 החליטו ההורים להגר לצרפת כדי לחפש עתיד טוב יותר: "היום אני יודעת שהעוני שהיה לי טוב מזה שיש באפריקה. היו לי נעליים, מיטה, אור, מים, אבל לא היה כסף. הייתי הולכת למכולת ומבקשת לרשום בהקפה, כי לא תמיד היה לנו מספיק כדי לשלם על מוצרים בסיסיים".

בעיר ניס הם פתחו פיצרייה קטנה וגרו בדירה מעליה. "אבא הכין את הפיצות ואימא מכרה אותן בשוק. גרנו חמישה אנשים בחדר שינה וסלון, ובשלוש השנים הראשונות שלי שם למדתי בבית ספר דתי, כי לא ידעתי צרפתית בכלל. מה שאהבתי אצל אבא זה שלמרות מצבנו הרע, אף פעם לא הרגשנו במצוקה".

בגיל 19 הגיעה לישראל להתנדב בתוכנית "שראל" בצה"ל וגרה בקיבוץ כינרת, שם, כאמור, הכירה את נקש. "לב יהודי לאפריקה" הוקמה באופן רשמי בשנת 2008, ומאוחר יותר שינתה יערי את השם ל"אינוביישן אפריקה" מתוך החשש של האפריקאים שהיהודים באים להמיר את דתם. זה אולי נשמע מופרך, אבל אפשר להבין את החששות, על רקע פעילות של מוסלמים ביבשת, שהציעו לאוכלוסייה המקומית חשמל ומים בתמורה להמרת דתם.

משכת מהעמותה משכורת?

"לא. עבדתי בכל מיני עבודות מזדמנות. הייתי דיילת, נתתי שיעורים פרטיים, והיו לי חסכונות מהתקופה שבה עבדתי בפיננסים, כי על ההורים לא יכולתי להישען".

את מגייסת כסף גם בארץ?

"רוב הכסף מגיע מארצות הברית מתורמים יחידים, מקרנות ומתאגידים שאני מגייסת בעצמי. יש לנו משרד בניו יורק ומשרד בישראל, ורוב הכספים באים מצעירים שמגייסים עבורנו כסף באינטרנט, בני ובנות מצווה תורמים את הכסף מהחגיגה לבתי יתומים".

את בעלה, דיוויד, הייטקיסט ציוני שנדר לגור בארץ לפני שימלאו לו 40, הכירה בסמסטר האחרון ללימודים באירוע של ארגון יהודי בניו יורק. כבר באותו הערב הציע לה נישואין, והיא הסכימה: "התחתנו מהר, ושישה חודשים אחרי לידת התאומים עלינו לישראל והגענו למודיעין. רציתי להיות קרובה יותר לארץ, לטכנולוגיה ולמהנדסים. לפני תשעה חודשים ההורים שלי עשו עלייה וההורים של דיוויד נמצאים חצי שנה בארץ וחצי שנה בניו יורק".

את טסה לחו"ל לא מעט.

"ההורים שלו ושלי עוזרים עם הילדים, דיוויד תומך, וכשיש לי רגשות אשם כשאני עוזבת את הילדים, הוא אומר, הילדים שלנו בסדר. לכי תעזרי לילדים שאין להם".

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון