גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פסטיבל "מנורת לילה" שופך אור על התחנה המרכזית הישנה בת"א

הפסטיבל כולל מיצגי וידיאו ארט, אמנות רחוב ומופעי מוזיקה מזרחית מימי "מלך הקסטות" ומוזיקה שחורה מאפריקה, לצד מחווה לחנוך לוין, היוצר החשוב שנולד בשכונת נווה שאנן

השם "נווה שאנן" נקשר בתודעה הציבורית בעבר בעיקר עם "רחוב הנעליים", ואילו בהווה הוא מזוהה יותר מכול עם תושבים זרים, מבקשי מקלט ומהגרי עבודה בלתי חוקיים, המאכלסים את רחובות התחנה המרכזית הישנה. מעטים יודעים ששכונת נווה שאנן תוכננה במקור, בתוכנית בניין העיר של האדריכל יוסף טישלר, בצורת מנורה בת 8 קנים, שבמרכזם בתפקיד השמש, ניצב רחוב לוינסקי. התוכנית נקטעה ונמחקה בחלקה הדרומי, כאשר הוקמה התחנה המרכזית החדשה.

באזור התחנה המרכזית, הישנה והחדשה, פועלים בשנים האחרנות עשרות אמנים ויוצרים מתחומים שונים, ופעילותם כוללת גם היכרות וניסיון לחיבור ושיתופי-פעולה בין האוכלוסיות המגוונות החיות במתחם, הנחשב לאחד הקשים וה"חשוכים" בעיר.

פסטיבל "מנורת לילה", שיעלה זו השנה השנייה בסוף השבוע הקרוב, נולד ביוזמה של אמנים ותושבי השכונה, וזכה לתמיכה הפקתית ולמימון של מחלקת התרבות בעיריית תל-אביב-יפו.

הפסטיבל הוא אירוע אורבני רב-תחומי, המתרחש ברחובות ובחללים ציבוריים, ומזמין את הקהל לבקר ולבלות באזור שבו כמעט לא תמצאו את עצמכם מחפשים אירועי תרבות ובילויים לשעות הפנאי.

על הייזום, האוצרות והניהול האמנותי מנצחים יאשה רוזוב ועברי באומגרטן. לצורך הפסטיבל נרתמו חללים ציבוריים ומסחריים, חנויות וברים, גינות ציבוריות ושיתופיות, פינות רחוב ובניינים בולטים - כולם שוכנים על תוואי תוכנית המנורה ההיסטורית. אלה יארחו וישמשו במה למיצבים ומיצגי אור, הקרנות וידיאו, מופעי מוזיקה ותיאטרון ופעולות אמנותיות. בתוך כך, יחשוף בפני הקהל את הכוחות היצירתיים והעושר הרב-תרבותי הצומח ומתחולל בשכונה.

המעלות בצל

הפסטיבל ייפתח באירוע חגיגי ביום חמישי, 24.12, בשעה 20:30, בגינה הקהילתית ברחוב הגר"א 28, פינת חמד נעלמה בליבה של שכונה קשת יום. בהמשך יוצגו עבודות אור (בסיוע חברת התאורה יאיר דורם), כמו "רעש לבן" יצירה של תום לאב ולולו פליי, שמגיבה לנוכחותם הבלתי פוסקת של מטוסים המנמיכים טוס מעל השכונה בדרכם לנתב"ג. בעבודת הוידיאו של יעל פרי וסלמה אלנסע "עיר צחורה", ידיים נעלמות ועמלניות צובעות את בית משפחת נבולסי הנטוש ברחוב איגר 5. טל הויברגר ועידו רמון יאירו את הבנין הידוע לשמצה ברחוב פין 1, אחד מאתרי בתי הבושת העלובים והוותיקים בעיר, באורו של אסטרואיד שזורח מחום הכניסה לאטמוספירה. הגר שפירא וקרן רווה יזמנו את העוברים והשבים ל"מצפה כוכבים" שהן מקימות ברחוב איגר 4, סמוך למיצב הביצה המבעבעת של לארה גבריאלי ודדי אליאס.

במשחקי אור וצל תוכלו למצוא את המיצב "מעלות בצל", שבו האמנים ישחקו עם הצללים שמטילים העוברים ושבים ובמיצג נוסף יעלה תיאטרון צלליות אינטראקטיבי לאורו של "פנס הקסם" - מכונת ההקרנה הביתית של שנות ה-70.

בתי העסק המיוחדים של השכונה, בהם לא יושבים בדרך-כלל חובבי האוכל של תל-אביב, תוכלו לטעום מאכלים מרחבי העולם, שהביאו איתם תושבי השכונה הזרים. במקביל יתקיימו בהם סדנאות סריגה אפריקנית, של נשות קואופרטיב קוצ'ינטה (Kuchinate) ומשחק כדורגל ידידותי בין שחקניות אליצור נווה שאנן לבין תושבות השכונה הזרות.

אחד ממוקדי הפסטיבל הוא אירוע מחווה לחנוך לוין, מחזאי, במאי ומשורר מגדולי היצירה העברית, שנולד בשכונת נווה שאנן, כאשר עוד הייתה אחד ממתחמי הפועלים העבריים בעיר. לוין נולד בבית שבצומת הרחובות ראש פינה ועקיבא איגר, שם ניצבה חנות המכולת של אביו ושם שוכן גם כיום בית הכנסת שבו התפללה משפחתו. בערב פתיחת הפסטיבל (חמישי, בשעה 20:00), יתקיים במקום טקס הסרת הלוט מעל לוח ההנצחה לחנוך לוין על קיר הבית.

השחקנים סיגל שהינו, רענן לוי וצפריר קורסיה יציגו את המופע "חנוך לוין מציץ לשכנים", שיכלול קטע מתוך מחזהו של לוין "פופר". המופע יוצג ברחוב ליד הבית (רח' ראש פינה 18) מספר פעמים במהלך הערב בימי חמישי ובמוצ"ש.

עולם המוזיקה הייחודי של התחנה המרכזית ושכונת נווה שאנן עולה גם הוא על הבמה בשני מתחמי מסיבות והופעות: מתחם "סאונדסיסטם", באתר בית הבאר, יציג חגיגת מוזיקה מהיבשת השחורה "מקרן אפריקה במזרח ועד ג'מייקה במערב".

במשך יומיים תתקיים במקום מסיבה מרתונית עם מוזיקה חיה והקלטות של ישראלים ושל מוזיקאים מקהילות אפריה של מבקשי המקלט בתל-אביב.

האירוע המוזיקלי השני, "עטרה ליושנה", מתרפק על זיכרון ממלכת הקלטות הפיראטיות, ערש פריחתה של המוזיקה המזרחית, המזוהה עם התחנה המרכזית הישנה. מסיבות מוזיקה מזרחית וחאפלה מסורתית יתקיימו בחמישי בערב, בחסות תחנת הרדיו "קול הקמפוס".

במוצאי שבת ייערך מסע מוזיקלי בהיסטוריה של השכונה, שיתחיל בסיפורי הטוענים לכתר "מלך הקסטות" של התחנה המרכזית עם דודי פטימר, ויסתיים במסיבת ליין פרסי עם DJ אמבאסאד.

ימים חמישי, שישי ושבת, 24-26 בדצמבר. במקרה של מזג-אוויר גשום וסוער מדי, האירוע יידחה בשבועיים לתאריכים 9-7 בינואר. 

עוד כתבות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

התקיפה באיראן: איזה חימוש משוטט קצר טווח מחזיקה ישראל

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר