אובר וגט טקסי (או בשמה החדש Gett) שינו את תעשיית המוניות הוותיקה והפכו את סדרני המוניות או את עצירת המונית באמצע הרחוב לנחלת ההיסטוריה. הזמנת מונית בקליק דרך אפליקציה סלולרית הפכה בשנים האחרונות לחלק מהותי באמצעי התחבורה הציבורית בישראל, בארה"ב ובעולם - ככל הנראה הרבה יותר מבעבר.

קלות השימוש להזמנה, הטכנולוגיה שמאתרת את המונית הקרובה למשתמש, הפלטפורמה שמאפשרת לצפות במונית המתקרבת ובכלל - כל האריזה והחוויה הנוחה שמאחוריה יצרו מהפכה של ממש.

החזון של שתי החברות האלה אולי שונה פה ושם אחת מהשנייה, אבל אין ספק ששתיהן הצליחו לייצר לא רק שינוי מהותי בתעשייה מסורתית ומיושנת, אלא פתחו צוהר לשינוי רחב היקף בכלכלה כולה.

2016 שנמצאת מעבר לפינה טומנת בחובה הזדמנויות גדולות לעסקים ברחבי העולם. אימוץ השקיפות, הזמינות ובעיקר עולם "הכאן ועכשיו" עושים את צעדי הענק שלהם כדי להפוך לסטנדרט של שירות ושל חוויה.

אימוץ טכנולוגיות שמציעות את מה שאובר ו-Gett לתוך תעשיות מסורתיות אחרות יאפשר מעקב מקרוב ובזמן אמת אחר הפיצה בדרך לבית הלקוח, המוצר שהוזמן מאמזון או הטכנאי של חברת הכבלים המקומית.

אובר ו-Gett מנסות אף הן את מזלן בהרחבת הפעילות שלהן מעבר לעולם המוניות וההסעה השיתופית. חברת Gett ניסתה בישראל משלוחי פרחים ושירות שליחים, בעוד אובר מנסה שירות משלוח מזון ועוד.

 

לתעשייה הזו, שמקווה להפוך כל דבר לדמוי אובר, קוראים On Demand, כשהרעיון הוא לספק שירות או מוצר לפי הביקוש ולעיתים בזה הרגע. השם כמובן מזכיר את שירות ה-VOD הטלוויזיוני שגם הוא כזה: שירות צפייה לפי דרישה - בזמן שמתאים ובמקום שמתאים לי. לא צריך להקליט, לא צריך לזכור לראות בשידור חי. הכול נעשה בזמן המתאים ביותר לצרכן הסופי.

ה-VOD, לצד אלף ואחד דברים אחרים ובהם הפיראטיות המקוונת, ילך וינגוס בצפייה הליניארית של ערוצי הטלוויזיה המסורתית. תוכניות אולפן בבוקר, חדשות קלות אחר הצהריים, מהדורת חדשות מרכזית בערב ותוכנית מושכת קהל בזמן הפריים-טיים - הוא הלו"ז היומי של הערוצים. אבל למה שמישהו יראה תוכנית רק כשאומרים לו לראות אותה, רק כשהיא משודרת בטלוויזיה? הקהל רוצה לקבל ולצרוך מתי שמתאים לו.

ואם מסתכלים רחוק יותר, אל עבר דור ה-Z של בני-הנוער, זה הופך להיות הרבה יותר רלוונטי. יש להם פחות סבלנות, והם רוצים את הדברים כאן ועכשיו. שירותים לפי דרישה כבר נכנסים ליותר ויותר תחומים - משלוחי מריחואנה חוקית, איסוף כביסה מהבית, שירותי יופי ועוד.

תופעת ה-On Demand מעצימה את הדרישה לכך בקרב הצעירים והעסקים - קטנים כגדולים - יצטרכו במהרה ליישר קו. מי שלא יעשה זאת, יהפוך לאורך זמן ללא רלוונטי. בדיוק כמו סדרן המוניות.

כדאי להשאיר מאחור: בעיית המשלוחים בישראל

בעוד שב-2016 נאמץ לחיקנו שירותים לפי דרישה שמביאים לנו הכול כאן ועכשיו, אנחנו ממש נשמח להשאיר מאחורינו את אחת הרעות החולות של שוק המסחר המקוון בישראל. אם פעם הצרכנים הישראלים היו חוששים להזמין באינטרנט בגלל הפחד מהכנסת פרטי כרטיס אשראי אונליין, היום הפחד הוא בעיקר שהמוצר שהם מזמינים ילך לאיבוד בדואר.

בעוד שבמקומות אחרים הפנימו זאת היטב וחברות כמו אמזון, גוגל או eBay מאפשרות משלוחים שחוצים מדינות בארה"ב ומגיעים לצרכן הסופי תוך יומיים - אצלנו תצטרך לחכות 7 או 14 ימי עסקים בשביל שחבילה אחת תצא מפתח-תקווה בדרכה אל ראשון-לציון. וגם אז, צריך להתפלל שהיא לא תלך לאיבוד.