הישגים קלושים לאוצר בהסכם השכר לעובדי המגזר הציבורי. בתום מו"מ אינטנסיבי נחתם לפנות בוקר הסכם השכר החדש לעובדי המגזר הציבורי שבמסגרתו יקבלו העובדים תוספת שכר ממוצעת של 7.5% על-פני שלוש שנים. בנוסף יקבלו העובדים מענק חד-פעמי של 2,000 שקל בשני חלקים שישולם כפיצוי על העיכוב בהעלאת שכרם מאז 2013 (ההסכם החדש מתייחס לשנים 2013-2018 - ע"ב).

מדובר בהסכם שעלותו התקציבית תגדל בהדרגה עד שתתייצב על 7.5 מיליארד שקל לשנה החל מ-2019. האוצר התנה עד אתמול את תשלום הסכום הזה בהסכמת ההסתדרות לכך שהתוספת תשולם באופן דיפרנציאלי, כדי לצמצם את הפערים הגדולים במשכורות העובדים. ואולם בסופו של דבר נאלץ האוצר להסתפק בכך שרק 50% מהתוספת תשולם באופן דיפרנציאלי והמחצית השנייה תשולם באופן המסורתי, כלומר כתוספת שוות אחוזים. הנהגת התוספת הדיפרנציאלית היא בעיקרה הישג פוליטי לשר האוצר משה כחלון שמצטייר כמי שדואג לעובדים החלשים.

מעבר לכך רשם האוצר הישג בודד וחלקי ביותר ברשימת הדרישות הנוספות שהציג בתחום התייעלות המגזר הציבורי - שהוגדר כחשוב לא פחות מתוספת השכר עצמה, על-ידי הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם. מדובר בהסכמה על הנהגת מכרז בין-משרדי לגיוס כוח אדם במקום המכרז הפנימי. במלים אחרות המכרזים הפנימיים למשרות במשרדי הממשלה יהיו פתוחים מעתה לכלל העובדים במשרדי הממשלה, אך יישארו סגורים בפני עובדים מהמגזר הפרטי והלא-ממשלתי. לטענת האוצר סיכום זה יתרום לצמצום תקופת גיוס עובד וצמצום הביורוקרטיה במטרה לשפר את התנהלות המגזר הציבורי.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הגיב היום בסיפוק רב על הסיכומים שהושגו. בשיחה עם "גלובס" טען ניסנקורן כי הכנסת התוספת הדיפרנציאלית נעשתה לדרישת ההסתדרות לא פחות מאשר של כחלון. "כחלון הוא שותף והוכיח את זה גם בעובדי קבלן וגם הפעם וההצעה שלו היא בהחלט Win-Win מבחינתנו" אמר ניסנקורן.

פריסת המענקים ותוספות השכר

בהסתדרות הציגו היום רשימה של השיגים שהושגו במסגרת הסכם השכר החדש, ממנו ייהנו כחצי מיליון שכירים במישרין ועוד כחצי מיליון בעקיפין, דרך צווי הרחבה והסכמי הצמדה. בין היתר הוסכם כי כמות העובדים שיועסקו בחוזים אישיים ברשויות תעמוד על 5% בלבד מכלל העובדים (2% בתפקידים מקצועיים ו-3% מהעובדים הבכירים).

בהסכם נקבע קיצור של שעה ביום העבודה לעובדים במשרת הורה בשירות המדינה, במשך שבועיים בחודש אוגוסט, על מנת להקל על ההורים בעת החופש הגדול. שעות אלה יהיו ניתנות להמרה ליום חופש.

בנושא צמצום ההעסקה במשרות חלקיות, ועל מנת לאפשר לעובדים שירצו בכך להגדיל את שיעור המשרה שלהם, יחודדו וישופרו אופני האכיפה של הוראות התקשי"ר בעניין זה. בנוסף לכך הוסכם כי עובדים העוסקים בקבלת קהל בלשכות רשות האוכלוסין אשר ירצו יוכלו לעלות למשרה מלאה, יוכלו לעשות זאת. עוד נקבע כי האוצר יעגל כלפי מעלה את מפתח התקצוב לתקנים לא שלמים לעובדים סוציאליים ברשויות מקומיות, על מנת למנוע חלקיות משרות בתחום זה (כך לדוגמא רשות המקבלת תקצוב לפי 4.5 עו"סים תקבל מעתה תקצוב לפי 5 תקנים).

בגין עובדים ברמות הנמוכות ברשויות המקומיות תינתן כבר בפעימה הראשונה תוספת שכר של 2%, בנוסף לתוספות שיקבלו שאר עובדי המגזר הציבורי.

עובדים במקצועות תומכי רפואה יקבלו 7.5% תוספת שכר בנוסף לתוספות שיקבלו שאר עובדי המגזר הציבורי - סה"כ 15%. עובדים אשר קיבלו 5% תוספת בהסכם הקודם (כגון עובדי פיזיותרפיה, פרא-רפואיים ומרפאים בעיסוק) יקבלו השלמה ל-7.5%. השכר השעתי לסטודנטים המועסקים במגזר הציבורי יהיה גבוה בשקל משכר המינימום השעתי הנהוג במשק. בנוסף לכך הם יקבלו יום בחירה נוסף (סה"כ 2 ימי בחירה) ויום חופש נוסף לניצול בתקופת מבחנים.

בנוסף, נשים המועסקות כבלניות (עובדות במקווה) יקבלו תוספת בגובה 10% מעבר לתוספות השכר שיינתנו ליתר העובדים (תוספת "כפיים" הנהוגה ברשויות מקומיות).