גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כדורגל מחוץ לרדאר: הכלכלה של הליגות הנמוכות

התוספת התקציבית שסידרה שרת הספורט לליגות הנמוכות, 7-8 מיליון שקל בשנה במקום 3.5 מיליון - היא טיפה בים ותתחלק בין 203 מועדונים מליגה א' ומטה ■ למרות הבועה של מכבי שעריים - בה יש שחקנים שמגיעים עד לשכר של 22 אלף שקל בחודש - הרי שהרחק מאור הזרקורים של הענף המקצועני, מתנהלת תעשייה שלמה תחת לחץ כלכלי מאסיבי, ללא פיקוח של בקרה תקציבית, עם נוהג תשלומים במזומנים קטנים - והרבה סיפורים הזויים

מכבי שעריים מול מכבי קביליו יפו, ליגה א' / צלם: גיא לוי אתר מכבי קביליו יפו
מכבי שעריים מול מכבי קביליו יפו, ליגה א' / צלם: גיא לוי אתר מכבי קביליו יפו

היום (ה') ייחתם פרק בתולדות הכדורגל הישראלי, זה שמשוחק הרחק מאור הזרקורים. בשעה 13:00 ייצא אוטובוס שחקני הפועל מרמורק ממגרש הפועל רחובות המיתולוגי בדרכו לאילת, ובשעה 14:00, ייטול בעל הבית המיתולוגי חנן עדני (74) את הקולבים ("עם החולצות שאני לא לובש בגלל הסוכרת שעושה לי גירודים"), ויילך לעשות לביתו אחרי 44 שנה, זאת לאחר שהעמותה עליה חלש ביד רמה, פסקה לו פיצויי נכות של 1.45 מיליון שקל. אגב, המונח "לעשות לביתו" מאבד קצת מאחיזתו במקרה של עדני, שכן זה גר בחדרו במגרש, אפוף עשן הסיגריות, במשך עשרות בשנים.

עדני הוא אקזמפלאר מובהק (עד כדי כך שאסי ישראלוף מגלם בתכנית הסאטירית "אנחנו במפה" את בצלאל חביב שמבוסס על דמותו של עדני - ר"ע) לניהול קבוצות בליגות הנמוכות, אלה שכמעט ולא נהנות מכסף ציבורי - תלוי בעיקר איפה - וצריכות לקושש מעות כדי לקיים את עצמן. בימים האחרונים הצליחה שרת הספורט, מירי רגב, להגדיל את תקציב הליגות הנמוכות מ-3.5 מיליון שקל ל-7 עד 8 מיליון שקל בשנה, פחות מעלות שכרו של ערן זהבי העונה במכבי ת"א. חלקו 8 מיליון שקל ל-203 קבוצות, תגיעו לפחות מ-40 אלף שקל בממוצע, הרבה פחות מעשירית מתקציב ממוצע בליגה השלישית - ליגה א'. כמובן שהחלוקה לא תהיה שווה: ליגות א' מקבלות יותר מליגות ג'. הכספים האלה הם תיקון עיוות. בשנים האחרונות נשחקה התמיכה בקבוצות הליגות הנמוכות, עד כדי כך שהם נשאו ב-40% מעלות הוצאות האבטחה שלהן, בניגוד לכיסוי מלא של הטוטו בעבר, וסבלו מירידה בתמיכה מ-50 אלף שקל בשנה לקבוצה בליגה א', ל-27 אלף. עכשיו יהנו רוב הקבוצות בליגה א' מ-40-50 אלף שקל נוספים בשנה וקבוצות עתירות קהל, בעלות הוצאות אבטחה גבוהות, כמעט מ-70 אלף שקל בשנה. תיכף תבינו שמדובר בטיפה בים.

***

הליגות הנמוכות מוגדרות ליגות חובבים, ורוב הקבוצות גם מתנהלות בדרך כזו - מקיימות בין שני אימונים (בליגה ג') לארבעה-חמישה אימונים (בליגה א') בשבוע. למעט מקרים יוצאי דופן, האימונים נערכים בשעות הערב. שחקנים עובדים או לומדים או משרתים בצה"ל בשעות היום ומגיעים לאימונים. מאחר ואין בקרת תקציבים, אין שום סייג לפעילות הכספית של המועדונים. מאחר ונדרש אישור ניהול תקין מדי שנה מרשם העמותות על מנת לקבל תמיכה ציבורית (מועצת ההימורים ומועצות מקומיות - ר.ע), מנהלות הקבוצות ספרים. זה לא אומר שהן פועלות לפי הספר. חלק מהקבוצות מתנהלות כאילו היו עסק. כלומר, חותמות על חוזים מול ספונסרים, ספקים, שחקנים ובעלי תפקידים. חלק חותמות על חוזים עם שחקנים שמעקרים את יחסי העובד-מעביד בין הצדדים, בכך שהן מגדירות את התשלום החודשי לו זוכה השחקן כהוצאות (והסכומים שמקבלים רוב השחקנים לא יכולים לפרנס משפחה), וחלק לא עובד עם חוזים ומשלם לשחקנים חלק מהשכר, אם לא כולו, במזומן. בדוחות השנתיים של קבוצות כאלה כמעט ולא יופיעו הוצאות שכר. הרי בליגת חובבים לא אמורים לשלם שכר.

יש גם שיטת תשלומים אחרת שרווחה בעבר במגזר הערבי אבל התפשטה גם למגזר היהודי: משלמים לשלושה חודשים מראש במזומן, בדרך כלל סכומים מפתים, והחל מסיום מועד ההעברות באמצע ינואר, מפסיקים לשלם. באין חוזה, מעטים השחקנים שזוכים לכספם או רצים למוסד לבוררות.

זו גם הסיבה שקבוצות מנופפות בתקציב שחקנים נמוך אבל מחזיקות שחקנים שמוגדרים יקרים. שחקן - לא חייל - מרוויח בממוצע בליגה א' דרום בין 4,000 ל-6,000 שקל בחודש ברוטו. רוב הקבוצות משלמות שמונה משכורות בעונה, חלק מזערי תשע. בליגה א' צפון המשכורות צומחות לכיוון ה-7,000-8,000 בחודש. הסיבה: היצע שחקנים נמוך יותר, מדיניות תשלומים פרועה יותר ששורשיה בקבוצות מגזר שפרחו לרגע, וכמובן הוצאות נסיעה לשחקנים. בניגוד לדרום שם קבוצות ליגה א' - למעט קבוצה במושב תומר וקבוצה באילת - מתרכזות בין כפר סבא לרחובות, בצפון הן זזות בין הרצליה למעלות, בין טבריה ובית שאן לנהריה.

תקציב שכר שחקנים ממוצע בליגות א' נע בין 400 ל-800 אלף שקלים בשנה. יש כמה קבוצות שמגיעות למיליון שקל ויש גם יוצאות דופן. בליגה א' דרום אפשר לחוש בכך בשלוש העונות האחרונות. לפני שנתיים עלתה מכבי קרית גת לליגה הלאומית עם תקציב שחקנים של 1.8 מיליון שקל, שהתבסס על הבטחות עירייה לשני אנשי עסקים שהחזיקו את הקבוצה. בעונה שעברה עלתה הפועל אשקלון לליגה הלאומית עם תקציב שחקנים של 2.9 מיליון שקל, שנשען ברובו על כספי עירייה. העונה מוליך אלדד פרי את מכבי שעריים למירוץ קשה לליגה הלאומית עם תקציב שחקנים שעומד כרגע על 3 מיליון שקל, כאשר תקציב המועדון עצמו חצה את רף ה-4 מיליון שקל. מדובר בתקציב שחקנים גבוה ממחצית הקבוצות בליגה הלאומית. בשעריים משלמים 9 משכורות, משחקים בה שחקנים כמו דדי בן דיין (22 אלף שקל בחודש), שי אבוטבול וסלים טועמה (17-18 אלף שקל בחודש) וגם אבי מלכה, שחקן מהמחוז הצפוני שרק השכרת המכונית עבורו ותשלומי הדלק מגיעים ל-7,000 שקל בחודש, כמו שכר חודשי של שחקן טוב בליגה הזו. באשקלון זכה בעונה שעברה ליאור אסולין לשכר גבוה הרבה יותר. לא פלא שהוא עזב בין לילה קבוצה בליגת העל (הפועל פ"ת) וירד שתי ליגות.

שעריים משלמת גם על השכרת מגרש למשחקים (בנס ציונה) ומגרש לאימונים (אורתודוכסים לוד), וכמובן פסיליטיז ברמה של ליגת על. רק שני שחקנים (השוער דורון רוזנקוביץ' עובד בנק דיסקונט והבלם-קפטן חיים מלכה עובד רשות שדות התעופה), עובדים ביום. השאר מקצוענים.

***

אצל עדני הסיפור היה קפוץ הרבה יותר. השחקן הכי יקר במרמורק מרוויח היום 2,500 שקל שכר בסיס לחודש ו-400 שקל לנקודת ליגה (עד 50 נקודות). מדובר בשכר מקסימום של 40 אלף שקל בשנה, 5,000 שקל בחודש. זו גם הסיבה שעדני לא חורג מתקציב שחקנים של 650 אלף שקל בשנה. דוגמת השכר הזו היא קלאסית לעדני: חצי בסיס, חצי פרמיות, אבל רוב הקבוצות משלמות גלובלי. אצלו שחקן ספסל יקבל רבע פרמיה, גם אם נכנס לשחק אחרי הדקה ה-65. בדצמבר הוא קונס דרך קבע את השחקנים ב-100 שקל על אובדן כדורים, כעונש חינוכי, אבל הוא גם מסוגל לצ'פר אותם בנקודות ליגה נוספות (כמו החודש, לכבוד הפרישה). הנסיעה לאילת תעלה למרמורק 10,000 שקל, לעומת 14,000 שעלתה הנסיעה הזו למכבי קביליו יפו, קבוצת אוהדים. הכל שאלה של פינוק. אצלו נוסעים באוטובוס 4.5 שעות ולנים במלון. ביפו טסים וחוזרים באותו יום. אגב, עקב המרחקים הקצרים בדרום, רוב השחקנים מגיעים וחוזרים מהמשחקים בכוחות עצמם.

מרמורק חיה מ-130 אלף שקל מענק מהעירייה, מכירת כרטיסים ומנויים שהגיעה לשיאה בעונה שעברה בקרוב ל-200 אלף שקל. אין לה כמעט שטחי פרסום, לפעמים ב-11 אלף שקל, גג 20 אלף. משכורות דצמבר עלו לעדני 42 אלף שקל ברוטו. הוא עצמו קיבל החל מ-2010 - כאקט של מחאה - 220 אלף שקל בשנה שכר כמנכ"ל, עד כדי כך שחסכונות בעלויות שהגיעו לכדי 3.2 מיליון שקל בשנה, כולו לחלוטין והעמותה תקבל חזרה את הקבוצה עם יתרה זעומה של כמה עשרות אלפי שקלים בודדים.

קשה מאוד להחזיק קבוצה בליגות הנמוכות. יש עיריות שתומכות ביד נדיבה (למשל נשר, שהקבוצה שלה מוליכה בענק את ליגה א' צפון), יש כאלה שבכלל לא. קבוצה בליגה א' תקבל מהטוטו 60,263 שקל בשנה לעומת קבוצת ליגת על שתקבל 200,877. יש קבוצות עתירות קהל שמכניסות כסף מקהל ונגזרת מכך גם משטחי פרסום. יש קבוצות שיכניסו בשנה 250 אלף שקל רק ממנויים וכרטיסים ויש כאלה שלא יכניסו כלום, כי המגרשים שלהן לא מוקפים חומה והן אינן יכולות למכור כרטיסים. יש קבוצות שמחזיקות קבוצת בוגרים על בסיס הפעילות בנוער, שם נגבים מהורים בין 3,000 ל-4,000 שקל בשנה. כדי לפתות תורמים משתמשים בסעיף 46 לחוק מס הכנסה, שמזכה ממס ב-35% תרומה למוסד ציבורי. מפרסמים מגיעים לרוב על בסיס היכרות עם העושים במלאכה.

***

נסיים בעדני, האיש והאגדה, מי שבגיל 31 הגיע כאוהד ומימן את יציאת הפועל מרמורק לשבוע במלון כדי להסתתר מאנשי שעריים שניסו לטענתו לפתות את שחקני מרמורק, ערב משחק העונה ביניהן בקרית אליעזר, שהסתיים בעליית מרמורק לליגה הראשונה, ב-1972. עדני מכר אז דירה בת 3 וחצי חדרים ושילם 58 אלף לירות כדי לממן את הרכש של הקבוצה בעונתה היחידה בליגה הראשונה, כסף אותו קיבל חזרה ממועצת הפועלים ברחובות, בפריסה לתשלומים במשך שבע שנים. היום הוא כבר יהיה היסטוריה. "בשכלי היום לא הייתי נגרר למיץ של הזבל הזה. נסחפתי בגלל אנשי שעריים שלגלגלו על מרמורק. היצר הרג אותי".

עוד כתבות

גם זה קרה פה / צילום: צילום מסך

בתוך כל כיפופי הידיים, ישראל יכולה לשכוח ממטרת-העל הכלכלית

מה שנחתם מחייב רק לכאורה ● מסגרות התקציב גמישות מתמיד ● והחשבון על החניה הגיע מהר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ארסוף. חסידות גור מחזיקה קרקעות באזורים אטרקטיביים במיוחד / צילום: איל יצהר

"אנא, תהיו כאיש אחד בלב אחד": כששר אוצר ניסה למנוע את ביטול מס רכוש

הניסיונות להחזיר לחיינו את מס רכוש על קרקעות פנויות, מזכירים את קריאתו של יעקב נאמן לתקן את העיוות ● אלא שבמקום מס שפוגע בקבוצות לחץ ברורות, בממשלה מעדיפים גזרות על כולם

סכום שיא שעבר ליורשים המיליארדרים / צילום: Shutterstock

"משימור הון להעצמת הדור הבא": הטרנד החדש של המיליארדרים

מנהלת ההון הגלובלית, UBS, פרסמה היום (ה') את דוח המיליארדרים שלה לשנת 2025, שמצביע על עלייה של 8.8% במספר האולטרה-עשירים בעולם ● מלבד אלו שיצרו את הונם בעצמם, 91 יורשים הפכו למיליארדרים כאשר ירשו סכום שיא של 297.8 מיליארד דולר ● ומה קורה בישראל?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, wutzkohphoto

כל מה שצריך לדעת על העסקה ההיסטורית בין נטפליקס לוורנר ברדרס

עבור נטפליקס מדובר בהימור מחושב על עתיד תעשיית הבידור ● במשך שנים החברה התבססה על רכישת תוכן מאולפנים אחרים ועל בניית הפקות מקור, אך לא החזיקה בבעלות מלאה על סטודיו גדול ● רכישת וורנר ברדרס מעניקה לה גישה ישירה לקטלוג עצום, לכוח יצירתי מוכר ולמותגים בעלי ערך ● וורנר ברדרס נכנסה למהלך המכירה מתוך רצון למקסם ערך עבור בעלי המניות על רקע שינוי עמוק בתעשייה

וואלה

עיתונאי וואלה במכתב קשה להנהלה: "לא יכולים להמשיך במסלול הנוכחי שמוביל אותנו אל התהום"

יותר מ־20 כתבים ועורכים מתריעים מפני שינוי עמוק באופי אתר החדשות בחודשים האחרונים, לחצים לעמידה ביעדים ו"כתבות מטעם" הפוגעות באמון הציבור ● המכתב מגיע על רקע תקופה סוערת במיוחד במערכת וואלה, שהתאפיינה בעזיבות רבות ומתוקשרות

רכבים באירופה / צילום: Shutterstock

היבואניות הישראליות כובשות את אירופה עם זיכיונות לרכבים מסין

יבואניות הרכב הישראליות מרחיבות את פעילותן באירופה עם שורה של זיכיונות חדשים לייבוא מותגי רכב סיניים, ובראשם צ’רי וג’ילי ● קרסו, כלמוביל, גרנד אוטו, סמלת ויוניון מתבססות בשווקים כמו אוסטריה, רומניה ויוון - וצפויות להתרחב לשוויץ ולבולגריה ב־2026 ● וגם: הנחות חריגות לסוף השנה ומגוון דגמים חדשים שהושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

תקציב 2026 אושר בממשלה

תקציב המדינה לשנת 2026 אושר כעת בממשלה ברוב גדול. בין היתר, אושרה הרפורמה במשק החלב שעמדה במחלוקת עד הרגע האחרון ● התקציב יעבור כעת לתהליך החקיקה בכנסת, בדרך לדד ליין לאישורו הסופי במליאה, ה-31 במרץ. עד אז, תוכנית התקציב עשויה עוד לעבור שינויים

''משתפים הכל וכל היום''. חייל צה''ל בשטח / צילום: AP- Lefteris Pitarakis

לוחות זמנים, תנועות כוחות ותיעודים מהשטח: צה"ל התמכר לוואטסאפ, וזה כל מה שחמאס צריך

בעוד צה"ל אוסף מקצינים כלי רכב סיניים ומגביל שימוש במכשירי אנדרואיד, דווקא וואטסאפ הפכה לזירה העיקרית להעברת מידע רגיש, בלי נהלים או בקרה ● מומחי סייבר ומודיעין מבהירים ש"הסודות הגדולים לא מעניינים את האויב כמו מידע טקטי חי" ● נראה שלא למדנו כלום מהאזהרות החוזרות ונשנות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

פחות מה-OECD: בבנק אוף אמריקה צופים לישראל צמיחה של 4.2% בשנת 2026

הבנק האמריקאי מעריך כי התאוששות הכלכלה הישראלית תימשך בשנתיים הקרובות, אך בשיעור נמוך מזה שצפו בארגון המדינות המפותחות ● בנוסף, בבנק צופים המשך שמירה על הסטטוס קוו, אך מציינים כי המתיחות בין ישראל לאיראן עשויה לשוב ולצוף

מאיה ורטהיימר בקמפיין יד2 / צילום: צילום מסך יוטיוב

תקציב הפרסום של יד2 עובר למקאן תל אביב

בשמונה השנים האחרונות טופל תקציב יד2 בראובני-פרידן, והחל מ-2026 הוא יעבור למשרד פרסום חדש ● השבוע נמכרה פלטפורמת היד השנייה לקרן אייפקס העולמית תמורת 3.1 מיליארד שקל

עדי קיסר. גם בשירה וגם בספרות ילדים, אי אפשר לרמות את קהל / צילום: גנדי שקולניק

גלעד כהנא בשלושה סיפורים בועטים ועדי קיסר משכיבה לישון: המלצות קריאה לסופ"ש

ארבעה ספרים עבריים חדשים מביטים על הפצע הישראלי מזוויות שונות ● רון דהן המתמודד עם טראומה צבאית ב"אחרי הנעורים" ● גיבורת "סיום מדומה" של נועה סוזנה מורג - רווקה המחפשת משמעות בעולם של סרטונים מוזרים ● גלעד כהנא, סולן הג'ירפות, מציג שלושה סיפורים פרועים ובהם שחזור שיחה עם אביו רגע לפני מותו ● עדי קיסר חותמת בספר ילדים עדין על שיחה אינטימית בין אם לבתה רגע לפני השינה

השטח שעליו תוקם תחנת ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

המחיר שהמדינה תקבל על הקרקע של תחנת הכוח קסם

תחנת הכוח "קסם" צפויה לשלם למדינה כ־300 מיליון שקל עבור הקרקע שעליה תוקם, על בסיס תעריף חכירה קבוע לפי הספק הייצור

אוניית תובלה של צים / צילום: Craig Cooper

מבעלי השליטה ועד לתגובת המניה: ההצעה לרכישת צים שנחשפה בגלובס מסעירה את המשקיעים

בענף הספנות הבינלאומית מפנים תשומת לב רבה להתפתחויות בנוגע להתעניינות הרחבה של ענקיות הספנות בצים, שהרי עסקאות בסדר גודל שכזה לא מדוברות באופן שגרתי בתחום המסורתי ● כל זה מתרחש בעת שבהשפעת הזינוקים האחרונים במניה, שווי החברה הנוכחי עומד על כ־2.46 מיליארד דולר ● יו"ר ועד העובדים: "רכישת צים ע"י הפג לויד, שנשלטת בידי קטאר וסעודיה, היא סכנה ישירה לביטחון המדינה"

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

''לולו - קיבוצטריה''. מפלט לנפש ולבטן / צילום: אסף קרלה

המסעדה הגלילית שמוכיחה שאיטליה יכולה להיות גם בקיבוץ

ב"לולו - קיבוצטריה" שבקיבוץ עמיר יש קסם מצטבר וכובש. מהמיקום, דרך העיצוב החם ועד לאוכל המנחם - זו פשוט מסעדה נהדרת

זום גלובלי / צילום: Reuters

ענקית הקמעונאות נגד טראמפ, והמחאה שעצרה תקציב מדינה

לאחר הפגנות סוערות, ממשלת בולגריה נסוגה מתוכנית התקציב ל־2026 ● באוסטרליה נערכים לאסור על בני נוער שימוש ברשתות החברתיות, ומטא נוקטת בצעד ראשון ● והאם דרום וצפון קוריאה בדרך לאירוע תקדימי? ● זום גלובלי, מדור חדש

טקס חנוכת סוללת החץ 3, ברנדנבורג / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

היציע החשאי והתודה הגרמנית: מאחורי הקלעים של טקס מסירת החץ

סוללה ראשונה של המערכת הישראלית נפרסה בעומק יערות ברנדנבורג, בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר בין המדינות אי פעם ● בטקס ההשקה החגיגי הישראלים מצאו עצמם מזכירים לגרמנים איך נראית לוחמה מודרנית - כשצילה של ההיסטוריה מלווה את המעמד

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

757 מיליון דולר: עסקת הענק החדשה של אלביט

לפי דיווח ברויטרס, ועדת הביטחון של הפרלמנט היווני אישרה אמש רכישה של 36 מערכות PULS מתוצרת אלביט תמורת 650 מיליון אירו ● מדובר ברכישה יוונית משמעותית ראשונה מבין כמה שצפויות בקרוב, כחלק מתוכנית ההצטיידות של יוון שכוללת רכש בסך כ־32.66 מיליארד דולר עד 2036

חוזרים הביתה / צילום: Shutterstock

לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון

רס"ל רן גואילי הוא החלל החטוף האחרון שנותר ברצועת עזה ● חוסל יאסר אבו שבאב, מנהיג המיליציה העזתית ששיתף פעולה עם ישראל ● אחרי התרעת הפינוי: חיל האוויר החל לתקוף מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון ● צה"ל מאשר: חוסלו מג"ד מזרח רפיח, סגנו ומפקד פלוגה בחמאס ● המתווך טוען: חמאס מוכן להתפרק מנשקו ● עדכונים שוטפים

מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock

ענקית הלואו קוסט מודיעה: תחזור לטוס לישראל בסוף מרץ 2026

חברת התעופה הבריטית איזי ג'ט מאותתת על חזרה לישראל, וזאת לאחר שהפסיקה לטוס לארץ בקיץ 2023 ודחתה מאז פעם אחר פעם את חידוש הטיסות ● ההיערכות כוללת בחינת קווים קיימים לצד פתיחת קווים נוספים