"הצמיחה של האיסלאם אכן מדאיגה בארה"ב וכמובן באירופה. האחוזים עולים ועולים של האיסלאם ושל הדואגים ממנו... בכל העולם רואים את הצמיחה של האיסלאם - בארה"ב הם כיום 1% בלבד מהאוכלוסייה אבל באירופה הם כעת 6% מהאוכלוסייה והם יהיו 10% מאוכלוסיית אירופה עד 2050".

את הדברים האלה אמר היום (א') אלן קופרמן, חוקר בכיר בתחום עתיד הדתות בעולם, Pew Research Center, בוועידת ישראל לעסקים 2015 של "גלובס". בפאנל שכותרתו "אי שוויון עולמי, מלחמת הדתות והשפעתה - מרכז הכובד הבא של הכלכלה" משתתפים גם פרופ' ברנקו מילנוביץ‘, נשיא המרכז ללימודים מתקדמים באונ' ניו יורק, חוקר בכיר בעולם בנושא אי-שוויון גלובלי ומחבר הספר "אלה שיש להם ואלה שאין להם: התפתחות האי-שוויון בעולם"; וכן השגריר צ'רלס ריס, סגן נשיא במכון המחקר Rand, לשעבר דיפלומט בשגרירות ארה"ב בבגדד ושגריר ארה"ב ביוון. את הפאנל מנחה ערד ניר, עורך חדשות החוץ, חדשות ערוץ 2.

קופרמן נשאל האם דונלד טראמפ יכול להיות נשיא ארה"ב, וענה: "אין תגובה". ברנקו מילנוביץ' נשאל האם חוסר השוויון השפיע על צמיחת האיסלאם, וענה: "אנחנו רואים את זה בגל המהגרים והפליטים עכשיו מסוריה. אם אתה לא יכול לשפר את איכות חייך במדינתך אתה מהגר, וכשאתה בנחיתות אתה מנסה לשפר את סיכוייך והאיסלאמיזציה היא חלק מזה".

צ'ארלס ריס התייחס לטרור העולמי ואמר כי "היסודות של הטרור רחבים וקשה לכמת אותם. אני חושב שזה נובע מכישלון חורץ במדינות הערביות ליצור שינוי ושיפור לאזרחיהם וכן להתמודד עם שינויים דמוקרטיים בעולם וזה דוחף את האיסלמיסטיים לטרור. לכל העולם יש אחריות ואשמה בזה. המדינות צריכות לדאוג לביטחון האזרחיים שלהן ומדינות שאר העולם צריכות לסייע".

קופרמן התייחס לדאע"ש ואמר כי "רוב הציבור בעולם, לפי סקרים, ממש לא אוהדים את ארגון הטרור - ואני מדבר גם במדינות איסלאמיות. ישנם מקומות בהם יש למדינה האיסלאמית אהדה, כמו בניגריה, סנגל, וגם במלזיה ובחלקים מסוימים באסיה. אנחנו עדיין לא רואים אחוזים מדאיגים באהדה לדאע"ש". 

ריס הוסיף כי "כל הפליטים מסוריה והבריחה שלהם מאזור הלחימה, וכן הדה-לגיטימציה של ההגירה באירופה - משחקים לידיים של דאע"ש. זה מתחבר עם הנרטיב של ארגון הטרור כי זה מאפשר להם לגייס חיילים חדשים. כשמישהו כועס על מישהו אחר הוא רוצה להילחם כדי להעניש אותו - וכאן דאע"ש נכנסים".

לדברי ריס, "האביב הערבי הפיח תקווה לדמוקרטיות במזרח התיכון, אבל האדם ברחוב לא הרגיש בשליטה על חייו למרות ההפגנות נגד השלטון ובאמצעות האביב הזה - וזה יצר תחושת כישלון אצל הציבור הערבי, ואנחנו רואים חלקים גדולים ממנו פונים לעבר איסלאמיזציה וגם טרור לעתים".

קופרמן אמר בנושא כי "הציבור הערבי לא ממש מאמין בדמוקרטיזציה בעקבות האביב הערבי, אבל אני לא אצביע על יחס ישר בין זה לבין עלייה באיסלאם ובטרור. המוסלמים הם רבע מאוכלוסיית העולם כיום ואני יכול לצפות לעלייה בעשורים הקרובים. אם המגמות יימשכו עד 2050 המוסלמים יתקרבו לנוצרים, ב-2070 הם יהיו שווים ועד סוף המאה יהיו יותר מוסלמים בעולם מנוצרים".

מילנוביץ' התייחס לנושא חוסר השוויון בישראל ואמר כי "המספרים אכן מעידים על אי-שוויון גדול בישראל, אפילו במבט מול הכלכלות הגדולות בעולם, ואני רואה עלייה בתחום זה בשנים האחרונות במקום שייעשו צעדים לצמצום חוסר השוויון".