גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשהסופה המדברית הכתה באיזור המרכז

לבאר שבע יש חתיכת קבוצה, עם הרכב יציב ובלתי מזוגזג ■ למכבי ת"א, שהפסידה בפעם ה-11 העונה מתוך 31 משחקים - יש בעיקר הצגת יחיד של ערן זהבי, וגרוע מכך - מאמן שמזגזג בין תבניות משחק, הרכבים, ובין ג'ובים באנגליה לג'ובים בישראל ■ רון עמיקם על משחק העונה

הפועל ב"ש חוגגת ניצחון בבלומפילד על מכבי ת"א / צלם: שלומי יוסף
הפועל ב"ש חוגגת ניצחון בבלומפילד על מכבי ת"א / צלם: שלומי יוסף

1. מכבי ת"א הוכיחה אמש (ב') בבלומפילד את מה שהיא מוכיחה מאז הקיץ: היא בשלה להיפרד מתואר האליפות הנצחי במונחי הזכרון הקצר של הציבור, ולהניח אותו על הראש של הפועל ב"ש. לגבי הפועל ב"ש, יש צורך גדול בחשדנות מרובה לגבי הקביעה כי היא בשלה לזכות באליפות. מה שבטוח, הפועל ב"ש היא קבוצת הכדורגל הטובה בישראל. עוד לא המועדון הגדול, עוד לא מיינסטרים, אבל בהחלט קבוצת כדורגל משובחת. ואם עוד לא הובן, אז נוסיף שוב את המילה קבוצה. חתיכת קבוצה.

צריך להבין, הפועל ב"ש לא התעלתה במשחק אתמול ומכבי ת"א לא שיחקה באופן מחפיר. שתי הקבוצות שיחקו בהתאם לרמתן. מכבי ת"א עלתה בהרכב שלא מתאים - וזה לא חדש - ושיחקה עם מעט מאוד שחקני קלאץ' או שחקנים שמייצרים מספרים. הפועל ב"ש עלתה בהרכב הכמעט רגיל שלה - למעט האילוץ שבפציעת דוידזאדה - ושיחקה מהרגע הראשון כמו קבוצה שיודעת בדיוק מה היא רוצה מעצמה. ברק בכר אמר בסיום שאתה לא מתכנן לכבוש שער בדקה השנייה, אבל אתה בהחלט בא מהרגע הראשון כדי לנצח. זה בדיוק מה שקרה במשחקים בין הקבוצות בבלומפילד בשנים האחרונות. ב"ש באה לעבור את הדקות הראשונות בשלום ומכבי באה לנצח. הפעם שתי הקבוצות באו לנצח. מכבי בפעם ה-1,432 בערך, וב"ש בפעם הראשונה. בפעם הבאה שהיא תבוא להביס, היא גם תביס. מכבי זו הילה, כי הרבה זמן היא לא קבוצת כדורגל. מכבי ת"א סגרה בעונה שעברה רצף משחקי בית ללא הפסד חסר תקדים - ומאז הפסידה ארבע פעמים, שלוש פעמים העונה. וזה רק בליגה. תוסיפו לכך עוד ארבעה הפסדי בית בליגת האלופות (אמנם בסמי עופר בחיפה), וזה כבר שבע. מכבי הפסידה מפתיחת העונה 11 פעמים מתוך 31 משחקים שכבר שיחקה. אין מה לעשות, כשקבוצה ווינרית מפסידה כל כך הרבה, היא מ תרגלת להפסיד.

ברחובות, עיר כדורגל נפלאה, יש מושג שנקרא "מבולגנים". ככה קוראים כבר שנים אוהדי הפועל מרמורק לאנשי מכבי שעריים. זה הדבר האחרון שאפשר להגיד על מכבי ת"א, שהיא מבולגנת. שקט תעשייתי מופתי שורר שם בדרך כלל, עד למשחק הזה. רק לפני חצי שנה בערך נפרדה אלונה ברקת מאלישע לוי ערב גמר גביע ושילמה על כך בשישייה מהדהדת. האחרונה שהיינו מאמינים עליה שתחקה את הסיטואציה זו מכבי ת"א, אמנם בעל כורחה, אבל בעיתוי אומלל.

מאמן שמזגזג בין מועדונים ערב משחק עונה מחייב, מגמגם במסיבת העיתונאים, שחקנים עצבניים, תבניות משחק לא ברורות. ברגע שמכבי מבולגנת יותר מהקבוצה השנייה, מהמועדון השני, זו הבשורה שאפשר לקחת מהמשחק הזה. לא הניצחון המכונן, לא תפיסת המקום הראשון, לא שלוש נקודות ההפרש - שהוא אינו משמעותי 21 מחזורים ושני משחקי עונה עד לסיום - אלא העובדה שמכבי יותר מבולגנת. ולהגיד את זה כשממול עומדת הפועל ב"ש - אחד ממועדוני הכדורגל שהיו בעבר מופת לבילגון - זה חתיכת אירוע.

2. סלבישה יוקאנוביץ' לא מחייך הרבה. שפת הגוף שלו לא נינוחה. הוא לא מסתיר את הלם התרבות שנפל עליו מאז שהגיע לכאן. אם יילך, את מחיאות הכפיים הוירטואליות שילוו אותו בדרך החוצה, יהיה אפשר לשמוע עד לונדון. ולא מתוך הערכה.

יוקאנוביץ' התקשה להסתיר שהשהות-גלות פה נכפתה עליו ואם יחתום בפולהאם, הוא פשוט בורח מכאן. מאמן שהעלה קבוצה לא מדורגת לשלב הבתים של ליגת האלופות ובאופן כללי שימר את מקומה בצמרת הכדורגל הישראלי, לא אמור לברוח לקבוצה מתחתית הליגה השנייה באנגליה, בטח לא בדצמבר.

וזו הבעיה הגדולה של ג'ורדי קרויף. יותר מדי מאמנים עושים עליו סיבוב ובורחים מפה. אולי זה בגלל הצל הכבד שהוא משרה עליהם, ואולי בגלל שישראל היא פסק זמן זמני. הבעיה היא שלמעט פאולו סוזה שבתוך שנתיים קפץ להיות מאמן בצמרת הסרייה A, שאר המאמנים לא תפסו אמריקה וגם לא אנגליה. אוסקר גרסיה פוטר גם מהליגה השנייה באנגליה, פאקו מהליגה המקסיקנית וגם יוקאנוביץ' הגיע לפה מקבוצה לונדונית זניחה בצ'מפיונשיפ, וחוזר לקבוצה לונדונית זניחה בצ'מפיונשיפ. בשביל מועדון שמנסה לקבע את עצמו בדרג השני של הקבוצות באירופה - כמו מכבי ת"א - זה מעליב. עם פולהאם הוא לא יוכל להגיע אפילו לפלייאוף העלייה לפרמיירליג העונה; עם מכבי ת"א אפשר להגיע כל שנה לשלב הבתים של ליגת האלופות.

יכול להיות שזה הרגע להבין שהאג'נדה מיצתה את עצמה. מאמנים זרים מגיעים למכבי ת"א בשביל האתנחתא. לישראל יגיעו או פנסיונרים, או מאמנים שמחפשים להעביר את הזמן עד להצעה ממדינה אטרקטיבית יותר. מאמנים בכירים לא ינחתו כאן גם לא עבור מזוודה של דולרים קנדים. הם לא מבדילים בין ישראל למאוריציוס, לכאן באים לחופשה בכריסמס, לא כדי לעשות קריירה.ללכת על מאמן ישראל זה לבחור בין אלי גוטמן לאלישע לוי או אפילו גיא לוזון. כדי לשקם את הקריירה המתרסקת שלו יצטרך אלי גוטמן לקחת אליפות מהמקום הלא נוח שבו הוא מוצא את מכבי של יוקאנוביץ'. וגוטמן, שמתעסק בתדמית שלו ללא הפסקה, עלול להכנס לסחרור שמכבי לא תצא ממנו.

זה לא מצב נוח, בפרט כאשר המאמן שרוצה לעזוב לא משאיר חותם, להיפך. הקבוצה תלויה יותר מתמיד מערן זהבי - בלעדיו היא לא יותר ממקום חמישי - מחליפים נמחקו (איפה היה אתמול אבי ריקן?), הזרים ברמה מאוד גבולית, ומכבי כבר לא משחקת את הכדורגל הכי טוב בישראל.

3. להיות באר שבעי זה לא פשוט. בבאר שבע יש היום הכל, ואני לא מדבר רק על כך שזו בירת הסייבר של ישראל. באמת יש בה הכל: מרחבים, קניונים, אוניברסיטה, חיי לילה. אין לה במה להתבייש. לבלות יום בבאר שבע לא פחות מגניב מאשר לבלות בפקקים שמייצרות העבודות על הרכבת הקלה. אבל תל אביב זה מיינסטרים, היא מקבעת אותך בתודעה, היא המרכז. וזה לא ממש הוגן. אחרי הכל, לא יתכן שאתה מצליח כל כך, אבל לא אתה קובע את מידת ההצלחה שלך אלא מיקומך בתודעה.

לבאר שבעים דחוף וחשוב להוכיח את עצמם כל כך כל פעם מחדש, וזה לא פשוט, כי לא בטוח שזה יספיק. לא אליפות וגם לא שלוש אליפויות רצופות ישנו את התמונה הזו, אלא איך שהתל אביבים יקבלו את זה.

אתמול אחרי המשחק יצאו אוהדי מכבי רוטנים. הם פתאום תפסו שיש עוד יריבה לשנוא. הם יצאו צמאי נקמה. הפועל ב"ש טלטלה אותם, וזה לא פחות מכונן מאשר הניצחון הזה, או מזה שמהראן ראדי קיבל חולצה ממוסגרת והמון מחיאות כפיים וגמל במשחק נפלא. הפועל ב"ש באה ולא עשתה עניין מהיריבה, מהמגרש, מהמסורת, מהרוחות הרעות, חוצפנית שכמותה. הפועל ב"ש באה ובנון-שלאנטיות ניצחה. אם כדור הנגיחה של שיר צדק הולך 20 סנטימטר שמאלה, היא גם מביסה את מכבי משער א-לה זהבי.

יהיה נחמד אם הפועל ב"ש תזכה השנה באליפות, אבל כדי שזה גם יהיה חשוב ולא רק נחמד, הפועל ב"ש צריכה להמשיך ולהתנהל כמו מועדון שראוי לכך. ובינתיים היא עושה את זה כהלכה. אפס טעויות.

4. אחרי שנבחרת ישראל הובסה בגרמניה 7-1 בחורף 2001 אמר המאמן דאז, ריצ'רד נילסן המנוח, שעדיף להפסיד פעם אחת 7-1 מאשר שבע פעמים 1-0. אם להשתמש במשפט הזה כפראפרזה לימינו אלה, עדיף חמישה שחקני כדורגל טובים מאשר סופרסטאר אחד.

הפועל ב"ש ניטרלה את ערן זהבי באמצעות סגירה כפולה של וויליאם סוארז וג'ון אוגו, ובמקביל שיחקה על המגרש עם אינספור שחקני כדורגל טובים וראויים. העובדה כי אליניב ברדה, מלך השערים של הקבוצה, ומאור מליקסון, מלך הבישולים של הליגה, הם אלה שכבשו לה - רק מצביעה על כך שבבאר שבע נבנתה קבוצה ולא רק הצגת יחיד.

ערן זהבי הוא גדול שחקני הדור, ואתה רואה את האיכויות שלו לא רק בכמות השערים המטורפת שהוא כובש, אלא גם במסירת האומן לאלי דסה במחצית הראשונה אתמול. זהבי היה שמח אם היו שחקני כדורגל טובים סביבו, כי זה היה מוציא ממנו עוד דברים ששכחנו שקיימים אצלו. ומכבי מרוצפת זה מכבר בשחקנים עם שם גדול אבל הווה בינוני. לא מלחמה על מכסת הזרים, אלא בחירה נכונה יותר של שחקנים ישראלים - את זה הפועל ב"ש עושה הרבה יותר טוב ממכבי. עובדה.

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

דונלד טראמפ / צילום: ap, John Locher

הנפקת Truth הניבה לטראמפ כמעט 4 מיליארד דולר במניות. מתי הוא יוכל לממש אותן

חברת האם של Truth Social החלה להיסחר היום תחת הטיקר DJT, ראשי התיבות של טראמפ ● החלטות מפתח יתקבלו על ידי חברי דירקטוריון, ביניהם בנו של דונלד טראמפ וחברי קבינט לשעבר

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ננעלה בירידות קטנות; מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, "הרע עוד לפנינו"

נאסד"ק ירד ב-0.4% ● ביומה הראשון למסחר, הרשת החברתית של טראמפ זינקה בכ-16% ● רדיט זינקה ב-10%, טסלה בכ-3%, UPS מהשילה 8% ● בעקבות הסכם הפצה עם מקדונלד'ס, יצרנית הדונטס, קריספי קרים זינקה ב-40% ● ויקינג תרפיוטיקס עלתה בכ-16% לאחר שדיווחה על תוצאות טובות בניסוי לתרופת הרזייה

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

בכמה יגדל הנטו? הטבת המס להורים לילדים עד גיל 3 נכנסת לתוקף

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

למרות הלחץ של ארה"ב: ישראל נערכת לפעולה ברפיח

דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ●  קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • הבית הלבן בהודעה רשמית: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון • ארה"ב ובריטניה הטילו שורת סנקציות על גופים התומכים כלכלית בחמאס • עדכונים שוטפים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים