גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איפה הכי טוב להיחשף לחוב ב-2016 וממה צריך להיזהר?

הריבית בארה"ב החלה לעלות, באירופה נמשכת המדיניות המרחיבה, והשווקים המתעוררים חווים פתיחת מרווחים משמעותית ■ איפה החשיפה תוכל להניב תשואה ב-2016, והיכן הזהירות היא הכרחית?

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

שנת 2015 הייתה שנה בה ראינו את ניצני ההשפעה של המדיניות המוניטארית המרחיבה והסביבה הרגולטורית המחמירה על שוק איגרות החוב. השינויים המבניים במקביל לירידות במחירי הסחורות, התכוננות של השוק לקראת העלאת הריבית הצפויה בארה"ב, ותחילתה של הסתעפות המדיניות המוניטארית של ארה"ב מזו של שאר העולם, הביאו לעלייה בתנודתיות ולפתיחת מרווחים באפיקים השונים.

הערכתנו היא כי מדיניות הפדרל ריזרב האמריקאי צפויה להיות הדרגתית, בשל מחסור בלחצים אינפלציוניים ונתונים מעורבים בארה"ב (תגובת השוק להעלאת הריבית הראשונה, שהורגשה רק בצד הקצר של העקום, משקפת תפיסה זו), ובאירופה המשך של המדיניות המרחיבה, ולפיכך אנו ממשיכים להעדיף חשיפה לחוב קונצרני בארה"ב על פני אירופה.

מבחינת חשיפה לשווקים המתעוררים, אנו ממליצים למשקיעים לנקוט זהירות בשנת 2016, ולבחור חשיפה לשמות חזקים שנהנים מהמגמות של ירידת מחירי הסחורות והשינויים בכלכלה הסינית.

הזבל עולה על גדותיו

שוק החוב הקונצרני בארה"ב (שהוא גם הגדול ביותר בעולם) המשיך ב-2015 במגמת התרחבות ארוכת טווח, כפי שניתן לראות בגרף למטה: מספר ההנפקות החודשי עלה והגיע לשיאים חדשים בכל שנה מאז 2013, פועל יוצא כמובן של סביבת הריבית הנמוכה; עלייה נרשמה גם במועד הפירעון הממוצע של האיגרות המונפקות, כאשר עד כה ב-2015 עמד מועד הפדיון הממוצע על כ-17 שנים לעומת 10.1 בשנת 2006; בהיבט ההנפקות בשוק ה-HY (High Yield, אג"ח זבל) - בעוד שמאז שנת 2008 נרשם גידול משמעותי בהיקף ההנפקות, הרי שבשנתיים האחרונות ניכרת ירידה בקצב ההנפקות באפיק זה, כנראה בשל פתיחת המרווחים שנרשמה באג"ח שבדירוג "זבל".

ומה לגבי הרכב השוק? לפני 25 שנים, איגרות חוב בדירוג זבל היוו פחות מרבע משוק האג"ח העולמי - היום הן מהוות כבר כמחצית ממנו (!). את הצמיחה המשמעותית ב"נתח השוק" של אפיק השקעה זה ניתן לייחס למרדף אחר תשואה מצד המשקיעים בעולם של ריביות אפסיות, כמו גם לירידה במתן ההלוואות הבנקאיות כתוצאה מרגולציה שהובילה לירידה בתאבון לסיכון של הבנקים, בייחוד באירופה.

המשמעות היא שניתן לראות עלייה בסיכון הממוצע שמציעה איגרת חוב בשוק. מנגד, שיעור חדלות הפירעון נותר נמוך במיוחד ב-2015.

במקביל לשינוי בהרכב השוק, גוברים בקרב המשקיעים החששות מקשיי נזילות. עיוותים בשוק האג"ח הגבירו בשנים האחרונות את סיכון הנזילות. קצב הצמיחה ברמת החוב עולה על נפחי המסחר, וקיימת פרגמנטציה גוברת בשוק המשני, כאשר עסקאות קטנות יותר מרוכזות אצל דילרים מעטים יותר.

שינוי נוסף הוא כניסה משמעותית של קרנות הנאמנות, וכן של תעודות הסל, לשוק החוב. כניסה של קרנות אג"ח לשוק הביאה עמה סיכונים חדשים, וככל שקרנות אלו גדלו, גדלה ההחזקה של איגרות מסוימות; מגמה זו יוצרת סיכון של sell off (היפטרות מסחורה), כאשר שוק יורד יוביל למכירות על ידי הקרנות ולכן לירידות מחירים נוספות.

פותחים מרווח מהממוצע

ירידת מחירי האנרגיה, החששות מפני ההשפעה של העלאת ריבית בארה"ב והאטה בסין, הובילו לירידה בתיאבון לסיכון של המשקיעים בשנה החולפת. שינוי זה בא לידי ביטוי בפתיחת מרווחים באיגרות החוב בדירוג השקעה (IG) אך יותר מכך באג"ח זבל (HY). איגרות אלו ראו פתיחת מרווחים משמעותית ומתמשכת מאז מחצית שנת 2014, וכיום המרווחים באפיק זה הם מעל הממוצע ההיסטורי, בניגוד למרווחים בדירוג השקעה.

איגרות דולריות בדירוג BBB ראו גם הן פתיחת מרווחים מתחילת השנה, כשהמרווחים באפיק זה מתקרבים לממוצע ההיסטורי.

בחינה של התמחור היחסי האג"ח הדולריות ל-10 שנים בדירוג BBB בחלוקה לסקטורים השונים, מעלה באופן לא מפתיע כלל כי פתיחת המרווחים המשמעותית ביותר הייתה בסקטור האנרגיה, כשאחריו בולט מגזר הטכנולוגיה, שם נראתה פעילות מיזוגים ורכישות משמעותית. המרווחים בכלל הסקטורים נמצאים מעל הממוצע של חמש השנים האחרונות.

באירופה, כיאה לאזור שמצוי בעיצומו של הרחבה כמותית, התשואות על החוב הקונצרני (וכמובן הממשלתי) נותרו נמוכות. בגרף המצורף בולט המרחק המשמעותי של המרווחים באג"ח ל-10 שנים בדירוג BBB מהממוצע ארוך הטווח, לעומת האיגרות בדירוג A.

עירנות בשווקים המתעוררים

זו הייתה שנה לא פשוטה עבור הכלכלות המתעוררות. הירידה במחירי חומרי הגלם חשפה חולשה בכלכלות אמריקה הלטינית וברוסיה (שם ניכרה גם השפעה גיאופוליטית לא קטנה). הלחץ על המטבעות של השווקים המתעוררים והחששות מפני העלאת ריבית ראשונה בארה"ב תרמו גם הם לפתיחת המרווחים באפיק השקעה זה, ולביצועי חסר של מדדי המניות בשווקים המתעוררים לעומת כלכלות מפותחות.

באמריקה הלטינית פתיחת המרווחים הייתה משמעותית ביותר, בשל התלות בחומרי גלם והחשיפה להאטה בסין לעומת שינוי מתון בלבד באסיה, שנותרה האזור בעל הצמיחה המבנית החזקה ביותר שתלוי פחות במחירי חומרי הגלם. אסיה נתפסת כהשקעה דפנסיבית מבין השווקים המתעוררים, ביחס לאמריקה הלטינית ולמזרח אירופה.

חוב דולרי שלא לבנקים, מחוץ לארה"ב, הגיע ל-9.8 טריליון דולר במחצית 2015, כאשר יותר משליש ממנו הינו חוב שהונפק על ידי שווקים מתעוררים. כך, חולשה במטבעות המקומיים עשויה להוות סיכון משמעותי עבור החברות המנפיקות. עם זאת, הנפקות דולריות חדשות ב-EM (שווקים מתעוררים) היו נמוכות יחסית השנה.

למרות ביצועי היתר של מדד ה-EMHY מתחילת השנה ביחס למדדי ה-IG וה-HY האמריקאיים, צמצום חשיפה לשווקים מתעוררים בייחוד במזרח אירופה ואמריקה הלטינית הינו צעד אחראי, בעיקר בשל הסיכונים העומדים בפני שווקים אלה עם עליית הריבית בארה"ב. עם זאת, אנו ממשיכים להמליץ על חשיפה לשמות חזקים, בעלי יחסים פיננסיים טובים בין חוב דולרי להכנסות בדולר.

*** הכותבים הם המנכ"ל המשותף של אופנהיימר ישראל ואנליסטית המאקרו והחוב של בנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי