גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קפיטליזם חזירי": ירמי קפלן על הנשכנות של חברות התקליטים

ירמי קפלן חובק אלבום חדש ומוצלח, "פטיש", שהופק בזכות קמפיין מימון המונים ב"הדסטארט" ■ בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על הפנייה למימון המונים ועל חברות התקליטים: "הן היו הטייקונים של עולם המוזיקה"

ירמי קפלן/  צילום:יחצ
ירמי קפלן/ צילום:יחצ

"אני כבר 20 שנה בהופעה שלא נגמרת", אומר הזמר והמוזיקאי ירמי קפלן, רגע לפני שהוא מספר על רגעי הטלטלה לפני כל הופעה והופעה. קפלן: "הדבר הזה שגורם לך להיות הבנאדם שיכול להעיף את הקהל למעלה - זה מה שמחזיק אותך בעניינים. אבל זה נורא מפחיד. כל הופעה מחדש זה מלחיץ. הפרפרים בבטן לפני זה, הדאגות, החששות, הרצון ללכת לשירותים. לקוות שההופעה תהיה פצצה, שאוכל 'להביא את זה', כי רגע אחרי זה אתה צריך להיות בשיא הביטחון, כאילו שהעולם הוא שלך, כאילו שעל הבמה העולם הוא שלי ואולי אתן לכם לאכול איזה ביס ממנו, אבל רגע לפני - אתה חסר ביטחון בצורה מוחלטת, אתה שבר כלי".

- זה מצב של "אי-אפשר עם, אי-אפשר בלי"?

"אני אוהב להופיע, מת על זה, אני אוהב את האינטראקציה עם הקהל. כל הופעה היא מסיבה, כל הופעה היא אירוע, ומבחינתי בסוף כל הופעה הקהל יוצא עם עיניים בורקות ועם אנרגיות לעוד שבוע. זה בעיניי מה שצריך לקרות, זה קורה ב-95% אחוז מהמקרים. , או להופיע הרבה-הרבה פחות".

- הייתי לא מזמן בהופעה של זמר שאמר באחת ההפסקות בין השירים: "אני אגיד עכשיו את המשפט שהקהל הכי לא אוהב לשמוע: אני אשיר שיר מהאלבום החדש". מכיר את התחושה?

"אנשים רוצים לשמוע שירים ששמעו ברדיו. זה מה שהם מכירים. בישראל של היום לאנשים אין את הזמן או את הכוח, או אולי חסר להם את הכישורים, לשבת לבד ולהקשיב לאלבום שלם כמה פעמים ולתת לזה לחלחל ואז לראות איזה שירים באמת תופסים אותם. כי הרבה מהשירים הטובים בעולם הם כאלה שאתה צריך לשמוע יותר מארבע פעמים כדי שזה יתחיל לחלחל ויכה בך באמת. "כמה שהשיר יותר עמוק, בדרך-כלל לוקח יותר זמן שזה יגיע אליך, אבל לאנשים אין סבלנות לזה. הם לא מחכים לזה. קורה שיש שירים באלבום שהשקעת בהם דם יזע ודמעות, אבל זה לא נהיה להיט ברדיו. העורכים ברדיו החליטו שהשיר לא מספיק קליל".

קפיטליזם חזירי

קפלן (54), מסכם שנה מוצלחת מבחינתו. מאז חבר לצמד המפיקים מתן ספנסר ואורי רוסו, הנקראים "ספנסרוסו" - שיתוף פעולה שהחל כמעט במקרה, הוא חובק אלבום מוצלח ("פטיש", שהופק בזכות קמפיין מימון המונים מוצלח באתר "הדסטארט", שגם חשף את קפלן בפני קהל חדש), סדרת קליפים מעולים (חפשו ביו-טיוב את הקליפ הלא מצונזר לשיר "פטיש"), ומסע הופעות מקביל עם ההרכב שיצר את האלבום.

- קפלן, עבר בך חשש שאולי לא תצליח להשיג את סכום היעד למימון בקמפיין?

"האמת היא שנהניתי מזה. החיים שלי מושתתים על זה שאני עושה את מה שאני אוהב. שזה מתחיל מהמוזיקה. גם הרבה מהמסביב, הצילומים, ההקלטות, וההופעות בוודאי, אלה צורות ביטוי אמנותיות שאני מאוד נהנה מהן: זה שיש אפשרות לעשות פרויקט כזה, שאתה מגיע לאנשים דרך האינטרנט, שמי שרוצה יכול לשמוע חלקים מהפרויקט שלך ולהחליט אם הוא משתף עם זה פעולה.

"בלי תיווך של חברת ביניים, של חברת תקליטים שהיו גוזרי הקופונים, שהם היו הטייקונים של עולם המוזיקה. למכור דיסק ב-80 שקל? זה קפיטליזם חזירי. אלה המקומות שאנחנו כחברה נכשלים בהם. הרקמה שלנו הולכת ומתפוררת מהבחינה הזו".

- אבל חסרונן של חברות התקליטים מורגש במוזיקה של ימינו. אין אמות-מידה, אין יד מנוסה ומקצועית מכוונת. יש מעט מאוד שירים טובים.

"נכון, אין איזה צוות שאומר לך - השירים שלך לא מספיק טובים, או כן מספיק טובים. וזה מה שהיה פעם. אין איזה רף שצריך לעבור בשביל שבכלל יקליטו אותך. חלק מזה הוא לטובת עומק האמנות שלך, חלק מזה תכל'ס לטובת אנשי עסקים שרצו מוצר יותר מוגמר, יותר פיין, יותר מכיר. יש לזה צדדים חיוביים, ויש צדדים בעייתיים מאוד. מי שהגיע להקלטות היה חייב לעבור דרך כמה סננים, וזה לא תמיד לטובה. לפעמים המסננים האלה מסרסים את האמנות לכאורה, ומצד שני, לפעמים המסננים האלה דוחפים את האמן ליצור משהו יותר מוצלח. היום בנאדם יכול להקליט כל גרעפס במחשב בבית, לעשות קליפ ולהעלות ליו-טיוב. אנחנו מופצצים בכמויות חומר שמעולם לא היו. גם של אנשים סופר-מוכשרים שעושים עבודה מעולה, וגם של אנשים פחות מוכשרים שעושים דברים בינוניים".

- יכול להיות שבחברות התקליטים סיננו דברים טובים, ופוספסו שירים ענקיים? שלאגרים שנגנזו?

"לגמרי. הרבה דברים מעולים לא יצאו כי לא התאימו לחברת התקליטים או שהחברות חשבו שלא יראו מזה מספיק כסף. מצד שני, גם אין מי שיגיד - 'חבר, זה לא מספיק טוב. עדיין. חזור הביתה, תשקיע עוד קצת מחשבה, יותר העמקה, ייצא לך משהו יותר טוב'. היום אף אחד לא רוצה לקבל ביקורת.

"יותר מזה, כיום מעטים הם האנשים שרוצים להיות רק זמרים. הם רוצים לכתוב את השיר שלהם, לנגן אותו, להקליט אותו. הם לא יודעים שזה לא טוב, זה מרגיש להם מצוין. הסביבה הקרובה - אח, אימא, החברים הקרובים - אלה באמת אנשים שאסור לשאול אותם- אומרים 'וואו, זה נשמע כמו הדבר האמיתי!'.

"היום, בזכות המחשב אתה יכול לסמפל. אתה מוריד סאונדים, לוקח קצת משיר אחד, קצת משיר שני, מוסיף שורה משלך. זה פוסט-פוסט מודרניזם. זה האמנות כיום. הקהל לפעמים לא מבדיל בין המוכשרים ללא מוכשרים".

- צורת העבודה על האלבום עם "ספנסרוסו", בה אתה לא מעורב בכתיבה ובלחן, הצריך ממך ויתור מסוים על הבעה אישית?

"הייתי שותף מלא, ההבעה שלי מורגשת. היה לי כיף. אמנם אני מבוגר מ'ספנסרוסו' כמעט פי שניים, ויש לי יותר שעות טיסה מהם, אבל הם עושים משהו שאני מת עליו, שהוא חדש לגמרי. יש בהם הרבה מוזיקה, הם אוהבים מוזיקה מאוד, וזה אחד הדברים לדעתי הכי חשובים, להתחבר לאנשים שהם דלוקים לגמרי, שבא להם לעוף על משהו, ולשמחתי אני בנאדם כזה בהוויה הבסיסית, בא לי לעוף על משהו, אני מרגיש שזה מה שמחזיק אותי רלוונטי, רעב".

- אני מוכרח לשאול אותך, כזמר ויוצר ששפת האם שלו היא אנגלית, ולמרות זאת בחרת לשיר בעברית - מה אתה חושב על גל המוזיקאים הישראלים ששרים רק באנגלית?

"בעיניי, מי שרוצה להיות חלק מהתרבות הישראלית, חובה שזה יהיה בעברית. זה אלף-בית. אחד הדברים שמגדירים תרבות זה שפה, מקום, היסטוריה משותפת, זהות. רובנו, מי ששומע מוזיקה בעברית, לרוב אוכלוסייה ישראלית דוברת עברית שחיה בישראל. אם אתה רוצה להיות שותף לתרבות הזאת, בעיניי זו חובה שזה היה בעברית, וזה אחת הסיבות שאני שר בעברית. אני במוצאי אמריקאי, שפת האם שלי היא אנגלית.

"הרבה פעמים המחשבות הראשונות שלי הן באנגלית, ובכל זאת, אני מתעקש. שירים שאני מתחיל לכתוב, אני מיד מנסה לכוון אותם לעברית. ותדע שדברים שנשמעים טוב באנגלית, יכולים להישמע פחות טוב בעברית. יש יותר שירים שהלחנתי באנגלית ולא סיימתי, לעומת מעט שירים בעברית שלא סיימתי.

"אני לא נותן לזה מקום. אני צריך לעשות עבודה נוספת כדי לגרום לזה להיות בעברית".

ירמי קפלן

גיל: 55

נולד ב: שיקגו, ארה"ב

מגורים: רמת-השרון

מצב משפחתי: אב לשלושה

החל את דרכו המוזיקלית כמתופף.פרץ כזמר-יוצר בראשית שנות ה-90, כחבר בלהקת "תערובת אסקוט". ב-1993 יצא אלבום הסולו הראשון שלו, תחת השם "ירמי קפלן והפרחים". מאז הוציא חמישה אלבומים: "בוקר טוב" (1995), "לרע ולטוב" (1999), "הזמן האבוד" (2003), "חשק" (2010), ו"פטיש", שיצא השנה באמצעות קמפיין מימון המונים. כתב וביצע את "כבר עכשיו", שיר הפתיחה לסדרה "הפוך". 

עוד כתבות

FW:  טיסת אל על עם  משלחת ישראלית לדובאי משדה תעופה בן גוריון / צילום: סיון פרג'

נמשך גל העזיבות באל על: הסמנכ"לים יוסי ברזני ונמרוד בורוביץ' פורשים

סמנכ"ל התחזוקה וההנדסה יוסי ברזני ונמרוד בורוביץ' סמנכ"ל אסטרטגיה, הצטיידות מטוסים ופיתוח עסקי, שכיהן בין השאר גם כיו"ר תמ"מ, הודיעו שהם עוזבים את החברה ● אתמול פורסם כי אביגל שורק יחליף את גונן אוסישקין כמנכ"ל החברה

הקאנצלרית אנגלה מרקל והשרה לענייני משפחה, פרנציסקה גיפי   / צילום: Michael Sohn, Associated Press

"פריצת דרך היסטורית": גרמניה תחייב חברות גדולות למנות נשים להנהלה

ההחלטה מתקבלת ברגשות מעורבים ● לצד תמיכה במהלך, פוליטיקאים והמגזר העסקי טוענים כי זו "התערבות בוטה בחופש של החברות"

בורסות אסיה / צילום: רויטרס

מגמה מעורבת באסיה: מדד הניקיי היפני עולה ב-0.5%; הנפט נסוג

החוזים על הנפט (WTI) לדצמבר מאבדים 1.8% מתחת ל-45 דולר לחבית ● רווחי החברות התעשייתיות בסין זינקו ב-28.2% בחודש אוקטובר

ועדת הכספים בראשות משה גפני, היום / צילום: דוברות ועדת הכספים

בכירים בוועדת הכספים בביקורת על בג"ץ: "אין עילה לביטול דחיית אישור התקציב"

לאחר שבג"ץ הוציא צו על-תנאי לממשלה לנמק את דחיית אישור התקציב מאוגוסט לדצמבר, גורמים בכירים בוועדת הכספים מתחו ביקורת על ההחלטה וטענו כי נעשתה בחוסר סמכות

בנימין נתניהו בועדת הכספים, השבוע / צילום: דני שם טוב- דוברות הכנסת

בדרך לתקדים היסטורי? תקציב המדינה מגיע לבג"ץ בצל הביקורת החריפה

בג"ץ קבע כי על הממשלה והכנסת להסביר את חוקיות "פשרת האוזר" שאפשרה את דחיית אישור התקציב ומנעה הליכה נוספת לבחירות • איך בג"ץ יכול להתערב בחוק יסוד, למה ההרכב הורחב, ומה המשמעויות? • בעזרת מומחי משפט, גלובס עושה סדר

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה  / צילום: ענבל מרמרי

"על חשבון שוק ההון": יו"ר רשות ני"ע יוצאת נגד תוכנית שר המשפטים להרחיב את סמכויות בתי המשפט הכלכליים

לגלובס נודע כי היו"ר גואטה שלחה לשר ניסנקורן מכתב שבו היא מזהירה כי הרחבת סמכויות המחלקות הכלכליות תביא לפגיעה בתפקודו התקין של שוק ההון ● "עשויה להביא להתארכות ההליכים, חוסר התמקצעות של השופטים, וגם תשפיע על כמות ההליכים שייפתחו בתחום דיני החברות וני"ע"

עידן וולס  / צילום: רון קדמי

קבוצת דלק הרוויחה 149 מיליון שקל ברבעון; המניה מזנקת בכ-10%

גם לדוחות הרבעון השלישי הצמידו רואי החשבון של קבוצת דלק אזהרת "עסק חי" ● מניית קבוצת דלק מגיבה לדוחות בעלייה חדה ומשלימה התקדמות של 54% בחודש האחרון

פעוט בבייג'ין מחזיק בידו במסכת המגן שלו / צילום: Andy Wong, Associated Press

תמכו בסין בשעתה הקשה, וקיבלו אות הערכה

וגם: הקריה האקדמית אונו מינתה את פרופ' יובל אלבשן, לתפקיד דיקן הקמפוסים הרב תרבותיים בירושלים ● השיחה

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

מה בעצם הייתה הבעיה של הממשלה לפתוח את המוזיאונים מההתחלה?

ברור שמדובר בהחלטה על רקע לא בריאותי. במוסדות התרבות עדיין מקפידים על שקט. וה"ששש" הוא זה שמפריע להם

בית מונטיפיורי בתל אביב / צילום: מיכאל יעקובסון

joytunes מגדילה פי 4 את שטחי המשרדים שלה בתל אביב

חברת לימודי הנגינה מרחוק עוזבת את מגדל הממשלה שם היא שוכרת אלף מ"ר, ועוברת לבניין שלם בשכונת מונטיפיורי ששטחו 4,000 מ"ר ● החברה תשלם כ-100 שקל למ"ר

כרמלה מנשה / עוזר צלמת: אריאל בלאק

תא"ל מרדכי כהנא הגיש תביעת לשון הרע נגד תאגיד "כאן" וכרמלה מנשה

טוען כי עם תחילת חקירתו פרסמה מנשה בשידורי התאגיד כתבות בהן הוצגו החשדות נגדו כעובדות, וגם כאשר הסתבר כי "ההר הוליד עכבר", לא פורסמה התנצלות

דייגו ארמנדו מראדונה. קריירה רצופה הצלחות ושערוריות
צילום: רויטרס

מראדונה ייזכר כאחד הגדולים, וגם כמי ששינה את השוק הדרום אמריקאי

מראדונה הוא אייקון נצחי, והכוכבות שלו הפכה את דרום אמריקה למקום שמספק שחקנים לאירופה בכסף גדול

האצלת סמכויות בארגונים

היועצת של גוגל ואינטל מסבירה למה צריך לעודד עובדים ביקורתיים

קרול סנפורד, יועצת לארגונים שהתפרסמה בעיקר בעקבות ספרה The Regenerative Business, מלמדת כבר 4 עשורים חברות כמו גוגל ואינטל איך מקיימים עסקים שממציאים את עצמם בכל פעם מחדש ● בראיון לגלובס, היא מסבירה מה הופך את מנגנון הפידבק לרעיל ● ניהול וקריירה, מדור חדש

החיסון לקורונה של חברת סינבאק הסינית / צילום: Eraldo Peres, AP

יצרניות חיסונים סיניות בלחץ להוכיח שזריקות הקורונה שלהן יעילות

החברות לא פרסמו תוצאות של מבחנים קליניים מתקדמים, בעוד תוצאות מהיצרניות המערביות המובילות מראות שיש שלושה מועמדים מבטיחים לחיסון עובד

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מנדלבליט לבג"ץ: יש להוציא צו על תנאי ולחייב את השר אוחנה למנות מפכ"ל

היועמ"ש אביחי מנדלבליט חזר על עמדתו בבג"ץ נוסף למינוי מנכ"ל קבוע לפיה - "הסכמות ומחלוקות קואליציוניות אינן יכולות לגבור על חובת הממשלה והגורמים המוסמכים לפעול לאיוש משרות בכירות במינוי קבע"

אלי עזור / צלם: יחצ / צילום: יחצ

מסתמן: על רקע אי-הסכמות מסחריות - וואלה תצא מרשת הפרסום של ארטימדיה

בין הצדדים נערך לאחרונה מו"מ על חידוש החוזה ביניהם, במסגרתו ניסתה ארטימדיה להקטין או לשנות את מודל ההתקשרות עם וואלה, של התחייבות לתשלום מינימום נדיב ● בוואלה לא מעוניינים לשנות את המודל או לוותר על חלק מתשלום המינימום, ולכן הצדדים לא הגיעו להסכמות

חברת טבע / צילום: רויטרס

האיחוד האירופי קנס את טבע ב-60.5 מיליון אירו בשל פגיעה בתחרות

האיחוד קנס את חברת התרופות בשל הסכם שחתמה עם חברת ספלון לפני רכישתה, שהוביל לעיכוב בכניסת תחרות גנרית

עפר ברטל. מועמד מחוץ לקופסה צילום שלומי יוסף

גם אם ימונה פרקליט מדינה מחוץ למערכת, אף מבצר לא ייפול

ועדת האיתור לבחירת פרקליט המדינה מתכנסת כדי לראיין את 11 המועמדים לתפקיד החשוב • שלמה למברגר ועמית איסמן נראים כמועמדים המתאימים ביותר אבל אם הפוליטיקאים ימנעו את בחירתם, דווקא מועמד בעל תפיסה סנגוריאלית כעפר ברטל, יכול להתאים

הפרסומת של פרטנר / צילום: יח"צ

מחזות הזמר שולטים: הפרסומת לפרטנר היא האהובה והזכורה ביותר השבוע

הפרסומת לפרטנר באמצעות מקאן ת"א ממשיכה - שבוע שני ברציפות - להיות הפרסומת האהודה ביותר עם שיעורי האהדה הגבוהים ביותר שנרשמו בשלושת החודשים האחרונים

חסן רוחאני, נשיא איראן, בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlo Allegri

מדינות אירופה לא ידחפו את ממשל ביידן לחזור להסכם הגרעין עם איראן

ישנו חשש גובר לגבי המחקר הגרעיני של הרפובליקה האיסלמית, אך דיפלומטים מהאיחוד האירופי אומרים שלא יאיצו בנשיא הנבחר לחזור להסכם ממנו נסוגה ארה"ב בשנת 2018 כלשונו