למרות הופעתו המרשימה אתמול (ג') של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועדת הכלכלה, ציבור המתנגדים למתווה הגז כנראה לא מתרשם. על פי מחקר רשת שביצעה מחלקת המחקר של חברת באזילה, מעל חמישית מהטענות שהועלו בחודשים האחרונים נגד המתווה נובעות מהתנגדות אישית לראש הממשלה, ויותר ממחצית מהטענות בעד המתווה נשענות על צידוקים אנטי-שמאלניים. המסקנה ברורה: הציבור לא מבין את מתווה הגז.

הפוליטיקאים מהשמאל ניצלו את הוואקום

במשך חודש וחצי ניתחה באזילה 150 שיחות במרחב הציבורי של הרשתות החברתיות. בכל שיחה השתתפו עשרות או מאות ישראלים. לטענת החברה, יותר ממחצית מהיקף השיח מתקיים ברשתות החברתיות, ובראשן פייסבוק. העיתונות הכתובה אחראית על כרבע מהשיח, והטוויטר על 14%. יתר הדיונים מתקיימים בפורומים ובבלוגים השונים.

המסקנה הבולטת העיקרית העולה מניתוח השיחות היא שמתנגדי המתווה מובילים ושולטים בהן. מבחינת היקף האינטראקציה (מספר הלייקים, השיתופים והתגובות לפוסט הפותח), שולט דף הפייסבוק של התנועה לאיכות השלטון עם כ-72 אלף אינטראקציות. אחריו דורג דף הפייסבוק של של ח"כ שלי יחימוביץ' עם 32 אלף אינטראקציות, ואחריהם דורג דף הפייסבוק של ח"כ זהבה גלאון.

מבחינת כמות הדיונים שיוזמים הפוליטיקאים סביב מתווה הגז ניצבת שוב יחימוביץ' בראש, ואחריה בסדר יורד תמר זנדברג, דב חנין, איתן כבל ויעל כהן פארן. נתניהו נמצא גם כן ברשימה ואחריו אורלי לוי אבקסיס ומרב מיכאלי. ניתן בקלות לשים לב, כי השיח הפוליטי מונע בעיקרו על ידי פוליטיקאים מהשמאל (שהוא כמובן שלילי), בעוד חברי הכנסת ממפלגת השלטון כמעט ואינם פעילים בו.

"הציבור משווע לדיאלוג רציף ברשתות החברתיות עם נבחריו. חברי מחנה השמאל ניצלו את הוואקום שנוצר עקב היעדרות קונסיסטנטית של חברי הקואליציה מהזירה הציבורית ברשת, זאת לצד פעילים חברתיים - שהלכו עימם יד ביד כנגד מתווה הגז", מנתחת מרב בורנשטיין, מנהלת האסטרטגיה והמחקר בבאזילה.

 

"מכרו אותנו לטייקונים" - או "הקומוניזם נכשל"?

אז מהן הטענות נגד ובעד המתווה?הטיעון המרכזי של מתנגדי המתווה הוא כי בהליך גיבושו היתה מעורבת שחיתות. 43% מהטענות הן כדוגמת "מכרו אותנו לטייקונים" ו"הממשלה עובדת למען הטייקונים ושותה אתם קפה". כלומר, ההתנגדות המרכזית למתווה נוגעת לעצם תהליך אישורו ולא ביחס לתוכן עצמו. הטיעון היחיד שמבוסס על תוכן המתווה מתייחס למחיר הגז. מעניין לשים לב, כי בחמישית משיחות המתנגדים (22%) הייתה התייחסות אישית נגד נתניהו.

מחצית מהטענות שהועלו בעד המתווה נשענות על צידוקים אנטי-שמאלניים, כדוגמת "מתי השמאל יבין שהקומוניזם נכשל" וברבע מהטענות נטען כי צריך להוציא את הגז מהים משום שהוא טוב למשק הישראלי. טענה נוספת שהועלתה ברשת היא כי המתווה שגובש הוא הרע במיעוטו (8% מהטענות).

"מניתוח הטיעונים ניתן להסיק כי הציבור אינו מבין את הסוגיות המורכבות של מתווה הגז ובוחר שלא להתעמק בהן", נמסר מבאזילה. "הדיונים ברובם אינם מתמקדים בטיעונים רלוונטיים לתוכן המתווה ולהשלכות יישומו. במקום זאת, עיקר ההתנגדות היא נגד אופן גיבוש המתווה ומיחס שלילי לנתניהו, ועיקר הטענות בעד המתווה מונעות מיריבות למחנה השמאל. ההשלכות למשק, חלוקת הרווחים ונושאים אקוטיים נוספים, נשארו מחוץ למרבית הדיונים".