גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קפיטליזם חזירי": ירמי קפלן על הנשכנות של חברות התקליטים

ירמי קפלן חובק אלבום חדש ומוצלח, "פטיש", שהופק בזכות קמפיין מימון המונים ב"הדסטארט" ■ בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על הפנייה למימון המונים ועל חברות התקליטים: "הן היו הטייקונים של עולם המוזיקה"

ירמי קפלן/  צילום:יחצ
ירמי קפלן/ צילום:יחצ

"אני כבר 20 שנה בהופעה שלא נגמרת", אומר הזמר והמוזיקאי ירמי קפלן, רגע לפני שהוא מספר על רגעי הטלטלה לפני כל הופעה והופעה. קפלן: "הדבר הזה שגורם לך להיות הבנאדם שיכול להעיף את הקהל למעלה - זה מה שמחזיק אותך בעניינים. אבל זה נורא מפחיד. כל הופעה מחדש זה מלחיץ. הפרפרים בבטן לפני זה, הדאגות, החששות, הרצון ללכת לשירותים. לקוות שההופעה תהיה פצצה, שאוכל 'להביא את זה', כי רגע אחרי זה אתה צריך להיות בשיא הביטחון, כאילו שהעולם הוא שלך, כאילו שעל הבמה העולם הוא שלי ואולי אתן לכם לאכול איזה ביס ממנו, אבל רגע לפני - אתה חסר ביטחון בצורה מוחלטת, אתה שבר כלי".

- זה מצב של "אי-אפשר עם, אי-אפשר בלי"?

"אני אוהב להופיע, מת על זה, אני אוהב את האינטראקציה עם הקהל. כל הופעה היא מסיבה, כל הופעה היא אירוע, ומבחינתי בסוף כל הופעה הקהל יוצא עם עיניים בורקות ועם אנרגיות לעוד שבוע. זה בעיניי מה שצריך לקרות, זה קורה ב-95% אחוז מהמקרים. , או להופיע הרבה-הרבה פחות".

- הייתי לא מזמן בהופעה של זמר שאמר באחת ההפסקות בין השירים: "אני אגיד עכשיו את המשפט שהקהל הכי לא אוהב לשמוע: אני אשיר שיר מהאלבום החדש". מכיר את התחושה?

"אנשים רוצים לשמוע שירים ששמעו ברדיו. זה מה שהם מכירים. בישראל של היום לאנשים אין את הזמן או את הכוח, או אולי חסר להם את הכישורים, לשבת לבד ולהקשיב לאלבום שלם כמה פעמים ולתת לזה לחלחל ואז לראות איזה שירים באמת תופסים אותם. כי הרבה מהשירים הטובים בעולם הם כאלה שאתה צריך לשמוע יותר מארבע פעמים כדי שזה יתחיל לחלחל ויכה בך באמת. "כמה שהשיר יותר עמוק, בדרך-כלל לוקח יותר זמן שזה יגיע אליך, אבל לאנשים אין סבלנות לזה. הם לא מחכים לזה. קורה שיש שירים באלבום שהשקעת בהם דם יזע ודמעות, אבל זה לא נהיה להיט ברדיו. העורכים ברדיו החליטו שהשיר לא מספיק קליל".

קפיטליזם חזירי

קפלן (54), מסכם שנה מוצלחת מבחינתו. מאז חבר לצמד המפיקים מתן ספנסר ואורי רוסו, הנקראים "ספנסרוסו" - שיתוף פעולה שהחל כמעט במקרה, הוא חובק אלבום מוצלח ("פטיש", שהופק בזכות קמפיין מימון המונים מוצלח באתר "הדסטארט", שגם חשף את קפלן בפני קהל חדש), סדרת קליפים מעולים (חפשו ביו-טיוב את הקליפ הלא מצונזר לשיר "פטיש"), ומסע הופעות מקביל עם ההרכב שיצר את האלבום.

- קפלן, עבר בך חשש שאולי לא תצליח להשיג את סכום היעד למימון בקמפיין?

"האמת היא שנהניתי מזה. החיים שלי מושתתים על זה שאני עושה את מה שאני אוהב. שזה מתחיל מהמוזיקה. גם הרבה מהמסביב, הצילומים, ההקלטות, וההופעות בוודאי, אלה צורות ביטוי אמנותיות שאני מאוד נהנה מהן: זה שיש אפשרות לעשות פרויקט כזה, שאתה מגיע לאנשים דרך האינטרנט, שמי שרוצה יכול לשמוע חלקים מהפרויקט שלך ולהחליט אם הוא משתף עם זה פעולה.

"בלי תיווך של חברת ביניים, של חברת תקליטים שהיו גוזרי הקופונים, שהם היו הטייקונים של עולם המוזיקה. למכור דיסק ב-80 שקל? זה קפיטליזם חזירי. אלה המקומות שאנחנו כחברה נכשלים בהם. הרקמה שלנו הולכת ומתפוררת מהבחינה הזו".

- אבל חסרונן של חברות התקליטים מורגש במוזיקה של ימינו. אין אמות-מידה, אין יד מנוסה ומקצועית מכוונת. יש מעט מאוד שירים טובים.

"נכון, אין איזה צוות שאומר לך - השירים שלך לא מספיק טובים, או כן מספיק טובים. וזה מה שהיה פעם. אין איזה רף שצריך לעבור בשביל שבכלל יקליטו אותך. חלק מזה הוא לטובת עומק האמנות שלך, חלק מזה תכל'ס לטובת אנשי עסקים שרצו מוצר יותר מוגמר, יותר פיין, יותר מכיר. יש לזה צדדים חיוביים, ויש צדדים בעייתיים מאוד. מי שהגיע להקלטות היה חייב לעבור דרך כמה סננים, וזה לא תמיד לטובה. לפעמים המסננים האלה מסרסים את האמנות לכאורה, ומצד שני, לפעמים המסננים האלה דוחפים את האמן ליצור משהו יותר מוצלח. היום בנאדם יכול להקליט כל גרעפס במחשב בבית, לעשות קליפ ולהעלות ליו-טיוב. אנחנו מופצצים בכמויות חומר שמעולם לא היו. גם של אנשים סופר-מוכשרים שעושים עבודה מעולה, וגם של אנשים פחות מוכשרים שעושים דברים בינוניים".

- יכול להיות שבחברות התקליטים סיננו דברים טובים, ופוספסו שירים ענקיים? שלאגרים שנגנזו?

"לגמרי. הרבה דברים מעולים לא יצאו כי לא התאימו לחברת התקליטים או שהחברות חשבו שלא יראו מזה מספיק כסף. מצד שני, גם אין מי שיגיד - 'חבר, זה לא מספיק טוב. עדיין. חזור הביתה, תשקיע עוד קצת מחשבה, יותר העמקה, ייצא לך משהו יותר טוב'. היום אף אחד לא רוצה לקבל ביקורת.

"יותר מזה, כיום מעטים הם האנשים שרוצים להיות רק זמרים. הם רוצים לכתוב את השיר שלהם, לנגן אותו, להקליט אותו. הם לא יודעים שזה לא טוב, זה מרגיש להם מצוין. הסביבה הקרובה - אח, אימא, החברים הקרובים - אלה באמת אנשים שאסור לשאול אותם- אומרים 'וואו, זה נשמע כמו הדבר האמיתי!'.

"היום, בזכות המחשב אתה יכול לסמפל. אתה מוריד סאונדים, לוקח קצת משיר אחד, קצת משיר שני, מוסיף שורה משלך. זה פוסט-פוסט מודרניזם. זה האמנות כיום. הקהל לפעמים לא מבדיל בין המוכשרים ללא מוכשרים".

- צורת העבודה על האלבום עם "ספנסרוסו", בה אתה לא מעורב בכתיבה ובלחן, הצריך ממך ויתור מסוים על הבעה אישית?

"הייתי שותף מלא, ההבעה שלי מורגשת. היה לי כיף. אמנם אני מבוגר מ'ספנסרוסו' כמעט פי שניים, ויש לי יותר שעות טיסה מהם, אבל הם עושים משהו שאני מת עליו, שהוא חדש לגמרי. יש בהם הרבה מוזיקה, הם אוהבים מוזיקה מאוד, וזה אחד הדברים לדעתי הכי חשובים, להתחבר לאנשים שהם דלוקים לגמרי, שבא להם לעוף על משהו, ולשמחתי אני בנאדם כזה בהוויה הבסיסית, בא לי לעוף על משהו, אני מרגיש שזה מה שמחזיק אותי רלוונטי, רעב".

- אני מוכרח לשאול אותך, כזמר ויוצר ששפת האם שלו היא אנגלית, ולמרות זאת בחרת לשיר בעברית - מה אתה חושב על גל המוזיקאים הישראלים ששרים רק באנגלית?

"בעיניי, מי שרוצה להיות חלק מהתרבות הישראלית, חובה שזה יהיה בעברית. זה אלף-בית. אחד הדברים שמגדירים תרבות זה שפה, מקום, היסטוריה משותפת, זהות. רובנו, מי ששומע מוזיקה בעברית, לרוב אוכלוסייה ישראלית דוברת עברית שחיה בישראל. אם אתה רוצה להיות שותף לתרבות הזאת, בעיניי זו חובה שזה היה בעברית, וזה אחת הסיבות שאני שר בעברית. אני במוצאי אמריקאי, שפת האם שלי היא אנגלית.

"הרבה פעמים המחשבות הראשונות שלי הן באנגלית, ובכל זאת, אני מתעקש. שירים שאני מתחיל לכתוב, אני מיד מנסה לכוון אותם לעברית. ותדע שדברים שנשמעים טוב באנגלית, יכולים להישמע פחות טוב בעברית. יש יותר שירים שהלחנתי באנגלית ולא סיימתי, לעומת מעט שירים בעברית שלא סיימתי.

"אני לא נותן לזה מקום. אני צריך לעשות עבודה נוספת כדי לגרום לזה להיות בעברית".

ירמי קפלן

גיל: 55

נולד ב: שיקגו, ארה"ב

מגורים: רמת-השרון

מצב משפחתי: אב לשלושה

החל את דרכו המוזיקלית כמתופף.פרץ כזמר-יוצר בראשית שנות ה-90, כחבר בלהקת "תערובת אסקוט". ב-1993 יצא אלבום הסולו הראשון שלו, תחת השם "ירמי קפלן והפרחים". מאז הוציא חמישה אלבומים: "בוקר טוב" (1995), "לרע ולטוב" (1999), "הזמן האבוד" (2003), "חשק" (2010), ו"פטיש", שיצא השנה באמצעות קמפיין מימון המונים. כתב וביצע את "כבר עכשיו", שיר הפתיחה לסדרה "הפוך". 

עוד כתבות

תחנת רכבת ישראל / צילום: אמיר מאירי

הוסרה הגבלת המהירות ברכבות, הפעילות תחזור בהדרגה

(עדכון) ● הגבלת המהירות קיימת עדיין באזור להבים ● החמסין גורם למסילות הרכבת להתרחב ולכן הוגבלה מהירות הרכבות בכמה קטעי מסילה בארץ

עודד ערן, אריק פינטו, ג'ף בלאו וגבי חמני / צילום: שרון סואן

מה חיפשו עודד ערן ואריק פינטו בהאדסון יארד בניו יורק?

וגם: הנגיד לשעבר יעקב פרנקל משיק באוניברסיטת ת"א מכון לכלכלה גלובלית שייקרא על שמו ועל שם מורט צוקרמן ● פרידה דיפלומטית: בני ובנות הזוג של השגרירים אומרים שלום ● איזה סרט: מי נהנו מהבריזה וצפו ב"גרסת תיקון למלתעות" ● הרשת החברתית

עופר בלוך / צלם: רוני שיצר

חברת החשמל עברה לרווח ברבעון הראשון, לאחר עלייה בצריכה ובתעריף

בחברה מייחסים את המעבר לרווח בעיקר לעלייה של 10% בצריכת החשמל ולעליית התעריף ב-3% ● הכנסות החברה עלו ב-10% והגיעו ל-6 מיליארד שקל ברבעון הראשון ● הדירקטוריון אישר אתמול את הסכם הפשרה עם חברות הגז המצריות, שבמרכזו מחיקת חוב של 2 מיליארד דולר תמורת תשלום של 500 מיליון דולר

איתמר דויטשר / צילום: יחצ

אלקטרה סגרה את הרבעון הראשון עם צמיחה של 7% בהכנסות

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 39.7 מיליון שקל, שיפור של 15% לעומת הרווח ברבעון המקביל ● במגזר פיתוח והקמה של נדל"ן בייזום עלו ההכנסות ברבעון הראשון בכ-24% לכ-105 מיליון שקל, על רקע גידול בהיקפי הפרויקטים שמבצעת הקבוצה בתחום יזמות נדל"ן למגורים

תמונה של הרובוט לניקוי בריכות של חברת מיטרוניקס / צילום: יח"צ

מיטרוניקס שוב מרימה הראש מעל למים: צמחה ברבעון הראשון למרות שחיקה ברווחיות

יצרנית הרובוט לניקוי בריכות שחייה הציגה קפיצה של 16% בהכנסות הרבעוניות ל-280 מיליון שקל, ושל 19% ברווח הנקי, שהגיע ל-58 מיליון שקל ● בתגובה לדוחות יורדת מניית מיטרוניקס במחזור מסחר גדול, אחרי שבשנה האחרונה זינקה בכ-50%

דורון אביב / צילום: יונתן בלום

עסקת ענק בטיילת: אביב ולני גרופ רכשו מגרש בהרברט סמואל 6-8 בתל אביב ב-250 מיליון שקל

המוכרים הם קבוצת משקיעים בראשות רן בלינקיס ואלי להב, שבעבר ניהלו משא ומתן על המגרש מול ליאורה עופר ● על המגרש בן 2 הדונם ניתן להקים בניין בן 19 קומות, הכולל קומת מסחר, 6 קומות מלונאות עם 150 חדרים, ומעליהן קומות מגורים שיכללו 58 דירות

דוד (דודי) אבגי, מייסד ומנכ"ל חברת SafeCharge / צילום: יח"צ

מנכ"ל החברה של טדי שגיא מדבר על מאחורי הקלעים של האקזיט הענק

דוד אבגי, מייסד ומנכ"ל חברת טכנולוגיית התשלומים SafeCharge, שתימכר ב-889 מיליון דולר לחברה הקנדית Nuvei, מספר ל"גלובס" על החברה שהקים עם טדי שגיא ● "אחת הסיבות לעסקה זו הטכנולוגיה, ולכן עובדי הפיתוח בישראל ובבולגריה צריכים להיות רגועים"

ניסוי קליני / צילום: SHUTTERSTOCK

תוצאות טובות ל-Pi-Cardia של כלל ביוטכנולוגיה בצנתר לב

כלל ביוטכנולוגיה הודיעה כי החברה הבת Pi-Cardia סיימה בהצלחה ניסוי קליני בצנתר שלה ● מניית כלל לא מגיבה להודעה לפי שעה

קמפוס הר הצופים, האוניברסיטה העברית / צילום: שאטרסטוק

חשד למקרה חצבת באוניברסיטה העברית

(עדכון) ● במייל שנשלח לעשרות אלפי הסטודנטים הלומדים בקמפוס הר הצופים שבאוניברסיטה העברית נכתב כי "יש חשד שסטודנט הלומד בחוגים לגיאוגרפיה וארכיאולוגיה לתואר ראשון חלה במחלת החצבת" ● באוניברסיטה העברית אישרו את הדברים והוסיפו במדויק היכן שהה הסטודנט בימים האחרונים

רועי פוקלמן / צילום: תומר וינר

יו"ר כולנו: "הראינו בעבר מה זה ימין אחראי, עכשיו יש לנו 4 מנדטים ולכן איננו רלוונטיים יותר"

עוד הסביר יו"ר סיעת "כולנו" ח"כ רועי פולקמן לפעילי "כחול לבן" שהפגינו מול ביתו: "אתם במקום הלא נכון, בגלל הפעילות הפוליטית שלכם אני לא רלוונטי" ● יאיר לפיד: "בשביל זה הלכת לפוליטיקה פולקמן? בשביל לעבוד אצל מושחתים?"

שלום זיידלר/ צילום: יחצ

טלטלה באיגוד המזון: יו"ר איגוד המזון שלום זיידלר התפטר מתפקידו

הרקע להתפטרות הוא הבדלי גישות בינו לבין נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש

שלט אורקל במטה החברה בארה"ב / צילום: Shutterstock

אורקל סגרה את האקסלרטור שלה בישראל

האקסלרטור פעל בישראל במשך כשנתיים ונוהל על ידי נעם ענבר

פרופסור אבי בן בסט / צילום: שלומי יוסף

"על הממשלה החדשה לא להעלות מסים, אלא לטפל בפטורים ממס"

את הדברים אמר פרופ' אבי בן בסט בכנס "מסים וגלובליזציה" שהתקיים היום בבית הספר למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה ● בכנס נשאה דברים גם המשנה למנהל רשות המסים, רו"ח מירי סביון, שהסבירה על שילוב הידיים בין מדינות ה-OECD במאבקן בתכנוני המס

 

 

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול  עם דונלד טראמפ/ צילום: Reuters, Carlos Barria

הפדרל ריזרב: חוששים מההשלכות אם האינפלציה תמשיך להיות נמוכה

פרוטוקול פגישת הריבית של חברי הבנק המרכזי של ארה"ב שפורסם אתמול, חשף כי חברי הפד לא שקלו אפשרות של הורדת הריבית ● כלכלנית בכירה בחברת רואי החשבון גרנט ת'ורנטון: הסף שבו יוריד הפד את הריבית "גבוה יותר משמצפים בשווקים"

מיכל הלפרין/  צילום: כדיה לוי

רשות התחרות אישרה מיזוג דקסיה לדיסקונט בתנאי שמרכנתיל ימכור תיק אשראי לרשויות מקומיות

רשות התחרות אישרה על תנאי את העסקה למיזוג הבנק שמתמחה בהעמדת אשראי לרשויות מקומיות בתמורה ל-670 מיליון שקל ● השלמת העסקה תלויה בקבלת אישור מחדוה בר, המפקחת על הבנקים, וסביר להניח כי הטיפול בה יואץ כעת ● ההסכם לרכישת ומיזוג דקסיה תמורת 670 מיליון שקל נחתם בנובמבר

מפעל עשות אשקלון / צילום: יח"צ

עשות אשקלון ממשיכה לדווח על תוצאות חלשות מאז עברה לשליטת אלביט

הרווח הנקי של חברת התעשייה צלל ברבעון הראשון ב-50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד לכ-4 מיליון שקל, לאחר בהפסד של כ-15 מיליון שקל ברבעון הקודם ● הכנסות החברה נשחקו ב-13%, בעיקר בשל ירידה בהכנסות ממשרד הביטחון

שריפות ענק בכפר אוריה, גיזו, ויער הנשיא

רה"מ נתניהו מבקש סיועי אווירי לכיבוי השריפות

רה"מ פנה באמצעות המועצה לבטחון לאומי, משרד החוץ והמשרד לביטחון פנים לפעול מיידית להבאת סיוע אווירי לכיבוי שריפות

הנפקת ליפט במארס האחרון / צילום: רויטרס, Mike Blake

דוחות לחוד ומציאות לחוד: כך חברות הטכנולוגיה מציגות למשקיעים תמונה ורודה יותר

החרגת הוצאות שיווק, התעלמות מהוצאות מחקר ופיתוח והמצאת נתון חדש כמו רווח מתואם קהילה: חברות כמו אובר, WeWork וליפט מפסידות מיליארדי דולרים, אך פועלות בדרכים יצירתיות להצגת ביצועים משופרים ● למשקיעים זה מתחיל להזכיר את בועת הדוט-קום

בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר

מחאת עורכי הדין: "היכן היית כשהכנסת השילה מעצמה את מחסום הבושה?"

היום שיגר ועד הפעולה של מאבק עורכי הדין מכתב חריף לכלל חברי הכנסת בקריאה: "אל תתנו יד לחקיקה פרסונלית ואל תאפשרו פגיעה במערכת המשפט ובעצמאותה"

 

רכב מאפיית אנג'ל / צילום: באובאו

אנג'ל נגד אנגל: שתי המאפיות הוותיקות יצאו לקרב סוער על השם

מאפיית אנג'ל הירושלמית דרשה מקונדיטוריית אנגל לחדול משימוש בשם אנגל והגישה בקשות לרישום מוצריה תחת שמה המסחרי המוכר ● אנגל מצידה הגישה בקשה להישאר בשמה המקורי ● רשות הפטנטים פסקה לזכות "אנג'ל": "הצליחה להחדיר לתודעת הצרכנים את המותג אנג'ל"