גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יחפנים מקומיים

הוויכוח בין תומכי הריצה היחפה לשוללים אותה טרם הוכרע, אבל בינתיים קמה בארץ קבוצת ריצה ראשונה של יחפנים, בתמיכת החברה המייצרת נעליים המדמות ריצה כזו

הבריאה, ויש יאמרו שגם האבולוציה, הן דבר מדהים. הן יצרו את האדם עם יכולות פיזיות ומנטליות משוכללות להפליא, שבאו לידי ביטוי עוד בימיו הראשונים על הכדור הזה. האנטומיה והפיזיולוגיה של הגוף נועדו לשרת את שלל פעילויות ההישרדות, והן מדויקות ומתאימות למשימותיהן בצורה מושלמת. ריצה היא אחת מהן, פעולה בסיסית, הישרדותית ויומיומית, שמתאפשרת הודות למבנה מערכת התנועה בגוף. אבל גם הגוף הזה, על מערכותיו, ידע שינויים קטנים כגדולים, ועם האבולוציה הוא התפתח והתאים עצמו לתנאי הסביבה החדשים והמשתנים, מה שהשפיע גם על הריצה.

מחקרים רבים הוכיחו שהגוף שלנו נולד לרוץ, ובעיקר לנוע למרחקים ארוכים, גם במהירות נמוכה יחסית. יש לכך שתי סיבות עיקריות. הראשונה היא היכולת לווסת את טמפרטורת הגוף באמצעות הזעה, והשנייה היא מבנה הגוף עם הרגליים הארוכות, רוחב הכתפיים הנכון, השלד האנרגטי, ואפילו מבנה כפות הרגליים. אחת התכונות המעניינות של כף הרגל טמונה בקשת שלה, שהיא מעין קפיץ אלסטי המייצר אנרגיה רק בריצה (בניגוד להליכה).

נוסף על כך יש בה רצועות וגידים גמישים שהגוף חייב להשתמש בהם בזמן ריצה, וגם בהונות שנוטות קדימה עם יתר האצבעות (ולא הצדה כמו בקרב יונקים אחרים). אלה נועדו לדחוף את הקרקע ולסייע בהשלמת הפעולה. כשהאדם הקדמון יצא לצוד, הוא רץ למרחקים ארוכים בטבע, על פני שטח משתנים, ובהם חול, אבנים וסלעים, צמחים וקוצים, ועשה זאת יחף. התפיסה הזו יושבת בבסיס רעיון היחפנות שמתפתח בשנים האחרונות, ונתמך באבולוציה שהביאה אותנו עד הלום. אבל כמו שהמודרניזציה הצליחה להרוס את הטבע, טוענים חסידי השיטה, כניסתה לשימוש של הנעל המודרנית הצליחה להרוס את המבנה הטבעי של כף הרגל. וההוכחה לכך, לשיטתם, היא הנתון שלפיו 80% מפציעות הרצים נגרמים בשל נחיתה על העקב, מה שגורם לזעזועים בשלד.

"הנעל המודרנית מעוותת את מנח הכף הטבעי, ונוצרת תנועה לא טבעית", טוען טל סתיו, מאמן ריצה שמאמין בריצה הטבעית או היחפנית. "אם משהו שאמור להיות טבעי פוצע אותך, זה אומר שמשהו לא נכון", הוא אומר, "כי ריצה לא פוצעת. ההשפעות המודרניות פוגעות ביכולת התנועתית ובגמישות, והן שפוצעות".

ההבדל המרכזי הוא בשלב הנחיתה על הרגל: בנעליים סטנדרטיות נוחתים על העקב המרופד היטב. כשרצים יחפים (או בנעליים מיוחדות שמדמות את זה), נוחתים על כרית כף הרגל והרבה יותר ברכות. המצדדים טוענים שכך נגרם הרבה פחות נזק למפרקים ולגב; המתנגדים מציינים כי אחרי שנים של ריצה ושל שינויים ניווניים, זה כבר לא משנה ואולי אפילו מזיק. אלה וגם אלה מסכימים שריצה טבעית מפעילה שרירים מעט שונים, וגם שהיא קצת יותר מהירה.

לסטטיסטיקה נוסף מאיץ חדש: "נולדנו לרוץ", ספרו המהפכני של כריסטופר מקדוגל, שיצא לאור ב-2009 והיה לרב מכר עולמי. בספרו חקר מקדוגל את האבולוציה של הריצה ואת התשוקה לריצה של האדם מאז ומעולם, ועסק בבני הטראו*מארה, שבט מקסיקני של רצ*י-על, שרצים יחפים יותר ממאה קילומטרים וללא הפסקה.

הספר הצליח לשנות תפיסות שהשתרשו עמוק בקרב קהילת הרצים המתרחבת בעולם, וזכה למעמד של ספר פולחן. כך נולדו תנועות הריצה היחפה מתוך אמונה שהטבע ברא אותנו בצלם הריצה, וכי נועדנו לרוץ - בלי קביים בדמות נעליים משוכללות. "כשרצים יחפים", מדגיש סתיו, "הקרקע שולחת שדר למוח על אופן הנחיתה ועל הזווית של הנחיתה". למה זה חשוב? "כי הפידבק מסייע לגוף להתמודד עם העומס, הן מבחינת היציבה - למשל על-ידי הפעלת שרירים רלבנטיים - והן מבחינת תנאי השטח. אלה משפרים את טכניקת הריצה, שמוזנת מהמגע הטבעי בין כף הרגל החשופה לשטח שעליו היא רצה". בקרב חסידי הגישה יש רצים יחפים לחלוטין ויש כאלה שנועלים נעליים מינימליסטיות, "כמו יחפות", עם סוליה דקה וללא עקב.

גם תעשיית נעלי הספורט לא נשארה אדישה לתופעה. כמה מהחברות אימצו במידה כזו או אחרת את מסקנותיו המהפכניות של מקדוגל, והושפעו ממודל "הריצה היחפה" (ומנתח השוק שבא בעקבותיו) והתחילו לייצר נעליים "יחפות" (כמו מירל, סאקוני ואחרות, שנסקרו בעבר במדור זה), עם סוליות דקות, ללא שיפוע ועם מעט מאוד בלימת זעזועים. הגדילה לעשות חברת Vivobarefoot הבריטית, שהוציאה לאחרונה את דגם One, המדמה ריצה "כמו יחפה" בזכות סוליית שטוחה (שיפוע של שלושה עד שבעה מילימטרים) ודקה. במסגרת מאמצי השיווק של הנעל מציעה החברה לרוכשים אימון אישי חד-פעמי, הכולל בדיקת יציבה (300 שקלים), והיא אף מארגנת סדנאות חד-פעמיות ברחבי הארץ ללא תשלום, להיכרות עם המוצר. בשלב הבא התארגנה בארץ קבוצת ריצה ראשונה המיישמת את השיטה הלכה למעשה, ועושה זאת בעידודה של החברה. את הקבוצה הקים היבואן שחר רוזן והוא זה שהביא טל סתיו כמאמן. סתיו השתלם אצל הבריטי לי סקסבי (Lee Saxby), הנחשב כיום למאמן הריצה המוביל והמקצועי ביותר בעולם בתחום הריצה היחפה, ומסייע לחברה בתכנון הנעליים ובייצורן.

הקבוצה שהתגבשה עדיין קטנה (כעשרה רצים), אך מגוונת. יש בה רצים מתחילים לצד רצי אולטרה מרתון שמעוניינים לעשות שינוי. משך האימון כשעה וחצי, שבהן בעיקר מתרגלים טכניקה אבל גם עושים תרגילי כוח, תרגילים לשיפור טווח תנועה של השרירים ושל גמישותם, כולל הארכת גיד אכילס, וזאת כדי לסייע לשינוי הפיזיולוגי שחווה כף הרגל באופן הדרגתי.

את סתיו פגשתי בין היתר כדי להבין את הטכניקה כי את החוש הטבעי לריצה הזו כנראה כבר איבדנו. הבסיס לשיטה הוא ריצה מהירה בצעדים, כשהשאיפה היא להגיע ל-180 צעדים בדקה. הטכניקה משלבת זקיפות קומה, רפיון של הגוף ונחיתה מתחת למרכז הכובד של הגוף, כך שנוצר קו ישר בין הראש, האגן וכף הרגל. הברכיים מורמות יותר, הידיים בגובה החזה בתנועה סיבובית קלה, וגם אם מהצד זה נראה קצת מצחיק, זה עובד. המוח לומד מחדש את התנועה.

התהליך לוקח זמן ודורש תרגול הדרגתי, הוא מזהיר, ובכל מקרה, השיטה אינה מתאימה לכל אחד. בעלי גיד אכילס קצר, למשל, כדאי להם שיעדיפו הליכה, וגם למי שמשתמש במדרסים זה כנראה לא מתאים. לספורטאים ותיקים שרצים בלי פציעות אין סיבה לבצע שינויים.

קבוצת הריצה היחפה מתאמנת עם טל סתיו פעם בשבוע (125 שקלים לחודש, למפגש בשבוע). סתיו נותן גם אימונים אישיים בשיטה (300-200 שקלים למפגש), טל' 054-4998498.

מירוץ עמק חפר

כמדי שנה מוקדש מירוץ עמק חפר לזכרו של רז גוטרמן, לוחם בסיירת גולני מקיבוץ העוגן, שהיה החלל הראשון בקרב על כיבוש הבופור במלחמת לבנון. בשישי 11.12 ייערך מירוץ לזכרו, לאורכה של טיילת נחל אלכסנדר ועד לקצהו הדרום מזרחי של יער חדרה, במסלולים תחרותיים של שניים, של חמישה ושל עשרה קילומטרים. כינוס וזינוק: פארק נחל אלכסנדר, החל מ-07:00. פרטים: http://live.4sport.co.il/ eventinfo/2118

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

בצל הדיווחים על תקיפה ישראלית: מסכים אדומים באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● ירידות בחוזים העתידיים על וול סטריט

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00