גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיול מרתק במדינה המוסלמית הידידותית לישראל

אזרבייג'ן: כסף גדול מנפט ומגז, אדריכלות ראוותנית כמו במפרץ הפרסי וחנויות מותגים, ולצדן כלכלה של מדינה מתפתחת

באקו בירת אזרבייג'אן/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
באקו בירת אזרבייג'אן/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

5 ימים אחרי הנחיתה חזרה, לידי כוס אזרבייג'נית מסורתית ובה תה, אני עדיין הופך בחוויות מאזרבייג'ן. מדינה מגוונת ומרתקת שמבקשת לקרב אליה תיירים, אך דומה שטרם גיבשה את סיפורה עבורם.

אזרבייג'ן, השוכנת בדרום-מערב אסיה, בין רוסיה מצפון ואיראן מדרום, מתקנאת בתיירות הנכנסת למדינת קווקז אחרת, השכנה גיאורגיה. עם צפי לאזילת הנפט שמופק במדינה, התעשייה המובילה בכלכלה המקומית, עד שנת 2050 - אפשר גם להבין את הצבת התיירות גבוה בסדרי העדיפות של הממשלה.

אזרבייג'ן, כך יודע לספר כל מקומי, היא המדינה הראשונה בעולם שבה נמצא נפט, כבר ב-1848. "כמה שנים לפני טקסס", יוסיפו הפטריוטים המדקדקים. את פירות העושר שניחת על המדינה כתוצאה מיצוא הזהב השחור מאז התפרקה ברית-המועצות, קשה לפספס. בנייה ראוותנית היא כנראה תופעת לוואי הכרחית, יעיד על כך גם המפרץ הפרסי. בבירה באקו מדגימים זאת כיום שלושת מגדלי הלהבה והאצטדיון המדהים שנחנך השנה באולימפיאדה האירופית. כדי לחזות בפרויקט האי המלאכותי המפלצתי, נשוב ב-2020.

ראוותנות היא מילת מפתח באזרבייג'ן. כך, למשל, גאוות המקום עד לפני כמה שנים הייתה נתונה לתורן הדגל הגבוה ביותר בעולם - בחצי אי קטנטן שגולש אל הים הכספי מתנשא דגל המדינה בגובה של 162 מטרים. למרבה הצער, גם בטג'יקיסטן הבינו את חשיבות הנושא, וטרחו להציב דגל גבוה ממנו בשני מטרים. כך חלפה לה תהילת עולם, וסיורי התיירים בבאקו מתעכבים כעת על דגל שהוא רק השני בגובהו בעולם.

מי שעוד טורח להפגין לראווה את שמו ואת פועלו הוא הנשיא, אילהאם אלייב. הוא אמנם טרם זכה שיקראו על-שמו נמל תעופה בינלאומי חדיש או מרכז אמנות גרנדיוזי בתכנון הסטאר-כיטקטית האולטימטיבית זהא חדיד - כמו שקרה לנשיא הקודם, היידר אלייב (לגמרי במקרה, אביו המנוח); אבל גם דיוקנו של השליט הבן לא נפקד מאף תחנת דלק, כמו גם ממשרד קבלה בבית מלון, כמו גם מבית כנסת יהודי.

יהודים, מוסלמים וכוזרים

זמן טוב להתעכב מעט על החוויה היהודית שלי באזרבייג'ן. איך זה להסתובב בימים אלה במדינה שבה כמעט 97% מהאוכלוסייה הם מוסלמים, אתם שואלים? טוב, תודה, אני עונה. עם השאריות של מסורת השלטון הסובייטי, שמשל באזרבייג'ן שבעה עשורים עד השחרור ב-1991, נמנית הפרדת הדת מהמדינה. אם נוסיף על כך את העובדה שרוב מכריע של המוסלמים באזרבייג'ן הם שיעים מתונים, ודאי תשמחו, כמוני, לגלות שהאלכוהול זורם פה כמו תה; שאחרי ששתיתם מספיק ממנו ותעזו לספר שאתם מישראל, לא יאונה לכם כל רע; ואפילו הנשים המקומיות יידמו בעיניכם למשוחררות.

עד כמה משוחררות, ימחיש הסיפור הבא: במשך ארבע שנים רצופות ותמימות פעלו משרדי הבנק של איראן במרכז באקו. עד שסמוך לו, אי-אז ב-1998, הוצב פסל "האישה החופשית". הפסל מציג דמות אישה, המסירה מעליה את כיסוי הראש המסורתי, חיג'אב, כסמל לזכויות הנשים בדמוקרטיה המוסלמית הראשונה בעולם (כאן הכוונה היא כבר לשנות העצמאות הראשונות של המדינה, בין 1918 ל-1920). למחרת היום, הבנק האיראני העתיק את מקום מושבו לנקודה פמיניסטית פחות בעיר - לפסל השלום.

בכלל, אזרבייג'ן היא קרוב לוודאי המדינה היחידה בעולם שבה מצבן של הנשים המוסלמיות עדיף על זה של אחיותיהן היהודיות. בעוד את הראשונות תוכלו לראות מהלכות שלובות ידיים עם בני הזוג שלהן, בין חנויות האופנה של כיכר המזרקות ורחוב ניזאמי השיקי בבאקו, הרי בכל האמור לנשים יהודיות, תיאלצו להסתפק בעדות שמיעה.

בעיר גובה (Quba), מרחק שעתיים נסיעה מבאקו לכיוון צפון, 12 אלף תושבים, מחציתם יהודים, המרוכזים במה שמכונה "העיירה האדומה". על הנשים כאן נאסר לצאת אל הרחוב, ולבית הכנסת (בעיר יש שלושה כאלה, שניים מהם פעילים) הן מורשות להגיע רק באירועים מיוחדים, למשל בר-מצווה, אז הן מוסתרות מאחורי פרגוד.

יהודי גובה הם "מזרחים", קרי לא ספרדים ולא אשכנזים. הם מאמינים שהם צאצאים של בני שבט דן, היושבים באזור מאז המאה ה-8 לפני הספירה. לפי סברה אחרת, אלה צאצאי מוסלמים שהתגיירו בהשפעת הכוזרים, ומאז שימרו את דתם.

כך או כך, חלק מהמנהגים של היהודים ההרריים ("ג'והורי" בשפתם) שאובים מחיי המסגד, למשל הסרת הנעליים לפני הכניסה לבית הכנסת. לקהילה המקומית יש רב, וכן שוחט ומוהל. בעיר פועלת גם מעין ישיבה, בהוראת ישראלי-חרדי; ובבית הספר המקומי, המעורב לילדים יהודים ומוסלמים, התגאה המנהל להציג בפנינו כיתה ללימוד עברית ומורשת ישראל, ובה תלויים על הקירות דגל ישראל, מפת המדינה, אותיות הא"ב וכיוצא באלה.

כשהרסו בעיר גובה לפני מספר שנים מגרש כדורגל, נמצאו שרידי קבר אחים של תושבים אזרבייג'נים, שנטבחו בידי ארמניה ב-1918 בתמיכה רוסית. במקום הוקמו אנדרטה ומוזיאון לזכר אותם 12 אלף נרצחים. כידוע, לא היה זה מפגש הדמים האחרון בין שתי המדינות השכנות. המאבק על חבל נגורנו-קרבאך במערב המדינה, שגבה בשנים 1988-1994 כשלושים אלף קורבנות משני הצדדים והביא ליותר ממיליון פליטים אזרבייג'נים בארצם - עדיין לא הגיע לסיומו. נשמע מוכר, ובאופן מעניין מביא לתחושת הזדהות של שני הצדדים עם ישראל.

האח הגדול עדיין פה

נוסף על הפרדת הדת מהמדינה, אפשר לדבר גם על מזכרות אחרות, נעימות פחות, שהותירו הסובייטים ברפובליקה. אחת מהן היא תחושת הנוכחות התמידית של הריבון.

במוזיאון להיסטוריה של אזרבייג'ן, שממוקם בבית ברון הנפט טגייב בבאקו, פנתה אלינו, קבוצת עיתונאים מישראל, נרמין, צעירה מוסלמית מקומית. היא סיפרה שהיא לומדת עברית באוניברסיטה, וחלומה להגיע לעבוד בישראל.

דקות לאחר שיצאנו את המוזיאון ניגש אל אחד מאיתנו צעיר מקומי, דובר עברית גם הוא, וביקש סלפי משותף. המשכנו אל היעד הבא שלנו - מוזיאון השטיחים המצוין, הראשון מסוגו בעולם, ומי מקבלת שם את פנינו? נרמין החביבה.

איך אמר לנו דיפלומט ישראלי שפגשנו לארוחת ערב, למשמע צירוף המקרים: "בעיר אין המון דוברי עברית". תבינו מזה מה שאתם רוצים.

גם הבולטות של מצלמות הבקרה הרבות הפזורות במרחב העירוני בבאקו לא תרמה לחוויית העצמאות והחופש, מצרך חובה עבור רובנו בחו"ל. באחד הערבים, דווקא כאשר אנחנו היינו בצד המצלם, נדרשנו בתקיפות על-ידי אזרח מקומי אכפתי להפסיק לעשות כן, וזה לא קרה סמוך לבסיס טילים, אלא ברציף של אחת מתחנות הרכבת התחתית בעיר. מצד שני, יש להם רכבת תחתית בעיר.

ויש להם גם עיר עתיקה. ועוד איזו. מצודה אליפטית מוקפת חומה, שהוקמה במאות ה-11-12 לספירה, והוכרה בשנת 2000 על-ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי. בעיר העתיקה שני מוקדים עיקריים: ארמון שירוואנשה אדיר הממדים, שהוקם, כך מאמינים, על קברו של קדוש סופי, וכולל מסגד, מאוזוליאום, חמאם ועוד עשרות חדרים. ביקור חובה לכל חובב אדריכלות והיסטוריה דתית. השני, מגדל הבתולה, מבנה יפהפה עשוי אבן גיר, בגובה של כשלושים מטרים, שרק מספר המדרגות המובילות לתצפית ממנו מתחרה בכמות האגדות שנרקמו סביב נסיבות הקמתו ובחירת שמו. זהו אולי המבנה המזוהה ביותר עם העיר, ולא בכדי. בכניסה לעיר העתיקה מספר דוכנים מציעים מזכרות באווירה נעימה ונינוחה.

איפה שאין נפט, יש גז טבעי

אווירה טובה תמצאו גם במסעדות שונות בעיר, רבות מהן שוכנות בבתי אבן ערביים עתיקים. מה אוכלים באזרבייג'ן? הרבה קבב, כלומר מה שעולה על האש. בעיקר כבש, אבל לא רק. מרקים מצוינים. ירקות טריים, בטעמים שכבר נשכחו מהחך הישראלי. מוחמצים מכל הסוגים והמינים, כולל דובדבנים כבושים. מאפים וירקות ממולאים. גבינות מקומיות נהדרות. גם מקומם של הדגים אינו נפקד. אם יתמזל מזלכם, תזכו תוך כדי ארוחה להופעה חיה של להקה מסורתית, לרוב שלישייה, שתבצע "מוראם" - שירי פולקלור אזרבייג'ניים. בשביל להביא לארץ קוויאר שחור איכותי תצטרכו ללכת לשוק המזון המקומי, ואולי גם להתכופף אל מתחת לשולחן. מכירתו אינה חוקית, בגלל מגבלות על דיג חדקנים בים הכספי. בשביל שווארמה טובה תצטרכו ללכת מקסימום מאתיים מטרים מכל נקודה שבה תהיו. המחירים במסעדות נמוכים רק מעט מאשר בישראל. ארוחה זוגית מלאה במסעדה תעלה 40-60 מאנאט (המטבע האזרבייג'ני, קרוב בערכו לדולר אמריקאי), וישנו גם היצע עסקיות סביב 10 מאנאט לאדם. לחובבי השופינג נספר באותה הזדמנות, כי גם בחנויות האופנה, כולל ברשתות הבינלאומיות, המחירים קרובים לאלה הנהוגים אצלנו.

במרחקים של חצי שעה עד שעת נסיעה מבאקו, שלושה אתרים נוספים שווים ביקור: שמורת גובוסטן, על ציורי הסלע הקדומים שבה והמוזיאון השוכן ב"הר הגדול" שבשטחה; מקדש האש הזורואסטרי, וסביבו חדרים המספרים באמצעות ממצאים ומיצגים את סיפור דתו של זרתוסטרה; ושלישי ואחרון, "ההר הבוער" - כינוי לנביעת גז טבעי שאחראית לבעירה רציפה, זה אלפי שנים, למרגלות הר הסמוך לבירה. ליד מדורה כזו טרם זכיתם להתחמם.

כמה קלישאות לסיום

כתבת תיירות אמיתית הרי לא יכולה להסתיים בלי איזה "ישן מול חדש", אז בואו נמתח את זה עוד קצת: מהי אזרבייג'ן, אם כן? מדינה כה עשירה במשאבי טבע, עד כדי כך, שלא נדיר לראות בה כלי קידוח נוגסים באדמה בלב שכונת מגורים, אך רק שכבה דקה יחסית מאוכלוסייתה נהנית מפירותיו הכלכליים של מגזר האנרגיה; מדינה שהרימה מצעד גאווה רגע לפני שאירחה את האירוויזיון, אך 97% מאזרחיה מצהירים שהם הומופובים; מדינה שבה צעירים שותים ומבלים כאילו אין מחר, אך נשיקה בפומבי אסורה על-פי חוק ודינה קנס כספי.

מדינה ידידותית לישראל, בעלת קשרים עסקיים ומדיניים ענפים עמנו, אך רואה בטורקיה מדינה- אחות ו-35 מיליון מבני עמה חיים בכלל באיראן; מדינה המתנאה בבירה סואנת ועשירה, שורצת חנויות מותגים ופאר האדריכלות המצועצעת, אך היא למעשה כלכלה מתפתחת, כפרית ברובה, גדושת מסורות, היסטוריה מרתקת וטבע פראי. איזו אזרבייג'ן אתם תגלו אם תסעו לבקר בה?

הכותב היה אורח חברת התיירות מונה טורס, חברת התעופה אזרבייג'ן איירלינס ומשרד התיירות של אזרבייג'ן.

מידע מעשי

■ לצורך ביקור במדינה, נדרשת אשרת כניסה ושהייה. הצטיידו בשתי תמונות פספורט והכינו 40 דולרים - הוויזה תונפק לכם עם הנחיתה בשדה התעופה בבאקו.

■ חברת התעופה אזרבייג'ן איירליינס מפעילה שתי טיסות שבועיות מישראל לבאקו, במחיר של 420 דולרים (יש גם טיסות המשך לניו יורק ולבייג'ין, אחרי חניית ביניים קצרה); חברת התיירות מונה טורס מציעה חבילות נופש לחמישה לילות (שלישי-ראשון) בבאקו, הכוללות טיסה ולינה במלונות Qafqaz Baku City (ארבעה כוכבים, 729 דולרים לאדם בחדר זוגי) או Fairmont (חמישה כוכבים, 1,029 דולרים לאדם בחדר זוגי).

■ באקו אמנם שוכנת לחוף הים הכספי והיא נהנית מטיילת רחבת ידיים שאורכה 6-7 קילומטרים, אך כדי לטבול במי האגם המלוח הגדול בעולם תצטרכו לצאת מהעיר ולנסוע כשלושים קילומטרים אל חופי הרחצה המלאים בחודשי הקיץ.

■ אזרבייג'ן היא גן עדן למעשנים, מה שעלול להעיק על המתקשים בעישון פסיבי. הביאו בחשבון - גם במסעדות ובלובי בתי המלון המלצרים מגישים מאפרות לשולחנות. להפוגה, תוכלו להיכנס לאחד מסניפי רשת בתי הקפה Gloria jean's, שבהם העישון אסור, וליהנות אגב כך מוויי-פיי חינם.

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר