גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קפיטליזם חזירי": ירמי קפלן על הנשכנות של חברות התקליטים

ירמי קפלן חובק אלבום חדש ומוצלח, "פטיש", שהופק בזכות קמפיין מימון המונים ב"הדסטארט" ■ בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על הפנייה למימון המונים ועל חברות התקליטים: "הן היו הטייקונים של עולם המוזיקה"

ירמי קפלן/  צילום:יחצ
ירמי קפלן/ צילום:יחצ

"אני כבר 20 שנה בהופעה שלא נגמרת", אומר הזמר והמוזיקאי ירמי קפלן, רגע לפני שהוא מספר על רגעי הטלטלה לפני כל הופעה והופעה. קפלן: "הדבר הזה שגורם לך להיות הבנאדם שיכול להעיף את הקהל למעלה - זה מה שמחזיק אותך בעניינים. אבל זה נורא מפחיד. כל הופעה מחדש זה מלחיץ. הפרפרים בבטן לפני זה, הדאגות, החששות, הרצון ללכת לשירותים. לקוות שההופעה תהיה פצצה, שאוכל 'להביא את זה', כי רגע אחרי זה אתה צריך להיות בשיא הביטחון, כאילו שהעולם הוא שלך, כאילו שעל הבמה העולם הוא שלי ואולי אתן לכם לאכול איזה ביס ממנו, אבל רגע לפני - אתה חסר ביטחון בצורה מוחלטת, אתה שבר כלי".

- זה מצב של "אי-אפשר עם, אי-אפשר בלי"?

"אני אוהב להופיע, מת על זה, אני אוהב את האינטראקציה עם הקהל. כל הופעה היא מסיבה, כל הופעה היא אירוע, ומבחינתי בסוף כל הופעה הקהל יוצא עם עיניים בורקות ועם אנרגיות לעוד שבוע. זה בעיניי מה שצריך לקרות, זה קורה ב-95% אחוז מהמקרים. , או להופיע הרבה-הרבה פחות".

- הייתי לא מזמן בהופעה של זמר שאמר באחת ההפסקות בין השירים: "אני אגיד עכשיו את המשפט שהקהל הכי לא אוהב לשמוע: אני אשיר שיר מהאלבום החדש". מכיר את התחושה?

"אנשים רוצים לשמוע שירים ששמעו ברדיו. זה מה שהם מכירים. בישראל של היום לאנשים אין את הזמן או את הכוח, או אולי חסר להם את הכישורים, לשבת לבד ולהקשיב לאלבום שלם כמה פעמים ולתת לזה לחלחל ואז לראות איזה שירים באמת תופסים אותם. כי הרבה מהשירים הטובים בעולם הם כאלה שאתה צריך לשמוע יותר מארבע פעמים כדי שזה יתחיל לחלחל ויכה בך באמת. "כמה שהשיר יותר עמוק, בדרך-כלל לוקח יותר זמן שזה יגיע אליך, אבל לאנשים אין סבלנות לזה. הם לא מחכים לזה. קורה שיש שירים באלבום שהשקעת בהם דם יזע ודמעות, אבל זה לא נהיה להיט ברדיו. העורכים ברדיו החליטו שהשיר לא מספיק קליל".

קפיטליזם חזירי

קפלן (54), מסכם שנה מוצלחת מבחינתו. מאז חבר לצמד המפיקים מתן ספנסר ואורי רוסו, הנקראים "ספנסרוסו" - שיתוף פעולה שהחל כמעט במקרה, הוא חובק אלבום מוצלח ("פטיש", שהופק בזכות קמפיין מימון המונים מוצלח באתר "הדסטארט", שגם חשף את קפלן בפני קהל חדש), סדרת קליפים מעולים (חפשו ביו-טיוב את הקליפ הלא מצונזר לשיר "פטיש"), ומסע הופעות מקביל עם ההרכב שיצר את האלבום.

- קפלן, עבר בך חשש שאולי לא תצליח להשיג את סכום היעד למימון בקמפיין?

"האמת היא שנהניתי מזה. החיים שלי מושתתים על זה שאני עושה את מה שאני אוהב. שזה מתחיל מהמוזיקה. גם הרבה מהמסביב, הצילומים, ההקלטות, וההופעות בוודאי, אלה צורות ביטוי אמנותיות שאני מאוד נהנה מהן: זה שיש אפשרות לעשות פרויקט כזה, שאתה מגיע לאנשים דרך האינטרנט, שמי שרוצה יכול לשמוע חלקים מהפרויקט שלך ולהחליט אם הוא משתף עם זה פעולה.

"בלי תיווך של חברת ביניים, של חברת תקליטים שהיו גוזרי הקופונים, שהם היו הטייקונים של עולם המוזיקה. למכור דיסק ב-80 שקל? זה קפיטליזם חזירי. אלה המקומות שאנחנו כחברה נכשלים בהם. הרקמה שלנו הולכת ומתפוררת מהבחינה הזו".

- אבל חסרונן של חברות התקליטים מורגש במוזיקה של ימינו. אין אמות-מידה, אין יד מנוסה ומקצועית מכוונת. יש מעט מאוד שירים טובים.

"נכון, אין איזה צוות שאומר לך - השירים שלך לא מספיק טובים, או כן מספיק טובים. וזה מה שהיה פעם. אין איזה רף שצריך לעבור בשביל שבכלל יקליטו אותך. חלק מזה הוא לטובת עומק האמנות שלך, חלק מזה תכל'ס לטובת אנשי עסקים שרצו מוצר יותר מוגמר, יותר פיין, יותר מכיר. יש לזה צדדים חיוביים, ויש צדדים בעייתיים מאוד. מי שהגיע להקלטות היה חייב לעבור דרך כמה סננים, וזה לא תמיד לטובה. לפעמים המסננים האלה מסרסים את האמנות לכאורה, ומצד שני, לפעמים המסננים האלה דוחפים את האמן ליצור משהו יותר מוצלח. היום בנאדם יכול להקליט כל גרעפס במחשב בבית, לעשות קליפ ולהעלות ליו-טיוב. אנחנו מופצצים בכמויות חומר שמעולם לא היו. גם של אנשים סופר-מוכשרים שעושים עבודה מעולה, וגם של אנשים פחות מוכשרים שעושים דברים בינוניים".

- יכול להיות שבחברות התקליטים סיננו דברים טובים, ופוספסו שירים ענקיים? שלאגרים שנגנזו?

"לגמרי. הרבה דברים מעולים לא יצאו כי לא התאימו לחברת התקליטים או שהחברות חשבו שלא יראו מזה מספיק כסף. מצד שני, גם אין מי שיגיד - 'חבר, זה לא מספיק טוב. עדיין. חזור הביתה, תשקיע עוד קצת מחשבה, יותר העמקה, ייצא לך משהו יותר טוב'. היום אף אחד לא רוצה לקבל ביקורת.

"יותר מזה, כיום מעטים הם האנשים שרוצים להיות רק זמרים. הם רוצים לכתוב את השיר שלהם, לנגן אותו, להקליט אותו. הם לא יודעים שזה לא טוב, זה מרגיש להם מצוין. הסביבה הקרובה - אח, אימא, החברים הקרובים - אלה באמת אנשים שאסור לשאול אותם- אומרים 'וואו, זה נשמע כמו הדבר האמיתי!'.

"היום, בזכות המחשב אתה יכול לסמפל. אתה מוריד סאונדים, לוקח קצת משיר אחד, קצת משיר שני, מוסיף שורה משלך. זה פוסט-פוסט מודרניזם. זה האמנות כיום. הקהל לפעמים לא מבדיל בין המוכשרים ללא מוכשרים".

- צורת העבודה על האלבום עם "ספנסרוסו", בה אתה לא מעורב בכתיבה ובלחן, הצריך ממך ויתור מסוים על הבעה אישית?

"הייתי שותף מלא, ההבעה שלי מורגשת. היה לי כיף. אמנם אני מבוגר מ'ספנסרוסו' כמעט פי שניים, ויש לי יותר שעות טיסה מהם, אבל הם עושים משהו שאני מת עליו, שהוא חדש לגמרי. יש בהם הרבה מוזיקה, הם אוהבים מוזיקה מאוד, וזה אחד הדברים לדעתי הכי חשובים, להתחבר לאנשים שהם דלוקים לגמרי, שבא להם לעוף על משהו, ולשמחתי אני בנאדם כזה בהוויה הבסיסית, בא לי לעוף על משהו, אני מרגיש שזה מה שמחזיק אותי רלוונטי, רעב".

- אני מוכרח לשאול אותך, כזמר ויוצר ששפת האם שלו היא אנגלית, ולמרות זאת בחרת לשיר בעברית - מה אתה חושב על גל המוזיקאים הישראלים ששרים רק באנגלית?

"בעיניי, מי שרוצה להיות חלק מהתרבות הישראלית, חובה שזה יהיה בעברית. זה אלף-בית. אחד הדברים שמגדירים תרבות זה שפה, מקום, היסטוריה משותפת, זהות. רובנו, מי ששומע מוזיקה בעברית, לרוב אוכלוסייה ישראלית דוברת עברית שחיה בישראל. אם אתה רוצה להיות שותף לתרבות הזאת, בעיניי זו חובה שזה היה בעברית, וזה אחת הסיבות שאני שר בעברית. אני במוצאי אמריקאי, שפת האם שלי היא אנגלית.

"הרבה פעמים המחשבות הראשונות שלי הן באנגלית, ובכל זאת, אני מתעקש. שירים שאני מתחיל לכתוב, אני מיד מנסה לכוון אותם לעברית. ותדע שדברים שנשמעים טוב באנגלית, יכולים להישמע פחות טוב בעברית. יש יותר שירים שהלחנתי באנגלית ולא סיימתי, לעומת מעט שירים בעברית שלא סיימתי.

"אני לא נותן לזה מקום. אני צריך לעשות עבודה נוספת כדי לגרום לזה להיות בעברית".

ירמי קפלן

גיל: 55

נולד ב: שיקגו, ארה"ב

מגורים: רמת-השרון

מצב משפחתי: אב לשלושה

החל את דרכו המוזיקלית כמתופף.פרץ כזמר-יוצר בראשית שנות ה-90, כחבר בלהקת "תערובת אסקוט". ב-1993 יצא אלבום הסולו הראשון שלו, תחת השם "ירמי קפלן והפרחים". מאז הוציא חמישה אלבומים: "בוקר טוב" (1995), "לרע ולטוב" (1999), "הזמן האבוד" (2003), "חשק" (2010), ו"פטיש", שיצא השנה באמצעות קמפיין מימון המונים. כתב וביצע את "כבר עכשיו", שיר הפתיחה לסדרה "הפוך". 

עוד כתבות

פרופ’ אהוד דודסון / צילום: ענבל מרמרי

"מערכת הבריאות מורעבת, בינואר ניפול לגירעון של 2.5 מיליארד שקל": התחזית הקודרת של מנכ"ל קופ"ח כללית

פורטפוליו עם מנכ"ל כללית, פרופ' אהוד דודסון: על היתרונות של מערכת הבריאות בארץ וגם על הכשלים, על הספר שכתב בהסתמך על הניסיון שלו, ועל הספר שעוד יכתוב

סוחר בבורסת ניו יורק. המצטרפת החדשה אינמוד סיימה את אוגוסט בזינוק של 42%   / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

החוזים בוול סטריט נסחרים במגמה מעורבת; מקדונלדס יורדת בטרום מסחר לאחר שפיספסה התחזיות

קימברלי קלארק ולוקהיד מרטין העלו את תחזית הרווח למניה ב-2019 ● היום לא מתקיים מסחר ביפן בשל חג ● טבע דיווחה כי הגיעה להסכם בפרשת האופיואידים ● ממשלת בריטניה מתכוונת לקדם במהירות את הצעת החוק לפרישה מהאיחוד האירופי

מתוך עבודת וידאו של נטעלי פלדסמן ואוהד בנית / צילום: איתי בנית

הקטר החדש של האמנים: חברות הייטק

טרנד חדש צומח בחברות ההייטק: הגדרת הזהות הארגונית דרך אמנות

תחנת הכוח בבאר טוביה./ צילום: מצגת החברה

אקזיט קטן בבאר טוביה: איש עסקים אמריקאי ימכור מניותיו בתחנת הכוח IPM ב-9 מיליון דולר

מייקל מונלייט קיבל הצעת רכישה מקרן קאי קפיטל שמוביל תמיר גלוסקה, המשקפת שווי של כ-800 מיליון שקל לתחנת הכוח ● שותפיו של מונלייט נדרשים להחליט עד אמצע נובמבר אם ברצונם להפעיל זכות סירוב ראשונה לעסקה ● גלובל פאוור, השותפה גם היא ב-IPM, מסרה כי "החברה לומדת את הודעת המציע ותבחן את צעדיה בהתאם"

יצירות אומנות חדשות בכנסת / צילום: איל יצהר

אמנות בכנסת: בוחרים בצילומים ישראליים

אמנם ממשלה חדשה עדיין לא נראית באופק, אבל בכנסת התחדשו בחמש יצירות אמנות חדשות ● אוצרת המשכן, שרון סופר: "חיפשתי עבודות צילום שהן פעולה התערבותית של האמן בנוף"

חיים כצמן, מבעלי גזית גלוב ועמוס לוזון, בעלי קבוצת א.דורי  / צילומים: תמר מצפי

כבר לא עסקת חייו: השיעור שקיבל עמוס לוזון מההשקעה בדורי בנייה

מי שהייתה אחת מחברות הבנייה הבולטות בארץ עשתה בשבוע שעבר עוד צעד לקראת סופה עם הגשת בקשה להקפאת הליכים ● מה שנראה כעסקת חייו של עמוס לוזון, לנוכח זינוק 1,000% במניה לאחר שהשתלט על קבוצת א.דורי, נראה כעת פחות זוהר: המניה צנחה ב-70% מהשיא, ותשואות האג"ח קפצו

בני גנץ / צילום: שריה דיאמנט

בית הנשיא הודיע לראשי סיעות הכנסת ה-22 על העברת המנדט לגנץ

יו"רית הימין החדש, איילת שקד: אין בכוונתנו לנהל מו"מ עצמאי בנפרד מגוש 55 ● בכחול לבן אמרו ל"גלובס" כי בכוונתם לפנות לכל הסיעות בכנסת ה-22, אך הדגישו כי הטלפון הראשון שלהם יהיה לליכוד

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת

אמסלם הבהיר: אבקש אישור ממנדלבליט לחתום על עסקת בזק

ביקום הודיעה כי היא צופה שעסקת בזק תיחתם עד 7 בנובמבר ● בסביבת שר התקשורת טוענים כי אין בכוונתו לעכב חתימה על העברת היתר השליטה בבזק, אך הוא רוצה לוודא שהיועמ"ש, בנוסף למחלקה המשפטית במשרד התקשורת, מאשרים לו לחתום

מימין: יואב לוי, מייסד-משותף ומנכ"ל, ויונתן אפל מייסד-משותף וסמנכ"ל פיתוח / צילום: ירין טרנוס, יח"צ

אפסטרים גייסה 30 מיליון דולר בהובלת ענקיות רכב בינלאומיות

הגיוס התבצע בהובלת קבוצת Alliance של רנו, ניסאן ומיצובישי ● החברה, המתמחה באבטחת סייבר לכלי רכב מקושרים, בוחנת התרחבות לסין וליפן

דוכן של אינטל בסין / צילום: China Stringer Network, רויטרס

שבבים של תשואה: למה כדאי לשמור על חשיפה למניות שבבים

במהלך חמש השנים האחרונות הניבו מניות השבבים תשואת יתר משמעותית על מדד ה–S&P 500 ● גם במבט קדימה חברות הסקטור צפויות לבלוט בזכות חסמי כניסה גבוהים, חשיבות אסטרטגית, הערכות שווי הוגנות ורמות שווי נמוכות יחסית

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

סלקטיביות באמריקאיות: קשיים בהנפקת המניות המתוכננת של חברת הרץ בת"א

במסגרת ההנפקה, תכננה הרץ גרופ לשנות את סיווגה לקרן השקעות בנדל"ן בארה"ב (קרן ריט), כחלק ממהלך הנפקה הנחשב ארוך ומורכב יחסית, והינו ראשוני מבין חברות הנדל"ן האמריקאיות שעד היום גייסו אג"ח בבורסה המקומית

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

היתר מיותר? איך הפך מדד יתר 60 לכבשה השחורה של מדדי המניות בת"א

אין זו השנה הראשונה שבה מדד מניות היתר מאכזב קשות את המשקיעים בו ומציג ביצועי חסר ניכרים ביחס למדדי מניות השורה הראשונה ● הפיזור הסקטוריאלי של יתר 60 הוא עקב האכילס של מדד זה, ונדרשת מחשבה מחודשת בעניין

הפגנות בצ'ילה / צילום: שני אשכנזי, גלובס

הרוגים, מחסור באוכל וירי חי: סיקור מיוחד מהמהומות בצ'ילה

מזה כשבוע מתחוללת בצ'ילה מחאת ענק בשל החלטת הממשלה לייקר את מחירי הנסיעות בתחבורה הציבורית ● הממשלה הכריזה על מצב חירום והכניסה את הצבא לבירה ● אצל הצ׳יליאנים הוצפה טראומה ישנה, והם דורשים מהממשלה להוציא את הכוחות ולהציע להם "ניו דיל חברתי" ● סיקור מיוחד מסנטיאגו, צ'ילה

אורי רוזן, מנכ"ל מאקו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"העולם הוא לא רק דיווחים על פוליטיקה והפצצות בסוריה"

הסירוב לתפקיד מנכ"ל חדשות 13 ● ההתחממות על הקווים במגרש מול ynet ● החשש מפני ענקיות האינטרנט הבינ"ל ● ולמה לא תמיד צריך אג'נדה גאה ● מנכ"ל מאקו אורי רוזן סוגר למעלה מ-6 שנים באתר, ומבחינתו – שרק יהיו עוד כאלה ● "אוף דה רקורד"

אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork ומסיושי סאן, מייסד ומנכ"ל סופטבנק / צילומים: Noam Galai, flicker, shutterstock

דיווח: סופטבנק תשתלט על WeWork

דיווחים ב"וול סטריט ג'ורנל" וב-CNBC מעלים כי סופטבנק עומדת להזרים לחברה 4-6 מיליארד דולר לפי שווי של 8 מיליארד דולר, אך קיימות סתירות לגבי מבנה העסקה - האם רוב הסכום ישמש לרכישת מניות או כהלוואה ● ב-WeWork יכריעו מחר בנושא, כשקיימות עוד אופציות מימון על השולחן

המהומות בברצלונה, ספרד / צילום:  REUTERS/Albert Gea

רכשתם כרטיס לקלאסיקו? כנראה שהפסדתם אלפי אירו

בעקבות המהומות בספרד בוטל המשחק הנחשק בין ברצלונה לריאל מדריד שאמור היה להתקיים ביום שבת ● כ-2,000 ישראלים ועוד 20 אלף תיירים מרחבי העולם ייאלצו לחשוב כיצד למזער את ההפסדים של עלות כרטיס הכניסה למשחק, הטיסות והמלונות - שעלולים להגיע לסך של למעלה מ-2,000 אירו

ג'סטין טרודו ואישתו סופי / צילום: Carlo Allegri, רויטרס

ממשיך לכהונה שנייה, אך ללא ממשלת רוב: טרודו זכה בבחירות בקנדה

המפלגה הליברלית בקנדה בראשות רה"מ המכהן זכתה במרבית הקולות וניצחה שוב בבחירות ● עם זאת, עדיין חסרים לה 170 מושבים בפרלמנט בשביל ממשלת רוב, ולכן טרודו יצטרך להסתמך על מפלגות קטנות יותר כדי להעביר חוקים מרכזיים

ארומה תל אביב / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של ארומה

לקראת תביעה ראשונה במשבר הטונה: ויליגר נגד ארומה ת"א

ויליגר מאיימת לתבוע את רשת בתי הקפה וטוענת לירידה במכירות ולנזקים כספיים כבדים שנגרמו לה בעקבות אזכור שמה בפרשה, ובעיקר אחרי שממצאי הבדיקות הוכיחו כי ארומה ת"א היא שאחראית לליקויים בטונה שמכרה ללקוחות

תוכנת זיהוי הפנים של מגווי / צילום: רויטרס

האם ארה"ב תצליח לבלום את הסטארט-אפ מאחורי "האח הגדול" הסיני

חברת Megvii נכנסה באחרונה לרשימה השחורה של הממשל האמריקאי, דווקא בעיתוי רגיש עבורה - כשהיא עומדת לקראת הנפקה בבורסה ● האם החרם הוא כלי אפקטיבי, מה חושבים על כך בחברה והאם האמריקאים באמת חוששים מהטכנולוגיה שלה?

ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר, גלובס

מה קשה יותר: להקים ממשלת מיעוט או להפיל אותה?

שתי מערכות הבחירות האחרונות המחישו עד כמה קשה לקבל את אמון הכנסת להרכבת ממשלה ● אבל האם יש אפשרות להקים ממשלה גם ללא תמיכת רוב חברי הכנסת? צללנו ללשון החוק ● המשרוקית של גלובס