שגריר ישראל לשעבר בשבדיה, צבי מזאל, גינה את דבריה של שרת החוץ השבדית, מרגוט וולסטרום, שאמרה בדיון בפרלמנט בשטוקהולם כי ישראל מבצעת הוצאות להורג ללא משפט של מחבלים. "היא הייתה רוצה שכאשר מתקרב מחבל ערבי, תאמר לו 'אדוני המחבל תפסיק, אני קוראת לשוטר, השוטר יבוא, יאסור אותך ונעשה לך משפט הוגן'", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

"סלח לי שאני מגזים, אבל זה הסיפור של שבדיה", התנצל מזאל. "שבדיה מסרה את עצמה למהגרים ולאיסלאם, שבדיה בעצם הפסיקה להיות שבדיה האמיתית. היא מקבלת כבר עשר שנים, ויותר ויותר כל שנה, 80 אלף מהגרים שרובם מוסלמים. והשנה, ב-2015, היא מקבלת 120-140 אלף והיא פושטת את הרגל", טען.

- מה היא מבקשת? שמול מפגעי הסכין אנחנו נרכין ראש, נפנה עורק ראשי ונאלץ לספוג את מכת הסכין?

"כן, כן, בהחלט. כך חושבים השבדים מאז 1812, כאשר המרשל ברנדוט מצרפת מונה למלך שבדיה. אין להם מלחמות והם המציאו לעצמם תיאוריה שאפשר לפתור את הכול בקצת דיאלוג".

 

לדבריו, יש כיום בשבדיה יותר מ-700 אלף מוסלמים, בקרב אוכלוסייה המונה תשעה מיליון תושבים. "זאת חברה שמעט מאוד ממנה השתלבה, הם חיים בריכוזים מסוימים מסביב לשטוקהולם וכמה ערים אחרות. העיר המפורסמת ביותר היא מאלמו, ששם כנראה יש 35-40% מוסלמים. חלקם מתחילים לקבל אזרחות שבדית והפוליטיקאים היו רוצים שהם יתמכו בהם", הסביר מזאל את הלך הרוחות.

מזאל משוכנע ששבדיה בוחרת את מושאי הביקורת שלה לאו דווקא מתוך דאגה לזכויות אדם. "שבדיה טוענת שהיא אלופת זכויות האדם, אבל היא לא, היא מעולם לא מותחת ביקורת על איראן ועל מדינות ערב בכללותן. לפני שלושה חודשים בערך אותה מרגוט וולסטרום העזה לומר מילה לא יפה על ערב הסעודית ולמחרת ערב הסעודית הודיעה שהיא סוגרת את יחסי המסחר בין שתי המדינות. מרגוט וולסטרום הצטדקה, נפלה על הרצפה, כרעה ברך, ביקה שהמלך של שבדיה, שהוא לא פוליטי, יתנצל בפני הסעודים, וכך היה", סיפר.

הוא הזכיר אפיזודה קרירה קודמת בין שתי המדינות, שהסתיימה בהשבתו של השגריר השבדי לביתו. "אנחנו לא אנשים שמחרימים אחרים, אנחנו חושבים שצריך לקיים דיאלוג ככל שאפשר. יחד עם זאת, מפעם לפעם אנחנו חייבים לבטא איזשהו כעס. אחרי שהם הכירו במדינה פלסטינית ללא משא ומתן איתנו, החזרנו את השגריר לתקופה מסוימת וזה ביטוי נמוך של כעס", אמר.

"אפשר להגדיל את זה על ידי הצהרות פוליטיות, על ידי פניה למדינות אחרות, להסביר את המצב. אנחנו לא רוצים לעבור למלחמה ממש, כי בשבדיה לא כולם נגדנו. מי שנגדנו זה השלטון של הסוציאל-דמוקרטיה, שהיא מפלגה לא כמו מפלגת העבודה שלנו או מפלגות סוציאל-דמוקרטיות באירופה. היא מאוד מאוד רדיקלית וקרובה יותר למפלגה הקומוניסטית של אז. יש לנו בעיה, שבדיה רדיקלית מאז שנות ה-70, מאז שאולוף פלמה הגיע לשלטון ושינה את המעמד של שבדיה מהמחנה המערבי למחנה הבלתי מזדהה. יש לנו בעיה, פלוס 40% הודו בשבדיה שהם אנטישמים", הוסיף.

"עמדה מטופשת שאין לה שום אחיזה במציאות"

 

מזאל לא שולל את האפשרות שהאיסלאם ישתלט על שבדיה. "בסופו של דבר שבדיה עדיין דמוקרטית, כל הזמן שהאיסלאם לא השתלט עליה, אמנם הוא בדרך, אבל היא דמוקרטית. פירושו של דבר שעוד פעם תהיינה בחירות עוד כמה זמן ואז אולי השלטון יתחלף ויהיו דברים אחרים. לפני שלושה שבועות הם עשו סקר דעת קהל והתברר שמהמפלגה של הימין, הימין הקיצוני פלוס-מינוס, שהיא לא כל כך נוראית כנראה, קיבלו 25%. זאת הייתה מהפכה, מהפכה ענקית, מפני שמפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית יש לה רק 23.5%. כלומר את המשחק הבינלאומי צריך לשחק מאוד מאוד מתון, שקט ועם ראש קר. אנחנו לא נחרים אחרים, אנחנו לא רוצים שיחרימו אותנו", הוא טען.

אין לו ספק שגם במדינה הסקנדינבית יש מי שלא מרוצה "מהעמדה המטופשת הזאת של שבדיה שאין לה שום אחיזה במציאות, אבל זה המצב באירופה כאשר בחלקה הגדול היא מדברת על רב-תרבותיות. היא נכנעת לאיסלאם. יש לנו בעיה חמורה ברמה האסטרטגית אבל אין לנו ברירה, אנחנו העם היהודי, ישראל, המדינה היחידה, צריך לשחק אותה ככל שאפשר".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה היום בפתח ישיבת הממשלה את דבריה של שרת החוץ השבדית וכינה את אותם "שערורייתיים". "היא מצפה שאזרחי ישראל יגישו את צווארם למי שמבקש לדקור אותם - זה לא יקרה, אנחנו נמשיך להגן על חייהם של אזרחי ישראל", אמר.