גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרושים: משפיעני רשת

לא רק הסלבס נהנים ממוצרים חינם ותשלום עבור פוסטים שיווקיים, אלא גם אנשים "רגילים" המוגדרים כמשפיעני רשת * היתרון שלהם עבור המותגים הוא אחוז המעורבות הגבוה של העוקבים אחריהם, אבל בעיקר האמינות והאותנטיות של הפוסטים שלהם * האבולוציה של התחום הוא חברות מתמחות שבונות מודלים למציאת משפיעני הרשת המתאימים ביותר עבור כל מותג /

פרשת בר רפאלי ומס הכנסה העלתה לתודעת הציבור משהו שנמצא בדרך כלל מאחורי הקלעים - הקלות שבה מפורסמים משיגים לעצמם הטבות, הנחות סלב או מוצרים בחינם. תמונה קטנה במדור הרכילות והכול מסודר. האבולוציה של התופעה, בעידן האינסטגרם והפייסבוק, היא שהתמונה מהעיתון הפכה לפוסט אישי של אותו מפורסם.

כך, יושבים להם הדוגמנית, שחקן הכדורגל או המוזיקאי, מצטלמים עם מוצר מסוים, מעלים לפרופיל האישי שלהם באחת מהרשתות החברתיות הפופולריות וזהו, העסקה בוצעה. הכסף עובר לחשבון, המוצר עובר לידי הפרזנטור הארעי, האותנטיות מצליחה לחצות את הקווים אל עבר עיניהם של העוקבים והמעריצים והמהלך השיווקי הושלם.

מבלי להיכנס לענייני מס הכנסה, התופעה של שיווק וקידום מוצרים ושירותים דרך הפרופילים החברתיים הולכת ומתעצמת עם הזמן. פייסבוק, כבעלת הבית של שתיים מהרשתות החברתיות הפופולריות בעולם - פייסבוק ואינסטגרם - די שותקת בנושא, כך שזה מאפשר העלאת פוסטים בתמורה לכסף או שווה ערך לכסף וללא גילוי נאות (ע"ע "סטטוסים מצייצים"). נראה, שממדי התופעה יוצאים מגבולות הביצה המקומית והעולמית של הסלבס.

אנשים רגילים הופכים למשפיענים

בשנים האחרונות שיטת השיווק והקידום הזו עלתה שלב. במקום להתרכז רק במפורסמים, המותגים מחפשים גם אנשים מן השורה. כאלה שיש להם עוקבים רבים ושמייצרים עניין ומעורבות (engagement) בקרבם. זה יכול להיות אנשי תקשורת ועיתונאים, אמנים ויוצרים, יו-טיוברים מוצלחים או אפילו הבחור מהבית מעבר לפינה שמצליח לגרור אחריו שובל של מעריצים ועוקבים באינסטגרם. כל אלה - סלבס ואנשים רגילים - הופכים להיות משפיעני רשת והשיטה קרויה Influencer Marketing.

הרעיון, מסבירים המומחים בתחום, הוא לנצל את שיטת השיווק הקדומה מפה לאוזן ולאפשר לצרכנים פוטנציאליים להיחשף למוצר לא דרך פרסומת קלאסית או פרזנטור יפה תואר, אלא דרך אנשים רגילים, כאלה שהם עוקבים אחריהם ומשדרים אותנטיות לכל עבר.

"מחקרים מראים שאנשים, ואפילו צעירים, נוטים להאמין יותר לחברים במדיה החברתית וחברים קרובים במיוחד מאשר לפרסומות קלאסיות", מסבירה הדר גור אריה, מנכ"לית משותפת של מקאן ואלי, שנכנסה לאחרונה לפעילות של שיווק באמצעות משפיענים תחת השם McIMPACT.

סקר שערכה חברת נילסן העולמית בשנים האחרונות הראה, כי 92% מהנסקרים מאמינים להמלצות מחברים, 70% לדעות של צרכנים אונליין ורק 47% מאמינים לפרסומות בטלוויזיה. עוד פחות מזה (33%) מאמינים לבאנרים אונליין. באותו הקשר, פרסומאים זוכים לפחות אמון (4%) מפוליטיקאים (6%), כפי שעלה בסקר אחר שפורסם השנה באתר AdAge.

"אנחנו נותנים את כל הפתרון למותג - משלב איתור המשפיענים, דרך הקריאייטיב ועד למדידה שלו", מסבירה אפרת סלע איתמר, מנכ"לית חברת Leaders, המתמחה באיתור ובהנעה של משפיענים ברשתות חברתיות.

ב-Leaders פיתחו כלי שמאפשר למדוד בצורה איכותנית מי משפיען רשת ומי פחות. כל גולש יכול להיכנס לאתר שלהם ולראות מה הציון שלו כמשפיען בסקאלה שנעה בין 0 ל-100, כשהממוצע בישראל עומד על הציון 50 עם 586 חברים, כאשר ב-100 הימים האחרונים היו לו 65 פוסטים, 427 לייקים, 162 תגובות ו-7 שיתופים.

היתרון: קהל מפולח

גם ב-beaverQ, שפועלת כיום מול משפיענים באינסטגרם ובהמשך גם בסנאפצ'ט ופייסבוק, מנסים להביא את כל שרשרת המזון לקמפיין. "המותג מקים קמפיין, בוחר את התקציב שהוא מוכן לשים, את הקריאייטיב, את הימים והשעות שזה ירוץ בהם, את קהל שהוא רוצה שיראה את הקמפיין ואנחנו ממליצים לו על המשפיענים הרלוונטיים ובהמשך מראים לו את הניתוח של הקמפיין והתוצאות", מסביר חן חסון, מנכ"ל החברה.

המדד, מסבירה סלע איתמר, לוקח בחשבון גם את "אשליית כמות החברים" ומראה שגם כאן הגודל לא קובע. "יכול להיות שיש לי 5,000 חברים אבל אני לא מעניינת ואני לא מייצרת מעורבות אצל העוקבים שלי. מצד שני, יכול להיות שיש מישהו עם פחות חברים אבל מייצר עניין בדמות לייקים, תגובות ושיתופים", היא מסבירה.

לדברי חסון, "יכול להיות שיש 3,000 עוקבים, אבל אחוז המעורבות הוא 10% ויכול להיות 100 אלף עוקבים אבל אחוז המעורבות הוא 1%. מי אומר ש-2 מיליון העוקבים של בר רפאלי בכלל רלוונטיים למותג מסוים? צריך לחשוב לעומק על הדברים האלה ולא ללכת רק על הגודל".

גור אריה דווקא לא מסכימה. "כשאתה עובד מול מותגים כמו נורופן או וניש, שעובדים כל הזמן בבניית המותג, יותר מעניין אותם להגיע למאסה קריטית ולמשפיענים עם כמה שיותר אנשים", היא אומרת.

אחד היתרונות של עבודה מול משפיענים הוא קהל מפולח שמתעניין בתחום עיסוקו של המשפיען. בעוד שפרזנטור מפורסם מביא איתו קהלים מכל מיני תחומי עניין, בלוגר בתחום היופי או שף מביאים איתם קהל עוקבים מאוד מפולח, דבר שמאוד משחק לטובת המותגים בקמפייני המשפיענים שלהם.

"עבור חיתול חדש של האגיס אנחנו יכולים לתפור קמפיין דרך 300 אמהות עם ציוני ההשפעה הכי גבוהים", מסבירה סלע איתמר.

בחברת beaverQ מסבירים, כי קהל העוקבים הוא אחד האלמנטים שהם שמים עליו את הדגש. "קח לדוגמה את נטע אלחמיסטר. יש לה חצי מיליון עוקבים באינסטגרם והיא הקימה אתר למכירת בגדי ים. אתה רוצה להגיד לי שכל מי שעוקב אחריה מתעניין בבגדי ים, ולא בין היתר יש שם כאלה שרק רוצים לראות אותה בבגד ים או סתם עוקבים אחריה כי היא מפורסמת?", אומר חסון.

משפיענים זה לא רק אנשים מפורסמים?

סלע איתמר: "מאוד חשוב לנו, ואנחנו מקפידים על זה בכל קמפיין, לשלב קהל מרענן. למה לקחת את בר רפאלי ולשלם כל כך הרבה אם אפשר לקחת 20 מיקרו סלבס שהם יותר רעננים ופחות מסחריים ממנה? צריך לשלב גם אנשים מוכרים וגם אנשים רעננים כמו אמא עם 3,000 חברים שבכלל לא נתפסת מסחרית. אני משתדלת ש-30% מהמשפיענים בקמפיין יהיו אנשים חדשים".

גור אריה: "קמפיין רחב יכלול הרכב של כ-10 משפיענים מהרמה העליונה לצד 30-40 משפיענים שהם אנשים אמיתיים".

"אנשים לא יכתבו בחינם"

התגמול הוא אחד הדברים המעניינים בתחום השיווק מבוסס המשפיענים. בלידרס, למשל, מתמקדים בעיקר בחלוקת המוצר עצמו לקמפיינרים שלהם. "התגמול הוא ברמת המוצר. לא בכסף אלא בשווה כסף. אנחנו לא יכולים לבקש שתעלה כל יום הודעה ותקבל חבילת במבה. אבל לחברת לנקום למשל קידמנו מוצר שעולה 800 שקל ו-150 נשים משפיעות קיבלו אותו בתמורה להעלאת שלושה פוסטים במהלך חודש ימים שבו הן מספרות על השימוש במוצר והשינוי לעור הפנים", אומרת סלע איתמר.

"לצערנו, לא תמיד מספיק לתת רק את המוצר עצמו ויש כאלה שרוצים גם כסף. חייבת להיות תמורה בכל מקרה. אנשים לא יכתבו בחינם על מותג מסוים", מבהיר חסון. "המשפיען יכול לקבוע כמה הוא מעוניין לקבל, במקביל למחירון מומלץ. זה יכול להיות 100 שקל לפוסט ולהגיע גם לאלפי דולרים לפוסט אחד לקמפיין שכולל 20-30 משפיענים".

גור אריה מעריכה שהמספרים קצת יותר גבוהים. "זה נע בין אחד האדם שמקבל את המוצר עצמו בשווי של 500-800 שקל, דרך סלבס מקומיים שיכולים לקבל 8-10 אלף שקל לאזכור מותג בפוסט ועד לרמה של מישהי כמו בר רפאלי שיכולה לקחת 50 אלף שקל לאזכור בפוסט", היא אומרת.

התמורה גם יכולה להגיע למוצרים הרבה יותר נחשקים. כך למשל, מספרת גור אריה על קמפיין של מרצדס, במסגרתו שלושה צלמים עם עוקבים רבים, קיבלו רכב לטובת תחרות צילום ויצאו למסע של צילומים כדי לייצר עניין אצל צעירים, שהם לא תמיד קהל היעד של מרצדס. "החברה ביקשה מהגולשים לדרג את התמונות ואחד הצלמים קיבל את המכונית לעצמו", מסבירה גור אריה. "זה לא שהצלם נסע והעלה פוסט על איך הרכב מאיץ מהר מאפס ל-100. היה פה תוכן אותנטי כחלק מהקמפיין".

אין חשש שהמשפיענים יאבדו את האובייקטיביות שלהם בעקבות מהלכים שיווקים שהם מקדמים מול העוקבים שלהם?

גור אריה: "זה חייב להתחבר למשהו שהמשפיען מתעסק בו. מישהי שמתעסקת בכושר לא תכתוב על מתכונים. הקהל מספיק אינטליגנטי להבין שהמשפיען מקדם משהו, אבל אם הוא עושה את זה בצורה אותנטית יחסית אז הכול בסדר".

מה קורה אם משפיען מחליט לקטול את המוצר?

"מובילי הדעה אוהבים אותנו ואין להם אינטרס לקטול מוצר. הם לא יקטלו מותג שבא והשקיע בהם. אנחנו מבקשים ביקורות בונות. זה יכול להיות אותנטי כמו אהבתי יותר או אהבתי פחות. מובילי הדעה יודעים מה מצופה מהם וכמעט לא יצא לנו להיתקל במקרים כאלה. כשאתה מותג ועושה את זה לבד, אז אתה לוקח סיכון. אבל אם אתה אוהב לעבוד מול חברה כמו לידרס, ששולחת אותך להופעות, להתנסות בקרם חדש וכו', אז אתה עושה את זה בצורה אלגנטית.

"באשר לחברים של המשפיענים שעלולים להגיב בצורה שלילית, זה כבר לא בשליטתנו. אבל בדרך כלל בגלל כשזה מגיע מחבר בפייסבוק אז יש יותר מקום לקבל את זה ופחות מחפשים איך לקטול את הפרסום הזה".

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל